Riskanalysen -grunden för all revision Seminarium 46

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fullmäktige och revisorerna SAMBAND OCH SAMSPEL.
Advertisements

En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Sveriges Kommunala YrkesREVisorer
Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2010 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
Examensarbete - ett projekt
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
Stadsrevisionens modell för intern kontroll
VISION Kommunplaner – strategisk planering
VÄLKOMNA till inledande diskussion kring Föreningsbidrag i Bjuv
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
God sed – förändringar/nyheter Starev-Syds Erfakonferens i Borås 2011
Demokratisk granskning av kommunala bolag
AGENDA Introduktion/presentation
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Revisionen i JLL 6 revisorer = antalet partier i fullmäktige
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Syfte Att belysa den framtida befolkningsutvecklingen och vilka finansiella konsekvenser det medför vid den kvalitet och omfattning av kommunal service.
Granskning av årsredovisning 2011 Sunne kommun april 2012.
Vad är kommunal revision?
Välkommen till ESF:s seminarium
Halmstads kommuns visionsstyrningsmodell
1 Sveriges Kommunala YrkesREVisorer. 2 Kommunal revision Förtroendevalda revisorer ansvarar för revisionen i kommuner och landsting. De förtroendevalda.
Denna bildserie presenterar ”God revisionssed i kommunal
Nya föreskrifter och allmänna råd
Teknisk nämnden Nämndutveckling Underlag och utkast till uppläggning.
REVISIONEN – för resultat och utveckling Seminarium kring styrning och ansvarsutkrävande 20 oktober 2006 Välkomna!
Kommunens hantering av styrdokument Redovisning Kommunfullmäktige
Patientsäkerhetsarbete
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Organisationsförändring -hur påverkas arbetet med intern kontroll
Vad är kommunal revision? Den revision som bedrivs i kommuner, landsting, regioner och kommunalförbund.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Kommunal redovisningsdag REVISIONENS VISION ”Vi medverkar till att stärka tilltron till det demokratiska systemet”
Stadsrevisionens roll och uppdrag. Introduktion för förtroendevalda 2011.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Fullmäktige och revisorerna SAMBAND OCH SAMSPEL. Den här bildserien kompletterar skriften ”Fullmäktige och revisorerna” och kan användas i lokala presentationer.
Granskningsanteckningar av årsuppföljning 2015 Region Halland Rebecca Lindström Mars Driftnämnden Regionservice.
Kort information från årliga revisionen - inför årsredovisningen Anna Lagerkvist, Riksrevisionen
Vad är kommunal revision? Den revision som bedrivs i kommuner, landsting, regioner och kommunalförbund.
Riksrevisionen Årlig revision HfR Säröhus 7 maj
Västerås stads revisorer Information vid Kommunala Pensionärsrådet 1 oktober 2015 Annette Björnson.
Riksrevisionens årliga revision HfR 7-8 maj
Introduktion till kontinuitetshantering
Annika Davidsson Avdelningen för Redovisning och Intern revision 1 Intern styrning och kontroll i den svenska statsförvaltningen Annika Davidsson.
Intern styrning och kontroll Förordning (2007:603) om intern styrning och kontroll Med intern styrning och kontroll avses den process som syftar till att.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Tillsyn av förändringar i funktionella system – Säkerhetsgranskning
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
BILD 1.
Analysera, justera och fastställa
Utveckla lönebildningen
Risk- och sårbarhetsanalyser
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Sammanträdesplan 2018 Nämnd Jan   Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Vad är kommunal revision?
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Intern styrning och kontroll
Processen för Balanserad Styrning
Stickprov inom investering
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Samordnad utveckling för god och nära vård
Årshjul för revisionen Landskrona kommun
Presentationens avskrift:

Riskanalysen -grunden för all revision Seminarium 46 Välkomna

All revision ska vila på en riskanalys Omöjligt granska ”all” verksamhet Riskanalysen är verktyget för urval, enligt god sed Analysen ger underlag till aktiva val av granskning Syftar till att granska ”rätt” saker - det som är mest väsentligt och riskfyllt Riskerna ska ha koppling till revisionsuppdraget och ansvarsprövningen Riskanalysen ska utgå från helhetssyn Kommunallagen 12 kap ”Revisorerna granskar årligen i den omfattning som följer av god revisionssed all verksamhet som bedrivs inom nämndernas verksamhetsområden.” ---- ”Revisorerna prövar om verksamheten sköts på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt, om räkenskaperna är rättvisande och om den interna kontrollen som görs inom nämnderna är tillräcklig.”

