GYMNasielärares arbetsvillkor i relation till marknadisering, privatisering och konkurrens Mot ett A-lag och B-lag? Lärares arbetsvillkor i en tid av marknadisering.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elevråd på SFI vad är det?. Du som är elev på SfI har möjlighet att påverka din utbildning. Det betyder att du kan tala om vad som fungerar bra och vad.
Advertisements

Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Fjordskolan ÅK2.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning 2011 November 2011 Spånga-Tensta.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
11 Kvaliteten i din hemtjänst Stadsledningskontorets brukarundersökning 2011 November 2011 Spånga-Tensta.
© Landja Marknadsanalys AB Säkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2009 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Farlig utrustning.
Ekonomisk redovisning och rapportering för år
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2012
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Lösningsförslag för ABB
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Elevråd på SFI vad är det?.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Elevråd på SFI vad är det?.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Öppna universitetens nationella seminarium,
Ny vision Samtal om framtiden
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Din lön och din utveckling
Biblioteken speglar samhället
Röntgensjuksköterskedagen 8 november
Stockholmsenkätens syften
Schyst offentlig upphandling
Privata alternativs betydelse för lärare
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Regiongemensam elevenkät 2018
Ny på Jobbet, hur förstå och stödja det?
Regiongemensam elevenkät 2016
Vi är facket för alla på din arbetsplats – oavsett yrke eller utbildning.
Systematiskt kvalitetsarbete
8 av 10 ser positivt på framtiden
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Adaptive comparative judgement (ACJ) för formativ bedömning
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Presentationens avskrift:

GYMNasielärares arbetsvillkor i relation till marknadisering, privatisering och konkurrens Mot ett A-lag och B-lag? Lärares arbetsvillkor i en tid av marknadisering och privatisering (FORTE, 2014-2017) Teachers’ working conditions in times of competition, choice and privatisation: A Swedish-Australian comparison (STINT, 2014-2018+2)

ENKÄTSTUDIE & INTERVJUSTUDIE Undersökningens huvudsakliga teman

RESULTAT – VAD ÄR PROBLEMEn OCH VAD KAN VI GÖRA?

Preliminära resultat – arbetsmiljö: krav & kontroll 29C Arbetar du kvällar eller veckoslut på grund av hög arbetsbelastning? Ja, ibland & ja ofta: 83% (OFF, AB & ÖVR) 32C Kräver ditt arbete en för stor arbetsinsats? Ja, ibland & ja ofta: 78% (OFF, AB & ÖVR) 32J Har du frihet att bestämma hur ditt arbete ska utföras? Ja, ibland & ja, ofta: 97% (OFF, AB, ÖVR) 32K Har du frihet att bestämma vad som ska utföras i ditt arbete? Ja, ibland & ja, ofta: 84% (OFF, AB, ÖVR)

Preliminära resultat – arbetsmiljö: krav/vertikalt stöd (ledning) 36A Jag får stöd från rektor i mitt dagliga arbete Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 55% OFF, 70% AB, 60% ÖVR 36 E Jag är med om påtryckningar från rektor/rektorer om att sätta högre betyg Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 11% OFF, 14% AB, 9% ÖVR

Preliminära resultat – arbetsmiljö: krav (elever & vårdnadshavare) 37 C Jag är med om påtryckningar från elever att sätta högre betyg Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 25% OFF, 24% AB, 35% ÖVR 38 C Jag är med om påtryckningar från vårdnadshavare att sätta högre betyg Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 13% OFF, 15% AB, 19% ÖVR

Preliminära resultat – arbetsmiljö: horisontellt stöd (kollegor) 40 A Jag får stöd från mina kollegor i mitt dagliga arbete Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 89% OFF, 88% AB, 92% ÖVR 40 F Jag är med om påtryckningar från kollegor att sätta högre betyg Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 3% OFF, 2% AB, 3% ÖVR

Preliminära resultat - Kompetensutveckling 41 A Jag utvecklas kontinuerligt i mitt dagliga arbete som lärare Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 80% OFF, 82% AB, 86% ÖVR 41 D Kompetensutvecklingen som min arbetsgivare erbjuder täcker mina behov Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 26% OFF, 38% AB, 40% ÖVR 41 F Jag använder min fritid till att tillgodose mitt behov av kompetensutveckling Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 69% OFF, 66% AB, 61% ÖVR 41 I Det dagliga arbetet är organiserat så att vi lärare har möjlighet att lära av varandra Stämmer ganska bra & stämmer helt & hållet: 35% OFF, 35% AB, 46% ÖVR

