Ledarskap och teamkompetens i hälso- och sjukvården

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Genomförandeprojektet Vård 2010 – så blev det NU-sjukvården Oktober 2010.
Ledarskap och arbetsliv
TEAMARBETE Ref. Boken om Team LF 2004.
Ett arbete med att etablera
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Lösningsfokuserat arbetssätt
Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare
Systemförståelse och systemiskt tänkande
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Välkommen till Ledardagen!
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser
Ramverk för patientmedverkan
Länsgemensam ledning i samverkan
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Utvecklingscentrums uppgift
Detta är God Vård.
Välkomna till kursen Grupprocesser och interpersonell dynamik, 7,5 hpoäng Delkurs 1 inom magisterprogrammet Medical Management/ Ledarskap och Organisationsutveckling.
Projektledning.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Nya föreskrifter och allmänna råd
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Elevdemokrati i praktiken
Kort presentation av vad vi gör
Lärande utvärdering genom följeforskning
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Organisatoriska förändringar i sjukvården
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Palliativ vård och samordning
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Samverkan – främjande och hindrande faktorer
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Förbättringskunskap. Begreppet förbättringskunskap är en översättning av det som i amerikansk litteratur kallas för Profound knowledge of improvement.
1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management.
HFS – nätverkets grundidé Margareta Kristenson Professor/överläkare i socialmedicin Linköpings universitet/Region Östergötland Nationell koordinator för.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Ramverk för patientmedverkan
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Välkommen till Baskurs ”Riskbruk, missbruk och beroende”
Kvalitetskriterier & Forskningsetik Anders Gustafsson & Linn Olsson
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Sofia Kialt projektledare​
Omställningen av hälso- och sjukvården
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Vad betyder Social Kompetens
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Maria Nordin Institutionen för psykologi
Samordnad utveckling för god och nära vård
Lärande (i) organisationer
Presentationens avskrift:

Ledarskap och teamkompetens i hälso- och sjukvården David Bergman, MD, PhD Institutionen för lärande, informatik, management och etik (LIME), Medical Management Centre (MMC), Karolinska Institutet Ulrica von Thiele Schwarz, Docent, Leg Psykolog Psykologiska institutionen, Stockholms Universitet MMC; Karolinska Institutet

Agenda Vad är team? Metoder för att införa team Exempel på införande från akutsjukvård Utmaningar i införandet av teamarbete Program för utveckling av ledarskap och teamkompetens Vad krävs för att föra utvecklingen av teamkompetens och ledarskap framåt? Ulrica von Thiele Schwarz 24 december 2018

Vad är ett team? Många olika saker arbetsteam, parallella team, projektteam eller ledningsteam. De kan vara bestående över tid = arbetsgrupp, eller variera från arbetspass till arbetspass (crew”), eller från uppgift till uppgift (t ex förbättringsteam). beroende på verksamhet, till exempel mellan dygnet-runt verksamhet utan fasta läkare som på akutmottagning, mottagningar, rehab-instanser och t ex primärvårdsenheter. olika många personer, och olika funktioner, och med olika grad av ömsesidigt beroende. ett team måste bestå av minst två personer och att personerna ska ha en sådan interaktion att varje person påverkar, och påverkas, av de andra i gruppen. Ett team kan därför definierats som en samling individer som är beroende av varandra i sina uppgifter, som delar ansvar för utfall, som ser varandra och som ses av andra som en social enhet i ett eller flera större sociala system. Ulrica von Thiele Schwarz 24 december 2018

