Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sexuella kränkningar och respekt Hur påverkar vi utvecklingen i rätt riktning? En powerpoint av S2m.
Advertisements

 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Oskrivna och skrivna regler i Kallhälls scoutkår Hälsodeklaration, personuppgifter och kontaktuppgifter Kåren har som policy att ta in en ny hälsodeklaration.
Vad gör vi med nyheter? Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför? Är nyheten av externt intresse? Lämplig kanal Medarbetare (nyheter,
VÄLKOMNA!. Åsa Lindh vd Trygghetsstiftelsen En sammanhållen omställningskedja.
Lathund för administratörer  Om lagledarrollen  LOK-stöd.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Nyhetsartiklar/artiklar Tillämpat skrivande Vt 2011.
Hur man använder EasyWorship del 1
Chefens kommunikationsuppdrag Utveckling av internkommunikation
Saco-förbundet för dig i transportsektorn
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Berättande text Du ska skriva en berättande text. Den här texten skriver du inte till någon speciell person. Du behöver då inte tänka på att skriva hej.
En rundtur i Lärum Vårdnadshavare inom grundskolan
Insändare Vad kan vi om insändare?
Torsdag 25 februari.
Konsten att läsa sakprosa
Företagspresentation
XX kommun Kommunikationsplan.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Att bemöta och bli bemött
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Välkommen till nätverk för publicerare och redaktörer
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Att diskutera och argumentera!
Säker användning av dator och nättjänster
Stadens krisberedskap
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Information till alla regionens medarbetare
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Religion.
Upplysningen 1700.
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Ge tips och råd Inled med att kommentera personens situation eller planer. Använd gärna något av hjälpverben t ex kan, skulle kunna, borde. När du ger.
KriskommunikationSPLAN
Mobiltelefonins utveckling
8 tips för dig som redaktör
- Att vara personlig och beröra
Diagnos och delaktighet
Textgenrer.
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Alla kan läsa och hör sen!
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Lathund-Ladok Hantera mallar för intyg
Dags för kontroll Vilka personer har jag registrerat?
Ersättningskollen.
Aktiv och attraktiv lokalförening!
Kommunikationsplan 2019 för lokalt ledd utveckling i fyra fonder
Rubriker: Franklin Gothic Demi Brödtext: Franklin Gothic Book
Att boka tvätt i Zenit. OBS
Tips för det praktiska ledarskapet
Att tänka på inför en Pep Dag
Tävling -Datadrivet kvalitetsarbete
5 stegsmodellen Utbildardagarna 2019
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

Vad gör vi med nyheter? 2018-06-12

Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför? Är nyheten av externt intresse? Lämplig kanal Medarbetare (nyheter, kalendarium) Nyhet på Lnu.se Nyhetstips (Meltwater) Pressmeddelande / Pressinbjudan (Meltwater) Sociala medier, facebook, twitter med flera Pressträff Vad vill vi uppnå, effekter?

Hur sprider vi en nyhet? Och vem gör vad ? Skriva en nyhet. Det kan alla göra, kommunikatörer, forskare, externa eller andra involverade. Beslut om att skicka ut en nyhet. Kolla med pressansvarig. Publicera nyhet på medarbetare och Lnu.se. Behörighet och Sunt förnuft. Skicka presstips. (mejl) Kolla med pressansvarig. Skicka från Meltwater. Skicka pressinbjudan eller pressmeddelande. Pressansvarig genom Meltwater. Distribuera utskicket nationellt, regionalt, lokalt, välj relevanta mottagare. Ev även internationellt utskick. Kedja för spridning - Meltwater – Lnu.se – Expertsvar – Sociala medier – ev Alpha Galileo.

Utformning pressmeddelande Datum Pressmeddelande Rubrik. Kort, koncis, intressant Ingress. Förklarande och sammanfattande. Viktigaste först Aldrig längre än en A4, med luft! Gärna citat. Ett par tre stycken lagom. Markeras med pratminus. Mobil till tillgängliga kontaktpersoner ev mejl. Gärna länkar till artiklar, filer och bilder med mera. Gärna en engelsk språkversion Vi lärde ut saker rätt, hantverket Rätt saker = strategiskt Exempel på rätt saker: Få organisationen att nå sina mål, t ex tjäna mer pengar eller att få medborgare att få rätt hjälp, klara en omorganisation Exempel på fel saker: Att få medarbetare och andra intressenter att rikta sin uppmärksamhet på sådant som är likgiltigt för organisationen. Att satsa på trivsel i stället för engagemang. Vi kan göra saker extremt väl professionellt, men om de är fel så ger det fortfarande ingenting eller marginellt Att ge ut en tidning som inte skapar effekter Exempel på rätt sätt: Att bara kommunicera med dem som är berörda. Bortse från ”Alla” och ”allmänheten”. Exempel på fel sätt: Att störa folk med icke-relevant innehåll

Layout för pressmeddelande Använd word-mallarna ”Mall för pressreleaser – LNU” för samtliga pressutskick på svenska. Ska du skriva på engelska är det dokumentet ”Mall för pressreleaser – LNU – Engelska” som gäller. Mallarna finns i BOX-mapparna Sommarbemanning 2018 och Pressmeddelanden i mappen KOM-avdelningen. Länk till exempel http://lnu.se/1.123628/hundra-kronor-extra-for-att-uppna-klimatmal

Utformning av pressinbjudan Att tänka på - När? Var? Varför? Vem? Syfte? Vem är bjuden? Vilka kommer att närvara? Kontaktperson? Kanal? Ev pressträff: Ta fram material inför eller för medskick efteråt. Måste vara med i pressinbjudan Tid Plats Syfte Kontaktpersoner

Pressträff - presskonferens Inte utan goda skäl. Om fler aktörer är involverade än universitetet. Mindre informella inbjudningar genom presstips eller personlig kontakt är att föredra. Obs! Görs väldigt sällan. Vid pressträff Presentera anledningen Presentera närvarande och berätta upplägg Samtliga på podiet säger något Frågestund, fototillfälle och intervjuerbjudande. Att tänka på Upplägg, plats, ev förtäring, klädsel, pins, roll-up, presentation, material att skicka med, kontaktuppgifter, öppna upp för frågor, att deltagarna är synkade.

Pressinbjudan övrigt Föreläsningar Seminarium Temadagar Konferenser Med mera…..

Omvärldsbevakning Källor Tidningar, radio, tv Sociala medier Meltwater Övrigt Expertsvar Internationell press Frågor från media Diariet Vi lärde ut saker rätt, hantverket Rätt saker = strategiskt Exempel på rätt saker: Få organisationen att nå sina mål, t ex tjäna mer pengar eller att få medborgare att få rätt hjälp, klara en omorganisation Exempel på fel saker: Att få medarbetare och andra intressenter att rikta sin uppmärksamhet på sådant som är likgiltigt för organisationen. Att satsa på trivsel i stället för engagemang. Vi kan göra saker extremt väl professionellt, men om de är fel så ger det fortfarande ingenting eller marginellt Att ge ut en tidning som inte skapar effekter Exempel på rätt sätt: Att bara kommunicera med dem som är berörda. Bortse från ”Alla” och ”allmänheten”. Exempel på fel sätt: Att störa folk med icke-relevant innehåll

Kontaktinformation för pressfrågor Annika Sand, telefon 076-830 01 05, annika.sand@lnu.se Sektionscheferna och kommunikationschefen är naturligtvis också ofta engagerade i, och initierar pressfrågor. E-post: press@lnu.se

Alla våra kanaler Lnu.se Medarbetare Expertsvar Alpha Galileo Facebook Twitter Partners och berörda