Ny tjänstepensionsreglering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad innebär Dataskyddsförordningen?
Advertisements

Tillsyn skola/förskola miljöförvaltningen Stockholms stad MILJÖFÖRVALTNINGEN.
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
SU:s åtgärdsplan Tom september 2015 Intäkter+620 mnkr6,2% Personal inkl. bemanning+349 mnkr5,6% Läkemedel+175 mnkr 16% Material, varor tjänster+141 mnkr9,8%
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Framtidens kommun – parlamentariska arbestgruppen
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Ackreditering enligt EN ISO/IEC 17025:2005
Nu Skin Europa, Mellanöstern och Afrika (”EMEA”)
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Ett stöd för införande av ett LIS
Välkommen till information om lex Sarah
Utveckling i Norsjö kommun med stöd av digitalisering och IT
Nytt direktiv beslutat
Regional tillgång till idrottsanläggningar och kulturskola
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Tisdag den 21 mars – Samling och kaffe/te med macka
Kritiskt förhållningssätt
Utredningen om kommunal planering, del 2
En plats att kalla hemma - Barnfamiljer i bostadskrisen skugga
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Produktstyrningskrav
Dataskyddsförordningen – och vårt arbete utifrån den
Ansvar inom regeringskansliet
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Uppdraget Tillväxtverket, ESF-rådet och Jordbruksverket ska lämna ett gemensamt förslag till Framstegsrapport till Näringsdepartementet. Rapporten är gemensam.
Regler för upphandling
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Riksrevisionen Årlig Revision
Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö
Användning av EU-fonder för klimatanpassning
RISKBEDÖMNINGAR Inför ändringar i verksamheten
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
GDPR General Data Protection Regulation
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Ny tjänstepensionsreglering
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Systematiskt kvalitetsarbete
Utredningen om ekologisk kompensation
Förslag projektplan Provisionsfil S4I
Provisionsinformation
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Så får vi praktisk nytta av nya ISO 50001
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Leverantörer Bas Bedömning Utvärdering Samarbete Utveckling.
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Hållbar utveckling måste vara
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Revisionsredogörelsen 2017
Kapitalkravsträd – Nytt förslag vs Trafikljuset
Barnkonventionen och barnrättslagen
Ansvars och rollfördelning
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Utveckling och samordning av virkesmätningen
Lag (2017:310) om framtidsfullmakter
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Kontinuitetshantering
Presentationens avskrift:

Ny tjänstepensionsreglering Fr o m januari 2019

IORP II och den svenska tjänstepensionsregleringen IORP II-direktivet på EU-nivå syftar till minimi-harmonisering Tydliggöra gränsöverskridande verksamhet i tjänstepensionsinstitut. Säkerställa god förvaltning och riskhantering. Förse medlemmar och förmånstagare med tydlig och relevant information. Se till att tillsynsmyndigheterna har de nödvändiga verktyg för att kunna övervaka tjänstepensionsinstituten på ett effektivt sätt. Förslag på ny tjänstepensionsreglering i Sverige IORP II-direktivet ska in i svensk rätt (lagar, förordningar och föreskrifter) tillsammans med förordningar, tekniska genomförande standarder och riktlinjer på EU-nivå Förslagen i SOU 2014:57 En ny reglering för tjänstepensionsföretag. Kompletterande förstärkt solvensreglering i form av FI:s kapitalkrav. Kompletterande på rapportering av tjänstepensionsinformation från EIOPA. Remitteras under hösten 2017, och ikraftträdande senast 13 jan 2019.

Ny tjänstepensionsreglering för att bedriva tjänstepensionsrörelse Försäkringsföretag som bedriver tjänstepensionsverksamhet (aktiebolag och ömsesidigt bolag) Försäkringsrörelse (Solvens II-regelverket) Efter övergångsperioden som upphör den 31 december 2022 för försäkringsföretag och den 30 juni 2019 för tjänstepensionskassor. Tjänstepensionsrörelse (IORP II-regelverket) Understödsföreningar som bedriver tjänstepensionsverksamhet (tjänstepensionskassor och andra pensionskassor) Kräver renodling av verksamheten till tjänstepensionsföretag/ tjänstepensionsinstitut. Likvidation Regleringen för tjänstepensionskassorna upphävdes den 1 april 2011, men gäller tillsvidare. Företagsanknutna pensions-stiftelser Nya regler för pensionsstiftelser

