Lärlingskompassen Inkluderande kompetensförsörjning inom

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn.
Advertisements

U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Nationella Kompetensrådet inom funktionshinderområdet En del av Vård- och omsorgscollege Nationellt Kompetensråd inom Funktionshinderområdet.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Arbetskraftskoordinator - för sysselsättning och arbete Medfinansierats av Europeiska socialfonden
Film ….
Vägen till VO-branschen De flesta flickor/kvinnor vi frågade ”har alltid vetat” – pojkar/män uttryckte ofta att det var slumpen som avgjorde – och att.
Dubbel Yrkesutbildning
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
”Genus, jämställdhet och den könssegregerade arbetsmarknaden"
- Ett samverkanorgan för kompetensförsörjning inom vård och omsorg!
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Välkommen! Evamaria.
Vad är på gång i VO-College?
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Problematisering av diplomet
Johanna Viberg Ordförande VO-college, Örebro län
Dagens program 13.00: Hej och välkommen
Fokus Yrkesutbildning VO
Fokus Yrkesutbildning VO
Kvalitet i äldreomsorg ur ett anhörigperspektiv
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Nätverk för lärare på fritidshem
Vad är VO-College? - en berättelse om Skåne
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nätverk för lärare på fritidshem
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Valideringsdelegationen 2013
NULÄGE - PLANERA Varför ska vi arbeta med jämlikhet och jämställdhet?
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Din lön och din utveckling
Delprojekt 2 i Yrkeskompassen
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Mångfald Verksamhetsåret En ökad satsning
Fokus Yrkesutbildning VO
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
En utvecklad studie- och yrkesvägledning
Metod för utvecklings-arbete
De 33 skånska kommunernas intresseorganisation
SOU 2017:43 Gunilla Lillhager förvaltningschef LD Hjälpmedel
vårdnära administration
Vård och omsorgsutbildning
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Fokus Yrkesutbildning VO
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Kortsiktig /Långsiktig effekt
DISI-projekt Tre års mångfaldsarbete på IVF
22 regionala VO-College 91 lokala VO-College 218 kommuner 19 regioner och landsting 90 privata verksamheter 140 gymnasieskolor 181 gymnasiala vuxenutbildningar.
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Regionala mål Uppföljning
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
På gång på Skolverket och i aktuella utredningar
Hållbar utveckling måste vara
Gymnasiedagarna & Future Skills 2019
Öka antalet personer som utbildas inom vård och omsorg i Fyrbodal Öst
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
Regionala mål Uppföljning
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Samordningsförbundet Väst
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Presentationens avskrift:

Lärlingskompassen Inkluderande kompetensförsörjning inom Vård- och omsorgscollege – Kan det va nåt? Carin Bergström Föreningen Vård- och omsorgscollege 2018-03-23

Vision för Vård- och omsorgscollege ”Sveriges bästa arena för samverkan mellan arbetsliv och utbildning som kvalitetssäkrar rätt kompetens i vård och omsorg”

VO-College 2017 22 regionala college 87 lokala VO-College 219 kommuner 77 privata arbetsgivare 19 landsting/region 133 gymnasieskolor 173 vuxenutbildare

”Fokus vård och omsorg” 2015-12-01 – 2016-06-30 ESF-projekt Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd ”Fokus vård och omsorg” Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn 2015-12-01 – 2016-06-30

”Genus, jämställdhet och den könssegregerade arbetsmarknaden” Fokus vård och omsorg Vård- och omsorgscollege Örebro läns fokusområde ”Genus, jämställdhet och den könssegregerade arbetsmarknaden” För att uppnå en god personal- och kompetensförsörjningen inom vård och omsorg behöver vi öppna nya rekryteringsvägar och bredda rekryteringsbasen till branschen. Idag utgör vård och omsorg ett tydligt könssegregerat verksamhetsområde där kvinnomajoriteten återspeglas i såväl utbildning som arbetsliv. Män är således en relativt ”outnyttjad” kompetensresurs. Varför är det så? Vilka vinster finns det med att jämna ut könsobalansen? Finns det risker? Vad menar vi egentligen med jämställdhet? Hur får vi alla människor att känna sig välkomna till vård och omsorg?

”Genus, jämställdhet och den könssegregerade arbetsmarknaden” Läs rapporten: Tillvägagångssätt/metoder Omvärldsspaning – rapporter, kartläggningar, statistik och studier Fokusgrupper med elever, medarbetare och regionala samordnare för VO-College Text- och bildanalys Läs mer på: vo-college.se/fokus-vard-och-omsorg