Vad är ett team? Team kan se väldigt olika ut Men: minst 2 personer Ömsesidigt beroende Dela ansvar för utfall Ser/ses som en social enhet Många olika saker arbetsteam, parallella team, projektteam eller ledningsteam. De kan vara bestående över tid = arbetsgrupp, eller variera från arbetspass till arbetspass (crew”), eller från uppgift till uppgift (t ex förbättringsteam). beroende på verksamhet, till exempel mellan dygnet-runt verksamhet utan fasta läkare som på akutmottagning, mottagningar, rehab-instanser och t ex primärvårdsenheter. olika många personer, och olika funktioner, och med olika grad av ömsesidigt beroende. ett team måste bestå av minst två personer och att personerna ska ha en sådan interaktion att varje person påverkar, och påverkas, av de andra i gruppen. Ett team kan därför definierats som en samling individer som är beroende av varandra i sina uppgifter, som delar ansvar för utfall, som ser varandra och som ses av andra som en social enhet i ett eller flera större sociala system. Ulrica von Thiele Schwarz 24 december 2018

Hur inför man team i praktiken Behovsanalys: vilket problem vill man lösa? Analys av vad som hindrar respektive underlättar teamarbete Behövs träning och kompetensutveckling av individer och / eller förändring av den organistoriska kontexten? Förändring: någon/några ska bete sig annorlunda. Utgå från vetenskap kring vad som motiverar till förändring Ulrica von Thiele Schwarz 24 december 2018

Exempel: införande av teamarbete på akutmottagning Åldrande befolkning Medicinsk-tekniska förbättringar Ökad patientflöde in emergency departments in many western countries. Along with this, there has been a change in work tasks, from admission of patients to the hospital to a department involved in diagnostics and treatment. This has resulted in overcrowding and longer waits to see a physician as well as total lead times, e.g. transit times from admission to discharge. This, in turn, has negative effects both on patient safety and employee work environment. The need to increase the efficiency in the emergency department, and reduce the waits, is often expressed as a “four-hour-goal” (in total lead times). However, little is known of how differences in department level efficiency (e.g. lead times) relates to employee perception of efficiency, quality of work performance and work-related fatigue.   Arbets-uppgifter Från ”intag” Till diagnosticering och behandling Ulrica von Thiele Schwarz 24 december 2018

Exempel: införande av teamarbete på akutmottagning Långsiktigt arbete med att ändra arbetsprocesser och arbetssätt Mycket fokus på ”trouble-shooting”, kontinuerliga förbättringar, i kombination med tydlig riktning Analysen handlade om att möjliggöra teamarbete snarare än att jobba med kompetensutveckling: antog färdigheter bara man fick möjligheter att jogga. David Bergman 24 december 2018

Resultat– Patienternas skattning av vårdkvalitet Andel områden (av 21) där minst 20% upplever kvalitetsbrister Före team Direkt efter Efter 1,5 år

Utmaningar Organiseringen av hälso- och sjukvården: Teamets olika aktörer organisatoriskt åtskilda Professionsyrken: legitimerad personel med stort självständigt ansvarstagande och beslutsfattande Professionella subkulturer Hierarkier (Dygnet-runt verksamhet, stora arbetsgrupper) Ulrica von Thiele Schwarz 24 december 2018

Bakgrund - Hälso- och sjukvården Stora medicintekniska, organisatoriska och ekonomiska förändringar väsentlig förändring av arbetsförhållandena Chefer, läkare – organisering av arbete, arbetsmiljö – utveckla ledarskap och teamkompetens David Bergman 24 december 2018

Bakgrund - Hälso- och sjukvården Snabb medicinsk + medicinteknisk kunskapstillväxt Informationsteknologi Globaliserad ekonomi, konkurrens Ökad organisatorisk komplexitet, subspecialisering Krav på teamarbete, kommunikation, tvärprofessionellt arbete Enskild läkare / ledare - minskad makt, självständighet, kontroll David Bergman 24 december 2018

Moderna ledarskapsmodeller Delat ledarskap / Distribuerat ledarskap Autentiskt ledarskap – öppenhet, tillit, integritet Modernt ledarskap och en minskad hierarki - konflikt med traditionell läkarroll / ledarroll Hur kan läkare och chefer stödjas att utveckla ledarskap och teamkompetens anpassat för moderna organisationer ? David Bergman 24 december 2018

