Information om Patientsäkerhet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Bakgrund och syfte Krav i patientsäkerhetslagen:
Att införa LCP – LCP-ansvariges roll Marie-Louise Ekeström
Hur kan man förstå och definiera psykosocial arbetsmiljö?
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Socialstyrelsens termbank
Patientsäkerhetsläget i Sverige
Patientsäkerhetsronder
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Verktyg för ökad patientsäkerhet
Patientsäkerhetskulturenkät
Välkommen till Ledardagen!
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
i kommuner, landsting/regioner
Medicinsk stab Patientsäkerhet
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Tillsammans för världens säkraste vård
Detta är God Vård.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Medarbetarundersökning Informationsmaterial-
Landstingets kansli Resultat säkerhetskulturenkät 2009.
Medarbetarundersökning 2012
Sommar på din arbetsplats
Värnamo Sjukvårdsområde Patientsäkerhet
Patientsäkerhetskultur
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Patientsäkerhetskultur mätning
Patientsäkerhetsarbete
V.
Arbetsmiljön 2012 – svar från ST skyddsombud
Patientsäkerhets(kultur)mätning Västra Götalandsregionen vecka
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Patientsäkerhetskulturenkät 2015 Kommunikationspaket I den här presentationen används konsekvent förkortningen VGR för Västra Götalandsregionen. Som.
Den psykosociala arbetsmiljön SAMMANSTÄLLNING AV FEM KVALITATIVA INTERVJUER MED CHEFER I KINDA KOMMUN EVA KLANGBECK OCH HANNA WELIN LEDARSKAPSUTVECKLING.
Region Östergötland När katastrofen är ett faktum… Handlingsplan akut och långsiktigt för personal och patient.
Att förebygga trakasserier och kränkande särbehandling på arbetsplatsen Om den psykosociala arbetsmiljön i Nässjö kommun Ett Case inom ramen för ”Ledarskap.
Förbättringsområde Personer, listade på Wetterhälsan, med akuta vårdbehov ska söka akut vård på rätt vårdnivå.
”Patientsäkerhet för Alla” Hur jag som arbetar i vården bidrar till en säker vård! ”Patientsäkerhet för Alla” Grundläggande utbildning ”Patientsäkerhet.
Linneaprojekt Ett förbättringsarbete kring nattfasta på en medicinavdelning Maja, logoped Charlotte, dietist Lisa, sjukgymnast Katja, arbetsterapeut.
”Vår Linnéa utan vårdskador”. Vi som har arbetat med Linnéas vårdskadeprevention Liselott Svanberg sjuksköterska avd 17 Linnda Eriksson sjuksköterska.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
RUTIN FÖR SYSTEMATISKT ARBETSMILJÖARBETE (SAM)  RISKBEDÖMNING MED HANDLINGSPLAN SAMVERKAN  AVTAL  APT - ARBETSPLATSTRÄFFAR  SAMVERKANSGRUPPER.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Ramverk för patientmedverkan
Patientsäkerhetskulturenkät
Arbetsmiljöansvar inom Kinda kommun
Mätning av PATIENTSÄKERHETSKULTUR
Psykosocial arbetsmiljö: Hög arbetsbelastning, individ
HELHETSTÄNK - Ger effektiv operationssjukvård med bra arbetsmiljö!
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Webbutbildning i allmän palliativ vård
Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral.
SEUPP runda Ett verktyg för förändrat arbetssätt
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Omställningen av hälso- och sjukvården
Information om Patientsäkerhet
Tillsammans för ökad patientsäkerhet
Syfte med avvikelse- och lex-hantering
Verktygslåda för implementering av basala hygienregler och klädregler
Nästa steg mot en attraktiv och hälsofrämjande arbetsplats
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Presentationens avskrift:

Information om Patientsäkerhet Patientsäkerhetskultur uppföljningen hösten 2016 PunktPrevalensMätningar= PPM av Trycksår, Vri, BHK Patientsäkerhetsronder ”Se upp Ronder” 2019-01-01

