Studentenkäter på nätet och 2011

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Enkät “Teknikmedierad student- lärarinteraktion i högskolekurser” Survey “IT in higher education” Ja, jag är verksam inom kurser vid GU och kan tänka mig.
Advertisements

Studierektor/universitetsadjunkt
Biblioteken som stöd till vuxen- och distansstuderande.
Mediekritik och medieforskning Jaana Hagelberg, hösten 2008
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Lokala teknikmiljöer Utredning GEM-0001-A NUAK Jenny H Svensson, Projektledare.
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Hållbar utveckling i Sahlgrenska akademins utbildningsprogram
IT och kommunikationsvetenskap Teresa Cerratto Pargman, DSV
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Kista Science City Nytt Campus 350 IT-företag Ericsson HP IBM Intel
Vilken av följande kategorier tillhör du? 1.Lärare/forskare 2.Administratör 3.Student 4.Extern gäst.
Implementering av nya läroplaner
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Handelshögskolan vid Karlstads universitet
Enkät “Teknikmedierad student- lärarinteraktion i högskolekurser” Survey “IT in higher education” Ja, jag är verksam inom kurser vid GU och kan tänka mig.
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Stockholm stad Familjedaghem 2013 Staden totalt Presentation Om undersökningen Frågorna i enkäten Inför läsning av rapporten Svarsfrekvens Resultat –Staden.
Ge 3 fördelar med studentbloggar som en del av kursarbetet. Vad är ditt favoritverktyg för lärande och undervisning och varför? Har du delat med dig av.
Total Rapport StudentBarometern 2013
Lärande, kommunikation och IT
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Skolutveckling via digitala medier
Nätbaserad undervisning Tät interaktion mellan studenter och lärare Agnès Sandin,
Digital kompetens i skolan - att förankra media literacy i lärarkåren.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
1 Kommentar till: Promemoria med förslag till ökad organisatorisk frihet för statliga universitet och högskolor, m.m. U2010/222/UH av Professor Peter Lohmander.
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
BARNSKÖTARUTBILDNING
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Förordningstext Speciallärarexamen
Övergång gymnasieskola – högskola Helén Ängmo överdirektör, Skolverket
Allmänheten om skolan En rapport om allmänhetens syn på vissa skolfrågor. Juni 2015.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Elisabeth, civilingenjör i industriell ekonomi: ”Jag läste internationellt naturvetenskapligt program på gymnasiet. Jag valde programmet eftersom jag alltid.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Stockholm stad Familjedaghem 2014 Gustafsson, Christina Maria Farsta stadsdel.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Skarpnäck stadsdel.
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Hur kan ett Trackitperspektiv bidra till kvalitetsarbetet?
Kursansvarig: Annika Tillander (Isak Hietala Höst 2016)
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Studentundersökningen 2017
tUTΩPIA Mål Nystartad student förening Verksamhet
Vuxenutbildning 2018 i Stockholms län
Lärcentrets stöd för nätkursutveckling
Vårdvalsråd 20 mars Helena Lagerlöf Anna Björk
Linköpings universitets Studentundersökning
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Moderna inlärningsmILJÖER och utnyttjande av undervisningsteknologi i undervisningen ABI-info Tove Forslund, koordinator/lärandestöd, Åbo Akademi,
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Grundlärarutbildningarna
VAD ÄR CAMPUS VÄSTERVIK?
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
SFI/SFX 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

Studentenkäter på nätet 2007 2010 och 2011 Distansstudenter om IKT, lärprocesser, utbildningskvalitet och resultat Studentenkäter på nätet 2007 2010 och 2011 Lena E. Johansson och Lars Haglund 2018-12-30 Studenter om studier på distans Haglund & Johansson

Studentenkäter till distansstudenter Svar hösten 2007 -2011 Ca 2900 Svarsfrekvens genomsnitt 2011 program 50 % Svarsfrekvens genomsnitt 2011 alla 34 % Frågor från Campusenkäter Frågor från Studentspegel Frågor från Alumnstudier 2018-12-30 Studenter om studier på distans Haglund & Johansson

Studenter om studier på distans Haglund & Johansson Lärare: Kunniga Stödjande Studietempo Studiestress Balans teori/praktik Studentinflytande Attityd till IKT Ålder Kön Program Helfart/halvfart Bostadsort Stödfunktioner IKT Studieplattformar Telebild/film Administrativ personal Studievägledning Biblioteksservice Lärcentrum m.m. Vad man lärt sig: Yrkesrelaterade kunskaper och färdigheter Breddad allmänbildning Tänka kritiskt och analytiskt Samarbeta med andra Ta del av aktuell forskning Skriva tydligt och klart Tala tydligt och klart Nöjd med utbildningens kvalitet Öppna frågor: Särskilt bra – Mindre bra – Saknats – Förslag 2018-12-30 Studenter om studier på distans Haglund & Johansson

