Lex Maria.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lex Maria Bakgrund: 1936 avled ett antal patienter på Maria sjukhus i Stockholm till följd av felbehandling.
Advertisements

Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
1Lars Fallberg, Medicinsk rätt Allmänläkardagarna Lars.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Rosengård först till tio SM-guld. På gång inom hemtjänsten i Malmö stad  Fördjupad analys av ekonomi och kvalitet inom vård och omsorg i Malmö stad -
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Hur följs/leds/styrs utvecklingen? Klinisk odontologi 1 Moment 1 Hans Sandberg.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Aktuell information augusti 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Lex Maria.
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Styrelsen informerar: Revision av Perioperativt arbete
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Nationell Patient Översikt
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Välkommen till information om lex Sarah
När det värsta har hänt - Fallbeskrivning av en lex Maria
Tandvårdsstöd - en god tandhälsa är livskvalité
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Nitha Ett Nationellt IT-stöd för händelseanalys och en Kunskapsbank för allvarliga händelser i hälso- och sjukvården NLL har ett lokalt nätverk med representanter.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
NMI Rapportering.
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Landstingets tandvårdsstöd - en god tandhälsa är livskvalité
Exempel på vad som ska anmälas som en patientrelaterad avvikelse
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Klagomålshantering Amie Kangro, Patientnämndens kansli Carina Blomberg, Centrala patientsäkerhetsteamet.
Grundläggande utbildning
Hjälpmedelsförskrivning
Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
En välinformerad patient är en trygg patient
Säker läkemedelshantering, april 2010, Britta Svensson
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Framtidsfullmakt Annika Lewerth.
Procapita Vård- och omsorg Avvikelser
Systematisk dokumentation inom socialtjänsten
Influensavaccin till vårdpersonal
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Arbetsmiljö FSG januari 2019.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Diagnos och delaktighet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
NMI Rapportering.
Standardiserat vårdförlopp Akut leukemi (AML och ALL)
Exempel på patienter som ingår i vårdgarantin
Dokumentera rätt i vården
Rapportering av avvikelse och lex Sarah
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Exempel på vad som ska registreras som en patientrelaterad avvikelse
Nätverket för barn-och elevhälsan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Lex Maria

Ansvar All hälso- och sjukvårdspersonal har enligt patientsäkerhetslagen 3 kap. 5 §, skyldighet att rapportera till vårdgivaren om en patient i samband med hälso- och sjukvård drabbats av eller utsatts för risk att drabbas av allvarlig skada eller sjukdom. Händelsen rapporteras som en avvikelse till medicinskt ansvarig sjuksköterska – MAS.

Lex Maria HSLF-FS 2017:40 Vårdgivaren ska, till Inspektionen för vård och omsorg anmäla händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada. Den medicinskt ansvariga sjuksköterskan MAS är utsedd av nämnden att fullgöra anmälningsskyldigheten till Inspektionen för vård och omsorg - IVO.

Vad kan vara Lex Maria? Sådana avvikelser eller risker för avvikelser, som kan bli föremål för anmälan till IVO, ska snarast möjligt rapporteras till medicinskt ansvarig sjuksköterska. Anmälningsskyldighet till IVO föreligger när det gäller allvarliga skador, sjukdomar eller risker som inte ligger inom ramen för vad som skulle kunnat förutses eller utgör en normal risk i samband med vård, behandling eller undersökning. Med allvarlig avses främst att det inträffade medfört eller kunde ha medfört att patienten avlidit eller åsamkats livshotande tillstånd, svår kroppsskada, svår sjukdom eller väsentlig funktionsnedsättning.

Vad kan vara Lex Maria? Även andra tillstånd får betraktas som allvarliga om de påverkat patientens livsföring för längre eller kortare tid. Hit hör också en patients upplevelse av starkt obehag efter en avvikelse. Återkommande likartade avvikelser på en enhet som inte var för sig kan betraktas som allvarliga kan dock sammantagna betraktas som allvarliga.

