Hur kan man bedöma Symboliska uttryck i slöjdföremål?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur kan man bedöma Symboliska uttryck i slöjdföremål?
Advertisements

Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
U tmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson. Om mig.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Fjordskolan ÅK2.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Vad är uppsatsskrivande för nåt? Charlotta Bay. Vad kommer jag prata om? Vad är en uppsats? Vad är er uppgift? ”Vad kommer på tentan?” Vad måste ni komma.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Vår meny på eget Slöjd och hemkunskap.
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Exklusive nyanlända elever
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
De sju intelligenserna
Historiskt Källmaterial
Ungdomarnas medieanvändning
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola
Djuren möter ungdomskulturen
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
SPRÅKSOCIOLOGI. Norrländska..
Sophie Mårtensson Linda Partland Minna Granica Karin Envall
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Produktdesign 3 årig kandidatutbildning Kunna designa produkter
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Designa en sittmöbel Frånvarande, se länkar:
Att bemöta och bli bemött
Formativt lärande.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Iris Rosengren Larsson
Regiongemensam elevenkät 2016
Etik- planering.
Nätverk för lärare på fritidshem
Regiongemensam elevenkät 2016
Nätverk för lärare på fritidshem
Religion.
- Geografi - Att studera helheten.
Strategier för att förstå det vi läser
Mot utanförskap.
Undersök er lärmiljö Denna PowerPoint refererar i både text och bild till Kognitionssimulatorn. Det är en äldre version av Funktionssimulatorn. Filmexemplet.
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Påtaglig skada – hur ser tillämpningen ut?
Djuren möter ungdomskulturen
Från timplan till schema Kommunadministratörsutbildningen
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
Så styrs Sverige.
SFI/SFX 2018 i Stockholms län
Föreningen Samtal och erfarenhetsutbyte
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Lärares planeringsarbete!
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Regiongemensam elevenkät 2016
Bedömning för lärande 31/10
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Av Elin Alm, Adolf Fredriks Musikklasser
Djuren möter ungdomskulturen
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Fortbildning för pedagoger
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Vuxenutbildning 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

Hur kan man bedöma Symboliska uttryck i slöjdföremål? Erfarenheter av en learning study i slöjd på Gustav Vasa skola Janice Wemmenhag, Andreas Broman & Jenny Frohagen Stockholm Stad

Hur hänger ihop med vad Färg och form… (Lpo94) - Ska vi undervisa om ”den goda smaken” och ”den goda formen”? Ska vi gå igenom färgcirkeln och prata om färgers symboliska betydelser i olika sammanhang? Vad innebär egentligen ”slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer” (Lgr11)?

Att studera innebörden av symboliska uttryck i slöjdföremål Projektets syfte Att studera innebörden av symboliska uttryck i slöjdföremål

Varför har vi valt att studera detta? Vi har upplevt att det är svårt att undervisa om färg och form (Lpo94). NU03 visar att slöjduppgifter sällan utgår från estetiska och kulturella aspekter Många elever har problem med att förstå hur val av olika estetiska aspekter (symboler/mönster, färg, form, bearbetning, m.m.) påverkar slöjdföremåls uttryck Elever resonerar ofta väldigt ytligt om slöjdföremåls uttryck i termer av ”fint” eller ”fult” istället för att tala om t ex hur färg, form och bearbetning hänger ihop Elever kommenterar ofta brister i arbetet, såsom ett stort hål i en stickad halsduk eller en oslipad träyta, med att ”jag vill ha det så” eller ”jag tycker det är snyggt så”

Learning study – ett sätt att studera och utveckla undervisning Praxisnära forskningsmetod – forskning i skolan, inte om skolan En grupp lärare planerar och analyserar tillsammans med forskare Forskningsfrågan (”lärandeobjektet”) är hämtad från upplevda problem i undervisningen Syftet är att utforska lärandeobjektet och synliggöra vad eleverna har svårt med, s.k. ”kritiska aspekter” Lektionscykel: förtest - lektion - eftertest Flera lektionscykler – oftast tre cykler

Learning study i åk 5 Olika fokus: Cykel 1: Använda symboler Cykel 2: Tolka symboliska uttryck Cykel 3: Skapa ett symboliskt uttryck

Cykel 1 - testuppgift Testuppgift: Att tillverka en dörrskylt som berättar vem som bor bakom dörren genom att använda symboler. Tid: en lektion à 80 min Datainsamling: Observation under arbetet och frågeformulär till eleverna samt foto av elevernas slöjdföremål.