Vad händer nu? EU SVERIGE EIOPA:s europeiska tjänste-pensions-databas fr o m 2018Q4 EIOPA:s rapport för stresstest av europeiska tjänstepensions-företag IORP II-direktivet genomfört i nationell rätt IORP II-direktivet antogs 2016-12 2017-09 2017H2 2017-12 2018H2 2019-01 FI :s förslag på kapitalkravs-reglering för tjänstepensions-företag Ny lag om tjänstepensions-företag samt förstärkt nationell kapitalkravs-reglering Remiss av förslag på ny lag om tjänste-pensions-företag SVERIGE Övergångsperioden för tjänstepensionskassor t.o.m. den 30 jun 2019. Övergångsperiod för försäkringsbolag som bedriver tjänstepensionsverksamhet t.o.m. den 31 dec 2022.

IORP II-direktivet SOFIA Ersätter det tidigare IORP I-direktivet från 2003.

Nya eller ändrade bestämmelser i IORP II-direktivet Allmänna bestämmelser Kvantitativa krav Villkor för utövande av verksamheten Information Tillsyn SOFIA Nämn att SKÄL är intressant läsning för att sätta kontexten

Villkor för utövande av verksamheten Särskilt om företagsstyrning Lednings- eller tillsynsorganet har det yttersta ansvaret ”Lednings- eller tillsynsorgan” och ”förvaltnings-, lednings- eller tillsynsorgan” kommer att motsvaras av styrelse eller styrelse och VD. System för företagsstyrning, riskhantering och internkontroll Företagsstyrningssystem: Organisationsstruktur, ansvarsfördelning, information. Fokus på investeringsbeslut. Regelbundet översyn. Riskhanteringssystem: Strategier, processer och rapporteringsrutiner för att spåra, mäta, hantera och rapportera risker i intern och utkontrakterad verksamhet. Internkontrollsystem : Administrativa förfaranden och redovisningsförfaranden, ramar för internkontrollen och lämpliga rapporteringsrutiner. JOHAN ”Lednings- eller tillsynsorgan” = styrelse ”Förvaltnings-, lednings- eller tillsynsorgan” = styrelse eller styrelse och VD OBS! Inget krav på Compliancefunktion eller regelefterlevnad! Se nästa bild.

Villkor för utövande av verksamheten  Särskilt om företagsstyrning Nyckelfunktioner För riskhantering, internrevision och - i tillämpliga fall - aktuarie. En person kan utöva flera nyckelfunktioner; undantag av internrevision. Avrapportering till förvaltnings-, lednings eller tillsynsorganet. Krav på ”visselblåsning”. Särskilt om aktuariefunktionen Samordna och övervaka beräkningen av FTA. Bedöma lämplighet av metoder, modeller, antaganden för beräkning av FTA. Bedöma data och dess kvalitet. Jämföra antaganden med faktisk utveckling. Informera förvaltnings-, lednings- eller tillsynsorgan om hur tillförlitliga och lämpliga beräkningarna av FTA är. Yttra sig om den övergripande policyn för teckning av försäkring. Yttra sig om försäkringsarrangemangens lämplighet. Bidra till ett effektivt genomförande av riskhanteringssystemet. JOHAN Ska ha Aktuariefunktion om tjp-insitut självt erbjuder täckning för biometriska risker eller garanterar antingen en viss avkastning eller en viss förmånsnivå. Biometriska risker är kopplade till dödsfall, invaliditet och lång levnad. Aktuariefunktionen enligt Solvens II-regelverket. Visselblåsning för personer med nyckelfunktioner att rapportera till FI. Med rättsligt skydd för denne. Betydande risk för att tjp-insitutet kommer uppfylla ett materiellt väsentligt lagstadgat krav. Väsentligt materiell överträdelse av lagar eller andra författningar.

