Rätten till friluftsliv Pilotutbildning i Anpassat ledarskap 2018-02-17
Välkomna hit Dagens upplägg Presentation av oss som är här Inledning, normkritik & funktionalitet, LAB Fakta om NPF, verktyg Föräldrakontakt Avrundning och vad händer nu? Pauser kommer ske kontiluerligt var 45 min Presentation av oss som är här Projektets syfte Förhållningssätt
Normkritik och Funktionalitet
Hur kan vi inkludera fler? Fler ska kunna vara med, som sig själva. Då måste vi i verksamheten göra det möjligt. Vem passar verksamheten för? Och hur styr vår föreställning om barn och unga vilka som kan vara med? Om jag som leder har en föreställning om att alla barn fungerar på samma sätt, kommer det exkludera de barn som inte passar in i min föreställning.
Normkritik "Normens öga" Att titta på sina egna och samhällets föreställningar om hur människor är och vad de kan, det kallas normkritik. En metod för att bryta föreställningen att vissa sätt att vara är mer "normala" än andra. Vill komma bort från toleranspedagogik där de "normala" tolererar "de avvikande".
Normkritik i det här projektet Normer om hur människor fungerar, deras funktionalitet, påverkar många människor på ett negativt sätt. Människor med så kallad normbrytande funktionalitet exkluderas i skola, arbete och på fritiden. Det här projektet vill bidra till att barn och unga oavsett funktionalitet får vara delaktiga – att inkluderas på riktigt!
Lågaffektivt bemötande
Varför behöver jag som ledare anpassa mig? Alla ska få möjlighet att vara med Jag har ansvar för att jag KAN ta ansvar Olika funktionssätt Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar – Juridisk och medicinsk term
“Barn som kan & vet, Gör!” Teorin utgår från att barn & ungdomar som kan, vet & gör. Ansvarsprincipen: Påverka det jag kan Affektsmitta: Påverkas av varandras affekter Kontrollprincipen: Hjälper till att återfå kontroll
När en utmanande situation uppstår Ge personen utrymme och tid Flytta på de barn/ungdomar som ej är i affekt Håll personen under uppsikt Tänk på ditt kroppspråk och tonfall Undersök om personen vill föra en dialog om det som inträffat Bekräfta personen i det hen säger (Graden av “rätt” kan diskuteras senare) När personen kommit ur affekt, ritprata gärna om det som hänt och gör en lösningsplan AVLEDA?!
När avledning varit fantastiskt Enhörningsb**s och halvblod Dialog med en annan Coca-cola burken
Förebygg problemskapande situationer Skicka ut schema i tid Bestäm “exit-strategier” för dem som behöver ha det Sänk kraven Var tydlig i vad som händer: Var, när, hur, sen, med vem? Tydliga instruktioner. Undvik överraskningar
Övning Välj antingen en egen situation eller den till vänster. Diskutera följande frågor i ca 10 min -Hur kan ni lösa situation? -Hur kan ni se till att det inte händer igen? Dialog i storgrupp, dela tankar AA älskar att gå på Scouterna. Hen trivs bra och tycker att det är roligt att vara med. Vid samlingarna så blir det ofta för svårt för AA. Ledaren vill nämligen att alla ska samlas sittande i ring. Då händer det ganska ofta att AA blir arg och börjar springa runt och putta på de andra barnen i ringen.
Neuropsykiatriska funktionsnedsätt-ningar
Vad är en neuropsykiatrisk diagnos? Våra förmågor eller funktionssätt är generellt fördelade enligt normalkurvan. Har man många funktionssätt som ligger i ytterkanterna av kurvan får man i dagens samhälle en diagnos såsom ADHD eller autism. Diagnoser och syn på funktionssätt förändras över tid.
Samtliga diagnoser ADHD – attention deficit hyperactivity disorder Autism eller autismspektrumtillstånd - förkortas AST/ASD. Inkluderar flera olika tidigare diagnoser såsom asperger. Tourettes OCD - tvångssyndrom Språkstörning
Autism och adhd Autism och ADHD mest förekommande bland de barn och unga som finns i vår verksamhet. Diagnoserna samvarierar ofta, därför viktigt att känna till samtliga. Oavsett diagnos är alla individer – fokus bör alltid ligga på dialog om förmågor och behov.
ADHD Förmåga att reglera uppmärksamhet. Förmåga till koncentration. Förmåga att reglera aktivitetsnivå. Förmåga att kontrollera impulser.
