Coachande samtal.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen att höra av dig till Petra Lindström, Arbetet sker i samverkan mellan: Söderhamns kommun, Arbetsförmedlingen.
Advertisements

Coachande ledarskap som mentor
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
Individuellt lärande tillsammans
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Problemsnack eller bygga lösningar.
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Vägledning och studentrekrytering Via sociala medier Martin Holmberg Uppsala universitet.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Tips o råd till din egen golf. Du har kunskapen…..
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Workshop inför Projektet
Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Version: beta
Vi undersöker kraft och rörelse
Rådrum Centrum för Utveckling OMVÄRLD Strukturer, rutiner och traditioner.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Idrott hela livet Kvarnsvedens GoIF OK 2014.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Göteborgs universitet
Projektledning.
Läroplansträff fritidshem
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
Hur vi sätter mål och förankrar till vårat undermedvetna
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Välkommen till Instruktörsutbildning, steg 1. [Program, sammanhang] [Förväntningar]
Idrottspsykologi.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
Dialog och hantering av svåra samtal och motsättningar Martin Sande & Bernard le Roux 10 november 2015.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Personlig försäljning Kap. 2
Lösningsfokus och tolk Sara Walsöe Pedersen Verksamhetschef Västmanlands Tolkservice ek förening Telefon: E-post:
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Självstyrt lärande (SSL) inom Morgondagens Ledare
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Coaching.
GOIF A och U lag 2010/2011.
AGENDA Program 09:30 – 10:00 Incheckning och info
Guide till processer Vård och omsorg HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Tips för det praktiska ledarskapet
UMEÅ Vad behöver göras? Vad kan vi börja med redan nu? 3. Beskriv det smarta och hållbara Umeå år Hur är det? Hur ser det ut? Vad har hänt.
När idéer ska utvecklas När företag ska växa
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Träff 11 Välkomna!.
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
NÖHRA-plan, Redo för golf.
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Träff 9 Välkomna!.
Utgångpunkt Alla har ett behov av att lära.
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Arbetssättet i Skara under projekttiden
När /Var /Hur ska aktiviteten genomföras?
Presentationens avskrift:

Coachande samtal

Det handlar inte om att ge tips och råd

att delge dina egna erfarenheter Det handlar inte om att delge dina egna erfarenheter

Det handlar inte om att styra

att peppa och ge glada tillrop Det handlar inte om att peppa och ge glada tillrop

Och det handlar inte om terapi

Coachande samtal handlar om att lyssna och ställa frågor på ett sätt som får personer att hitta sina egna svar och lösningar

Intro och välkomna

Förhållningssätt och ramar för coachande samtal Relatera till kapacitet och potential Ansvar i rätt knä Kartlägg, ringa in och tydliggöra Gilla läget, istället för rätt och fel Inte enbart din agenda Utforskande inte förklarande

Nöhra som modell för coachande NÖHRA-modellen steg för steg Nuläge: Beskriv ditt nuvarande läge och situation. Var detaljerad. Detta är startpunkten. Önskat läge: Hur ser ditt önskade läge ut? Vart vill du nå, Vad vill du uppnå?. Var detaljerad. Detta är slutpunkten, där pilen är framme vid målet. Hinder: Vad hindrar dig från att nå ditt önskade läge? Vilka svårigheter finns? Här är en bit på väg, där hindren dyker upp och du kanske stannar av/tar ett kliv neråt/tillbaka, där loopen på figuren börjar. Resurser: Vilka resurser finns runtomkring dig? Vilka resurser har du själv? Vilka kan hjälpa dig och hur? Här hjälper du dig själv och vänder loopen uppåt igen. Aktiviteter: Hur kan du gå vidare för att ta dig till önskat läge? Lista upp vad du kan göra och när. Skriv handlingsplan! Stegen på vägen som tar dig mot målet och pilens slut.

Testa och öva Observatör – observerar och ger input utifrån Nöhra Coach – Det är du som tränar, utgå ifrån Nöhra Fokusperson – Var dig själv, Öppen för det som sker och var deltagare.

Utcheckning