Leveranskedjans komplexitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
Advertisements

Marknadsekonomi eller planekonomi?
UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013 Din produktutvecklingspartner.
Strategiska nätverk/Partnerskap
Enhetschef Fastighetsutveckling
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Supported Employment & Customized Employment
Skapa en lönsam kundrelation
Affärside Fallskyddspecialisterna är ett komplett fallskyddsföretag vilket innebär att vi förutom försäljning av fallskyddsprodukter och räddningssystem.
Fallet KoS eller när vi fyra blir ett Akt 2 – Administration av lagret
Logistik, Business Logistics
Rummet som medium Åsa Thelander Fil.dr.. Vad ska vi diskutera?  Rummet som medium - betydelse  Olika perspektiv på rummet  Rummet i förhållande till.
Affärsintegration och Asset Management
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
FÖRETAG OCH MARKNAD KALKYLER OCH BESLUT.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
E.ONs syn på prisförändringsprövning Hearing om förslag på åtgärder för utvecklade fjärrvärme- marknader till nytta för kunder och restvärmeleverantörer.
SJUKDOMSFÖREBYGGANDE METODER SJUKDOMSFÖREBYGGANDE METODER.
Category Management. Category Management Det flesta strategiska inköpare arbetar med sortimentsstrategier, varugruppsstrategier, försörjningsstrategier,
Logistics platforms for improved strategic flexibility
M. Hernant (2010).
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
Mattis Bergquist
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Leveranskedjans komplexitet
“De nya affa ̈ rsrelationerna – fra ̊ n produkt- till funktionserbjudanden” Artikel skriven av Staffan Brege, Daniel Kindstro ̈ m och Per-Olof Brehmer.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Jenna Brandon Sofie Flint Madelene Görs Linnea Henningsson Linnea JohanssonGrupp 8 LOGISTICS PLATFORMS FOR IMPROVED STRATEGIC FLEXIBILITY - - Abrahamsson,
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Logistik vid husbyggnad
De nya affärsrelationerna
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Petra Carlsson Emelie Hansson Zerina Mackovic Elsa Martinsson
Checklistor förpackning Att ta fram en förpackning Förpackningspolicy Optimerat förpackningsarbete.
04/06/ Balanserade kunskapsflöden - därför behövs wfmd.org Balans i hela verksamheten > delarna.
Dagens Fö Cyklett, rapport 2 Leveransservice Lite repetition SL
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Triton Thomas Hofvenstam Riskkapital i träindustrin.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
The Agile Supply Chain Artikelstudie Grupp 11 Julia Carlsson Karin Mattsson Louise Rönnberg Håkan Sandström 722A29 Industriell marknadsföring & Supply.
56. Goda affärer – 7 konkreta tips – Handlar inköp i offentlig sektor om att följa en lag eller att skapa goda affärer? KOMMEK 18/
Checklistor förpackning
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing Av: Abrahamsson M., Andersson d., och Brege s. ____________________________________________________________________________.
Sälja en produkt eller tjänst
Faktabaserad analys Framtagning strategi och plan
ASPEKTER PÅ CIO-ROLLEN-1
Inköpets utvecklingsfaser
Strategiskt inköp p Svante Axelsson Mobil:
Olika sätt att definiera leverantörsstruktur / leverantörstäthet
Utbildningsmodul Erbjudande - PITCH
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme 2. och 3. – Teamen, brainstorming och rådgivaren.
(Enterprise Resource Planning)
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
Kommunikationsprocesser
Kommunikationsprocesser
MSU Modellen – Åtta strategiska processer
Olika fokus i olika delar av Kraljics matris
Vad betyder Social Kompetens
Leverantörer Bas Bedömning Utvärdering Samarbete Utveckling.
Idéseminarium för ungdomsledare Rubecks gymnasium 9 feb 2019
Presentationens avskrift:

Leveranskedjans komplexitet Kraljics inköpsmatris Hög LH Hävstång Strategisk HH Lönsamhetspåverkan Affärsrisk Inköps- kategori Stapel Icke kritisk Flaskhals LL HL Låg Leveransrisk Leveranskedjans komplexitet Hög Placera in den röda punkten och anpassa storleken efter spendvolymen