Intensivkurser (Short-term programmes) Vanligast, sällan utvärderade vetenskapligt “Utveckling av Grupp och Ledare” (UGL) - en veckas kurs ledarskap och gruppdynamik - näringsliv och offentlig sektor Två handledare - 8 -12 deltagare - ledarrollen, konflikthantering, roller i team - upplevelsebaserat lärande David Bergman 24 december 2018

Utvecklingsgrupper för ledare (Long-term programmes) Dialoggrupp / Utvecklingsgrupp / Grupphandledning - 1-2 år, 8-10 deltagare - 3 timmar, 1 gång per månad - kollektiva läroprocesser - handledare - öppen agenda - deltagarnas dilemman i sitt ledarskap David Bergman 24 december 2018

Utvecklingsgrupper förbättrade läkares arbetsmiljö: 1999-2003 före utvecklingsgrupp 2003-2004 efter utvecklingsgrupp David Bergman 24 december 2018

Gruppintervjuer med läkare: Hierarkin framträdande inom läkargruppen Fler kvinnor, yngre i nedre del - män, äldre i övre del - hierarkin minskade efter dialoggrupper - ökad förståelse för genus inverkan på läkarroll Begränsade möjligheter att påverka sin egen situation och organisationen, otillräcklighet – dialoggrupperna - eget inflytande, organisatorisk förändring Dominerande teman: - Organisation, arbetsmiljö, relationer, roller i team David Bergman 24 december 2018

Chefsutvecklingsgrupper gav ökad struktur i det egna ledarskapet David Bergman 24 december 2018

Utvecklingsgrupper gav cheferna styrka i sitt ledarskap David Bergman 24 december 2018

Sammanfattning - Ledarskapsprogram: Upplevelsebaserad intensivkurs i ledarskap - ökad öppenhet i ledarrollen - lärande om gruppdynamik och kommunikation - ökar självmedvetenheten - underlätta fortsatt ledarskapsutveckling David Bergman 24 december 2018

Upplevelsebaserad intensivkurs i ledarskap De deltagare som kan förväntas vara minst intresserade av att frivilligt välja att delta - de som lär sig mest Effekten av intensivkurs - tidsbegränsad följas av utvecklingsgrupper – applicera kunskaper i kontext David Bergman 24 december 2018

Utvecklingsgrupper för ledare: - process för ledarskapsutveckling inom organisationen - minska informell hierarki - synliggör genusaspekter - lärande organisation David Bergman 24 december 2018

Vad krävs för att föra utvecklingen av teamkompetens och ledarskap framåt? Hälso- och sjukvården behöver organiseras så att teamarbete – och annan organisationsutveckling och förbättringsarbeten som kräver samverkan – främjas Teamarbete innebär organisationsutveckling. Ledare inom hälso- och sjukvården behöver kompetensutveckling och stöd i att bedriva förbättringsarbete David Bergman 24 december 2018

Vad krävs för att föra utvecklingen av teamkompetens och ledarskap framåt? Effekter av teamarbete behöver studeras vetenskapligt. Olika sätt att organisera arbete, och olika typer av teamarbete, påverkar arbetsmiljö, effektivitet, vårdkvalitet och patientsäkerhet Verksamhetsnära modeller för utveckling av ledarskap och teamkompetens behöver utvecklas För att främja teamarbete inom hälso- och sjukvården är innovativa och omfattande insatser nödvändiga, såväl utbildningsinsatser riktade till individer som utveckling av organisationen David Bergman 24 december 2018

Ledarskap och teamkompetens är en kompetens i sig som behöver utvecklas metodiskt Praktisk implikation: orienterande intensivkurser i ledarskap till nuvarande och framtida ledare i sjukvården som ett första steg Bör följas av utvecklingsgrupper - ledarskapskompetens i dagliga arbetet Ledarskapsprogram bör implementeras i en kontext tillsammans med bredare organisationsövergripande satsningar för kontinuerlig verksamhetsutveckling David Bergman 24 december 2018

Frågor? David.Bergman@ki.se Ulrica.Schwarz@ki.se 24 december 2018