Leda och samordna stadens styrning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Advertisements

KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Ett arbete med att etablera
Fakta om invånarna i Göteborg
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Utvecklad ägarstyrning för landstinget och kommunerna i Norrbotten
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Omvärlds- & Framtidsseminarium Kommunfullmäktige
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Mål- och resultatstyrning
Halmstads kommuns visionsstyrningsmodell
Oktoberrapport Oktoberrapport
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Välkommen till Göteborgs Stad!
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
Stadens organisation INTRODUKTION SOCIALSEKRETERARE
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
- Angered- Askim-Frölunda-Högsbo - Centrum- Lundby - Majorna-Linné- Norra Hisingen - Västra Göteborg- Västra Hisingen - Örgryte-Härlanda- Östra.
Knivsta – där framtiden bor. STOCKHOLM UPPSALA ARLANDA SÖDERTÄLJE VÄSTERÅS ÖREBRO ESKILSTUNA Knivsta – nära till mycket KNIVSTA.
Berättelsen om Göteborg Hållbar stad – öppen för världen INTRODUKTION SOCIALSEKRETERARE LISBETH NILSSON Avdchef IFO/FH Stadsledningskontoret.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 9 februari 2016.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 6 november 2015.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
Avgifter skatt statsbidrag övrigt Kommunernas inkomster.
Så styrs Nacka. Öppenhet och mångfald Bild människor Ex. bild finns på äldre som pratar med yngre på bibliotek.
Beslut i kommunfullmäktige
Trygg i Göteborg Introduktion för socialsekreterare 19 oktober 2016.
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Planerings- och uppföljningsprocessen kopplat till vår styrmodell
Resursfördelning SDN.
– med fokus på uppdrag och mål
Analysera, justera och fastställa
Avtal familjecentrerat arbetssätt familjecentraler
Välfärdens processer En kort orientering.
Från 20 stadsdelar till 10 - Kommunikation i samband med stadsdelsreformen i Göteborgs Stad A: Norra Hisingen  B: Angered C: Östra Göteborg D: Västra Hisingen.
KPR april 2018.
Resursfördelning SDN.
Vad innebär regionbildningen?
Så jobbar vi med hemlöshetsfrågan
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Budget- och uppföljningsprocessen
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Budget 2017 Förändringar och budgetförutsättningar
Budget 2017 Förändringar och budgetförutsättningar
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Remissvar Förslag på övergripande strategi och handlingsplan för att omsätta de mänskliga rättigheterna i praktisk handling , 0454/15 Strategisk.
Introduktion till processen för balanserad styrning
Intern styrning och kontroll
Processen för Balanserad Styrning
Uppföljningsdialog för ökad måluppfyllelse KF:s Prioriterade Mål Uppföljningsrapport 2 En stad för alla
Processorienterad informationsredovisning
Fördjupning i ledning och styrning
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Bakgrund SLK:s förslag till Program för det strategiska arbetet med mänskliga rättigheter i Göteborgs Stad – återremmiss av KF Ta.
Park- och naturförvaltningen
Organisation Kultur och Fritid 2017
Göteborgs stads verksamheter - ur ett medborgar- och brukarperspektiv
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Uppföljningsprocessen i Göteborgs Stad
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
Presentationens avskrift:

Leda och samordna stadens styrning Jonas Kinnander HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Innehåll Stadens organisation Trender ur ett lednings och styrningsperspektiv Stadens styrsystem Intern styrning och kontroll HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Stadens organisation HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Göteborgs Stads organisation Kommunfullmäktige Valberedning Stadsrevision Kommunstyrelsen Delegationer Stadsledningskontoret Valnämnden Nämnder, ca 30 st Göteborgs Stadshus AB HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Göteborgs Stads organisation Nämnder Stadsdelsnämnder Förskola, Grundskola, Socialtjänst, Omsorg, Lokal kultur & Fritid Fritid Idrotts- & föreningsnämnden Park- & naturnämnden Trafik Färdtjänstnämnden Trafiknämnden Utbildning Utbildningsnämnden Arbetsmarknad och Vuxenutbildningsnämnden Teknisk försörjning Kretslopp- & Vattennämnden Övriga nämnder Arkivnämnden Nämnden för Konsument- & Medborgarservice Nämnden för Intraservice Överförmyndarnämnden Social Resursnämnd Miljö