Marknadsanalys en analys i fyra steg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.
Advertisements

Swot - analys.
Marknadsplan Sandström de Wit
Kontaktsjuksköterskemöte 13 december 2013
PA Consulting group ab.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Miljöteknik i Värmland
Kap 10 Marknad för turism •
BNP i fasta priser.
Roland Carlsson Tungvikts- artiklar (Hävstång) Strategiska artiklar Icke kritiska artiklar (Standard) Flaskhals- artiklar Låg Extern påverkan Hög Hög Intern.
Handel i världen.
5:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Företagets resurser Företagets mänskliga resurser Företagskulturen Företagets tekniska resurser Företagets.
Sandra Lagerkvist och Ida Knutsson. 2 Mål för folkhälsan, prop. 2002/03:35 Övergripande mål för folkhälsopolitiken: Skapa samhälleliga förutsättningar.
Affärsplan 2010/2011 Förskolan Karlavagnen. Innehåll Företagets Vision Analys Målsättningar Strategier Planer Prioriteringar.
Det här gör vi Vi har dialoger med kommunala politiker och tjänstemän Vi drar igång projekt som engagerar stora som små Vi knyter samman producenter och.
I ett globalt perspektiv växer nu många marknader snabbt och konkurrensen ökar också om kunderna. Hur bedömer du att detta påverkar.
Rätt till arbete, en mänsklig rättighet?. Berättelsen om vår tid?
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation SWOT Personas (användare) 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt.
Nyanlända akademiker snabb väg in på arbetsmarknaden Reglab Eva-Britt Grönberg, projektledare.
Sdfsajfdksadjflaskdfjsfd. Det var en gång …
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
Ackreditering enligt EN ISO/IEC 17025:2005
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Välkommen till Axis Bolagsstämma 2003
Analys gjord av Science Skills i samarbete med Mercuri Urval
Bästa utveckling för alla
Hållbar utveckling Ekologisk hållbarhet Ekonomisk hållbarhet
… … … … … … … … … 5. VIKTIGA UPPGIFTER PARTNER KUNDGRUPP VÄRDELÖFTE
Hållbar utveckling är ett begrepp som man ofta stöter på i media.
på personer i behov av hjälp
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
National Assessment Sweden: Storstockholmsområdet
Grön infrastruktur - Friluftsliv
Introduktion till karteringsövning
AKTIVITETER RESULTAT EFFEKTER HÅLLBARHETS MÅL
National Assessment Sweden: Region Storgöteborgsområdet- Community Perspective March 8, 2017 BARRETT VALUES CENTRE, IRS, IROS and CULTURAL ENTROPY are.
Tillväxt på miljödrivna marknader
Fastighetsbranschens knäckfrågor för en framgångsrik digitaliseringsresa Patrik Larsson, Meta.
National Assessment Sweden: Swedish born Nej
National Assessment Sweden: Overall Group- Community
Ange vilken/vilka dimensioner av hållbar utveckling är
EAK NRK
Arenabolaget i Linköping AB
National Assessment Sweden: Kvinna
Länsstyrelsernas energi- och klimatsamordning
Karin Robertsson Ersta Sköndal Bräcke högskola SISU, 6 december 2017
Regional utvecklingsförvaltning Organisation
Utmaningar i folkhälsoarbetet Norra Örebro län
Länken till kommersialisering i försörjningssektorn
Claes Johansson, chef Hållbar utveckling
(Företagsnamn) SWOT-analys
Regionsamverkan Sydsverige
Styrkor Svagheter Möjligheter Risker/Hot SWOT
Utrikespolitik och diplomati
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Målstyrning och verksamhetsplanering
Framtida förvaltningstjänst
Anbudsförfrågan Hög Tydlighet i krav och villkor Låg Hög
Leverantörer Bas Bedömning Utvärdering Samarbete Utveckling.
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
Modersmålsbaserad hälsokommunikation Folkhälsa och sjukvård
Jämställdhet i projekt Hur kan det se ut?
Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.
Ansvar för hållbarhet kräver uppföljning och redovisning
Projekt SIV.
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Presentationens avskrift:

Marknadsanalys en analys i fyra steg Geokulturell nivå PEST / PESTLE Branschnivå SWOT Företagsnivå RFI Produktnivå RFP/RFQ 2009-11-30 Marknadsanalys 1 1

P E S T L E Politisk miljö Ekonomisk miljö Social & kulturell miljö PESTLE-analys P Politisk miljö E Ekonomisk miljö S Social & kulturell miljö T Teknologisk miljö L Lagstiftande miljö E Ekologisk miljö 2009-11-30 Marknadsanalys 2 2

PESTLE-analys Politisk miljö Ekonomisk miljö Social miljö Politiskt stabilitet Skattepolitik, skattetryck Handelshinder och tullar Demokratiskt system Ekonomisk tillväxt Räntor Valutakurs / stabilitet Inflationstakt Hälsomedvetande Befolkningsökningstakt Åldersfördelning Inställning till karriär Säkerhetsmedvetande Teknologisk miljö Lagstiftande miljö Ekologisk miljö Teknisk utveckling Teknologisk stimulans FoU-aktiviteter Arbetsmarknadslagstiftning Kontraktslagstiftning Rättsystem Miljölagstiftning Vattentillgång Föroreningsgrad 2009-11-30 Marknadsanalys

SWOT-analys Styrkor Svagheter Interna faktorer Externa faktorer Möjligheter Hot Möjligheter Hot 2009-11-30 Marknadsanalys 4 4

SWOT-analys Styrkor Svagheter Möjligheter Hot Gott rykte bland kunder Tillgång till distributionsväg Starkt varumärke Dyr kostnadsstruktur Dålig tillgång till distribution Dåligt kundanseende Interna faktorer Möjligheter Hot Ny teknik på väg Harmoniserade standarder är på väg Produktbehovet varierar Substitut kan dyka upp Nytt regelverk Ökande handelhinder Externa faktorer Möjligheter Hot 2009-11-30 Marknadsanalys 5 5

Kvalificering av produkt och leverantör Hög Request for Quotation RFQ, RFO, RFT Request for Offer Request for Tender Tydlighet i krav och villkor Request for Proposal RFP Request for Information Låg RFI Fåtal Flertal Antal leverantörer som får ta emot förfrågan 2009-11-30 Marknadsanalys 6 6