4, 8, 12… är ett exempel på en talföljd.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ackumulerat värde Ackumulerade levnadsår (1) (2) (3)(4)(5) Figur 1. Grafiska representationer av positionerna (1)-(5). Notera att m å ttet p å x-axeln.
Advertisements

Sid Bostadsbidrag till barnfamiljer Bostadsförmån - bostadsbidrag till barnfamiljer.
Återberättande text Berättar om något som har hänt.
Hur man skriver CV. Nya ord Färdighet – gebėjimas Kontaktuppgifter – asmens duomenys Erfarenhet – patirtis Meriter – nuopelnas Övrigt – kita Kunskaper.
”Algebra är Människiornes Förstånds helige Pröfwosteen så at then som thenna Konst wäl förståår kan sig försäkra at intet skall förekomma thet han icke.
Historiska flyttmönster – mot en öppen och ömsesidig global nordisk arbetsmarknad Dan Hjalmarsson GD/PhD Tillväxtanalys Utvärderar och analyserar grunderna.
5:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Företagets resurser Företagets mänskliga resurser Företagskulturen Företagets tekniska resurser Företagets.
Deskription. Individer och variabler Individer, undersökningsobjekt – De vi undersöker. De vi gör mätningar på. Kan vara människor, men kan också vara.
LAG OCH RÄTT Brott och straff. Varför behöver vi lagar och regler? Lagarna är till för att : göra det lättare att leva tillsammans. De talar om vad som.
De utrikespolitiska målen & väpnade konflikter. * Vilken är den största konflikten i världen idag? * Vilket land spenderar mest pengar på sin militär?
Cirkulation och fysisk aktivitet - Våra bästa vänner går hand i hand + = Sant.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Algebra Bokstavsräkning. Matematiska uttryck – 7 3 * 8 27 / 9 Dessa kallas numeriska uttryck – innehåller bara siffror.
Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.
Kap 1 - Algebra och funktioner
D A B C Vems påstående stämmer? I bilden står talen 9, – 11 och 2 3
Kap 2 - Algebra och ickelinjära modeller
Spartid för kontantinsats 60 kvadrat
Huvudsats och huvudsats
Stegräknare Antal steg per dag Aktivitetsnivå Mindre än 5000
Insikt 2015 Söderköpings kommun
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
INFÖR NATIONELLA PROVET
Kurvor, derivator och integraler
Robert Lundqvist Statistiker FoI-enheten
Skriva meningar i huvudsats
Förändringsfaktor på svart nivå
Musikvideon.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Kap 4 - Statistik.
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Företagspresentation
X 2.1 Algebraiska uttryck Kortets omkrets är: 3x + x + 3x + x = 8x
PrimärvårdsKvalitet Stämmer våra data?
Kapitel 1 Algebra och linjära modeller manada.se.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Wordgenomgång.
Fredagsmys Vecka 37.
Excel En introduktion.
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.
Uppställning addition utan tiotalsövergång
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
C A B D Vems påstående stämmer?
Y 3.1 Omkrets och area 9 cm2 Geometri i två dimensioner
Konvertera OL karta till ISOM 2017
2013 HT, dagtid Statistiska institutionen
Robert Lundqvist Statistiker FoI-enheten
Matematikbildning – Abstrahering som tänkandens viktigaste substans
Y 4.1 Algebraiska uttryck Teckna algebraiska uttryck
Y 1.2 Addition och subtraktion av bråk
Årsmöte 2018 Verksamhetsåret
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Fallet 1) Ambulans och polis; frågar vad som hänt.
Y 4.5 Uttryck med potenser 3 ∙ 3 ∙ 3 ∙ 3 ∙ 3 = 35 x ∙ x ∙ x ∙ x = x4
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Konvertera OL karta till ISOM 2017
Mikroundervisning akuten Kungälv
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Deltagarna skriver in sina namn i resultat-tabellen.
Algoritmer.
Deltagarna börjar med att skriva in sina namn i resultattabellen…
Kapitel 2 Förändringshastighet och derivator manada.se.
Algebra och icke-linjära modeller
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Här finns fem geometriska figurer.
C A D B Vems påstående stämmer? Alex väger a kg och Bodil väger b kg.
Berättar om något som har hänt
RESONEMANGSUPPGIFTER MED * KAPITEL 3
Instruktioner för tävlingsledare
Presentationens avskrift:

4, 8, 12… är ett exempel på en talföljd. Y 4.2 Mönster Talföljd 4, 8, 12… är ett exempel på en talföljd. Differensen mellan två tal i talföljden är 4. Vilket tal som helst i talföljden, talet n, kan tecknas med uttrycket 4n. Om n = 1 får vi 4 · 1 = 4, om n = 2 får vi 4 · 2 = 8 och så vidare. 6, 10, 14… är ett annat exempel på en talföljd. Även denna talföljd har differensen 4. Men om vi försöker få fram första talet i talföljden genom att beräkna 4 · 1 = 4, så märker vi att det inte stämmer. Vi måste addera med 2 för att få det första talet. Vilket tal som helst, talet n, i den andra talföljden, kan tecknas med uttrycket 4n + 2. 4n är uttryckets variabelterm och talet 2 är uttryckets sifferterm. Uttryck Tal nr Uttryck Differens Talets nummer 4n + 2 Variabelterm Sifferterm

2 6 10 14 . . . A: 2n + 2 B: 5n - 4 C: 4n - 2 Studera följden av tal: 2 6 10 14 . . . Studera följden av tal: a) Vilka är de två följande talen? 18 och 22 b) Vilken är differensen? Differensen är 4 c) Vilket av uttrycken visar hur talen i talföljden kan räknas fram? A: 2n + 2 B: 5n - 4 C: 4n - 2

Studera talföljden: 6, 10, 14, 18, 22... a) Teckna ett uttryck för det n:e talet. b) Använd uttrycket och räkna ut tal nummer 50. a) Differens : 10 – 6 = 4 Variabelterm : 4n n = 1 : 4 · 1 = 4 4 + 2 = 6 n = 2 : 4 · 2 = 8 8 + 2 = 10 Sifferterm : 2 uttryck : 4n + 2 202 b) Tal 50 : 4 · 50 + 2 = 200 + 2 = Svar: a) 4n + 2 b) Tal 50 är 202.

Studera talföljden: 2, 5, 8, 11, 14, 17 ... a) Teckna ett uttryck för det n:e talet. b) Använd uttrycket och räkna ut tal nummer 100. a) Differens : 5 – 2 = 3 Variabelterm : 3n n = 1 : 3 · 1 = 3 3 – 1 = 2 n = 2 : 3 · 2 =6 6 – 1 = 5 Sifferterm : -1 Uttryck : 3n - 1 b) Tal 100 : 3 · 100 - 1 = 300 – 1 = 299 Svar: 3n – 1 Tal 100 är 299.

Studera bilden. Tänk dig att figurerna fortsätter byggas på samma sätt. a) Hur många punkter är det i figur 4 och 6 ? b) Teckna ett uttryck för antalet punkter i den n:e figuren. a) Figur 4: 13 punkter Figur 6: 19 punkter b) Differensen är : 3 Variabelterm : 3n n = 1 : 3 · 1 = 3 punkter 3 + 1 = 4 punkter n = 2 : 3 · 2 =6 punkter 6 + 1 = 7 punkter Sifferterm : 1 Uttryck : 3n + 1 Svar: I figur 4 är det 13 punkter och i figur 6 är det 19 punkter. Uttrycket 3n + 1 visar antalet punkter i figur n.

Vilket tal saknas? 1 3 9 27 ? a) 20 19 17 14 ? b)