Upphovsrätt – Swefilmermålet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

VADÅ UPPHOVSRÄTT?.
Enhetlig skyltning i Tanums Kommun
En presentation för dig som är lärare
Straffteori.
Musik & kommunikation 50p.
Att betrakta kvinnans byst, är bra för mannens hälsa, och för att hjälpa dom att leva längre... Det kom ett par Tyska forskare fram i en ny studie.
Fördjupning i historia
OH-mallen Upphovsrätt i skolan – en presentation från Kolla källan
Nätmobbning
Att analysera samhällsfrågor
Hur får jag använda digitalt material i min undervisning?
PRIVATJURIDIK Brottmål (kap 17).
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Gitarrens historia del 1
Läskotten.
Att lära sig att analysera
Upphovsrätts Bilder Musik Film Verk Med mera. Skyddat Litterära och konstnärliga verk Resultat av personligt intellektuellt skapande Personliga uttrycksformen.
UPPHOVSRÄTT.
UPPHOVSRÄTT.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Musikfrågan Ungdom En lek kring klassisk musik på Internet. Systemet bygger i grunden på Musikfrågan 2007
Upphovsrättslagen Personuppgiftslagen Offentlighets- och sekretesslagen.
Musikens funktioner The soundtrack of my life. Musikens funktioner  I detta arbetsområde utvecklar vi kunskaper om musikens funktioner för individen,
Hur skapar vi robusta välfärdstjänster? Samhället förlitar sig allt mer på nätinfrastrukturen. Vad finns det för risker med detta och hur skapar vi robusta.
Ungdomars medievanor Undersökning och analys av vilka digitala mötesplatser ungdomar rör sig på.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Var går gränsen? Om vad som är lagligt på nätet.
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Emma Arneback Med kränkningen som måttstock – Planerade bemötanden av främlingsfientliga uttryck i gymnasieskolan Emma Arneback
Jag ser dig – jag ser dig inte! Om hat.
Trygg hemma Samarbete i öppenvård Arbetsgrupp träff 1
VÅRA REGLER - Varla IBK P-04 Svart
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Kontinuitetsanalys Workshop 3 av 4 – Riskbedömning
Vem sa det? Om anonymitet.
Måste du veta vem jag är? Om anonymitet.
Lagar Astar 2017.
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Vem är det som styr oss? Om konspirationsteorier.
Sjömarkens IF P05 Föräldramöte 17/
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Våra relationer och folkbibliotek
Det nya medielandskapet och våra relationer. Om kränkningar på nätet.
Tidsåtgång: 5,5 timma plus/minus
Kommunalförbundet Fjärde storstadsregionen
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Den som säger sanningen är fri! Om sanningsbegreppet.
Vi påverkar varandra!.
Rättigheter = s. 20.
Reklam eller redaktionellt budskap?
Övning Tid: 20 minuter Vad är upphovsrätt?.
Lektion Tid: 200 – 300 minuter 8 övningar
Övning Tid: minuter Instagram-målet.
Lektion Tid: 80 – 100 minuter 2 övningar
Byt perspektiv – från reklam till journalistik
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Övning Tid: 20 minuter Upphovsrätt eller fel.
Övning Tid: 40 minuter Problemträdet.
Debattövning - Upphovsrätt
VÄLKOMNA TILL WORKSHOP!
Religion.
Elevråd på SFI vad är det?.
Ordet är ditt!.
Föredragshållarens namn
Presentationens avskrift:

Upphovsrätt – Swefilmermålet Övning Tid: 40 - 60 minuter Upphovsrätt – Swefilmermålet

Syfte med övningen Att öka kunskapen om regler kring upphovsrätt som gäller vid fildelning. Att öka medvetenheten om vilka konsekvenser fildelning kan få för individen, upphovspersonerna (till exempel musiker och filmskapare), företag och samhället i stort.

Podd: Swefilmer-målet Lyssna på podden om Swefilmer-målet

Tidslinje Arbeta i smågrupper Gör en tidslinje över vad som hände i Swefilmermålet Lyssna på podden och gör egna efterforskningar på nätet Identifiera de viktigaste aktörerna i historien, från enskilda individer (till exempel männen bakom webbplatsen, polis och åklagare, upphovsmän till de filmer och serier som strömmades på sajten, användare med mera. Samla förslagen i en lista eller ”karta” på tavlan tills ni har vad gruppen tycker är en komplett lista. Arbeta i par eller smågrupper och gör en tidslinje över vad som hände i Swefilmermålet från det att webbplatsen startade tills det att domen föll. Till stöd kan ni använda arbetsbladet Tidslinje Swefilmer där ett par hållpunkter redan är utmärkta. Eleverna måste troligen lyssna igen på delar av podden och/eller göra ytterligare efterforskningar på nätet.