Sveriges Trafikskolors Riksförbund

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
SKOP Rapport till Vara kommun om Undersökning om skolbarnomsorgen 2011 SKOP:s arkivnummer: S13MAR11 Nästegårds fritidshem.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Att elda med pellets En konsumentundersökning bland 431 hushåll.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Förhandlingsteknik Öppen utbildning 5/5 & 18/5, 2010 Utbildare: Anita Karlsson Plats: Consensus.
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Markör Marknad och Kommunikation AB
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
- Konsten att ge feed-back
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
ERGONOMI Vad är det?.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Föräldrar, barn och ekonomi Ingela Gabrielsson, privatekonom Nordea
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
1 Allmänheten om bonus och vinstdelning Rapport från opinionsundersökning 9 april 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Välkomna Alla ni fantastiska föreningsledare. Unga som idrottar tror mer på samhället än andra ungdomar. De. litar på andra människor och tycker att man.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Undersökning Projektnr: XXXX Danisco Sugar AB – SE © 2008 Zapera.com 1 07-XX-XX Kännedomen om GI är betydligt högre i Sverige än i de övriga.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Arbetsförmedlingens insatser för dem som deltagit i programmet arbetslivsintroduktion Siri Persson Avdelningen Rehabilitering till arbete, Strategienheten.
Resultat för utvalda frågor från LIV OCH HÄLSA UNG 2013 Uppsala län.
Värderingsövning/ fyra hörn
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Så tycker småföretagarna om Kassaregisterlagen …eller historien om riktigt kassa register Undersökning FöretagarFörbundets webbpanel oktober 2009.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
1800-talet.
Byråkrati sätter krokben för företagare Undersökning av Länsförsäkringar 2008.
Pensionschock hotar var fjärde svensk Undersökning av Länsförsäkringar Våren 2006.
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Presentation av genomförda paneler om: Boendefrågor, Folkhälsa och Hemkänsla oktober 2008-maj 2009 Ahmad Azizi
”Kommunpolitik for dummies”  Vad är det för drag i en föredragningslista?  Vad sjuttsingen är KSAU?  Vad är skillnaden mellan kommunchef.
NORDISK ARBETSPLATSSTUDIE 2015 NCC Norden
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
1 Novus Opinion Allmänheten om olovlig nedladdning och streaming av TV-program Jenny Franzén.
Genomförd av CMA Research AB Kultur- och fritidsvaneundersökning Maj 2016 Ekerö kommun.
Undersökning om svenskarnas inställning till digitalisering i välfärden Genomförd av TNS Sifo våren 2016 på uppdrag av Sveriges Kommuner och Landsting.
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
© Landja Marknadsanalys ABSäkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2013 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
RAPPORT OM MEDLEMSTAPP OM MEDLEMMAR SOM LÄMNAR SPF SENIORERNA OCH VAD SOM KRÄVS FÖR ATT VINNA TILLBAKA DEM WEBBUNDERSÖKNING , SEPTEMBER
Riksidrottsförbundet
Nordeas boendebarometer- om bostadspriser, boräntor och boendeekonomi
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014
Ahmad Azizi Presentation av genomförda paneler om: Boendefrågor, Folkhälsa och Hemkänsla oktober 2008-maj 2009 Ahmad Azizi
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Främjande miljöer för lärande, utveckling och hälsa
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
Redovisning av drogvanor – september 2008
Allhelgonaundersökning
Varför just ämnet fysik?
Applåd och Hjärtefrågor
Många svenska företag saknar rehabiliteringsplan
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Utfall Enkät Säsongen 2014/2015
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Vuxenutbildning 2018 i Stockholms län
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Ulrika Persson-Fischier,
Enkät i gymnasieskolan 2015
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Presentationens avskrift:

Sveriges Trafikskolors Riksförbund Riskutbildning del 1 för behörighet B ServCheck® Februari 2010