Cykel 1 - elevexempel

Cykel 1 – resultat och slutsatser Ex. på kritisk aspekt: Den yttre formen och genomarbetning Problem med testets fria tolkning: eleverna tolkade/förstod uppgiften mycket olika, t ex som en figur, som en illustration och en rebus Eftersom eleverna fick tolka så fritt blev det mycket svårt att bedöma kvaliteten på skyltens tydlighet. Ex. ”Johnny joggare”

Cykel 2 - testuppgift Testuppgift: Att tolka 5 slöjdföremåls symboliska/estetiska uttryck. Tid: en lektion à 80 min Datainsamling: Frågeformulär till eleverna.

Cykel 2 - elevexempel Exempel på elevsvar på frågan: Vad upplever du att detta föremål används till? (En samisk träkåsa att dricka vatten ur) Elev Förtest Eftertest Elev 1 (förbättring) ”Man kan ge den som leksak till ett barn. (till leksaksspisen)” ”Att dricka ur” Elev 2 (förbättring) ”en prydnad” ”en vattenkosa” Elev 3 (ingen förändring) ”Träsked el hänger på väggen som prydnad” ”Träsked som prydnad” Elev 4 (försämring) ”att skopa mat med” ”jag tror att kosan används som att skyffla saker med”

Cykel 2 - slutsatser Flera elever kunde beskriva föremålens funktion men många hade svårt med att använda rätt begrepp Flera elever hade svårigheter att benämna materialtyper, svar som ”ölburk” och ”vanligt tyg” Flera elever uppfattade t ex kåsan på förtestet som tillhörande ”vikingatiden”, ”medeltiden” och ”gammeldags” men på eftertestet som tillhörande ”en folkgrupp/samerna”, ”samer”, och ”en folkgrupp” Problemet med denna uppgift var att vi upplevde den som ”oslöjdig” dvs. skapandet saknades De samiska föremålen (kåsa, påse, kniv) fångade elevernas intresse

Cykel 3 Testuppgift: Att tillverka en nyckelring med ett samiskt uttryck. Tid: en lektion à 80 min Datainsamling: Observation under arbetet och bandade elevintervjuer samt foto av elevernas slöjdföremål.

Bedömningsaspekter – matris cykel 3 Kritiska aspekter Kvalitet 0 Kvalitet 1 Kvalitet 2 Kvalitet 3 Material Valt icke samiskt material, t ex plast, syntet Kombinerat ett samiskt och icke-samiskt material. Valt ett samiskt eller flera samiska material utan motivering till samiskt material Valt ett samiskt eller flera samiska material med motivering till samiskt material Färger Valt icke samisk färg Kombinerat samisk och icke-samisk färg Valt samisk färg utan motivering till samisk färg Valt samisk färg med motivering till samisk färg Yttre form Valt en kantig eller icke samisk symbolform Valt en rundad eller samisk symbolform kombinerat med en kantig eller icke samisk symbolform Valt en rundad eller samisk symbolform utan motivering till samisk form Valt en rundad eller samisk symbolform med motivering till samisk form Hantverksteknik Valt en obearbetad yta Valt en delvis genomarbetad yta Valt en väl genomarbetad yta utan motivering till samiskt uttryck Valt en väl genomarbetad yta med motivering till samiskt uttryck Symboler/mönster Ej använt några symboler/ mönster eller använt icke samiska symboler/ mönster Kombinerat samiska och icke-samiska symboler/mönster Valt en eller flera samiska symboler/mönster utan motivering till samiska symboler/mönster Valt en eller flera samiska symboler/mönster med motivering till samiska symboler/mönster

Resultat av för- och eftertest i cykel 3

Slutsatser från vår studie Faktorer som underlättar för elevens lärande och för lärarens bedömning av symboliska uttryck: - avgränsa uppgiften till en specifik kultur, t ex en etnisk kultur - lyft fram estetisk begrepp i undervisningen istället för att låta eleverna resonera i termer av fint eller fult - visa på typiska och icke-typiska exempel på estetiska aspekter i undervisningen - viktigt att ge återkoppling/feedback på elevens arbete både under arbetets gång och på det färdiga resultatet!