Olika mycket pengar till olika skolor – vilka effekter ger det Olika mycket pengar till olika skolor – vilka effekter ger det? Erfarenheter från utvärderingen av Malmös resursfördelningsmodell för grundskolan
Några basfakta Drygt 30 000 elever i Malmö stads egna 75 skolor Knappt 6000 elever i fristående skolor varav ungefär 25 finns i Malmö
De sju variablerna i modellen Kön Nyligen invandrad (upp till sex år) Högsta utbildningsnivå för vårdnadshavarna Ekonomiskt bistånd Bor med en eller båda vårdnadshavarna Skolans sociala tyngd Bostadsområdets sociala tyngd
Starkt stöd för att skolor får olika mycket pengar Stor förståelse och acceptans för att skolor får olika mycket pengar Modellen är begriplig om än inte i detalj
Strukturersättningen används främst till personalförstärkningar Högre vuxentäthet i form av kompletterande kompetenser Högre lärartäthet i den mån det behövs och är möjligt att rekrytera Fler biträdande rektorer än vad som annars hade varit möjligt
Inga enkla samband mellan resurser och resultat Förbättrade resultat i förhållande till svårare förutsättningar Fortsatt stora skillnader mellan skolor Det görs viktiga insatser som inte direkt syns i ökad måluppfyllelse Det är vad skolan gör med pengarna som har betydelse
Förbättrade resultat i förhållande till ändrade förutsättningar Andel behöriga (%) till gymnasieskolan – prognos och utfall 2011-2016