Risker i en kommun som är relevanta för revisionen Uppgiften för en kommun är att bistå medborgarna med verksamhet, service och stöd, infrastruktur och säkerhet. Risker är därmed sådana händelser eller företeelser som äventyrar möjligheten att utföra uppgiften.

Utgångspunkter för riskanalysen Interna faktorer förändringar inom verksamhet och organisation ekonomiskt resultat intern kontroll Externa faktorer förändringar i lagstiftning demografi omgivande samhälle

Skrift - Riskanalys i kommunal revision Inhämta kunskap, löpande notera risker – eventuell ”Risklista” Identifiera/sammanställa risker – ”Riskkarta” Analysera riskerna – samband, orsaker mm Bedöma väsentlighet (sannolikhet och konsekvens) Prioritera Revisionsplan

Inhämta kunskap Identifiera risker Ny kunskap: Protokoll, handlingar, skeenden Dialoger och Intervjuer Nya granskningar ”Risklistan” Samlad kunskap: Tidigare granskning Grundläggande och Fördjupad Omvärld, förändringar, förutsättningar, påverkan; (ofta en beställd rapport från sakkunniga)

Revisionen ska prioritera risker Utgår från väsentlighet (sannolikhet och konsekvenser) Revisionen är självständig En revisionsplan tar form - men är flexibel Alla insatser ska härledas till risk Exempel från revisionsplaner inom Östrev (våren 2016) och Aktiviteter som inte framgick i revisionsplaner Dialog med förtroendevalda Ta del av konkreta ärenden Protokollsläsning Studiebesök ”Allmän nyfikenhet” Dialog med medborgare Dialog och möten med utskott Studera dokument Omvärldsbevakning Minnesanteckningar och rapport i bolagen

Roller och arbetsfördelning Samverkan mellan förtroendevalda revisorer och sakkunniga En projektplan eller tydlig beställning tydliggör Omfattning Tidsplan Roller

Några exempel från verkligheten

Riskanalys med fullmäktige Krokoms kommun

Hur kan vi koppla samman riskanalysens resultat med val av ämnen, metoder och upplägg i granskningen? Norrköpings kommun

Revisionsplanering i Norrköping

Hur omsätts riskerna till en revisionsplan? Riskanalys av kommunövergripande risker Riskanalys av nämndspecifika risker Prioriteringen resulterar i - fördjupade projekt i en bilaga - avvägning för varje nämnd I den grundläggande granskningen kan ett ”miniprojekt” ingå tex följsamhet till LOU, stickprov på känsliga attester, offentlighetsfrågor.

Socialnämnden 5 6 7 1 2 3 4 8 9 KONSEKVENS SANNOLIKHET Redovisning av stadsbidrag – risk för budgetunderskott när bidrag för ensamkommande inte upparbetas. Bristande integration leder till utanförskap – nämndens beredskap och arbete för att förhindra detta brister. Bristande samverkan omkring familjehemsplacerade barn leder till att nämnden inte klarar målet från fullmäktige med ökade kostnader som följd. Intern styrning och kontroll brister i nämnden – tjänstemannastyrning sker istället. Bristande kontroll av HVB hem leder till en icke ändamålsenlig verksamhet för de placerade. Kompetensbrist – brist på socionomer – leder till att nämnden inte når målen. Bristande drogprevention inom nämndens verksamheter leder till ökat utanförskap och ökad kriminalitet. Nämnden brister i förmåga och beredskap för ett ökat flyktingmottagande och ökad - bostadsbrist och ökat utanförskap Den psykiska ohälsan i samhället ökar och nämnden har inte resurser att klara detta. SANNOLIKHET

Riskbedömning prioritering nämnder 1. Kommunstyrelsen 2. Socialnämnden 3. Stadsplaneringsnämnden 4. Utbildningsnämnden 5. Vård- och omsorgsnämnden 6. Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsnämnden 7. Bygg- och miljönämnden 8. Kultur- och fritidsnämnden 9. Tekniska nämnden 10. Valnämnden 11. Överförmyndarnämnden

Intern styrning och kontroll Årshjul basgranskning Process 2 (juli-september) Process 3 (okt-dec) Process 1 (april-juni) Process 4 (jan-mars) Slutlig rapport Rapport Intern styrning och kontroll Ekonomi styrning Fokus- område Granskningsprogram och PM del 3 Granskningsprogram och PM del 1 Granskningsprogram och PM del 2

Riskanalysen -grunden för all revision Seminarium 46 Välkomna