Leveranskedjans komplexitet Kraljics inköpsmatris – positionering av samtliga inköpskategorier Hög Flaskhals Stapel Icke kritisk Strategisk Hävstång LH HH Elektronik Mekanik Lönsamhetspåverkan Affärsrisk Chassidelar Kontors- material Montage- material LL HL Låg Leveransrisk Leveranskedjans komplexitet Hög Placera in samtliga inköpskategorier i kraljicsmatrisen

Kraljics inköpsmatris – placering av inköpskategorierna från kalkylark Dubbelklicka på diagrammet för att ändra spenddata i fliken kalkylkark

Leveranskedjans komplexitet Kraljics inköpsmatris – Företagets ”fingeravtryck” Hög Flaskhals Stapel Icke kritisk Strategisk Hävstång LH HH Lönsamhetspåverkan Affärsrisk LL HL Låg Leveransrisk Leveranskedjans komplexitet Hög Samtliga inköpskategorier ger oss en samlad bild, ofta benämnd ”fingeravtrycket”. Denna bild kan sedan ge oss en sammantagen uppfattning av hur företagets inköpsstrategier bör se ut.

Systemleverantör fordonsindustrin Medicinteknikföretag Kraljics inköpsmatris – Olika företag har olika ”fingeravtryck” Systemleverantör fordonsindustrin Byggföretag Flaskhals Stapel Icke kritisk Strategisk Hävstång LH HL HH LL Flaskhals Stapel Icke kritisk Strategisk Hävstång LH HL HH LL Grossistföretag Medicinteknikföretag Flaskhals Stapel Icke kritisk Strategisk Hävstång LH HL HH LL Flaskhals Stapel Icke kritisk Strategisk Hävstång LH HL HH LL Exemplen är hypotetiska, verkligheten kan skilja sig väsentligt

Kraljics inköpsmatris - inköpsstrategierna Kraljicsfält Strategisk Hävstång Flaskhals Stapel Strategi Partnerskap Konkurrensutsatta anbud Säkra försörjning Kategoriintegration Mål Skapa ömsesidiga åtaganden i lång-varig relation. Hitta bästa kort-siktiga anbud. Säkra kort & långsiktig försörjning Reducera försörjningsrisk Reducera logistik-komplexitet Öka effektivitet Reducera antal leverantörer Aktiviteter Korrekt prognos Riskanalys Noggrant lever-antörsval Kostnadsanalys Rulland inköpsplan Effektiva processer Leverantörsranking Förbättra marknads- och produktkunskap Sök efter alternativ Förflytta inköpsvolymer Konsolidera inköp Optimera inköps-kvantiteter Target-pricing Bestäm kundranking Utveckla förebyggande skydd Utveckla alternativ Samla köp för hela kategorier Standardisera kategorier och processer Utveckla effektiva orderprocesser Delegera order-hantering Flaskhals Stapel Icke kritisk Strategisk Hävstång Källa: van Weele 2005, sid 153

Leveranskedjans komplexitet Inköpsstrategierna kan bygga på att förflytta sig i matrisen alternativt stå kvar Utveckla strategiskt partnerskap Hög Hävstång LH Strategisk HH 1 Behåll strategiskt partnerskap 7 Dra fördel av köparens förhandlingsstyrka 2 Acceptera inlåst partnerskap 6 3 Avsluta partnerskap, finn ny leverantör Lönsamhetspåverkan Affärsrisk Stapel Icke kritisk Flaskhals Acceptera beroende, reducerad negativa konsekvenser 4 8 Samla ihop behov 5 9 Individuell beordring, sträva efter effektiv orderprocess Reducera beroende och risk, sök andra lösningar LL HL Låg Leveransrisk Leveranskedjans komplexitet Hög Källa: M.C.J. Caniëls, C.J. Gelderman / Journal of Purchasing & Supply Management 11 (2005) 141–155