Villkor för utövande av verksamheten  Särskilt om företagsstyrning Egen riskbedömning (”Own Risk Assessment”) Minst var tredje år eller vid betydande förändring av riskprofil. Integreras i lednings- och beslutsprocesser och beaktas vid strategiska beslut. Bedömning totalt finansieringsbehov och återhämtningsplan. Bedömning av riskerna avseende utbetalningen av pensionsförmåner samt korrigerande åtgärder. Kvalitativ bedömning av mekanismerna för att skydda pensionsförmåner. Kvalitativ bedömning av operativa risker. Bedömning av nya eller framväxande risker. Föreskrivna minimikrav för dokumentation av en egen riskbedömning. Styrdokument för ersättning, riskhantering, internrevision samt, i tillämpliga fall, aktuariell och utkontrakterad verksamhet Fastställas av lednings- och tillsynsorganet; ses över minst vart tredje år. JOHAN ”Egen riskbedömning” motsvarar ORSA i Solvens II-regelverket – minus Solvens Inga krav på kapitalkrav i IORP II EIOPA försöker föra in kapitaltillsyn på balansräkningen bakvägen genom ”bedömning av totala finansieringsbehov” FI fått i uppdrag till 15 augusti 2017 att redovisa förslag till kapitalkrav Finns risk att Sverige går längre än andra länder i sin tillämpning, kan leda till att verksamheter flyttar utomlands Lyfta särskilt Miljöfaktorer, sociala faktorer och företagsstyrningsfaktorer ska beaktas vid investeringsbeslut = EJ SOLVENS II Bedömning av nya eller framväxande risker (inkl risker med anknytning till klimatförändring, resursanvändning och miljön, sociala risker och risker med anknytning till avskrivningar av tillgångar till följd av regleringsändringar) = = SOLVENS II, MEN EJ SÅ UTTALAT TIPS: Bör se över och fastställa styrdokument varje år (likt Solvens II) istället för vart tredje år.

Villkor för utövande av verksamheten  Särskilt om företagsstyrning Verksamhetskontinuitet Inklusive beredskapsplaner. Krav på lämplighet och redbarhet Gäller personer i ledande ställning, personer som utför nyckelfunktioner samt personer/enheter som anlitas för att utföra funktioner. Krav på ersättning Ta hänsyn till verksamhet, riskprofil, mål, intressen, finansiell stabilitet och resultat samt proportionalitet. JOHAN Verksamhetskontinuitet Motsvarar SOLVENS II Lämplighet och redbarhet Personer som i praktiken leder tjp-insitutet, personer som utför nyckelfunktioner och personer/enheter som anlitas för att utföra funktioner OBS! Personer som i praktiken leder tjp-insitutet har enbart kollektivt krav på sig Skillnad på krav på kvalifikationer för AF och IRF (yrkeskvalifikation) mot andra nyckelfunktioner (enbart kvalifikationer) Endast personer som innehar nyckelfunktioner BÖR omfattas av kraven på anmälan till den behöriga myndigheten (FI). Ersättning Information om ersättningspolicyn ska regelbundet offentliggöras, tillsammans med annan information.

Krav på kapitalkravsberäkning SOFIA Ersätter det tidigare IORP I-direktivet från 2003.

Krav på kapitalkravsberäkning Schablonmässigt minimikrav (jmf Solvens II MCR) Riskkänsligt solvenskrav (jmf Solvens II SCR) Kapitalbas (jmf Solvens II kapitalbas)

Krav på kapitalkravsberäkning Nytt förslag Trafikljuset Solvens II Schablonmässigt minimikrav (jmf Solvens II MCR) Riskkänsligt solvenskrav (jmf Solvens II SCR) Kapitalbas (jmf Solvens II kapitalbas)

Rapportering av tjänstepensionsinformation EIOPA

Krav på rapportering av tjänstepensionsinformation EIOPA har tagit fram ett förslag på krav på rapportering av tjänstepensionsinformation. Följande tjänstepensionsföretag omfattas: Balansomslutning > 1.000 miljoner EUR (ca 10 miljarder SEK) eller Åtminstone de 5 största tjänstepensionsföretagen i termer av balansräkning, om inte ett tjänstepensionsföretags enskilda balansomslutningen är mindre än 100 miljoner EUR (ca 1 miljard SEK). Därtill har Europeiska centralbanken (ECB) statistiska rapporteringskrav för pensionsfonder på remiss.

Rapportering av tjänstepensionsinformation Jmf mellan kvantitativa blanketter för tjänstepension och Solvens II Not: Solvens II har totalt 89 unika QRT-rapporter på solo-nivå.

Vad bör bolag och kassor göra? SOFIA Ersätter det tidigare IORP I-direktivet från 2003.

