Marknadsanalys en analys i fyra steg Geokulturell nivå PEST / PESTLE Branschnivå SWOT Företagsnivå RFI Produktnivå RFP/RFQ 2009-11-30 Marknadsanalys 1 1
P E S T L E Politisk miljö Ekonomisk miljö Social & kulturell miljö PESTLE-analys P Politisk miljö E Ekonomisk miljö S Social & kulturell miljö T Teknologisk miljö L Lagstiftande miljö E Ekologisk miljö 2009-11-30 Marknadsanalys 2 2
PESTLE-analys Politisk miljö Ekonomisk miljö Social miljö Politiskt stabilitet Skattepolitik, skattetryck Handelshinder och tullar Demokratiskt system Ekonomisk tillväxt Räntor Valutakurs / stabilitet Inflationstakt Hälsomedvetande Befolkningsökningstakt Åldersfördelning Inställning till karriär Säkerhetsmedvetande Teknologisk miljö Lagstiftande miljö Ekologisk miljö Teknisk utveckling Teknologisk stimulans FoU-aktiviteter Arbetsmarknadslagstiftning Kontraktslagstiftning Rättsystem Miljölagstiftning Vattentillgång Föroreningsgrad 2009-11-30 Marknadsanalys
SWOT-analys Styrkor Svagheter Interna faktorer Externa faktorer Möjligheter Hot Möjligheter Hot 2009-11-30 Marknadsanalys 4 4
SWOT-analys Styrkor Svagheter Möjligheter Hot Gott rykte bland kunder Tillgång till distributionsväg Starkt varumärke Dyr kostnadsstruktur Dålig tillgång till distribution Dåligt kundanseende Interna faktorer Möjligheter Hot Ny teknik på väg Harmoniserade standarder är på väg Produktbehovet varierar Substitut kan dyka upp Nytt regelverk Ökande handelhinder Externa faktorer Möjligheter Hot 2009-11-30 Marknadsanalys 5 5
Kvalificering av produkt och leverantör Hög Request for Quotation RFQ, RFO, RFT Request for Offer Request for Tender Tydlighet i krav och villkor Request for Proposal RFP Request for Information Låg RFI Fåtal Flertal Antal leverantörer som får ta emot förfrågan 2009-11-30 Marknadsanalys 6 6