Studenter om studier på distans Haglund & Johansson Lärare: Kunniga Stödjande Studietempo Studiestress Balans teori/praktik Studentinflytande Attityd till IKT Ålder Kön Program Helfart/halvfart Bostadsort Stödfunktioner IKT Studieplattformar Telebild/film Administrativ personal Studievägledning Biblioteksservice Lärcentrum m.m. Vad man lärt sig: Yrkesrelaterade kunskaper och färdigheter Breddad allmänbildning Tänka kritiskt och analytiskt Samarbeta med andra Ta del av aktuell forskning Skriva tydligt och klart Tala tydligt och klart Nöjd med utbildningens kvalitet Öppna frågor: Särskilt bra – Mindre bra – Saknats – Förslag 2018-12-30 Studenter om studier på distans Haglund & Johansson

Bagrundsfaktorer -tendenser Yngre (31 % under 24 år för grundutbildningsprogram i studien) Fler män (24 % i studien, programberoende) Fler och fler läser på distans* (+ 9 % från föregående år) Närheten till lärosätet viktig även för distansstudenterna 60 % från Värmland + omgivande län * Uppgifter från intern resultatredovisning 2018-12-30 Studenter om studier på distans Haglund & Johansson

Studenter om studier på distans Haglund & Johansson Genomströmning/studieform År 2010 År 2011 Program/distans, Kau* 91 % 88 % Program nationellt/distans, HSV 2008/09, SCB 2010 80 % 72 % Program/campus, Kau* 86 % 90 % Genomströmning/studieform År 2010 År 2011 Kurser/distans, Kau* 63 % 59 % Kurser nationellt distans, HSV 2008/09, SCB 2010 47 % 48 % Kurser/campus, Kau* 72 % 77 % *Uppgifter från intern resultatredovisning 2018-12-30 Studenter om studier på distans Haglund & Johansson

Studenter om studier på distans Haglund & Johansson Lärare: Kunniga Stödjande Studietempo Studiestress Balans teori/praktik Studentinflytande Attityd till IKT Ålder Kön Program Helfart/halvfart Bostadsort Stödfunktioner IKT Studieplattformar Telebild/film Administrativ personal Studievägledning Biblioteksservice Lärcentrum m.m. Vad man lärt sig: Yrkesrelaterade kunskaper och färdigheter Breddad allmänbildning Tänka kritiskt och analytiskt Samarbeta med andra Ta del av aktuell forskning Skriva tydligt och klart Tala tydligt och klart Nöjd med utbildningens kvalitet Öppna frågor: Särskilt bra – Mindre bra – Saknats – Förslag 2018-12-30 Studenter om studier på distans Haglund & Johansson

Studenter om studier på distans Haglund & Johansson Tempo och stress 35 % tempot är mycket/något för högt 64 % upplever stress ofta/ibland Ganska lika mellan campus och distans Mest stressade är Tandhygienister Specialistsjuksköterskor Receptarier Vissa lärarprogram 2018-12-30 Studenter om studier på distans Haglund & Johansson

Studenter om studier på distans Haglund & Johansson Lärare: Kunniga Stödjande Studietempo Studiestress Balans teori/praktik Studentinflytande Attityd till IKT Ålder Kön Program Helfart/halvfart Bostadsort Stödfunktioner IKT Studieplattformar Telebild/film Administrativ personal Studievägledning Biblioteksservice Lärcentrum m.m. Vad man lärt sig: Yrkesrelaterade kunskaper och färdigheter Breddad allmänbildning Tänka kritiskt och analytiskt Samarbeta med andra Ta del av aktuell forskning Skriva tydligt och klart Tala tydligt och klart Nöjd med utbildningens kvalitet Öppna frågor: Särskilt bra – Mindre bra – Saknats – Förslag 2018-12-30 Studenter om studier på distans Haglund & Johansson

Lärarna kunniga och stödjande 64 % instämmer helt kunniga lärare 47 % instämmer helt lärarna stödjande Distansstudenterna mer nöjda med lärarna Mest nöjda är Utbildningsledning och skolutveckling Biologiprogrammet Uppdragsutbildning Projektledning, Speciallärare 2018-12-30 Studenter om studier på distans Haglund & Johansson

Studenter om studier på distans Haglund & Johansson Lärarna stödjande 87 % instämmer helt/delvis lärarna stödjande (Kau) 56 % nöjda mkt/ganska med stödet, alla (SCB) 76 % nöjda med stödet av de som slutförde kursen (SCB) 64 % nöjda med stödet, campus, alla (SCB) 2018-12-30 Studenter om studier på distans Haglund & Johansson

