Tjänsterna inom offentlig upphandling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Advertisements

UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
Historiska flyttmönster – mot en öppen och ömsesidig global nordisk arbetsmarknad Dan Hjalmarsson GD/PhD Tillväxtanalys Utvärderar och analyserar grunderna.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
5:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Företagets resurser Företagets mänskliga resurser Företagskulturen Företagets tekniska resurser Företagets.
© Landja Marknadsanalys AB Säkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2009 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Flytten till Visborg Gemensam förvaltning för interna stödtjänster.
Frukostmöte i Nässjö 6 juni 2015
Hur styrs Sverige?.
Fossilbränslefritt Kronoberg
Mellanhänder: Rätt eller fel? SOI 2017 Ann Fryksdahl, Konkurrensverket
Sveriges största företagarorganisation
… … … … … … … … … 5. VIKTIGA UPPGIFTER PARTNER KUNDGRUPP VÄRDELÖFTE
Från Mina vårdkontakter till 1177 Vårdguidens e-tjänster
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Välkommen till Huddinge!
På jakt efter en smartare välfärd
Dataskyddsförordningen – och vårt arbete utifrån den
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER en handbok för idrotten
Regler för upphandling
Erfarenhetsutbyte 25 november
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Besöksnäringens Konjunkturbarometer
Partsgemensam information till dig som medarbetare
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Ny vision Samtal om framtiden
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Information om ideella föreningar
Miljömålen består av tre slags mål
Hur startade Fairtrade?
Näringslivsanalys Umeå kommun
Industriella revolutionen
Mångfald Verksamhetsåret En ökad satsning
Ramavtalet i korthet Stationstankning 2017
Från timplan till schema Kommunadministratörsutbildningen
Föreningen Samtal och erfarenhetsutbyte
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Luleå tekniska universitet
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Behov från intressenter Nöjda intressenter
Inköp i Region Norrbotten
Schyst offentlig upphandling
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Vi är facket för alla på din arbetsplats – oavsett yrke eller utbildning.
Smartare möten – effektivare uppföljning
Systematiskt kvalitetsarbete
Verktyg för förändringsteori
Det går bra nu. Men sen kommer….
Ersättningskollen.
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Utvärdering Leader Bygd o stad i balans
Hållbar utveckling måste vara
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Industriella revolutionen
Rekrytering med lokala jobbspår
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
För dig – Skatteförvaltningens webbtjänster
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
ARBETSGRUPP KOMPETENS
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Tillväxtbolag inom digital röntgen
Presentationens avskrift:

Tjänsterna inom offentlig upphandling samlas i ett bolag #NYAHANSEL #UUSIHANSEL Kirsi Koivusaari, Pia Degerholm 12.9.2018

Offentliga upphandlingar till ett företag En enhet för offentliga upphandlingar har bestämts att grundas i Finland, initiativet kom från Kuntahankinnat/Kommunförbundet ungefär ett år sedan Alla statens, kommunernas och de kommande landskapens offentliga upphandlingar till ett och samma företag Hansel och KL-Kuntahankinnat förenas enligt planen 1.1.2019, förutsätter att lagen om Hansel Ab (31.12.2008/1096) ändras i riksdagen under höstens lopp Upphandlingarna som görs genom inköpscentralerna uppnår ett värde: Hansel 1,3 miljarder euro år 2017 KL-Kuntahankinnat 475 miljoner euro år 2017 Företaget är icke-vinstbringande

1 300 M€ #NYAHANSEL Samordnade upphandlingar (ramavtal) Kundspecifika (1% serviceavgift) Kundspecifika experttjänster, upphandlingarnas värde 500 M€ (dagsavgift 900€/dag)

Nöjda kunder och leverantörer 90 + 20 Anställda Nöjda kunder och leverantörer 4/5 #NYAHANSEL

Hansel idag

Viktigt för oss nu och i framtiden Hållbarhet – Öppenhet – Innovation Nöjda kunder, leverantörer och personal www.granskaupphandlingar.fi

Äkta konkurrens som målsättning AV HANSELS LEVERANTÖRERNA 42% Äkta konkurrens som målsättning OCH AV UNDERLEVERANTÖRERNA 87% Uppföljning av leverantörernas (n=380) status, små och medelstora företag (SMF) har gjorts länge på Hansel. SMF är 42%, motsvarar 13% av försäljningsvolymen. Av underleverantörerna (n=3468) 87% är SMF Är små och medelstora företag år 2017 / -18

Hansels leverantörer och underleverantörer Idag endast några kommuner är utan Hansel leverantörer Flera upphandlingar görs områdesvis En viktig del av arbetet är leverantörsadministration och uppfölning av marknaden.

