Ett kommungemensamt system för presentation av resultat

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Advertisements

EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Vad är KKiK? och hur bra är vi?. Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK) Jämförelse med andra kommuner och med oss själva över tid 245 kommuner deltar
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
VÄLKOMNA!. Åsa Lindh vd Trygghetsstiftelsen En sammanhållen omställningskedja.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2016 Skola:Näshulta friskola - 5.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Chefens kommunikationsuppdrag Utveckling av internkommunikation
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Enkätresultat för Förskolan
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Kommunernas inkomster
Styrmodell.
Uppdrag, roller och ansvar
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
på personer i behov av hjälp
En plattform för samhällsekonomisk analys
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Analysseminarium – ÖK februari
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Lärandeansatsen i Socialfonden
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Elev- och Föräldraenkät
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Medarbetarundersökning 2018
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
I fokus den här stunden Jämlik hälsa - barn och unga i Region Jönköpings län Verksamhetsnära ledning och förbättring Modell för familjecentralens verksamhetsplan/berättelse.
#Närvaroeffekten - Varje elevs rätt till utbildning.
Medarbetarenkäten december 2018.
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
Administrativ enhetschef vid Institutionen för hälsovetenskaper
Organisation ny SDF Lundby
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Målstyrning och verksamhetsplanering
Budget- och uppföljningsprocessen
Enhetsaudits och andra verktyg –
CSG så styrs Göteborg.
Introduktion till processen för balanserad styrning
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Processen för Balanserad Styrning
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Hållbar utveckling måste vara
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Revisionsredogörelsen 2017
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
”Från bokföring och information i grundsystemen via styrkorten i Balansen till analys och styrning med hjälp av Rappet samt systematiskt kvalitetsarbete.
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Exempel på SU: Funk Verksamhetsutveckling från brukarundersökningar – förbättrad kommunikation mellan brukare och personal inom funktionshinderomsorgen.
Presentationens avskrift:

Ett kommungemensamt system för presentation av resultat Balansen Ett kommungemensamt system för presentation av resultat Nöjda göteborgare Nöjda medarbetare God ekonomi Fungerande verksamhet

Göteborgs stads vision för kvalitetsutveckling Offensiv kvalitetsutveckling – framgångsrikt Göteborgssamhälle Utgångspunkten - dem vi är till för Systematiskt förbättringsarbete Tillgängliga resurser tillgodoser göteborgarnas behov Som stöd för utvecklingen används gemensamma verktyg Styrnivåer i Göteborgs Stad Ovanstående bild visar på ett generellt sätt de tre övergripande styrnivåerna inom Göteborgs Stad utifrån KFs perspektiv; Strategisk nivå, KF/KS Arbetar med frågeställningar och tar beslut i frågor som rör hela Göteborgs Stad, t ex vision för staden som helhet, finansieringsfrågor, utfärdande av direktiv samt ramar, inriktningar och prioriterade mål som publiceras i KFs budget etc. Taktisk nivå, Nämnd/Bolagsstyrelse Arbetar i första hand med att fastställa strategin för enhetens verksamhet, säkerställa att förvaltningen/bolaget har en effektiv ledning, organisation och verksamhetsstyrning som bidrar till att KFs mål och direktiv kan uppfyllas. Vidare skall nämnden/bolagsstyrelsen följa upp VD respektive förvaltningschefens förvaltning av enheten samt säkerställa att det finns en god och fungerande intern kontroll. Operativ nivå, Förvaltningar/Bolag Förvaltningschef och VD skall sköta den operativa verksamheten för förvaltningen respektive bolaget, följa nämndens respektive bolagsstyrelsens mål, riktlinjer och anvisningar samt tillse att överordnad styrnivå får den information och de fakta som erfordras för att fatta välgrundade beslut. Göteborgs stad har valt att arbeta enligt modellen för balanserad styrning för såväl helheten som för bolag och förvaltningar. Modellen bygger på att flera olika perspektiv skall beaktas och att verksamheten skall bedrivas inom ramen för de ekonomiska förutsättningarna.