Miljö- & Klimatnämnden Mark och boende Byggnadsnämnden Fastighetsnämnden Lokalnämnden Kultur Kulturnämnden HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Göteborgs tio stadsdelsnämnder Norra Hisingen Angered Östra Göteborg Västra Hisingen Lundby Majorna-Linné Centrum Örgryte-Härlanda Västra Göteborg Askim-Frölunda-Högsbo HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Stadsdelarnas ansvarsområden förskola grundskola särskola skolbarnsomsorg individ och familjeomsorg fritid samhällsplanering försörjningsstöd omsorg om funktionshindrade äldreomsorg hemsjukvård folkhälsa kultur HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Göteborgs Stads organisation Göteborgs Stadshus AB Energi Göteborg Energi AB + 18 dotterbolag Turism, Kultur, Evenemang Göteborg & Co Kommunintressent AB Göteborg & Co Träffpunkt AB Got Event AB Liseberg AB Göteborgs Stadsteater AB Kollektivtrafik Göteborgs Spårvägar AB GS Buss AB GS Trafikantservice AB GS Spårvagn AB Bostäder Förvaltnings AB Framtiden Bostads AB Poseidon Familjebostäder i Göteborg Gårdstensbostäder Göteborgs Stads bostads AB Göteborgs Egnahems AB Rysåsens Fastighets AB Störningsjouren i Göteborg AB Interna bolag Göteborgs Gatu AB Göteborgs Upphandlings AB Försäkrings AB Göta Lejon Kommunleasing i Göteborg AB AB Gothenburg European Office Hamn Göteborgs Hamn AB Regionala bolag Renova AB, Gryab AB, GREFAB Näringsliv Business Region Göteborg AB Lindholmen Science Park AB Johanneberg Science Park AB Göteborgs Tekniska College AB Utveckling Nordost AB Lokaler HIGAB Älvstranden Utveckling AB Scandinavium AB Förvaltnings AB Göteborgslokaler Göteborgs Stads Parkerings AB Boplats Göteborg Tillfällig placering HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Statistik HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Kommunen omsätter 30 miljarder Pengarna kommer från… och används till… HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Kommunens bolag omsätter ca 20 miljarder HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Nettokostnader per verksamhets-område år 2014 - befolkningsramen HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Göteborgs Stads styrsystem VÅRA UTGÅNGSPUNKTER Lagar och författningar Den politiska viljan Invånare brukare kunder VÅR SYSTEMATIK P L A N E R A G E N O M F Ö R A F Ö R B Ä T T R A F Ö L J A U P P Delarna och helhet i det som sammanfattas som vårt styrsystem Styrande dokument Förhållningssätt Organisation och samordning Roller och ansvar Resurser VÅRA FÖRUTSÄTTNINGAR HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Kärnverksamheten Stadsutveckling Utmaningar för staden Kärnverksamheten Finansiering av välfärden Demografisk utveckling Förväntningar och ambitioner Kvalitet i leveransen Fördelning av resurser Stadsutveckling Växande stad Social hållbarhet Infrastruktur Investeringsbehov i befintligt och nytt Finansieringsbehov HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Utmaningarna ur ett styrnings- och ledningsperspektiv… …ur ett medborgarperspektiv Likvärdighet Krav på ökad tillgänglighet Delaktighet Öppenhet Minskad byråkrati – en väg in Valmöjlighet …ur ett verksamhetsperspektiv Fortsatt ökat beroende av /påverkan omvärlden Behov av gemensamt fokus Större fokus på kärnprocesserna – kvalitet mot brukarna Fler utförare Jämförelser med andra Minskning av antalet förvaltningar och bolag HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Göteborgs Stads styrsystem VÅRA UTGÅNGSPUNKTER Lagar och författningar Den politiska viljan Invånare brukare kunder VÅR SYSTEMATIK P L A N E R A G E N O M F Ö R A F Ö R B Ä T T R A F Ö L J A U P P Delarna och helhet i det som sammanfattas som vårt styrsystem Styrande dokument Förhållningssätt Organisation och samordning Roller och ansvar Resurser VÅRA FÖRUTSÄTTNINGAR HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Den politiska viljan HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Göteborgs Stads organisation Kommunfullmäktige Valberedning Stadsrevision Kommunstyrelsen Delegationer Stadsledningskontoret Valnämnden Nämnder, ca 30 st Göteborgs Stadshus AB HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Styrnivåer Kommunfullmäktige (KF) Kommunstyrelsen (KS) Omvärldsanalys – helhet, Vision - uppdrag, finansiering, direktiv, verksamhetsvolym och ekonomiska ramar Reglemente Mål, inriktning och uppdrag Ekonomiska förutsättningar Ägardirektiv, bolagsordning Mål, inriktning och uppdrag Ekonomiska förutsättningar Dialog Nämnd/Bolagsstyrelse Nämnd Omvärldsanalys område Strategier Verksamhetens grunduppdrag Resultatmål