Alternativa portföljanalyser - Bensaous modell Höga Köparen fjättrad Strategiskt partnerskap Köparens specifika investeringar Låga Marknadsrelation Leverantören fjättrad Låga Höga Leverantörens specifika investeringar Källa: Bensaou (1999); samt Skjött-Larsen sid 246 2009-09-25 Inköpsmodeller 7 7

Alternativa portföljanalyser - Persons modell Många leverantörer, kort ledtid, få kvalitetsproblem Strategi: Prispress, mark- nadsorientering, alternativa leverantörer Hårda krav på ledtid och kvalitet. Köparen beroende. Strategi: Ram- och sam- arbetsavtal Repititiva Typ av köp Liknande ovan, samt prob- Lem att känna leverantörer och prisnivå. Köparen är beroende. Strategi: Prispress och referenser Långa ledtider, hårda kval- itetskrav. Styrningsproblem Strategier: Förhandlingar och referenser Engångs Standard Special Typ av produkt Källa: Persson 1998 2009-09-25 Inköpsmodeller 8 8

Alternativa portföljanalyser – Andra modeller och deras egenskaper Utgångspunkt Elliot-Shircore-Steel (1985) Vinst/värde vs. leveransens sårbarhet Hadeler-Evans (1994) Produktvärde versus komplexitet Lilliecreutz-Ydreskog (1999) Ekonomisk profil vs. Komplexitet/risk Olsen-Ellram (1997) Strategisk vikt vs. Svårighet att leda van Weele (2002) Vinstpåverkan vs. leveransrisk Samtliga modeller liknar Kraljics modell. 2009-09-25 Inköpsmodeller 9 9

Leverantörer analyserar sina kunder på liknande sätt Högt Utvecklingsbara Kärnkunder Kundkontots attraktivitet Lågt Plågoris Exploaterbara Lågt Högt Ekonomiskt värde av kundkontot 2009-09-25 Inköpsmodeller 10 10

Leverantörsportföljanalyser och kundportföljanalyser kan kombineras LH Hävstång Strategisk Utvecklingsbara Kärnkunder Kundkontots attraktivitet Affärsrisk + Stapel, standard Icke kritisk Flaskhals Plågoris Exploaterbara Leveransrisk Leveranskedjans komplexitet Ekonomiskt värde av kundkontot Strategi: Exploatera Strategi: Diversifiera Strategi: Balansera 2009-09-25 Inköpsmodeller 11 11

De kombinerade matriserna ger ett flertal strategier Standard Hävstång Flaskhals Strategiska Diversifiera eller balansera Exploatera Exploatera Balansera Kärnkunder Diversifiera eller balansera Exploatera Exploatera Balansera Utvecklingsbara Beroendet av kunden Diversifiera Diversifiera Diversifiera Diversifiera Exploaterbara Diversifiera Diversifiera Diversifiera Diversifiera Plågoris Beroendet av leverantören Källa: O’Brien, Category Management in Purchasing, sidan 158 2009-09-25 Inköpsmodeller 12 12

Exempel på detaljerade inköpsstrategier Strateginamn Exploatera Balansera Diversifiera Volym Sprid ut Förändra försiktigt Centralisera Pris Prispress Opportunistisk förhandling Håll låg profil Avtalstäckning Spotköp Avvägning mellan spot och långtidsavtal Säkra genom långtids-leveransavtal Nya leverantörer Håll kontakten Utvalda leverantörer Sök noggrant Lager Litet Använd lager som buffert Stora lager Egen produktion Reducera eller skapa inte ny Besluta selektivt Bygg upp eller centralisera Substitution Håll goda möjligheter Sök aktivt Value engineering Påtvinga leverantörer Utför selektivt Start egna program Logistik Minimera kostnad Optimera selektivt Säkra tillräckliga lager

Kamanns kub är en annan portföljanalysmodell som kombinerar synen på köpar- och säljarmarknaden Många köpare Köparmarknadens komplexitet Generisk design Mönsterskyddad design En köpare Kundanpassad design Skräddarsydd design Hög Hävstång Strategisk Lönsamhetspåverkan Standard Flaskhals Låg Många leverantörer Leverantörs- marknadens komplexitet En leverantör