Fördelar med fusionen Fusionen samlar ihop kunnande inom offentliga upphandlingar Större inköpsvolymer möjliggör bättre avtalsvillkor och större besparingar av skattepengar Samordnade tillvägagångssätt (processer) underlättar både kundernas och varu- och tjänsteleverantörernas deltagande i offentliga konkurrensutsättningar Digitaliseringen av upphandlingar lättare att utveckla Genom att förenas kan utvecklings- och experttjänster inom upphandlingsverksamhet erbjudas för en bredare kundkrets.

Frågor och svar (1/6) Vad betyder fusionen i praktiken? Kuntahankinnat fusioneras med Hansel enligt den planerade tidtabellen 1.1.2019, varefter KL-Kuntahankinnat Oy slutar att existera som ett företag. Efter fusionen ägs företaget av staten (65%) och Finlands Kommunförbund rf (35%). Vid fusionen blir namnet på enheten för samordnade upphandlingar Hansel Ab.

Frågor och svar (2/6) Varför görs fusionen? Strategiskt ledande av upphandlingsverksamheten och förbättrande av upphandlingskunnande är nu starkt i fokus. Som stöd till organiseringen av upphandlingar och beslutsfattande behövs det ännu noggrannare information om hur skattepengarna används. Genom ändringen kan experterna från två företag slå samman sina erfarenheter och tillsammans utveckla verksamhets sätten ännu vidare. Nyckelord i utvecklingsarbetet är planmässighet, målinriktning och automatisering. Professionellt skött upphandlingsverksamhet kräver förutom varukunskap också kunskap i upphandlingsjuridiken, kundbehoven och marknaden.

Frågor och svar (3/6) Blir Hansel ett monopol? Enheten för samordnade upphandlingar Hansel främjar med sina upphandlingar på många sätt marknadens funktion. Samordnade upphandlingar kan t.ex. uppdelas områdesvis eller till flera leverantörer av varor och tjänster, för att så mycket konkurrens som möjligt skapas. Organisationernas egna upphandlingsenheter och samordnade upphandlingar och upphandlingsenheter som de skapar hålls fortfarande kvar inom kommunsektorn. Betydande administrativa besparingar och mindre juridiska risker kan uppnås med fusionen då ramavtalet i fortsättningen alltid konkurrensutsätts på samma sätt. Detta underlättar leverantörernas deltagande i anbudsförfaranden då etablerade verksamhetssätt och system används.

Frågor och svar (4/6) Hurdan är relationen till den lokala/regionala upphandlingen? #nyahansels skyldighet är att sköta om att marknaden fungerar och att den lokala upphandlingen får mer utrymme. För samordnade upphandlingars del kommer man att fokusera sig på sådana upphandlingar som i huvudsak inte erbjuds lokalt. Så strävar man efter att göra arbetsfördelningen klarare. #nyahansel erbjuder också helt nya tjänster, bl.a. utveckling av kundens egen upphandlingsverksamhet.

Frågor och svar (5/6) Vad händer med de nuvarande avtalen? Föreningen påverkar inte nuvarande ramavtal, avtalen fortsätter som planerat. Vi meddelar om möjliga undantag för vart och ett fall. Vad händer för de pågående konkurrensutsättningarna? De pågående konkurrensutsättningarna fortsätter som förut och vi meddelar om möjliga ändringar skilt. Hur kan våra nya kunder ta Hansels ramavtal i bruk? Nuvarande ramavtal kan inte tas i bruk. Man kan ansluta sig till nya ramavtal först efter fusionens verkställande.  

Frågor och svar (6/6) Vad händer om landskapen inte grundas? Landskapens grundande påverkar inte arrangemanget. Måste kommunen använda Hansels tjänster? Ingen användningsskyldighet kommer att finnas utan kommunorganisationerna får fortfarande själva bestämma om sina upphandlingar Dock erbjuds ramavtalen fortfarande. Den största nyttan i effektiviteten och de största besparingarna uppnås genom att anskaffa centraliserat sådana varor och tjänster som det köps mycket av och som kan standardiseras. I dessa kan de största besparingarna uppnås, vilket tillsammans med de kvalitativa faktorerna är målet med de offentliga upphandlingarna. Vad händer med företagens personal? Kuntahankinnats personal flyttas över till Hansel som gamla anställda. Företagets huvudkontor finns i Helsingfors centrum i Posthuset, ett mötesutrymme/kontor för #nyahansels bruk kommer finnas i Kommunernas hus.

Tack och på återseende! #NYAHANSEL kirsi.koivusaari@hansel.fi pia.degerholm@hansel.fi http://arsberattelse2017.hansel.fi/