”Genus, jämställdhet och den könssegregerade arbetsmarknaden” Resultat - ett axplock Föreställningar om kön och yrkesidentitet påverkar studie- och yrkesval – familj, vänner, lärare, studie- och yrkesvägledare mm Det är vanligt med stereotypa föreställningar om kön och uppvärdering av ”det manliga” och nedvärdering av ”det kvinnliga” Stereotypa föreställningar om kön ställer till det för personer som inte passar in i stereotypen och motverkar jämställdhetsarbetet Paradoxen: det finns tydliga uppfattningar om att kvinnor och män har olika egenskaper och tillför olika kompetenser inom vård och omsorg, samtidigt som det finns en tydlig uppfattningar om att kön inte spelar någon roll. Det finns också ett mönster av att omtala kvinnor på ett nedsättande sätt och män på ett upphöjande sätt. Det finns en stark tilltro att höjd lön och status ska locka män till vård och omsorg På utbildningsanordnarnas och arbetsgivarnas webbplatser finns det mer att önska kring mångfald och normkritik i såväl text- som bildspråk

”Genus, jämställdhet och den könssegregerade arbetsmarknaden” Fortsättning: Resultat - ett axplock Män hoppar av VO-utbildningar och stannar kortare tid i VO-yrken än kvinnor - det handlar alltså inte bara om att ”locka in männen” utan hur vi sedan arbetar med inkludering och bibehållande i skolan och i arbetslivet ”Prova på”, tex feriejobb och praktik, kan uppmuntra till normbrytande studie- och yrkesval Branschen behöver synliggöras och nyanseras mer, visa på bredden HBTQ-certifiering/diplomering kan vara en metod i arbetet med inkludering, likaså Tomas ”Genusfotografen” Gunnarssons handbok ”Bilder som förändrar världen”

Fokus Yrkesutbildning VO Genomförandeprojekt i den nationella utlysningen "Effektivare strukturer för en bättre Yrkesutbildning” Mer information finns på: www.vo-college.se/ESF

Att bryta och motverka könsstereotypa utbildnings-och yrkesval I denna utlysning läggs extra stor vikt vid Att bryta och motverka könsstereotypa utbildnings-och yrkesval Att utveckla och förstärka former för hur yrkesutbildning kan verka för ökad inkludering och lika möjligheter för alla att etablera sig på arbetsmarknaden

Öka yrkesutbildningens attraktionskraft Utmaning Attraktionskraften till både yrkesutbildning och arbete inom vård och omsorg behöver öka. Branschens bredd med flera olika yrkesområden behöver synliggöras och att utbilda sig till ett yrke inom vård och omsorg ska ses som en möjlighet av både män och kvinnor.

Öka yrkesutbildningens attraktionskraft Vad vill vi uppnå ( bland annat)? Projektet har utvecklat metoder och verktyg för ett mer systematiskt sätt att använda representanter från branschen i det studie- och yrkesvägledande arbetet och en nationellt framtagen utbildning för yrkesambassadörer finns framtagen. Utbildningen ska utformas så att den kan anpassas efter regionala förutsättningar.   I utbildning för yrkesambassadörer kommer kunskap om genus och jämställdhet för inkluderande kompetensförsörjning finnas med. Även kunskap om olika funktionsvariationer behöver finnas med i yrkesambassadörernas utbildning.

Öka yrkesutbildningens attraktionskraft Ytterligare förslag på aktiviteter med koppling till de horisontella principerna: En mindre studie kring utbildningar i vård och omsorg planeras att genomföras utifrån ett inkluderingsperspektiv. Vilken litteratur används och vem har skrivit den? Vilka exempel tas upp och hur kan elever oavsett kön, ålder och etnisk bakgrund relatera till dem? Är litteratur och exempel könsneutrala och normkritiska och utgår från diskrimineringsgrunderna. Som en aktivitet för att öka pojkars och mäns känsla av inkludering i branschen kan nätverk skapas, där pojkar och män under utbildning träffar yrkesverksamma killar och män för att stärka känslan av tillhörighet. Det gäller kanske framförallt de delar av branschen där det är få män som arbetar, t.ex. inom äldreomsorgen.

Ökad utbildningskvalitet - inklusive utveckling av arbetsplatsförlagt lärande (APL) Utmaning 3 Efterfrågan på APL – platser inom vård och omsorg ökar och metoder för ändamålsenliga och nya sätt att handleda behöver utvecklas, som komplement till det arbete som görs i dag. Vad vill vi uppnå? Metoder för ändamålsenliga sätt att handleda är framtagna. Potentialen med steg 3 handledare har synliggjorts genom att studera hur denna roll utvecklas och vilka stödstrukturer som kan kopplas till den. Förslag på hur uppdraget kan utformas är framtaget.   VO-College nationella handledarutbildning är uppdaterad bland annat ur ett normkritiskt perspektiv.

Delprojekt Handledning I VO-College nationella handledarutbildning steg 1-2 kommer kunskap om genus, jämställdhet och funktionsvariationer för inkluderande kompetensförsörjning finnas med. Aktiviteter med koppling till de horisontella principerna: Modul - film inkluderas Metodstöd/frågeställningar som underlättar processande tas fram Dialog med resurspersoner på nationell/regional nivå Projekt med fokus på inkluderande kompetensförsörjning följs Modeller/metoder för handledning synliggörs och sprids Handledarutbildning revideras utifrån verksamhetsuppföljningens resultat

Tack för mig! Carin Bergström carin.bergstrom@vo-college.se Besök hemsidan: www.vo-college.se