2019-01-01 Patientsäkerhetskulturuppföljning 2016 https://samarbeta.nll.se/producentplats/patientsakerhetnll/_layouts/15/WopiFrame.aspx?sourcedoc=/producentplats/patientsakerhetnll/Dokument/Informerande/2016%20rapport%20Uppf%C3%B6lning%20av%20patients%C3%A4kerhetskultur.pdf&action=default

Frågor sammanställda i dimensioner 2011 2013 2016 Benägenhet att rapportera Händelser 47 42 67% Högsta ledningens stöd till patientsäkerhetsarbete 41 47% Den verksamhetsnära lednings stöd till patientsäkerhetsarbete   55% Återföring och kommunikation kring avvikelser 72 58 68% Självskattad patientsäkerhetsnivå 56 55 73% Arbetsbelastning och personaltäthet/MAU tillräcklig tid, Inga fysiska besvär, inga besvär av stress 50 46 66,3 Samarbete inom vårdenheten/MAU- samarbete mellan yrkesgrupper, Samarbete uppnå mål, Samarbete över gränser 77 76 79 Öppenhet i kommunikation/MAU- Öppet klimat, Alla medarbetare lika viktiga, Respekt varandras lika värde 74 63 Lärande organisation/ MAU kompetens hur mitt arbete bidrar till mål, utvecklar verksamheten, kompetensutveckling, söker aktivt information 59 54 Information och stöd till personal vid negativ händelse 61  56 2019-01-01

Öppna svar – en guldgruva att gräva i Ledningen "sopar" gärna brister i patientsäkerheten under mattan. "Hänger ut" offentligt personal som har varit inblandad i avvikelser. Inget bra klimat för att förbättra patientsäkerheten. Feed back och konsekvensanalys från högsta ledningen saknas Det som ibland kan kännas som en inte så bra grund för patientsäkerhet är bemanningstalet på avdelningen som med tanke på de multisjuka och vårdkrävande patienter som vi har här på sjukhuset, inte räcker till för en säker vård. Medarbetarna har ofta en hög stressnivå i det dagliga arbetet vilket gör att du inte kan prestera maximalt. Dålig kommunikation mellan chefen och personalen. Följ upp avvikelser och att det blir konkreta, praktiska åtgärder gjorda för att undvika att det händer igen Avvikelser är en stående punkt på APT 2019-01-01

Medarbetarundersökning Patientsäkerhetskulturmätning Hur ser det ut idag med olika mätningar? Inom Regionen mäts medarbetarnas psykosociala arbetsmiljö varje år och patientsäkerhetskulturen vart annat eller vart tredje år vid olika mättillfällen. Vilket medför! Dubbla enkäter för medarbetarna att besvara Olika rapporter på olika arbetsplatser Överlappande frågor Svårare att analysera/identifiera kopplingar mellan arbetsmiljö och patientsäkerhet Dubbelt administrativt arbete och ökade kostnader Medarbetarundersökning Patientsäkerhetskulturmätning 2019-01-01

Medarbetar- och patientsäkerhetskulturmätning Vad är möjligt framöver? En mätning, två syften. Patientsäkerhetsrådet har sett att starka kopplingar råder mellan arbetsmiljö och patientsäkerhetskultur. Förhoppning finns därför att dessa två mätningar slås ihop. Tester har genomförts inom andra landsting och regioner Medarbetar- och patientsäkerhetskulturmätning 2019-01-01

2019-01-01 Länk till rapport https://samarbeta.nll.se/producentplats/patientsakerhetnll/_layouts/15/WopiFrame.aspx?sourcedoc=/producentplats/patientsakerhetnll/Publicerade/Publik/Redovisande/Rapporter%20och%20Resultat/Resultatrapport%20patients%C3%A4kerhet_Region%20Norrbotten%202017.pdf&action=default

2019-01-01

2019-01-01

2019-01-01

2019-01-01

Patientsäkerhetsronder - Ett verktyg för ökad patientsäkerhet Birgitta Boqvist Verksamhetsstrateg Patientsäkerhet

Rundvandring på enheten Rundvandring på enheten. Personal och patienter tillfrågas om patientsäkerhet och den fysiska arbetsmiljön observeras.

