Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Informationsstöd om e-legitimering och e-underskrifter För myndigheter, kommuner och landsting som behöver nya avtal om e-legitimering och e-underskrifter.
Valfrihetssystemet eID 2016 Övergångstjänst E-legitimationsnämndens informationsmöte 31/5
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Borlänge stad Mellanrubrik Punkt Mellanrubrik Punkt Välkommen till Borlänge.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Susanne Welin-Berger ledamot i LRF:s regionstyrelse på Gotland Närodlat till kommunen Vad tycker LRF?
Jämställdhet i projekt Hur kan det se ut?. Innovation Bakgrund/problemInnovation definieras ofta utifrån en manlig norm där mäns innovationer och branscher.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
Offentlig upphandling Offentlig sektor köper varor, tjänster och bygg- entreprenader för miljarder kronor per år. Genom vårt EU-medlemskap är vi.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet – Medel för disk- och spoldesinfektion
Nytt BeBo-projekt kopplat till KOMBO-husen Idag finns inget strukturerat sätt att samla in energidata automatiskt från flera fastigheter och flera fastighetsbolag.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Mellanhänder: Rätt eller fel? SOI 2017 Ann Fryksdahl, Konkurrensverket
Syftet med ASI och UBÅT är att bidra till en kunskapsbaserad lokal missbruksvård
Anbudsutbildarna Christine Edenborg,
Grön uppföljning Agenda
Ramavtalet i korthet Vitvaror 2016
Frukostmöte 2/2-2017, Näringslivsforum Skövde
Dynamiskt inköpssystem för bränslepellets i korthet
Processkartläggning Upphandling
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:3
Ramavtalet i korthet Lunchkort
Ramavtalet i korthet Lunchkort
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Nacka Partner Upphandling
Regler för upphandling
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Upphandlingsseminarium Munkedal 18 jan 2018 Ulrica Dyrke, Företagarna
Välkomna, nu börjar vi! Nina Frid Susanna Höijer handläggare handläggare.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka:
Den nya Bostadsmarknadsenkäten
Ramavtalet i korthet Stationstankning 2017
Delrapport SAM 3.0 Vuxenutbildningsnätverket
Diabetesenkäten och Diabetesprofilen på webben
Tjänsterna inom offentlig upphandling
Föreningen Samtal och erfarenhetsutbyte
Övergång Möbler Möbler 2017 Regionalt inköpsstöd Anna Törnqvist
Luleå tekniska universitet
Förskrivarutbildning Hjälpmedel vid rörelsenedsättning
Systematisk uppföljning
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Upphandlingsprocessen
Förskrivarutbildning Kommunikations- och kognitionshjälpmedel
Schyst offentlig upphandling
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Framtida förvaltningstjänst
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Referensgrupp
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
E-litteratur 2017 Göteborg Marita Lohmander
Hållbar utveckling måste vara
Om standarden BEAst Supply Rental Laddas fritt ned på BEAst.se
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Kulturskolornas strategidokument
Tips för det praktiska ledarskapet
Framtidens publiceringssystem kan ge bättre tillgänglighet
Gymnasiedagarna & Future Skills 2019
Jämställdhet i projekt Hur kan det se ut?
Dialogmöte och workshop - Rekryteringstjänster 2019
Presentationens avskrift:

Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem Evelina Emanuelsson Upphandlingskonsult, AffärsConcept (Tidigare upphandlare på SKL Kommentus Inköpscentral)

Agenda Vad är ett dynamiskt inköpssystem (DIS) SKL Kommentus Inköpscentrals (SKI) DIS-projekt Summering Framtid Kundstöd

Dynamiskt inköpssystem (DIS) Helt elektronisk process för upphandling (selektivt förfarande) Får användas för återkommande anskaffning av varor, tjänster eller byggentreprenader som är allmänt tillgängliga på marknaden All kommunikation ska vara elektronisk, muntlig kommunikation får uttryckligen inte användas. Öppet för samtliga leverantörer som uppfyller kvalificeringskraven (gäller under hela giltighetstiden)

Dynamiskt inköpssystem (DIS) Ansökningar från leverantörer Specifika upphandlingar Utvärdering Beslut Utvärdering Tilldelning kontrakt

Bränslepellets 2016 - Pilot Annons 2 mars 2017 11 leverantörer i systemet Stora delar av branschen är med (80 %) 27 genomförda specifika upphandlingar 1-4 anbud per specifik upphandling Annonsen innehöll: Samtliga krav (även de som gällde upphandlingsföremålet) Samtliga bilagor (även de som förekom i steg 2) Specifika upphandlingar Krav förekom i strukturerade dokument

Erfarenheter Administrativt krävande Behovet vässas – Önskemål blir krav Muntlig kommunikation – leverantörer vill gärna prata Frågor & Svar Lägre priser (14 % lägre) Bättre konkurrens Speciella behov Behöver inte upphandlas om vart 4:e år Långa kontrakt

Ny! Elenergi 2017 Annons 21 juni 2018 6 leverantörer i systemet 8 Specifika upphandlingar (10 på gång) Giltighetstid 10 år Annonsen innehöll: Endast kvalificeringskrav för steg 1 Specifika upphandlingar: Krav i separata dokument

Skillnader från Bränslepellets TendSign endast annonseringsverktyg Ingen info om steg 2 vid annonseringen Inga krav i strukturerade dokument Mallar och information på hemsidan

Framgångsfaktorer Innan annonsering Efter annonsering Genomarbetat underlag Planera administrationen Ta fram malldokument Förankra med branschen Förankra i organisationen Efter annonsering Lyhörd gentemot leverantörer (krav) Annonseringstid vid specifik upphandling Uppdatera mallar

Summering Ingen inlåsningseffekt (Ramavtal) Mer konkurrens Kan löpa under lång tid Snabb process Flexibelt med nya kunder Varor och tjänster som är ”allmänt tillgängliga på marknaden” Kunskaper om marknaden och behovet Inget krav på att lämna anbud

Kunder och leverantörernas erfarenheter Positiva från båda parter Relativt låg svarsfrekvens hos leverantörerna Fördelar: Tidsbesparingar, enkelt och smidigt, att man får hjälp av erfarna upphandlare och löpande anslutning av leverantörer, gärna lokala. Nackdelar: Pedagogisk utmaning i att göra verksamheten trygg i att den upphandlande myndighetens krav tillgodoses fullt ut. Förslag på kommande DIS-områden: lokala transporter, bio-olja och el.

Framtid SKI har inga nya inplanerade DIS-projekt DIS-möjligheter undersöks i varje förstudie Systemstöd är en stor fråga

SKL Kommentus kundfunktioner Kundstöd / Regionalt inköpsstöd Regionalt stöd ute i landet Berättar om Kommentus utbud Kan vägleda vid användande av avtal Fångar upp nationella behov och erfarenheter till Kommentus SKL Kommentus Inköpscentral - Inköpsservice Kundsupport Besvarar frågor gällande SKIs ramavtal, tidplaner eller ramavtalsvillkor. Inköpare (fortfarande under utveckling) Hjälper till att genomföra specifika upphandlingar (DIS) Vägleder vid FKU eller avrop på SKIs ramavtal

AffärsConcept - Konsultverksamhet Ingår i SKL Kommentus-koncernen Består av ca 40 konsulter med olika kompetenser och erfarenheter och kan bemöta de flesta önskemål som våra kunder har Erbjuder tjänster inom områdena: Upphandling Utbildning Upphandlingsrätt Utveckling och analys Uppföljning