Övning Tid: 40 minuter Lagen och rättvisan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
Advertisements

Sexuella kränkningar och respekt Hur påverkar vi utvecklingen i rätt riktning? En powerpoint av S2m.
Rökfria miljöer - skolan. Rökfri skola gäller Rökförbud gäller alla som vistas i skolan och på skolans område oavsett om man är elev eller personal, över.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Debattmatchen. 1. Näthat Näthat är ett stort samhällsproblem. Många som uttrycker åsikter i sociala medier utsätts för hot och kränkande tillmälen. Men.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
LAG OCH RÄTT Brott och straff. Varför behöver vi lagar och regler? Lagarna är till för att : göra det lättare att leva tillsammans. De talar om vad som.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 2.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Hur tänker du kring detta? 1 Du läser något på sociala medier som upprör dig. Du kommenterar och delar inlägget och flera av dina vänner gör samma.
Det nya medielandskapet och våra vanor
Lag och Rätt Samhällskunskap.
Barn och ungdomars utveckling
Sociala medier och mötesplatser på internet
Studie- och yrkesvägledare Finns på skolan: Måndag – Fredag
Var går gränsen? Om vad som är lagligt på nätet.
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Det nya medielandskapet och vinklade budskap
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Det nya medielandskapet och våra relationer
Ungdomarnas medieanvändning
Introduktionskurs om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer
Plan mot diskriminering och kränkande behandling
Att våga där men inte här! Om tonen på nätet.
Varför läser ni religionskunskap?
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Skjut dig själv! Om att säga ifrån på nätet.
Bli polis Polisassistent Daniel Ljungberg.
Hur kan du påverka tonen på nätet? Om samtalsklimat.
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Granska läromedel.
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Välkomna! INNEHÅLL Skolan berättar om vilka utmaningar de har haft under terminen. Socialtjänstens förebyggarteam presenterar vilka problem de upplever.
Att diskutera och argumentera!
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Brottsförebyggande Information
BRIS.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Det nya medielandskapet och våra relationer
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Våra medier.
Övning Tid: 20 minuter Vad är upphovsrätt?.
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Övning Tid: minuter Virala konsekvenser.
Nätvett Sjökarbyrådet.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Övning Tid: minuter Instagram-målet.
Lektion Tid: 80 – 100 minuter 2 övningar
Framtidsfullmakt Annika Lewerth.
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Övning Tid: 20 minuter Upphovsrätt eller fel.
Gör reklam för lag & rätt
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Fallet 1) Ambulans och polis; frågar vad som hänt.
- Att vara personlig och beröra
Bodens ungdomsmottagning
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Mänskliga rättigheter -
Alkohol och tonåringar För dig som är förälder EN BROSCHYR FRÅN IQ
Lag (2017:310) om framtidsfullmakter
Valbo HC på ungdomarnas villkor Hockeybibel Ledarträff 19/11
Presentationens avskrift:

Övning Tid: 40 minuter Lagen och rättvisan

Syfte med övningen Skapa förutsättningar för samtal kring vilka konsekvenser publiceringar på internet kan få ur ett etiskt och juridiskt perspektiv. Öka kunskapen om vad som gäller enligt lagen kring förtal i den fysiska och digitala världen samt kring lagens begränsningar. Stärka insikten om vikten av ett kritiskt förhållningssätt till medier och allas ansvar för hur vi beter oss mot varandra på nätet.

Podd: Instagram-målet Inled det här arbetspasset med att lyssna på podden om Instagram-målet. Ni kan lyssna antingen tillsammans i helklass eller så kan eleverna få i uppgift att lyssna enskilt på podden inför det lektionspass när ni ska jobba med övningen Instagram-målet. Tid: 26 minuter

Bakgrund Tonårsflickorna som startade Instagramkontot Gbgsorroz dömdes för grovt förtal. 15-åringen dömdes till ungdomsvård och 17-åringen till samhällstjänst. Båda dömdes också till att betala sammanlagt närmare 600 000 kronor i skadestånd till ungdomarna som hängdes ut på Instagramkontot.

Introduktion i helgrupp Vad betyder förtal? Så här beskrivs förtal i Brottsbalken kap 5, § 1: ”Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.”

Introduktion i helgrupp Vad betyder integritetsintrång? Så här beskrivs olaga integritetsintrång i Brottsbalken, 4 kap, 6 c §: ”Den som gör intrång i någon annans privatliv genom att sprida 1. bild på eller annan uppgift om någons sexualliv, 2. bild på eller annan uppgift om någons hälsotillstånd, 3. bild på eller annan uppgift om att någon utsatts för ett brott som innefattar ett angrepp mot person, frihet eller frid, 4. bild på någon som befinner sig i en mycket utsatt situation, eller 5. bild på någons helt eller delvis nakna kropp döms, om spridningen är ägnad att medföra allvarlig skada för den som bilden eller uppgiften rör, för olaga integritetsintrång till böter eller fängelse i högst två år.” Hela lagtexterna hittar du i Brottsbalken: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700   Här hittar du mer fakta om yttrandefrihet och förtal: Statens medieråd https://statensmedierad.se/larommedier/juridikochmedier/vadmanintefaruttryckaimedierna.409.html Åklagarmyndigheten https://www.aklagare.se/om-brottsligheten/olika-brottstyper/fortal-och-forolampning/

Arbeta i smågrupper Diskutera: Tycker du att domen var rättvis? De som hängdes ut på kontot fick skadestånd och en del av skadeståndet skulle betalas av flickornas föräldrar. Är det rättvist? Många andra, till exempel anhöriga, drabbades också men de fick inget skadestånd. Har de nytta av domen på något annat sätt? En av flickorna som drev Instagramkontot sa i rätten att hon inte visste att det hon gjorde var ett brott. Spelar det någon roll? Den som är under 15 år kan inte straffas för att ha gjort olagliga saker på internet. Är det en lagom hög åldersgräns? De som skickade in bilder och kränkande texter på ungdomar till de som drev Instagramkontot straffades inte. Är det rättvist? Yttrandefriheten är bland annat rätten att kunna skriva vad man tycker utan att bli censurerad. Tillåter yttrandefriheten för mycket?

Återsamling i helgrupp Diskutera och reflektera: Finns det liknande konton i sociala medier idag? Är det skillnad mellan att förtala och kränka någon i den fysiska världen och på internet? Om det fortfarande pågår uthängningar, vad skulle kunna göras för att motverka detta? Vad är ditt eget ansvar, vilken roll har till exempel föräldrar, skolan och samhället i stort?