Vad bör bolag och kassor göra? Följa utvecklingen av de nya tjänstepensionsreglerna. Ta ställning till ev ombildning och hur ni ska förhålla er till reglerna. Utse en ”förändringsgeneral” (samordnare). Läs på regler, göra GAP och kartlägga utvecklingsområden. Utbilda styrelse, vd, ledning och andra berörda. Revidera alla styrdokument utifrån ett sammantaget perspektiv. Se över företagsstyrningssystemet och den strategiska planeringen. Se över org, roller, processer/rutiner, verktyg, metoder, tekniker, etc. Eventuell utläggning av centrala funktioner och andra verksamheter. Se över och förändra ert arbetssätt för att nå affärs- och kundnytta. Hantera andra utmaningar låg räntenivå - tillväxt - avkastning anpassningar till förändringar i omvärlden och hos kunder personal- och kostnadsdrivande anpassning till regelverk

Erbjudanden och kompetens-områden Vad FCG kan erbjuda Rådgivning & Utbildning Projektledning Analyser & Beräkningar Rapportering Tjänster GAP-analys & Implementering Resursstöd & Outsourcing Kontroll & Validering Revision & Second Opinion Erbjudanden och kompetens-områden JOHAN FCG kommer att följa upp detta seminarie med nyheter på hemsidan, kundbesök och nya seminarier. FCG: Stort team med kvalificerade risk-, compliance- och aktuariekonsulter och har bred förståelse av verksamhet och regelverk. Levererar skräddarsydda lösningar anpassade efter verksamhetens behov där kund- och affärsnytta står i fokus.

FCG:s kompetensområden Försäkring & Tjänstepension Regelverk Governance Gällande och kommande regelverk System för företagsstyrning, riskhantering och internkontroll Företags- och riskkultur Allmänna krav på företagsstyrning Strategi- och affärsplanering Koppling mellan strategi- och affärsplanering, mål, riskaptit, nyckeltal och systemen för företagsstyrning, riskhantering och internkontroll Ansvar för styrelse- och VD Organisation, roller och ansvar Centrala funktioner Riskhantering, regelefterlevnad, aktuarie och internrevision Styrdokument Produkt- och kundavtal Regelefterlevnad Lämplighetskrav Uppdragsavtal Intressekonflikter Förändringsstöd Uppstart/koncession, omstrukturering/ skuldportfölj/försäljning, nedstängning Capital Management ORSA Kapitalfinansiering Kapitalplanering Likviditetshantering Återhämtningsplaner Egen risk- och solvensbedömning (ORSA) Risk Management Riskhantering och kontroll avseende alla riskkategorier Aktuariella beräkningar Såsom prissättning, FTA och överskott Riskberäkningar Såsom solvensmarginal, kapitalkrav (MCR, SCR, TL, internt) Kapitalplacering och aktsamhetsprincipen Riskmitigering Såsom kvalitativa åtgärder, återförsäkring och hedging ALM Operational Excellence Rapportering Affärsoptimering Roller, processer, rutiner och dokumentation Verksamhetskontinuitet Säkerhet (informationssäkerhet, fysisk säkerhet, personalsäkerhet) Systemstöd samt datakvalitet och dataskydd Offentliggörande Kvalitativ och kvantitativ rapportering Extern rapportering, såsom SFCR, RSR, QRT Intern rapportering, såsom risk, compliance, aktuarie, finans, affär

FCG – Vilka är vi? Bild Johan Lindqvist Director Johan.lindqvist@fcg.se +46(0)766 30 91 53 FCG är ett rådgivningsföretag bestående av experter inom risk- och kapitalhantering, regelefterlevnad och tillsyn, kreditprocess och kredithantering, finance och treasury samt intern styrning och kontroll. Idag tillhör vi nordens ledande inom vårt område, en ställning vi har uppnått genom att ha fokus på våra kärnområden samt att uteslutande rekrytera de bästa medarbetarna. Vår starka marknadsinsyn tillsammans med så väl verksamhetsförståelse som innebörden av regler och praxis, ger oss förmågan att identifiera effektiva och hållbara lösningar utifrån kundens förutsättningar, ambition och behov. Vår ambition är alltid att skapa långsiktiga samarbeten med våra kunder där det finns utrymme för att både stödja, inspirera och utmana verksamheten. FCG, som grundades 2008, samarbetar i dag med alla karaktärer av finansiella företag så som kreditinstitut och banker, försäkringsföretag, fondbolag och värdepappersbolag samt med icke finansiella företag som påverkas av finans- och kapitalmarknaden. KONTOR FCG – Stockholm Östermalmstorg 1, 5 tr. 114 42 Stockholm Sverige +46(0)8 410 759 10 FCG – Köpenhamn Amaliegade 5C, 3. Sal DK-1256 København K Danmark +45 70 20 69 60 FCG – Oslo Inkognitogaten 37 0256 Oslo Norge +47 4840 6062