Gruppsamtal med medarbetare

Patierntsäkerhetskultur 5 NIVÅER A- Patologisk Varför ska vi ödsla tid på patientsäkerhetsproblem? B-Reaktiv Vi tar patientsäkerhet på allvar och gr något när det inträffar en incident C- Byråkratisk Vi har system som tar hand om patientsäkerheten D- Proaktiv Vi är på tårna hela tiden och tänker på patientens säkerhet och incidenter som kan inträffa E- Skapande Patientsäkerhet är en integrerad del i allt vi gör

Summering av rundvandringen Återkoppling till verksamhetschef och lokal ledningsgrupp

En handlingsplan tas fram med 1-3 åtgärder som ska genomföras En handlingsplan tas fram med 1-3 åtgärder som ska genomföras. Ansvarig för genomförandet ska dokumenteras så att det kan följas upp.

Läs mer om patientsäkerhetsronder och boka tid för en PS-rond på din enhet Vardens-arbetsatt/Patientsakerhet-smittskydd- vardhygien/Patientsakerhet-/Patientsäkerhetsronder

SEUPP runda Ett verktyg för förändrat arbetssätt Strukturerad omvårdnadsrond Syfte: Tidigt upptäcka försämring! Förebygga vårdskador! Att Möta patienternas behov innan patienten påkallar hjälp!

Förbättringsområde utifrån studier om: Seupp rond Utarbetad på Akademiska sjukhuset utifrån en arbetsmetod framtagen i Storbritannien och Australien Förbättringsområde utifrån studier om: Varför ringer patienter? Vilka områden orsakar flest vårdskador?

SEupp rond är en målinriktad avstämningsrunda för omvårdnad som genomförs med bestämda tidsintervaller! SEupp är en minnesregel. Genom att stämma av nedanstående ”områden” vid rundan så täcker man in de flesta orsaker till ringning och avvikelser S= Smärta E= Elimination U= Undernäring P= Position/läge P= Placering av tillhörigheter

SEupp rond (vinster) Ökad patientsäkerhet Färre avvikelser Ökad patientnöjdhet Trygga patienter och närstående Lungnare arbetsmiljö Färre ringningar Omvårdnad har fått högre ”status” Minskat ”spring” för personalen (färre steg under arbetspass är uppmätt via stegräknare) Färre avbrott i det planerad arbetet

VÄLKOMMEN kort Syfte: Informationsblad till patienter så att de vet VÄLKOMMEN kort Syfte: Informationsblad till patienter så att de vet! (Akademiska sjukhusets modell)

Användarblad till personalen Syfte: att alla ska arbeta enhetligt (Akademiska sjukhusets modell)

POSTER – SE UPP Syfte: Påminner enheten om att utföra Seupp runda POSTER – SE UPP Syfte: Påminner enheten om att utföra Seupp runda. (Akademiska sjukhusets modell)

SE upp rond (checklista) Tillsyn av patient utifrån Seupp runda en gång/timme dagtid och var annan timme natt har visat bäst resultat Hur gör vi? Information till SSK/USK om ”Seupp” Tag fram en tidslinje över dagens aktiviteter för vart arbetspass Planera in Tims-rundorna så att de integreras i dagliga aktiviteter (rita bild) Trycka upp informationsmaterial, signeringslistor, poster Påminn varandra via daglig styrning Avstämning var vecka. Hur går det? Utvärdera (Hinder/möjligheter/hur komma vidare)

För hjälp att komma igång/frågor Åsa Hällström telefon 82023 Magnus Irtoft telefon 83892