Kommunikationsavdelningen Tillhör organisatoriskt sett Regionstaben. Övergripande uppdrag: att genom kommunikationsmetoder stötta verksamheterna i deras arbete med att nå sina mål Alla verksamhetsområden har en kontaktperson på kommunikationsavdelningen: utgör ingång till avdelningens övriga specialistkompetenser ska samtidigt bygga en fördjupad kunskap om respektive verksamhetsområde
Flera professioner för att täcka in behov/utföra uppdrag 1 kommunikationschef 4 kommunikationsstrateger – med olika specialistinriktningar 2 kommunikatörer 2 journalister 1 grafisk formgivare 2 webbutvecklare 1 projektledare inom digitalisering/e-hälsa
Exempel på uppdrag och kompetenser Varumärke – strategi, utveckling, innehåll, tillämpning, implementering, grafiskt uttryck, bildspråk, etc. Mediearbete – omvärldsbevakning, utbildning, rådgivning, pressaktiviteter, rutiner och lathundar, kontakt för och till medier, medierätt, etc. e-hälsa – utveckling, regionalt redaktörskap för 1177 Vårdguiden (1177.se), implementering och support av e-tjänsterna på 1177.se (tidigare Mina vårdkontakter) etc. Internt – utbildningar i allt från ledarskap till webbpublicering, värdegrundsarbete, Insidan, Lean, handläggning och utredning, kontaktpersoner, rådgivning kring lättläst, upphovsrätt, offentlighetsprincip, projektledning, analysera kommunikationsbehov, planera åtgärder och aktiviteter, genomföra kommunikationsinsatser, utvärdera och följa upp, etc. Patienter och medborgare – regionjh.se, sociala medier, patientinformation, styrelse och fullmäktige, analys följt av rådgivning/planering/genomförande av kampanjer/evenemang, projektledning, etc. Produktionsstöd – upphandlingar och avtal inom kommunikation, beställarstöd, rådgivning kring kanaler, text, form, illustrationer, grafisk profil, projektledning, etc. Journalistiskt – innehåll och produktion av länstaltidningen, artiklar och reportage för egna webbar och sociala medier, vissa filmuppdrag, vissa fotouppdrag, etc. Kriskommunikation – krisledning, mediekontakter, regional samverkan, utbildningar, checklistor, planer, styrdokument, rådgivning, etc.
Uppdragsbeskrivning för kontaktperson Kontaktpersonen ska tillföra verksamhetsnytta genom att stödja respektive områdes- och enhetschefers verksamhetsutveckling med hjälp av kommunikation och information. Uppdraget innefattar att kontaktpersonen: är sakkunnig/kompetensstöd i kommunikationsfrågor, arbetar rådgivande och stödjande, utgör förbindelse med och förmedlar önskemål om tjänster till rätt expertfunktion inom kommunikationsavdelningen, initiera utveckling och förbättringar kring kommunikation och information, är beställarstöd för externa kommunikationstjänster. Regiondirektören har beslutat om en ny organisation från och med 2016-01-01. En viktig utgångspunkt i den nya organisationen är att enhets- och områdeschefer ska få bättre stöd och förutsättningar för att planera, styra och utveckla sina verksamheter. Inom Regionstaben bildas verksamhetsstödsteam för stöd till chefer i ekonomi och personalfrågor. De avdelningar där resurserna inte räcker till att fördela ut i verksamhetsstöds- team utser kontaktpersoner istället. Kommunikationsavdelningen är en sådan avdelning.
Arbetsformer och relationer Varje område har en kontaktperson (varje kontaktperson har två-tre områden). Kontaktpersonen ska samarbeta med områdets verksamhetsstödsteam samt kontaktpersoner från andra avdelningar. Stödet innebär inte bara att vara sakkunnig till sitt område, utan även att lära känna verksamheten och förstå dess behov. Kontaktpersonen ska därför delta i områdesledningsmöten och andra relevanta möten, för att få kunskap om vad som är på gång inom verksamheten och för att få rätt kanal för att ge stöd. Arbetssättet ska vara både att arbeta på initiativ av cheferna, men också aktivt uppsökande för att ge stöd.
Avgränsning Rollen som kontaktperson innebär inte att överta kommunikationsansvaret och de uppgifter som hör till det från cheferna. Ansvaret för kommunikation ligger även fortsättningsvis i linjen. Kontaktpersonen har denna roll som en del av sina arbetsuppgifter – och kommer alltså inte alltid vara den som genomför olika uppdrag. Fördelning av uppdrag sker inom kommunikationsavdelningen. Kommunikationschefen är den som ytterst har ansvar för detta.