Preliminära resultat – arbetsbyten forts. F 53 Har du sökt nytt arbete den senaste månaden? 81% nej, 19% ja F 56 Vill du för närvarande byta jobb? Av de OFF-anställda: 39% ja Av de AB-anställda: 42% ja Av de ÖVR-anställda: 41% ja

Enkätresultat intervjuresultat VAD SÄGER RESULTATen? Enkätresultat intervjuresultat Across the board: Engagerade, tycker om sitt jobb… men… missnöjda med arbetsbördan delvis missnöjda med innehållet i arbetet Delvis missnöjda med organisering av arbetet missnöjda med villkor för och innehåll i kompetensutveckling osäkerhet/missnöje kring planeringshorisonter (fluktuerande elevantal under terminstid pga valagendan) Samtidigt: Olika villkor i olika arbetsplatskontexter; differentiering

HUR KAN VI FÖRSTÅ resultaten? Professionens, byråkratins och marknadens logiker Tolkningsföreträden…

LOGIKER Yrkesprofessionalism Styrningsideal: Kollegialitet & etik Grund för kontroll: Tillit & ansvar Kunskapssyn: Tyst kunskap Typ av organisation: Kollegial Professionell legitimitet Organisationsprofessionalism Styrningsideal: Byråkrati; regler & rutiner Grund för kontroll: Ansvarighet & governmentality Kunskapssyn: Dokumenterad kunskap Typ av organisation: Hierarkisk Byråkratisk legitimitet Evetts (2006)

LÄSTIPS 1. Parding, K; Sehlstedt, T; Johansson, A; Berg-Jansson, A & Jakobsson, M (2018). Lärares arbetsvillkor i kontexten av marknadisering, privatisering, val och konkurrens – beskrivande data. Rapport. Luleå: Universitetstryckeriet. ISBN: 978-91-7790-024-5. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ltu:diva-67117 2. Bejerot, E; Hasselbladt, H; Forsberg, T; Parding, K; Sehlstedt, T & Westerlund, J (2018). Förberedd för yrket – lärare om lärarutbildningen över tid. Arbetsmarknad & arbetsliv. 24(1-2): 7-26. 3. Parding, K & Berg-Jansson, A (2018). Conditions for workplace learning in professional work: Discrepancies between occupational and organisational values. Journal of workplace learning. 30(2): 108-120. 4. McGrath-Champ, S; Stacey, M; Wilson, R; Fitzgerald, S; Rainnie, A & Parding, K (2017). Principals’ support for teachers’ working conditions in devolved school settings: Insights from two Australian States. Educational management, administration and leadership.. 5. Parding, K & Berg-Jansson, A; Sehlstedt, T; McGrath-Champ, S & Fitzgerald, S (2017). Differentiation as a consequence of choice and decentralisation reforms – conditions for teachers’ competence development. Professions and professionalism, 7 (2). 6. Parding, K; McGrath-Champ, S; Stacey, M (2017). Teachers, school choice and competition: Lock-in effects within and between sectors. Policy futures in education. 15(1):113 - 128. 7. Parding, K & Liljegren, A (2016). Individual Development Plans as governance tools - changed governance of teachers’ work. Scandinavian journal of educational research. 61(6): 689-700. 8. Parding, K & Berg-Jansson, A (2016). Teachers’ working conditions amid Swedish school choice reform. Avenues for further research. Professions and professionalism, 6 (1), 1-16. 9. Parding, K & Lundström, U (2011). Lärares upplevelser av friskolereformen – effekter av marknadiseringen av den svenska gymnasieskolan. Tidskriften arbetsmarknad och arbetsliv, 17 (4), 59-79. 10. Berg-Jansson, A & Parding, K (2011). Changed governance of public sector organizations = challenged conditions for intra-professional relations? International journal of public sector management, 24 (3), 177-186.     

Tack, på återseende längs vetenskapens väg   Karolina Parding, Professor  karolina.parding@ltu.se 0920-493029 070-5188125 Luleå tekniska universitet, A139 Campus Porsön 97187 Luleå