Buller
Buller Tre alternativ Nulägesalternativ (år 2013) Utredningsalternativ (år 2030) Nollalternativ (år 2030)
Buller Resultat Ekvivalent Bullersituationen blir i stort sätt oförändrad eller bättre för samtliga fastigheter jämfört med nollalternativ. Maximal Ökning av maximal ljudnivå på grund av en extra bussfil beräknas bli högst 1 dBA för två fastigheter. För övriga fastigheter blir situationern oförändrad eller förbättrad.
Vibrationer Inga beräkningar Mätningar på vissa utvalda hus.
Vibrationer
Vibrationer Utförande Följande grund har använts vid selekteringen av byggnader som vibrationsmätts. Byggnaden skall inte vara grundlagd på eller i fast berg. Byggnaderna skall ha en någorlunda jämn geografisk spridning över vägsträckan som skall byggas om. Givarplacering För mätning av ovägd vibrationshastighet monterades en vertikal hastighetsgivare på fastighetens sockel i fasad mot Hjuviksvägen. Mätperiod Mätningar under en dryg månad
Vibrationer Enligt Byggforskningsrådets rapport T43:1982 har samtliga uppmätta fastigheter vibrationsamplituder i sockeln som med marginal underskrider den nivå där skador i byggnader uppkommer, enligt den bedömning som gjorts i byggforskningsrådet rapport T43:1982. Av mätresultaten kan vi konstaterat två registreringar med nivåer över 0,4 mm/s rms. Dessa är troligen genererade av lastbilar eller bussar som kör på eller över rondellkanten. En översyn av rondellkanterna bör utföras i samband med vägombyggnaden och i de fall gummispår på kanterna finns bör man överväga en mjuk övergång till rondellen vilket bör eliminera risken för fortsatta överskridanden. Övriga uppmätta fastigheter har komfortnivåer under 0,4 mm/s rms.
Detaljerad riskbedömning för vägplan Riskutredning för farligt gods Väg 155 Öckeröleden Trafikverket Marcus Knutsmark, WSP Brand & Risk
Bakgrund Krav på riskhantering längs rekommenderade vägar för transport av farligt gods ställs i bl.a. Plan- och Bygglagen FÖP Göteborg Olika bebyggelse på specifika avstånd Länsstyrelsernas riskpolicy Riskbedömning inom 150 m
Metod Metod för riskvärdering och valda kriterier Tre alternativ Individ- och samhällsrisk Tre alternativ Nulägesalternativ (år 2013) Nollalternativ (år 2030) Utredningsalternativ (år 2030)
Resultat Risknivån för nuläges-, noll-, och utredningsalternativet är generellt i undre delen av ALARP-området fram till cirka 25-30 m. Vid släntproblematik erhålls en acceptabel risknivå cirka 100 m från vägkanten Vägbreddningen medför en marginell påverkan på risknivån då avståndet till väg blir kortare Enligt definitonen av ALARP-området ska alla rimliga riskreducerande åtgärder vidtas
Riskreducerande åtgärder Föreslagna åtgärder syftar till att förhindra avåkning från vägen samt att en eventuell pölutbredning inte sprider sig från vägbanan x Avståndet x bedöms maximalt bli cirka 100 m.
Riskreducerande åtgärder Föreslagna riskreducerande åtgärder: Nya vägräcken/murar Nya alternativt förstärkta bullerskärmar Ny vall och dike Om åtgärderna vidtas kommer risknivån generellt att nå en acceptabel nivå bortom cirka 30 m Bebyggelse inom 30 m kommer att ha en likvärdig risknivå som tidigare Med åtgärderna blir risknivån lägre för utredningsalternativet bortom cirka 30 m från vägen jämfört med nuläges- och nollalternativet