AUTIsm Förmåga till socialt samspel och social kommunikation. Repetetiva mönster, beteenden, intressen. Förstärkta sinnesintryck.
Funktionssätt och behov Förmåga att beräkna orsak och verkan i komplexa sammanhang. - kan behöva stöd i att förutse vad som händer med hjälp av till exempel ritprat. Förmåga att strukturera, planera och genomföra en aktivitet. - kan behöva stöd med hjälp av strukturer såsom en dagordning, bilder för vad som ska packas i ryggsäcken, i vilken ordning man genomför en lek.
Förmåga att komma ihåg medan man tänker - arbetsminne Förmåga att komma ihåg medan man tänker - arbetsminne. - kan behöva stöd i avskärmning och att fokusera på en instruktion åt gången. Förmåga att hålla tillbaka impulser och/eller reglera aktivitetsnivå - kan behöva stöd i avskärmning, variation av aktivitet, korta tidsramar.
Förmåga till uthållighet, flexibilitet, att ställa om Förmåga till uthållighet, flexibilitet, att ställa om. - kan behöva stöd i att förbereda sig i "tröskelsituationer", att få slippa vänta, planera för smidiga övergångar. Förmåga att beräkna andras tankar, känslor och handlingar - kan behöva stöd i att förstå och göra sig förstådd bland jämnåriga, ett tydligt språk utan bildliga
Förmåga att hantera krav - kan behöva stöd i att både säga ja och nej Förmåga att hantera krav - kan behöva stöd i att både säga ja och nej. Förståelse för att krav tar kraft och energi. Förmåga att lugna sig själv eller behålla lugnet - kan behöva stöd i att hitta en plats att gå undan till, strategier för nedvarvning, lugnande aktiviteter.
Stress
Konkreta Verktyg
Konkreta verktyg Papper & penna i ryggsäcken påväg ut för ritprat vid behov av tydliggörande av situation Bestäm en plats där barnet/ungdomen kan få gå undan till innan ni går ut i skogen Avgränsa området ni ska vara på, tydliga markörer Avbockningsschema
Exempel på ritprat
Exempel på Schema
Övning Välj en av dessa 2 ÖVNING 1 Skapa ett schema för hur din aktivitet i kåren ser ut. Kom ihåg att illustrera: När, var, hur, sen och med vem. ÖVNING 2 Ritprata med din bordsgranne kring varför hen behöver säga till när denne går iväg från gruppen i skogen.
Kontakt med föräldrar Många upplever det svårt att ha en positiv och fungerande kontakt med föräldrar eller andra vuxna till barn med vad som uppfattas som utmanande beteende. Här är det lätt som ledare att hamna i ett utkrävande och ansvarsförskjutande läge gentemot föräldrar. Ledare kan uppleva att man inte har tillräckligt med information för att anpassa sig efter barnet och brottas med frustration.
Att vara förälder till ett barn med NPF Här är det först och främst viktigt att förstå att föräldrar till barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är en av de mest stressade grupperna i samhället: sjukskrivningar, smärta, oro osv. Möts ofta av fördomar och måste agera ombud åt sitt barn. Därför viktigt som ledare att närma sig genom att lyssna och skapa förtroende.
Tänk på att Berätta gärna för alla föräldrar och vuxna om hur ni arbetar inkluderande. Visa att ni har förmågan att prata öppet om behov och att anpassa verksamheten är något ni arbetar aktivt med. Det viktiga är inte att veta exakta diagnoser, utan att skapa dialog med föräldrar och barn/unga om vilka behov som finns och hur de kan mötas. Ta initiativ till kontinuerlig kontakt. Involvera föräldrarna i hur ni tänker och gör, och lyssna in önskemål och behov.
Den som tar ansvar kan påverka Det är du som ledare som har makten att påverka hur situationerna i din verksamhet blir och att kontakten med föräldrar blir god. Det är när jag som ledare tar ansvar för min del som jag också kan påverka utvecklingen framåt.
Avrundning och Vad händer nu?
Vad händer 2018? Webkursproduktion – lansering planerad till november 2018. Fördjupningsutbildning tas fram av ideella ledare i Friluftsfrämjandet och Scouterna. Pilotomgång genomförs hösten 2018. Deltar på olika träffar och utbildar – i Friluftsfrämjandet på Riksstämman och Våryran närmast.
Låt det gemensamma äventyret börja! 2018-02-17