Kompletterande roll i värdekedjan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Jan Ahlström •f 1950, •civilekonom SSE 1973 •Idag: Affärsängel, Återfallsentreprenör & Styrelseledamot •Driver och äger idag ett privat riskkapitalbolag;
Almi Företagspartner AB
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Från idé till lönsamt företag
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
© Aduct AB voxpop ”folkets röst” ett webb-baserat beslutstödssystem.
Föreläsning PGA 5 september 2011 Thomas Sonesson MONTREE AB.
ProSteel - ProSteel är ett program som skall skapa tillväxt i företag med ambition och potential att kommersialisera produkter vars konkurrenskraft bygger.
Mikael Fjällström Affärsutveckling för tillväxt. Affärsutveckling och kommersialisering på energiområdet •Skapa förutsättningar för en ökad kommersialisering.
Introduktion.
Vår tekniska plattform, vår lyhördhet för kundens processer och affärer, vår förmåga att dra till oss rätt kompetens och vår kraftfulla satsning på.
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
| Tel | Introduktion.
En partner som får ditt företag att växa Venture Cup
Utvecklad ägarstyrning för landstinget och kommunerna i Norrbotten
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
Vad krävs för att klara en kommersialisering?
| Tel | Introduktion.
Navigeringshjälp för företag som vill utvecklas!.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
“De nya affa ̈ rsrelationerna – fra ̊ n produkt- till funktionserbjudanden” Artikel skriven av Staffan Brege, Daniel Kindstro ̈ m och Per-Olof Brehmer.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
1 Bankaffären, finansieringsformer Alla lika = alla olika ≠ Peter Bermann Kontorschef SEB Lindholmen.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
WORKSHEETS AFFÄRSELEMENT. EXEMPEL LIAFÖRETAG FÖRETAG NI VILL JOBBA I FÖRETAG NI HAR JOBBAT I FÖRETAG NÅGON NI KÄNNER JOBBAR I AFFÄRSSPELET, 3 OLIKA BOLAG.
Hva vil eiere? Erfaringer fra Sverige Marcus Wallenberg Ordförande SEB Närings- och handelsdepartementets Eierskapskonferanse 2007 den 24 maj i Oslo.
LIFT: Den egna planen DEN EGNA PLANEN Ett av målen med LIFT, och din slutredovisning.
Från idé till lönsamt företag. 2. ALMI Företagspartner AB 40 kontor över hela landet. 450 medarbetare. Moderbolag ägs av staten. 17 regionala dotterbolag.
Almi Företagspartner AB
Internmöte Finansieringslösning nådd Telenor blir huvudägare med 90 % av aktierna och rösterna. Utfors blir Telenor Business Solution plattform.
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
Företag.
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Kapitel 15 Budgeten.
1 Bankaffären Alla lika = alla olika ≠ Peter Bermann Kontorschef SEB Lindholmen.
Vad gör Almi?.
Marknadsföring av turism
Tydliga spelregler ger framgångsrikt ägarskifte
Marknadsföring av turism
Mallar svenska.
Next Generation Incubator Nationell Öppen Plattform
DGC ONE AB (publ) Delårsrapport Q JANUARI – 31 MARS (jämfört med motsvarande period föregående år)  Nettoomsättning 64,6 mkr (56,9)  Tillväxt.
Halva risken. Dubbelt riskkapital! VI HAR 100 MILJONER ATT INVESTERA. SATSAR DU, SATSAR VI. Winnet Härnösand
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
När idéer ska utvecklas När företag ska växa. Järnvägsklustret Gunnar Heinemann.
Triton Thomas Hofvenstam Riskkapital i träindustrin.
Team 4 Trust AB. Team 4 Trust - Varför? Fyra seniora industrialister som tillsammans har bred kunskap, samt erfarenhet av långa internationella karriärer.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
Från idé till lönsamt företag. 2. Vision och affärsidé Vår vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Vår affärsidé.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Bolaget Namn: VD: Kontaktperson: Telefon:. Bolaget Namn: VD: Kontaktperson: Telefon:
Utredning – gemensam organisation i Norrland
[Produktnamn] Marknadsplan
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing Av: Abrahamsson M., Andersson d., och Brege s. ____________________________________________________________________________.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
- en resa och en förstklassig utbildning –
Time People Group Aktieträff Laika 13 februari 2018
Christian Berner Tech Trade
(Företagsnamn) Affärsplan
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentation av affärsplan
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Presentation av affärsplan
[Produktnamn] Marknadsplan
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

Kompletterande roll i värdekedjan Låg risk Buyout Riskkapitalbolag Banker Affärsängel- nätverk Skaraborg Invest AB Offentlig finansiering Hög risk/tid Tid

Våra investeringspremisser Företag verksamma i Skaraborg Drivna entreprenörer med eget risktagande Skalbara affärsidéer (Tillväxthöjd och affärspotential) Gärna skyddsbara men inget patentkrav Hög kundnytta Företag med marknad-, produkt- eller tjänsteinnovation