Bolagsstyrelse Omvärldsanalys bransch Strategier Affärsidé Resultatmål Dialog Bolagsledning Leder och styr den operativa verksamheten Förvaltningsledning Leder och styr den operativa verksamheten Förvaltnings-/bolagsledning HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Den politiska viljans olika beslut Reglementen ägardirektiv bolagsordningar Kommunfull-mäktiges budget Regler, riktlinjer, policyer, etc Program, planer, etc Löpande beslut Det här tillkommer för verksamheten att utföra eller beakta Det här är verksamhetens syfte och grunduppdrag Det här ska verksamheten sträva efter långsiktigt Den här utvecklingen ska verksamheten bidra till under det närmaste året eller mandatperioden Det här ska verksamheten beakta när den utför sitt uppdrag HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Invånare, brukare och kunder VAD TYCKER GÖTEBORGARNA? Medborgardialoger - kompletterande instrument till den representativa demokratin Folkinitiativ Synpunktshantering Enkäter: Drog van Stadsmiljöenkät SOM- institutet Undersökning om företagarklimatet i Göteborg Hur vill äldre bo? VAD TYCKER BRUKARE OCH KUNDER? Brukarenkäter av olika slag Synpunktshantering Medarbetarenkäter SKL:s Öppna jämförelser Statistik, nyckeltal och jämförelser HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Styrande dokument Kommunfullmäktige (KF) har antagit ett antal dokument som reglerar styrning och uppföljning inom staden. Övriga planer, program, riktlinjer och policies etc som KF har antagit, är underordnade budgeten och har därmed en stödjande funktion. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Styrande dokument (fortsättning) Kommunfullmäktiges årliga budget Riktlinjer för budget och uppföljning Riktlinjer för intern kontroll inom Göteborgs Stad Allmän stadga för Göteborg Stads nämnder Reglementen för nämnder och kommunstyrelse Göteborgs Stads ägardirektiv för direkt och indirekt ägda bolag Bolagsordning och ägardirektiv Regler för styrande dokument i Göteborgs Stad HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Resurser - ekonomi HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Resursfördelning SDN och facknämnder - principer Kommun-fullmäktige SDN och Utbildnings-nämnden SDN Angered SDN Östra Gbg Övr facknämnder Anslag grundat på politiska prioriteringar och befolkningsutveckling Anslag grundat på politiska prioriteringar Fördelning mellan SDN enligt resursfördelnings-modell ”behovsbudgetering” HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Vår systematik HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Vår systematik - metodiken Jobbar vi i enlighet med vad vi planerat? Vad ska vi agera på? Hur gick det? Vad gör vi åt det? Var står vi? Vad vill vi och hur gör vi? Hur går förbättrings-arbetet? Får vi de effekter vi tänkt? FÖRBÄTTRA PLANERA GENOMFÖRA FÖLJA UPP HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Vad ska beaktas när inriktningen fastställs? Inriktningsdokument Planer och program Utvecklings behov grund uppdraget KF:s budget HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Vår systematik – omhändertagande Kommunfullmäktige UPPFÖLJNING (mätning – analys -rapportering) Att följa upp är att ta ansvar för verksamheten. Uppföljningen är dels ett sätt för varje nivå att analysera och lära av sin verksamhets resultat, dels ett underlag för att rapportera till nästa nivå. Som chef ansvarar du för att utifrån ditt uppdrag bedöma och (endast) rapportera vidare det som är väsentligt till nästa nivå. PLANERING Varje nivå planerar sin verksamhet utifrån vad nivån ovanför preciserat, därefter för behov den själv identifierat. Som ansvarig delegerar du mål och uppdrag vidare till den nivå där de bäst tas om hand. Nämnd/Styrelse FL/BL VO Sektor Mellannivå Enhet HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Planerings-, budget- och uppföljningsprocessen CENTRAL NIVÅ Långsiktiga planerings-underlag Budget- underlag Politisk budget-beredning/ Budget-beslut Plan för uppfölj-nings-arbetet Uppfölj-nings-rapport-ering Åtgärder m a a resultat och slutsatser LOKAL NIVÅ Nuläges-analys Planering Budget/ Verksam-hetsplan Uppfölj-ning Rapport-ering Åtgärder m a a resultat och slutsatser HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Budget och uppföljningsprocessen Preliminärt bokslut 2014 Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec Budgetunderlag UR 3 per oktober Analys o bedömning 2015 UR 4 2104 Årsredovisning 2014 UR 2 per augusti- delårsrapport Ekonomisk lägesrapport vid behov HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN