Inspiration ! Att leda med framgång i förändringstider Jörgen Oom.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
2 H Dok.
Advertisements

Full fart, men vart? Del 2 Jörgen Oom
Mount Everest 8 850m 2003.
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Grundläggande Ledarskapsutbildning Sigtuna IF Innebandy.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
 MålvakterBackarForward  JohannaLozzanMatilda O Kapten  EllinorOliviaFanny B  ElinMiaJulia  Elin LAnnaEmma  ArvenHanna  MarieElin  Ebba TJozzan.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Regelkonsekventialismens (RK) kriterium för moraliskt rätt och fel: En handling, X, är rätt om och endast om X överensstämmer med en regel, R, vars generella.
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
TRIVSELREGLER VALLENS IF F98 I omklädningsrummet :  Att alla sänker ljudnivån.  Att alla skall få en plats att byta om på.  Att alla håller ordning.
MÅL 2015 Vinna serien. Punkter för att nå vårt MÅL Ge järnet på träning Gör maximal insats i alla övningar och spelmoment på träningen. Använd samma energi,
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Barn och ungdomars utveckling
Integrative Model of Group Development (IMGD)
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Kalmar FF P-04 inför säsongen 2017
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Leda och utveckla en förening
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
Värderingar Spårvägen F98
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Hur blir ett lag BRA?  Vi i laget På match & träning Jag som spelare
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Steg för livet
Information till alla regionens medarbetare
Erfarenhetsutbyte 25 november
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Religion.
Balanserad hand öppning i NT
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Ha kul ihop man måste få något gott på avslutningen
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Kurs mindfulness Studenthälsan
Maskar ”finess” – viktigt!
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
VANANS MAKT – ETT HINDER FÖR FÖRÄNDRING?
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Individuellt lärande tillsammans
ÅP / Lektion 8 Omtumlande händelser och inledda återfall
Ett fel på kvinnor.
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Välkommen !.
Vad är målet? Hur kommer vi dit? På vilket sätt?
Kurs mindfulness Studenthälsan
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Algoritmer.
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Tips för det praktiska ledarskapet
Modersmålsbaserad hälsokommunikation Folkhälsa och sjukvård
Kreativa verktyg och metoder
5 stegsmodellen Utbildardagarna 2019
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Verksamhets- och grupputveckling
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Workshop 6 Nov 2008 Stena Line Ombordchefer
Presentationens avskrift:

Inspiration ! Att leda med framgång i förändringstider Jörgen Oom

Halta hästar och lata försäljare rör sig ej hastigt och hittar alltid vägen hem

Halta hästar och lata försäljare rör sig ej hastigt och hittar alltid vägen hem

Halta hästar och lata försäljare rör sig ej hastigt och hittar alltid vägen hem

Genomslagskraft W Motstånd Utfall Nytt mål

Organisationens tre framgångsfaktorer Äkta ledarengagemang 1 X Praktiska verktyg 2 RMI (Rätt Mental Inställning) 3 RESULTAT

Kom ihåg: Tough times never last Tough people do!

Lejon eller gazeller ? Varje morgon i Afrika...

Lejon eller gazeller ? Varje morgon i Afrika vaknar en gazell upp. Den vet att den måste springa snabbare än det snabbaste lejonet – annars kommer den att dödas.

Lejon eller gazeller ? Varje morgon i Afrika vaknar en gazell upp. Den vet att den måste springa snabbare än det snabbaste lejonet – annars kommer den att dödas . Varje morgon i Afrika vaknar också ett lejon upp. Det vet att det måste springa snabbare än den långsammaste gazellen – annars kommer det att svälta ihjäl.

Lejon eller gazeller ? … för när solen går upp, är Varje morgon i Afrika vaknar en gazell upp. Den vet att den måste springa fortare än det snabbaste lejonet – annars kommer den att dödas. Varje morgon i Afrika vaknar också ett lejon upp. Det vet att det måste springa fortare än den långsammaste gazellen – annars kommer det att svälta ihjäl. Så det spelar ingen roll om man är lejon eller gazell … : … för när solen går upp, är det bäst att man springer !

100 Framgångsfaktorer + Summa: 1 2 3 Kunskap Uthållighet RMI (Rätt Mental Inställning) 3 + 100 Summa:

RMI tänkande Don´t limit your challenge … … challenge your limit !!

13 5 5 5 5 5 5 1 5 5 5 5 5 5 5 40 = 56 + 16 4 x 13 = 52 4 x 1 = + 4 56

RMI attityd If it´s to be – it´s up to ME !!!…

Framstegen Kom alltid ihåg: Framtiden får vi ordna själva … kommer av sig själv - Framstegen får vi ordna själva …

”Everything that can be invented has been invented…” Charles H. Duell, Director of US Patent Office, 1899 ”This ’telephone’ is of no value to us …” Western Union Cable, internal memo 1876 ”Who the hell wants to hear actors talk …” Harry Warner, Warner Brothers Pictures, 1927 ”We don´t like their sound, and guitar music is on the way out …” Decca Recording Company rejecting The Beatles, 1962 ”There is no reason for any individual to have a computor in their home …” Ken Olsen, President of Digital Equipment, 1977

10 kännetecken på en HPK - kultur Förändring ”Speciella/Tillräckligt bra som vi är” Förändring = Hot : SKEPSIS Vill slippa ”drabbas” av det nya ”Vi kan bli bättre / lära av andra" Förnyelse = Utmaning : NYFIKEN Vill delta / påverka det nya Förändring Initiativ Självbild Fokus ”Speciella/Tillräckligt bra som vi är” ”Vi kan bli bättre / lära av andra" Självgodhet / arrogans Självförtroende OCH självkritik Förändring = Hot : SKEPSIS Felrädsla / ligger lågt Nya fel utvecklar – vågar ta initiativ Förnyelse = Utmaning : NYFIKEN Fokus Fokus inåt/bakåt (”bättre förr”) Problem = SVÅRIGHET som ältas Fokus utåt (”vemför?”) / framåt Problem = UPPGIFT som löses Fokus inåt/bakåt (”bättre förr”) Fokus utåt (”vemför?”) / framåt Nedvärderar egna organisationen Känner naturlig stolthet Vill slippa ”drabbas” av det nya ”Man får ju ingen info pdhs..” ”Jag skall faktiskt ta reda på…” Vill delta / påverka det nya Problem = SVÅRIGHET som ältas Problem = UPPGIFT som löses Kritik är illojalt – bäst att hålla med… ”Feedback förbättrar” = vågar avvika Initiativ Felrädsla / ligger lågt ”Man får ju ingen info pdhs..” Nya fel utvecklar – vågar ta initiativ ”Jag skall faktiskt ta reda på…” Självbild Självgodhet / arrogans Nedvärderar egna organisationen Kritik är illojalt – bäst att hålla med … Känner naturlig stolthet Självförtroende OCH självkritik ”Feedback förbättrar” = vågar avvika

Coachen i en HPC - kultur 1 Är synlig och har ett tydligt, enkelt språk 2 Har – och visar – en stark tro på några enkla, grundläggande värderingar 3 Är BÅDE visionär OCH målinriktad 4 Management by example - är själv en barriärbrytare som vågar pröva nya idéer och metoder 5 Är bra på att definiera och delegera ansvar 6 Vågar ta beslut – och kan ändra utan prestige… 7 Följer upp prestationer och ger direkt feedback 8 Sprider självförtroende genom eget agerande 9 Samlar alla teammedlemmarna runt några viktiga mål 10 Förstår den egna kulturen, är intresserad av team- medlemmarna och deras behov

Förändringstrappan örändra örstå örklara örsvara örneka örlöjliga Lyssna Fråga örändra örstå örklara örsvara örneka örlöjliga

Nöjd / Status quo Inspiration Sopa under mattan Kaos/Förvirring Tänker: ”Varför ändra? Gått bra hittills... Det funkar ju… Tänker: ”Det blev ju faktiskt riktigt bra till slut!” Känner: Obesvärad, säker – eller likgiltig. Känner: Motivation, engagemang Gör: Som vanligt… Gör: Deltar, ger 100% Vill: Vara kvar där man är Vill: Få uppmärksamhet Sopa under mattan Kaos/Förvirring Tänker: ”Det går aldrig..” Tänker: ”Något är fel. Bättre förr..” Känner: Orolig, osäker Känner: Irritation, skepsis, misströstan Gör: Håller masken. Byter ämne Gör: Kritiserar/hittar fel. Tappar lusten. Läcker energi. Vill: Undvika det okända Vill: Tillbaka …