Våra investeringsformer Ägarkapital i riskbolagen Konvertibla skuldebrev 5-10 procents ägande i unga innovativa bolag Såddfinansiering/konvertibel 10 procent i uppstartsfas Följdinvesteringar i bra tillväxtbolag prioriteras Exitstrategier med från början

SIABs Investeringsprocess Inflöde av idéer Screening Inriktningsbeslut Fördjupad analys Pitch Investeringsbeslut tas Due dilligence Investeringen görs

Inflöde av idéer Kontakt via personliga möten, tips, hemsidan föredrag samt marknadsföring Samlas i en databas av vd med kontaktdata Listas i vd-brev och på delägarmöten för referenser och synpunkter åter vd

Screening Befintlig modell ”företagsbeskrivning” sänds ut till potentiella intressanta företag Screningutvärdering görs av vd och investeringsrådgivaren i befintlig modell med åtta parametrar 0=10, max 80 poäng Såddfinansieringsbolag bör nå 50 poäng Etablerade tillväxtbolag bör nå 60 poäng - för att gå vidare till en fördjupad analys

Inriktningsbeslut Med genomförd screeningmodell tas inriktningsbeslut av ordförande och vd tillsammans, om bolaget ska gå vidare till fördjupad analys

Fördjupad analys Kartläggning av olika värderingsmodeller för unga bolag har gjorts av vd och investeringsrådgivaren De fyra viktigaste faktorerna är: Entreprenörernas/teamets förmågor Fördjupad marknadsanalys Fördjupad affärsmodellsanalys = Business Model Canvas Förfinad tillväxtplan inklusive värdering och exit

Business Model Canvas Nyckelpartners Nyckelaktiviteter Värdeerbjudande Kundrelationer Kundsegment Nyckelresurser Kanaler Kostnadsstrukturer Intäktsflöden http://www.businessmodelgeneration.com Vilken typ av relation förväntar sig kundsegment att bolaget skapar och underhåller? Vilka har bolaget etablerat? Hur kostsamt är det att upprätthålla kundrealationen? Hur är de integrerade med övriga byggstenar i affärsmodellen? Vilka nyckelaktiviteter krävs för att skapa, leverera och fånga värdet för bolagets kunder? Bolagets distributionskanaler? Kundrelationer? Intäktsflöden? Vilka värden levererar vi till bolages kunder? Vilka av bolagets kunders önskningar eller problem löser vi? Vilka kundbehov tillfredsställer bolaget? Vilka paket av produkt och service erbjuder bolaget varje segment? Ex: nyhet, funktion, kundanpassning, problemlösning, design, varumärke/status, pris, kostnadsreduktion, riskreducering, tillgänglighet, bekvämlighet/användbarhet? Vilka är bolagets nyckelpartners? Vilka är våra nyckelleverantörer? Vilka nyckelresurser krävs från våra nyckelpartners? Vilka nyckelaktiviteter utför bolagets partners för oss? För vem skapar bolaget värde? Vilka är bolagets viktigaste kunder och användare? Genom vilka kanaler vill bolagets kundsegment bli nåbara? Hur är bolagets kanaler integrerade? Vilka fungerar bäst? Vilka är mest kostnadseffektiva? Hur integrerar man dem med kundernas rutiner? Vilka nyckelresurser kräver bolagets värdeerbjudande? Bolagets distributionskanaler? Kundrelationer? Intäktsflöden? Vilka är de viktigaste inneboende kostnaderna i vår affärsmodell? Vilka nyckelresurser är mest kostsamma? Vilka nyckelaktiviteter är mest kostsamma? Är de kostnadsdrivande eller värdedrivande? Fasta kostnader, rörliga kostnader, skalfördelar eller samproduktionsfördelar? Hur föredrar kunderna att betala? Hur mycket bidrar varje intäktsflöde till det totala intäktsflödet i procent eller kronor? Är prissättningen fast eller dynamisk (förhandlat pris)?

Plan för tillväxt och exit Värde Exit Strategiskt 3 rundan 2 rundan 1 rundan Sådd Tid

Pitch Pitchen utförs för styrelsen med alla delägarna inbjudna. Vd redovisar processen och det nya företaget pitchas för delägarna Vid delägarmötena presenteras såväl aktuella befintliga som nya bolag

Due Dilligence Fastställd mall sänds ut och fylls i av pitchade företagets vd SIABs vd granskar och godkänner due dilligence, samt återkopplar till ordföranden, innan investeringen görs

Investeringsbeslut tas Beslut om investering tas av styrelsen under förutsättning av godkänd due dilligence, med återkoppling till alla delägare

Investeringen görs Extra bolagsstämma i det nya portföljbolaget, där alla formalia tas: Reviderade aktieägaravtal, aktiebok, bolagsordning, styrelseval Utbetalning av köpelikvid

Såddfinansiering 100 – 500 tkr Konvertibel/ ägande av minst 10 procent av aktierna Standardiserat aktieägaravtal Medlen ska verka i bolaget (inte ersätta ägarna) Tydlig plan för pengarnas användande Grundare aktiv i bolaget Grundarna ska vara villiga att ta in ytterligare kapital i syfte att skala upp bolagets affär Möjlighet att delta i Gothias ledar- och utbildningsprogram