Branschråd Förskola 180209 Dagordning Godkännande av dagordning Minnesanteckningar - Gemensam förskolekö - Månadsutbetalning Information - BER - Tillfälligt verksamhetsförbud Obligatorisk förskoleklass Program för Barnets rättigheter och inflytande Reviderad läroplan Förskolors utemiljö Frågor från referensgruppen Frågor från avdelningschefer Övriga frågor Frågor till nästa möte:
Dagordning Godkännande av dagordning Minnesanteckningar: Gemensam förskolekö – projektet är inne i slutfasen men inte slutfört, mer information kommer till vårens möten Månadsutbetalning: beslut togs i utbildningsnämnden den 1 februari och kommer att införas från 1 april Information BER – Anordnarwebben kommer att förändras och det kommer att gå ut en förfrågan om deltagande i en referensgrupp för det arbetet både till representanter för kommunala och fristående förskolor Tillfälligt verksamhetsförbud 2018-12-25
Obligatorisk förskoleklass Marianne Nateus 2018-12-25
FN:s Barnkonvention - ett rättsligt bindande internationellt avtal som slår fast att barn är individer med egna rättigheter Barnkonventionen – internationell överenskommelse mellan 196 stater FN:s generalförsamling antog barnkonventionen 1989 Sverige ratificerade barnkonventionen 1990 Barnkonventionen är juridisk bindande men gäller inte som svensk lag De fyra grundläggande och vägledande principerna FN:s barnrättskommitté Barnkonventionen – svensk lag 2020?
Stockholms stads program Barns bästa ska utredas och vara vägledande vid alla beslut och åtgärder som rör barn. Barnet ska få relevant information och ges möjlighet att framföra sina åsikter. Åsikterna ska ges betydelse i förhållande till barnets ålder och mognad Länk till programmet
Stockholms stads program Fokusområden 1. Beslutsfattare och medarbetare ska beakta barnperspektivet och omsätta barnets rättigheter i alla beslut, uppdrag och i det dagliga arbetet 2. Barns rätt till likabehandling och skydd mot diskriminering ska säkerställas
Stockholms stads program Fokusområden 3. Barn ska ges förutsättningar att uttrycka och få sina åsikter respekterade 4. Barn och vuxna ska ha kunskap om barnets rättigheter och vad de innebär i praktiken 5. Barn ska vara trygga och skyddas mot fysiskt och psykiskt våld
Remissvar Förslag till reviderad läroplan Stadens synpunkter: Bra att den överensstämmer med grundskolans läroplan Bra med ett mer verksamhetsnära språk Tydliggöra undervisningsbegreppet – i förhållande till utbildning och omsorg Lyfta fram hur barn lär av varandra Ta med normkritiskt perspektiv Utveckla kring digitalisering Lyfta fram leken mera 2018-12-25
Förskolors utemiljö Jonas Claeson Stadsutvecklingsavdelningen SLK 2018-12-25
Förskoleplanering - förslag till utveckling 2018-02-09 Jonas Claeson
Budgetuppdrag ”Kommunstyrelsen ska utarbeta gemensamt arbets- och förhållningssätt för förskolan avseende funktionalitet, kvalitet, hyresvillkor med mera för att säkerställa effektivitet och ett enhetligt agerande gentemot byggaktörer”
SAMS
Nulägesbeskrivning Finns ett behov av mer entydiga planeringsprocesser för förskolor i nybyggnadsprojekt. Identifierat behov av ökad samordning mellan stadens förvaltningar och bolag, tydligare roll- och ansvarsfördelning samt behov av stadsövergripande gemensamma funktionsprogram för förskolor och gårdar finns. Skilda planeringsförutsättningar råder beroende på var i staden förskolan planeras ställer höga krav på anpassningsbara processer och arbetssätt. En helt enhetlig hantering anses inte vara rimlig.
Förslag till utvecklad process För att förtydliga och skapa bättre förutsättningar genom hela processen föreslås att det i projektdirektiv till varje nybyggnadsprojekt beskrivs vilka planeringsförutsättningar som ska gälla. Direktiven ska baseras på det övergripande funktionsprogram som kommunstyrelsen avser att ta fram. På så sätt fastställs en process i varje projekt på ett tidigt stadium som kan ta hänsyn till de särskilda förutsättningarna för de olika nybyggnadsprojekten. Entydigheten bör beskrivas i processer och inte i nyckeltal pga de vitt skilda förutsättningar som kan råda i stadens olika projekt.
Övergripande funktionsprogram Erfarenheterna från utbildningsförvaltningens funktionsprogram samt arbetet inom projekten Årstafältet och Fokus Skärholmen ska tillvaratas. I projektet Årstafältet har en metod för att bedöma gårdens lekvärdesfaktor utvecklats. Med metoden beskrivs de kvalitativa värden som tillskapas och konsekvenserna för stadsbyggnadsidé, barn, verksamhet och grannar. Viktigt att säkerställa ett stort kvalitativt innehåll vid utformning av barns utemiljö och att skapa goda förutsättningar för alla former av utomhusvistelse. Samlokaliseringsprojekteten mellan förskola och skola i nybyggnadsområdena ska säkerställas inom ramen för SAMS. Funktionsprogrammet föreslås ha låg detaljeringsgrad som ger hög flexibilitet och anpassningsbarhet beroende på projekt.
Funktionsprogrammets syfte Säkerställa tillgången på, och möjligheten att utveckla kvalitativa, förskolelokaler vid exploatering. Tydlighet i förhållande till olika fastighetsägare/byggherrar. En gemensam standard inom staden. Säkerställa en rimlig kostnadsnivå. Förbättra staden som beställare.
Sammanfattning Finns ett behov av utveckling. Övergripande funktionsprogram tas fram av SLK i samarbete med service-, stadsdels-, utbildningsförvaltningen och stadsbyggnadskontoret. Lekvärdesfaktor i kombination med utbildningsnämndens riktlinjer för skolmiljöer inarbetas i funktionsprogrammets avsnitt om utemiljöer. Erfarenheterna från Årstafältet och Fokus Skärholmen arbetas in. Stadsledningskontoret ansvarar i samarbete med berörda förvaltningar och bolag. Klart innan sommaren 2018.
Fortsatt möte Frågor från referensgruppen för fristående förskolor Samverkan med stadsdelsförvaltningarna Intag och kvargående för utomkommunala barn Frågor från avdelningschefer i stadsdelsförvaltningarna Övriga frågor Teman för kommande möten Frågor till nästa möte Skolprogram Program för barnets rättigheter och inflytande Gemensam förskolekö 2018-12-25