Rapport till MAS Rapport ska alltid lämnas till medicinskt ansvarig sjuksköterska om: vårdtagare fallit och skadats allvarligt självmord och självmordsförsök   läkemedelsavvikelser som gäller insulin, blodförtunnande injektionsbehandling och läkemedelsplåster  när en person har fått läkemedel som var avsedda för någon annan

VRI- vårdrelaterade infektioner VRI dvs infektioner som uppkommit vid vård, behandling eller undersökning, och som inte utgör en normal risk, skall rapporteras till medicinskt ansvarig sjuksköterska om de varit orsak till att patienten avlidit, åsamkats livshotande tillstånd, väsentlig funktionsnedsättning, långvarig sjuklighet och/eller upplevelser av starkt obehag. Även vid påtagligt ökad frekvens av sådana infektioner eller om frekvensen ligger över förväntad normal frekvens ska rapportering ske till medicinskt ansvarig sjuksköterska. Kan vara t.ex magsjuka, influensa, ögoninfektion eller urinvägsinfektion

Vad händer sedan? När en allvarlig avvikelse eller risk för avvikelse rapporterats till medicinskt ansvarig sjuksköterska görs en analys av händelsen. Analysen kan resultera i att åtgärder vidtas på lokal nivå och/eller att händelsen anmäls till IVO som ett Lex Maria-ärende. Sker anmälan till IVO skall information härom alltid lämnas till patienten och/eller till närstående/företrädare. De ska erbjudas att lämna ett yttrande i ärendet. Patienten ska ge samtycke för att information ska få lämnas till närstående eller företrädare.

Inga syndabockar! När ett ärende anmäls till IVO enligt lex Maria innebär det att det är själva händelsen som anmäls, inte en person. Händelseanalys görs av händelsen.

Personliga konsekvenser är ovanliga, men… Om IVO vid sin bedömning skulle komma fram till att personal inom hälso- och sjukvården, uppsåtligen eller av oaktsamhet, inte fullgjort skyldigheter enligt författningar som är av direkt betydelse för säkerheten i vården, kan dock styrelsen föra ärendet vidare till hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd. HSAN kan sedan besluta om disciplinpåföljder återkallelse av legitimation, eller prövotid för legitimationen.

Information till patient/närstående vid vårdskada När en vårdskada har uppstått ska vårdgivaren enligt patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 snarast informera patienten om: 1. att det har inträffat en vårdskada 2. vilka åtgärder som vårdgivaren avser att vidta för att en liknande händelse inte ska inträffa igen 3. möjligheten att anmäla klagomål till inspektionen för vård och omsorg 4. möjligheten att begära ersättning enligt patientskadelagen 5. patientnämndens verksamhet

Information till patient/närstående vid vårdskada Om patienten begär det eller inte kan ta del av informationen ska informationen lämnas till närstående eller företrädare. Uppgift om att information har lämnats ska antecknas i journalen. Mer information om detta och länkar till IVO, patientnämnd och patientförsäkring samt blankett för anmälan till patientförsäkringen finns tillgängligt för allmänheten på Utsidan http://www.vaxjo.se/sidor/stod-och-omsorg/vard-och-omsorg-hemma/hemsjukvard/om-nagot-blir-fel.html

Medicintekniska produkter När en medicinteknisk produkt är inblandad, och det är något fel på själva produkten som har lett till avvikelsen, ska den omedelbart tas ur bruk och märkas ”Får inte användas”. Vid avvikelse där medicinteknisk produkt är inblandad registrerar upptäckaren en avvikelse- och riskrapport. Ansvarig chef meddelar tekniskt ansvarig på Hjälpmedelscentrum så snart som möjligt. Avsikten är att den tekniska bedömningen/analysen ska ske snarast och att den ska kunna vägas in i övrigt analysarbete. Om avvikelsen rör medicintekniska produkter som är förskrivna fyller förskrivaren i Anmälan/rapport medicinteknisk avvikelse.

Råd Om du är osäker på om det kan vara en Lex Maria: Skriv hellre en avvikelserapport för mycket än en för lite till MAS, och ring gärna och fråga! 43013 eller 43759