Arbetsprocessen i styrmodellen Mål och budget Dialog Utveckling/förbättring Mätning/utvärdering S-M Balanserad styrning som arbetsprocess, dvs vilka frågor förväntas ledningen ta ansvar för och initiativ i. -skillnad mellan strategiska och operativa frågor – fastnar i operativa frågor Peter - du brukar alltid betona processen balanserad styrning – vad är det som är så viktigt med processen? hela varvet runt – inte stanna Består av fem komponenter (som betonar i A-3 dokumentet Struktur för styrning….) Mål och budget Mätning mätresultat Analys och rapportering Utvecklings- och förbättringsarbete Dialog och återkoppling Analys och rapportering 3

Grunduppdraget, budget och verksamhetsplan Uppföljningsarbetet Grunduppdraget, budget och verksamhetsplan Mätning Analys Rapportering 1 2 3 4

Balansen är ett IT-stöd som… innehåller… styrkort med tillhörande verksamhets- beskrivningar, styrtal och resultat från mätningar enkätformulär, rapporter och resultat från undersökningarna

och ger förutsättningar för att… mäta måluppfyllelsen följa upp, analysera och utveckla/förbättra verksamheten jämföra och lära sig av andra informera och vara ett underlag för kommunikation och dialog mellan både ”dem vi är till för”, verksamheter och olika ledningsnivåer

Styrkorten i Balansen - Beaktande av flera perspektiv De vi är till för Hur nöjda är de vi är till för med hur vi tillfredställer deras behov? Medarbetare Vilka förutsättningar har medarbetarna och hur uppfattas dessa? Ekonomi Hur ser utfallet/ resultatet ut? Verksamhetens processer Hur fungerar våra processer?

Hur har styrtalen tagits fram? Vision Vilken önskebild? Verksamhetsidé Vilket uppdrag? Styrande dokument Vilka dokument? Behov hos dem vi är till för Vilka behov? Processer Vad gör vi? Framgångsfaktorer Vad gör att vi lyckas? Styrtal Hur ser vi att vi når målen?

Styrtalens egenskaper Fokusera det viktiga Vara påverkbara Driva beteenden mot målen ”Vilket beteende driver styrtalet? Visa på samband Ge helhetsbild Generella och jämförbara

Styrkorten i sitt sammanhang Uppdrag/styrdokument Vad vill vi? Processer Vad och hur gör vi? Framgångsfaktorer Indikatorer/styrtal Varför blev resultatet som det blev? Susanne Hur kan resultatet förbättras? Handlingsplan 10

2006-2007 - förbättringsarbetet i sammanfattning Balansen kommungemensamt system förtydligat ansvar kring innehåll och system Översyn för ökad nytta och tillförlitlighet Reviderade styrkort: inaktuella el. ickefungerade styrtal har rensats bort, nya tillkommit Förenklade handgrepp och förbättrade presentationsmiljöer

Systemområde Kvalitet Innehåll Balansen Enkätundersökningar Aktivitetshjulet Utmärkelseapplikationer Beslutsforum Systemägare Förvaltningschefer (regionvis/förvaltning) Systemansvarig vid behov Stödprocess Förvaltar och utvecklar IT-stödet Huvudprocess (linje) Förvaltar och utvecklar innehållet i styrkorten utifrån verksamheternas krav Systemansvarsforum Systemansvarig Balansensamordnare (regionvis/förvaltning) Kvalitetsgrupp SK (metodstöd) (Utförare) Användarforum/ Referensgrupp Balansensamordnare från berörda förvaltningar Funktionsh. Anneli Snis, Begsjön Äldreoms. Annette Hansson- Klevner, Älsvborg IFO Elinor Bylund, Örgryte Förskola/ skola Rickard Nilsson, Tuve-Säve Styrkortsansvarsforum Verksamheter Förvaltnings- och verksamhetsledning Enhetschefer Susanne 12

Grunduppdraget, budget och verksamhetsplan Uppföljningsarbetet Grunduppdraget, budget och verksamhetsplan Mätning Analys Rapportering 1 2 3 15

1 2 3 4 5 6 7 Analysera resultaten Studera det egna resultatet Jämför med andra Identifiera mönster Reflektera över periodens aktiviteter Sök orsaker och samband Samman- fatta och dra slutsatser Besluta om åtgärder

Systemet Balansen http://www.datalager.goteborg.se Balansen på stadsnätet/intranätet http://www.datalager.goteborg.se Balansen på internet http://www.balansen.goteborg.se