Studenter om studier på distans Haglund & Johansson Lärare: Kunniga Stödjande Studietempo Studiestress Balans teori/praktik Studentinflytande Attityd till IKT Ålder Kön Program Helfart/halvfart Bostadsort Stödfunktioner IKT Studieplattformar Telebild/film Administrativ personal Studievägledning Biblioteksservice Lärcentrum m.m. Vad man lärt sig: Yrkesrelaterade kunskaper och färdigheter Breddad allmänbildning Tänka kritiskt och analytiskt Samarbeta med andra Ta del av aktuell forskning Skriva tydligt och klart Tala tydligt och klart Nöjd med utbildningens kvalitet Öppna frågor: Särskilt bra – Mindre bra – Saknats – Förslag 2018-12-30 Studenter om studier på distans Haglund & Johansson

Regression mot ”nöjd som helhet” Vad är viktigast Regression mot ”nöjd som helhet” Campusstudenter 2011 (EKI) Beta Lärarna är kunniga ,42 Lärarna är stödjande ,12 Distansstudenter 2011 Beta Lärarna är stödjande ,37 Lärarna är kunniga ,30 2018-12-30 Studenter om studier på distans Haglund & Johansson

Studenter om studier på distans Haglund & Johansson Lärare: Kunniga Stödjande Studietempo Studiestress Balans teori/praktik Studentinflytande Attityd till IKT Ålder Kön Program Helfart/halvfart Bostadsort Stödfunktioner IKT Studieplattformar Telebild/film Administrativ personal Studievägledning Biblioteksservice Lärcentrum m.m. Vad man lärt sig: Yrkesrelaterade kunskaper och färdigheter Breddad allmänbildning Tänka kritiskt och analytiskt Samarbeta med andra Ta del av aktuell forskning Skriva tydligt och klart Tala tydligt och klart Nöjd med utbildningens kvalitet Öppna frågor: Särskilt bra – Mindre bra – Saknats – Förslag 2018-12-30 Studenter om studier på distans Haglund & Johansson

Studenter om studier på distans Haglund & Johansson 2018-12-30 Studenter om studier på distans Haglund & Johansson

”Kommunikationen med lärarna är delvis långsam och man får vänta flera dagar på svar om man får något svar alls”. (fristående kurs) ”Det är positivt då jag kan komma åt allt material och andra studerande både dagtid och kvällstid”. (fristående kurs)

Studenter om studier på distans Haglund & Johansson Lärplattformen Hur ofta arbetar studenterna i lärplattformen? 37 % dagligen 45 % flera gånger i veckan Mest arbetar Tandhygienisterna IT, projektledning och affärssystem Lärare (fritidshem) 2018-12-30 Studenter om studier på distans Haglund & Johansson

Vilka funktioner används, ofta? Publicerat kursmaterial 81 % Inlämningsuppgifter 80 % Diskussionsforum 46 % Projekt för grupparbeten 29 % Konferens med video, ljud mm 25 % Undersökningar 18 % E-portfolio 12 % Testverktyg 11 % Kalenderfunktion 5 % Loggbok 5 % 2018-12-30 Studenter om studier på distans Haglund & Johansson

”Det skulle behövas mer sociala media mellan lärare och studenter, för tillfället är det studenter själva som tar initiativ. … Jag tycker universitetet ska vara en förebild när det gäller IKT i skolan om lärarna ska kunna göra det samma sedan.” (Lärare senare år)

Användning av olika IKT-verktyg Inspelade föreläsningar 69 % Videokonferens/telebild 35 % Egenproducerat material 25 % Adobe connect 24 % Vetenskapliga databaser 20 % Query & report 17 % Sociala medier 13 % 2018-12-30 Studenter om studier på distans Haglund & Johansson

Studenter om studier på distans Haglund & Johansson Lärare: Kunniga Stödjande Studietempo Studiestress Balans teori/praktik Studentinflytande Attityd till IKT Ålder Kön Program Helfart/halvfart Bostadsort Stödfunktioner IKT Studieplattformar Telebild/film Administrativ personal Studievägledning Biblioteksservice Lärcentrum m.m. Vad man lärt sig: Yrkesrelaterade kunskaper och färdigheter Breddad allmänbildning Tänka kritiskt och analytiskt Samarbeta med andra Ta del av aktuell forskning Skriva tydligt och klart Tala tydligt och klart Nöjd med utbildningens kvalitet Öppna frågor: Särskilt bra – Mindre bra – Saknats – Förslag 2018-12-30 Studenter om studier på distans Haglund & Johansson