Block 1. Bakgrundsfrågor En kartläggning av de som deltagit i undersökningen Demografiskt noterar vi att lika många män som kvinnor har deltagit i undersökningen. Övervägande andel av de som medverkat är under 20 år. De allra flesta av de tillfrågade uppger att de har gått på trafikskola under sin körkortsutbildningen (77% uppger att de har gjort det under hela utbildningen och 18% att de delvis gjort det). Vidare noterar vi att de allra flesta även gått riskutbildningen på trafikskola. När det gäller själva riskutbildningen så kan det konstateras att övervägande andel, cirka fyra av fem tillfrågade, gått i en grupp med fler än 10 deltagare. De som säger att de gått riskutbildningen i mindre grupp har oftast gått den på annat ställe än på en trafikskola (exempelvis riskövningsplats eller företagscenter). Drygt tre av fyra gick riskutbildningen under dagtid medan var femte gick den under kvällstid.

Motsvarade riskutbildningen de tillfrågades förväntningar? Block 2. Inställning Motsvarade riskutbildningen de tillfrågades förväntningar?

Faktiskt utfall! (sammanfattande betyg) Block 2. Inställning Vilken var din inställning till riskutbildningen innan den startade, hur kände du inför utbildningen? Hur skulle du betygsätta riskutbildningen om du skulle ge ett sammanfattande betyg? Inställning! Faktiskt utfall! (sammanfattande betyg)

Block 2. Sammanfattning (Inställning) Motsvarade riskutbildningen de tillfrågades förväntningar? – Ja (i stort sätt)! Tre av tio, i något större utsträckning kvinnorna och de äldre tillfrågade, uppger att de var positivt inställda till utbildningen innan den startade medan två av tio säger att de var negativt inställda. Bland de som var negativt inställda var det främst föreställningen om att det skulle bli en massa upprepningar från teoriboken som påverkade deras inställning (”Den kändes onödig eftersom allt finns i teoriboken”, ”Kändes onödigt, repetition”, ” Kändes onödigt när allt står i körkortsboken ”). Vidare nämnde en relativt stor andel av de som var negativt inställda att de tyckte det kändes dyrt att betala extra för en kurs som man redan ”visste allt om” (”Tyckte jag skulle lägga ut pengar på ingenting”, ”För hög kostnad, särskilt om man är ung, utan jobb och rika föräldrar”).

Trots att endast en tredjedel av de tillfrågade sade sig vara positivt inställda till kursen så är det intressant att notera är att en övervägande andel, efter avslutad utbildning, ger Riskettan ett bra betyg. Även om många ansåg att kursen tog upp sådant man redan visste upplevde majoriteten att kursen ändå berörde deltagarna enligt de öppna kommentarerna. Lärarnas engagemang och bra diskussioner är två saker som nämnts på plussidan och som bidragit till det höga betyget för utbildningen (”Han som utbildade gjorde det intressant, bra filmer och övningar”, ”Läraren var kanon och jag blev påverkad av innehållet”). Lärarens engagemang är något vi kommer tillbaka till under block 4 (Engagemang & Påverkan). Inställning! Sammanfattande betyg!

Block 2. Sammanfattning (Inställning) I diagrammet nedan visas hur många som ger ett ”högre” respektive ”lägre” slutbetyg i jämförelse med vilken inställning/förväntning man hade på utbildningen innan den startade. Vi kan konstatera att större delen av de tillfrågade (94%) uppger att den inställning man hade innan utbildningen kvarstod eller överträffades. Endast 5% uppger att riskutbildningen var sämre än vad man förväntat sig.

Block 3. Ämnesområde Hur upplevdes balansen mellan de olika ämnesområdena? Var det något ämne som tog för mycket eller för lite plats under utbildningen?

Forts. Block 3. Ämnesområde Var det något område som du tycker tog för stor plats i riskutbildningen? På samma sätt, var det något område som du tycker saknades eller fick för litet utrymme i riskutbildningen? Något område som tog för stor plats? Något område som tog för liten plats?

