Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Advertisements

Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
SAMHÄLLSEKONOMI.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Processkartläggning.
Marknadsföring – FEK:s intäktssida
Grundkurs i marknadsföring
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Handel – ord och begrepp
Kunder och konkurrens driver ekonomin
Block 4: Att driva företag
Förmedlarnas utmaningar med de nya reglerna 27 augusti Charlotta Carlberg.
Marknadskommunikation i praktiken
Affärsidé - företagets vägvisare
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Centrala innehåll och kunskapskrav
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Logistik vid husbyggnad
Marknadsförarens yrkesroll
Ekonomiska system Viktiga begrepp
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Produktens olika delar
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
Räkna ut resultat Intäkter − Kostnader = Resultat.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Reklam.
[Produktnamn] Marknadsplan
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Lagarna inom handel Kap. 13.
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
Konsten att göra bra inköp
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Sälja en produkt eller tjänst
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Seminarium Affärsidé & Budget
(Företagsnamn) SWOT-analys
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
[Produktnamn] Marknadsplan
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”

Vad är marknadsföring? Marknadsföring har ofta beskrivits som “konsten att sälja produkter” Marknadsföringens mål: att attrahera nya kunder genom att leverera kundvärde och att hålla gamla kunder genom att tillfredsställa behov

Vad är marknadsföring? Marknadsföring är INTE reklam -> reklam endast ett marknadsföringsverktyg, vars uppgift är att påverka marknadsplatsen Marknadsföring är INTE försäljning ->den viktigaste delen av MF är inte att sälja - den är att göra försäljning onödig

Vad är marknadsföring? Alltså: försäljning och reklam sker först efter att en produkt eller tjänst har producerats. MEN: marknadsföring startar långt innan företaget har en produkt bedöma behov dess omfattning och intensitet en lönsam möjlighet

Vad är marknadsföring? Marknadsförarens största uppgift: att förstå kundens behov att kunna erbjuda det kunden vill ha att erbjuda det med ett överlägset värde

Vad är marknadsföring? Summa summarum Marknadsföring är en ledningsprocess Marknadsföring handlar om att ge någon det han/hon vill ha Marknadsföring identifierar och förutsäger behov Marknadsföring fyller kundbehov effektivt och lönsamt Marknadsföring handlar om att erbjuda och utbyta idéer, varor och tjänster

Nyckelbegrepp inom mf Behov (Needs) Önskemål (Wants) t.ex. hunger, säkerhet, uppskattning, status Önskemål (Wants) är produkter som tillfredsställer behoven Efterfrågan (Demands) är när önskemål kombineras med köpkraft Produkt allt som kan erbjudas för att tillfredsställa ett behov eller önskemål Värde Värde för konsumenten är hur mycket produkten eller tjänsten tillfredsställer hans/hennes behov

Nyckelbegrepp inom mf Utbyte Marknad Marknadsföring Utbyte är grunden för MF och avser att erhålla en önskad produkt för någon genom att erbjuda något annat i stället Marknad Alla de potentiella kunderna som delar ett specifikt behov eller önskemål och som dessutom har vilja och förmåga att delta i ett utbyte för att tillgodose detsamma Marknadsföring Arbete med marknader för att förverkliga potentiella utbyten för att tillfredsställa mänskliga behov och önskemål

Marknadsföringsfilosofier Filosofin påverkar organisationens sätt att närma sig köparen Vilken filosofi bör användas? 5 filosofier:

Marknadsföringsfilosofier Produktionsorientering Konsumenten föredrar de produkter som finns tillgängliga och som han/hon har råd med Företagsledningens huvdsakliga uppgift är att kontinuerligt förbättra produktionens och distributionens produktivitet

Marknadsföringsfilosofier Produktorientering Konsumenten föredrar de produkter som ger mest kvalitet i relation till priset Företaget ska lägga all sin energi på att förbättra kvaliteten

Marknadsföringsfilosofier Försäljningsorientering Konsumenten kommer inte att köpa av företagets produkter om inte företaget gör massiva insatser för att stimulera deras intresse för produkten

Marknadsföringsfilosofier Marknadsföringsorientering Organisationens huvuduppgift är att fastställa behov och önskemål hos målmarknader och anpassa organisationen så att den kan leverera den önskade tillfredsställselsen effektivare än sina konkurrenter

Marknadsföringsfilosofier Samhällelig marknadsorientering Samma som marknadsföringsorientering + att utföra uppgiften på ett sådant sätt att konsumenternas och samhällets välbefinnande upprätthålls och förbättras