Vad anser studenterna att de lär sig Myckethög grad (och hög grad) Yrkesrelaterade kunskaper* 35 % (74 %) Breddad allmänbildning* 28 % (68 %) Tänka kritiskt och analytiskt* 26 % (66 %) Ta del av aktuell forskning* 24 % (57 %) Samarbeta med andra 21 % (55 %) Skriva tydligt* 21 % (51 %) Tala tydligt och klart 13 % (38 %) *Distansstudenterna mer nöjda 2018-12-30 Studenter om studier på distans Haglund & Johansson

Är undervisningen forskningsanknuten? Ja, anser 30% av campusstudenterna 55 % av distansstudenterna 2018-12-30 Studenter om studier på distans Haglund & Johansson

Vad har man lärt sig? Distansstudenter 2011 Att du uppnått en breddad allmänbildning Att du uppnått yrkesrelaterade kunskaper och färdigheter Att du kan tänka kritiskt och analytiskt Att du lärt dig samarbeta med andra Att du lärt dig skriva klart och tydligt Att du lärt dig tala klart och tydligt Att du stimulerats att ta del av aktuell forskning Summa Master Samh riskhantering 6+ 3+ 4+ 5+ 35+ Speciallärare 1+ 10+ 31+ Lärare (förskola) 2+ 27+ Lärare (fritidshem) 7+ 2- 22+ Utb ledning o skolutveckling 1- 21+ Förskollärare 210hp 17+ Grundlärare Projektled 60 hp 12+ Tandhygienist 11+ Lärare (senare år/gym) 8+ Lärare (tidiga år) Spec. sjuksk operation 4- Biologi programmet Uppdragsutbildning Biovetenskap, Receptarie 3- Master Vård o stöd, KBT Annat Spec. sjuksk distrikt IT, projektled o affärssystem Spec. sjuksk intensiv 6- Kompl lärare yrkesämnen 7- Komp lärare allmänna ämnen 16- Fristående kurser 5- 17- 2018-12-30

Studenter om studier på distans Haglund & Johansson Lärare: Kunniga Stödjande Studietempo Studiestress Balans teori/praktik Studentinflytande Attityd till IKT Ålder Kön Program Helfart/halvfart Bostadsort Stödfunktioner IKT Studieplattformar Telebild/film Administrativ personal Studievägledning Biblioteksservice Lärcentrum m.m. Vad man lärt sig: Yrkesrelaterade kunskaper och färdigheter Breddad allmänbildning Tänka kritiskt och analytiskt Samarbeta med andra Ta del av aktuell forskning Skriva tydligt och klart Tala tydligt och klart Nöjd med utbildningens kvalitet Öppna frågor: Särskilt bra – Mindre bra – Saknats – Förslag 2018-12-30 Studenter om studier på distans Haglund & Johansson

Studenter om studier på distans Haglund & Johansson Utbildningskvalitet i Distansutbildningen Distansstudenterna betydligt mer nöjda 2018-12-30 Studenter om studier på distans Haglund & Johansson

Mesta nöjda med kvaliteten Utbildningsledning och skolutveckling Förskollärare Biovetenskapligt program, receptarie Biologiprogrammet Uppdragutbildning Projektledning Grundlärare Speciallärare Specialistsjuksköterska, operation IT, projektledning och affärssystem 2018-12-30 Studenter om studier på distans Haglund & Johansson

Studenter om studier på distans Haglund & Johansson Diskussion - frågor Varför är distansstudenterna mer nöjda än campusstudenterna? Hur använder vi resultaten – hur öppet skall det vara? Frågeuppsättning generellt? Har vi missat något.. Temafrågor 2012+? Förslag till frågeområden Samarbete kring enkäter? 2018-12-30 Studenter om studier på distans Haglund & Johansson

Studenter om studier på distans Haglund & Johansson Rapporter Distansutbildning på högskolan, Tema: Utbildning Rapport 2012:6 Kartläggning av distansverksamheten vid universitet och högskolor, Rapport 2011:2R HSV Utbildning & lärande Att bilda lärare i digital kompetens, vol 5, Lindblom J m fl Nudel – Nätburen undervisning, distanspedagogik och e-lärande, Rapport delprojekt 1, Lundin, J m fl 2018-12-30 Studenter om studier på distans Haglund & Johansson

Studenter om studier på distans Haglund & Johansson Tack för oss Studenter om studier på distans Resultat från studentenkäter vid Karlstads universitet 2011 http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-13370 Lars Haglund, Karlstads universitet, Lars.haglund@kau.se Lena E Johansson, Karlstads universitet, Lena.e.johansson@kau.se 2018-12-30 Studenter om studier på distans Haglund & Johansson