Block 3. Sammanfattning (Ämnesområde) De ämnen som flest kommer ihåg och som anses varit särskilt intressanta är alkohol och droger följt av trötthet och rattfylleri. Alkohol och droger är ämnen som berör. Förutom att alkohol är ett ämne som anses särskilt intressant bland vissa är det även ett ämne som en del anser tog lite för stor plats i utbildningen. Bland de som anser att det fanns ämnen som istället behandlades i för liten utsträckning (7%) återfinns ämnet droger bland flera svar.

Block 4. Engagemang & Påverkan

Block 4. Engagemang & Påverkan Hade ni aktiva och engagerade diskussioner i din grupp under kursen? Om ja; enligt din mening, vem var det som bidrog till detta? Aktiva och engagerade diskussioner? Om ja: vem bidrog till detta?

Forts. Block 4. Engagemang & Påverkan Upplevde du att du blev känslomässigt berörd under riskutbildningen?

Forts. Block 4. Engagemang & Påverkan Hur skulle du betygsätta läraren under riskutbildningen om du skulle ge ett sammanfattande betyg?

Forts. Block 4. Engagemang & Påverkan Har din inställning till ämnen och områden som togs upp i riskutbildningen förändrats tack vare utbildningen?

Forts. Block 4. Engagemang & Påverkan Känner du att du har haft någon nytta av riskutbildningen så här långt?

Forts. Block 4. Engagemang & Påverkan Har du diskuterat något av innehållet i kursen med kompisar, familj eller bekanta efter utbildningen?

Forts. Block 4. Engagemang & Påverkan Skulle du rekommendera någon som fått sitt körkort och inte gått riskutbildningen att gå den i efterhand?

Block 4. Sammanfattning (Engagemang & Påverkan)an) Majoriteten av de tillfrågade (84%) anser att de hade aktiva och engagerande diskussioner under utbildningen, vilket enligt många uppskattats i hög grad. Bland de som givit riskutbildningen ett något sämre betyg noterar vi att graden aktiva och engagerade diskussioner är lägre vilket skulle kunna vara en tänkbar förklaring till det lägre betyget. Av de som haft aktiva och engagerande diskussioner uppgav en fjärdedel att det var läraren som bidrog till detta. Sju av tio ansåg att det var läraren tillsammans med eleverna som bidrog till de aktiva och engagerande diskussionerna. Lärarna får överlag mycket bra betyg av de tillfrågade och lärarnas insatser påverkar i hög grad omdömet av utbildningen. Deras engagemang och förmåga att lära ut/förklara är faktorer som många nämner som positivt enligt de öppna svaren.

Block 4. Sammanfattning (Engagemang & Påverkan)kan) ”Förklarade så man förstod, ville att alla skulle medverka i diskussionerna”, ”Han gjorde oss alla engagerade, bra pedagog”, ”De fick oss att engagera oss och diskutera och att koncentrera oss på de olika ämnena”. Cirka tre av fem uppger att de blev känslomässigt berörda av utbildningen. Bland kvinnorna är andelen ännu högre (70%). Cirka hälften av de tillfrågade uppger att deras inställning till de olika ämnena som tagits upp under riskutbildningen förändrats. Respondenternas inställning har förändrats i störst utsträckning bland de yngre tillfrågade. Hela Vidare anger fler än hälften att de haft nytta av utbildningen (”Är mer vaksam i trafiken och mer uppmärksam”, ” Jag tänker mig för mer och åker inte med fulla kompisar”, ”Det blev så pass tydligt att man inte ska köra när man druckit, även om det är en kort stäcka”). Cirka två av tre har diskuterat innehållet i kursen med vänner och/eller familj vilket är ett tydligt tecken på att kursen berör. De tillfrågade kvinnorna uppger i något större utsträckning att de efter utbildningen diskuterat innehållet. Drygt tre av fem (63%) skulle rekommendera andra som redan har körkort att gå utbildningen!