Nöjd / Status quo Inspiration Sopa under mattan Kaos / Förvirring

Nöjd/Status quo Inspiration Sopa under mattan Kaos / Förvirring

Nöjd / Status quo Inspiration Sopa under mattan Kaos/Förvirring Tänker: ”Varför ändra? Gått bra hittills... Det funkar ju… Tänker: ”Det blev ju faktiskt riktigt bra till slut!” Känner: Obesvärad, säker – eller likgiltig. Känner: Motivation, engagemang Gör: Som vanligt… Gör: Deltar, ger 100% Vill: Vara kvar där man är Vill: Få uppmärksamhet Sopa under mattan Kaos/Förvirring Tänker: ”Det går aldrig..” Tänker: ”Något är fel. Bättre förr..” Känner: Orolig, osäker Känner: Irritation, skepsis, misströstan Gör: Håller masken. Byter ämne Gör: Kritiserar/hittar fel. Tappar lusten. Läcker energi. Vill: Undvika det okända Vill: Tillbaka …

Förnyelseprocessen Mål INSPIRATION För-bätt-ring S.U.M NÖJD KAOS

Vad tror Du? A ”Folk är som dom är.” B ”Man kan oftast påverka attityder …”

En gammal visdom från Dakotaindianerna, som förts vidare från generation till generation, säger att om man märker att man rider på en död häst, är den bästa strategin oftast att kliva av. Göra en arbetsstudie för att se om den döda hästen skulle prestera bättre med mindre tunga ryttare. Hyra in ett bemannings-företag för att rida den döda hästen. Sätta samman flera döda hästar i ett team för att öka dragförmågan. Köpa in en större piska. Hota den döda hästen med avlivning. Sänka kraven så att den döda hästens prestation blir mer acceptabel. Tillsätta en utredning som skall studera den döda hästen. I moderna organisationer kan man se många betydligt mer avancerade strategier, som t ex: Göra studiebesök i andra länder för att se hur man där rider på döda hästar. Befordra den döda hästen till chef. Men igen: Dakotaindianernas uråldriga visdom säger att om man rider på en död häst är den klokaste strategin ändå oftast att stiga av… Argumentera att eftersom den döda hästen är billigare i drift och drar mindre overheadkostnader, så bidrar den ju egentligen mer till resultatet än många andra.

Инициатива наказуема!! Initiativstegen Tar egna initiativ utan att fråga ”Jag!” Agerar, stämmer av ibland ”Vi” Börjar agera, söker stöd Föreslår lösning ”Någon?” Ber om lösning Väntar på lösning/direktiv ”Dom…” Klagar, söker fel

Mål

Mål O = Ska O = Vill O = Kan O = Får

Culture beats strategy ... Kom ihåg: Culture beats strategy ...

Positiv Målsamverkan, Karolinska hörselkliniken Organisationskultur Arbetssätt Attityder Beteenden Helhetssyn A Intern fokus B Patientfokus/”Vemför?” C A = Nytt / Mer av B = Behålla Revirtänkande C = Ta bort / Mindre av

Attitydcirklarna, Köpings kommun Organisationskultur Arbetssätt Attityder Beteenden Helhetssyn A Intern fokus, Byråkratiska B Extern fokus, “Vemför?” C A = Nytt / Mer av B = Behålla Revirtänkande C = Ta bort / Mindre av

Var beslutsam när det gäller att uppnå Dina mål...

To get ther e

Tolv lärdomar från lagidrotten 1 3 VI 2 Intresse för resultat / segrar firas 3 Respekt och tillit för varandra 4 Helheten är större än delarna 5 Stolthet (3 P) Tolv lärdomar från lagidrotten

Tolv lärdomar från lagidrotten 1 3 VI ( Vi Vill Vinna! ) 2 Intresse för resultat / segrar firas 3 Respekt och tillit för varandra 4 Helheten är större än delarna 5 Stolthet (3 P= Proud People Perform) 6 Svårare = roligare 7 Strategi och taktik angår alla 8 OK att göra fel 9 Intern peptalk 10 Inställning till arbetstid och DLE 11 Feedback förbättrar 12 3 T (Träna Teamet Tillsammans !) Tolv lärdomar från lagidrotten

www.peakmotivation.com

15 - ”TYYPISKT”

10 +

Dagens guldkorn ? 1 2 3 Rodret: det lilla är det stora Citronen: minus = halvt plus 2 Alla har TVÅ jobb 3

4X Krokodilerna och du och jag 3X Rulla dej i dyn ! 1X Ko ko