2018-11-19
Hjälpmedel i Jönköpings län Översyn av gällande regelverk Uppdrag av styrgruppen och avdelningen för Folkhälsa och sjukvård Mål och syfte En uppdaterad handbok Ett bra arbetsredskap Transparent för invånarna Samordnad med 1177.se och ”Hitta och jämför hjälpmedel” Metod Lärandeseminarier
”Handboken” Hjälpmedelsverksamheten i Jönköpings län Gemensam för kommuner och landsting Gemensam för alla funktionshinderområden Hjälpmedelsverksamheten i Jönköpings län Landstinget ansvarar för Ortopedtekniska hjälpmedel Synhjälpmedel Hörselhjälpmedel Medicinska behandlingshjälpmedel Kommunikationshjälpmedel som kräver logopedens kompetens Kommunen ansvarar för Övriga hjälpmedel oavsett boende Den enskilde ansvarar för Hjälpmedel som inte kräver sjukvårdshuvudmannens kompetens
Hjälpmedelspolicy i Jönköpings län Målet med hjälpmedel är att förbättra eller vidmakthålla funktion och förmåga kompensera för aktivitetsbegräsning Hjälpmedel är en del i vård och behandling och frikopplas inte från andra vård- och behandlingsinsatser. Hjälpmedelsverksamheten ska vila på de grunder som anges i Hälso- och sjukvårdslagen samt följa de etiska principer för prioritering som gäller för hälso- och sjukvård. Grundprincipen för hjälpmedelsverksamheten ska vara en god hjälpmedelsförsörjning och service på lika villkor för alla invånare. Sjukvårdshuvudmännens ansvar och utgångspunkt för förskrivningen av ett personligt hjälpmedel är att hjälpmedlet är en del av rehabilitering, habilitering, vård och behandling och är medicinskt motiverat hjälpmedlet kräver hälso- och sjukvårdens särskilda kompetens för bedömning, utprovning och anpassning behovsbedömning sker utifrån helhetsbedömning av personens situation gemensamma riktlinjer i Jönköpings län följs
Tre nationella förändringar – 1177.se Temasida på 1177.se Ny tjänst – hitta och jämför hjälpmedel
Tre nationella förändringar – Fritt val av hjälpmedel Lagrådsremiss Mer inflytande för den enskilde i valet av hjälpmedel Sjukvårdshuvudmännen skall erbjuda den enskilde att välja hjälpmedel när det finns flera likvärdiga hjälpmedel tillgängliga inom landstinget eller kommunen. Hjälpmedlet anses vara tillgängligt om sjukvårdshuvudmannens tillhandahållande är förenligt med gällande upphandlingslagstiftning. Den enskildes val skall tillgodoses om det med hänsyn till den enskildes behov och till kostnaderna för hjälpmedlet framstår som befogat. Den enskilde skall ges individuellt anpassad information om de hjälpmedel som finns. Sjukvårdshuvudmannen kan erbjuda förskrivning genom fritt val av hjälpmedel med så kallat eget ägande.
Tre nationella förändringar – Fritt val av hjälpmedel Hälso- och sjukvårdslagen ändras 1 juli 2014 (motsvarande ändringar i patientsäkerhetslagen kap 6 §§ 6 och 7) Mer inflytande för den enskilde i valet av hjälpmedel § 2b Patienten skall ge individuellt anpassad information om de metoder som finns för undersökning, vård och behandling och de hjälpmedel som finns för personer med funktionsnedsättning § 3b / 18b Landstinget / kommunen ska erbjuda Habilitering och rehabilitering Hjälpmedel för personer med funktionsnedsättning och Tolktjänst för vardagstolkning för barndomsdöva, dövblinda, vuxendöva och hörselskadade …………När det finns flera likvärdiga hjälpmedel tillgängliga ska landstinget/kommunen ge den enskilda möjlighet att välja det alternativ som han eller hon föredrar. Landstinget/kommunen ska tillhandhålla det valda hjälpmedlet om det med hänsyn till den enskildes behov och till kostnaden för hjälpmedlet framstår som befogat.
Tre nationella förändringar – Konsumentprodukter SKL uppdrog i november 2012 åt HI att utreda förutsättningar för att inom hälso- och sjukvården kunna förskriva konsumentprodukter som hjälpmedel. Konsumentprodukter har i uppdraget definierats som produkter som är utvecklade för konsument men som kan kompensera funktionsnedsättning och som finns tillgänglig på konsumentmarknaden. Utredningen föreslår ändringar i författningar för att möjliggöra förskrivning av konsumentprodukter på samma villkor som medicin- tekniska produkter.
Tre sätt att tillhandahålla hjälpmedel
Den nya handboken - förslag
Den nya handboken - förslag Fasta rubriker Förskrivare För vem? Mål med hjälpmedlet Eget ansvar Hur många? Uppföljning Kriterier för förskrivning Tänk på Länkar till 1177.Se Hjälpmedelscentralens kundservice Läs mer – tips på mer information Web SESAM Sortiment Isokoder – internationell klassificering
Förändring förslag – eget ansvar Fortsatt eget ansvar för produkter som inte kräver sjukvårdens kompetens Samma regler för personer i ordinärt och särskilt boende Glidlakan, standardmadrass till säng och sängklotsförhöjning åter förskrivningsbar då de till största delen syftar till att ge en bra arbetsmiljö Landsting och kommuner skall inte tillhandahålla egenansvarshjälpmedel utom Kryckkäppar Tillbehör till förskrivna hjälpmedel
Förändring förslag – palliativ vård Inga särskilda regler under förutsättning att vissa hjälpmedel som syftar till att ge en god arbetsmiljö åter blir förskrivningsbara
Förändring förslag – barn Hjälpmedel skall kunna förskrivas till barn upp till 20 år för att möjliggöra deltagande i normala aktiviteter för lek och fritid Politiskt beslut
Förändring förslag – avgifter Olikheter finns mellan olika produktgrupper Stora skillnader finns i landet Förslag: Fördjupad utredning för att uppnå likhet i avgiftsfrågan
Förändring förslag – ”dubbelförskrivning” Endast ett hjälpmedel av samma typ skall kunna förskrivas Användning på den adress personen är folkbokförd Undantag om hjälpmedlen är skrymmande…. För barn under 20 år som bor hos två vårdnadshavare För person som har beslut om växelboende regelbundet Om bostaden har två våningar och hjälpmedlet inte kan tas emellan Om det krävs en extra rollator utomhus för att komma ut pga av avsaknad av hiss vid entré Om behov av hjälpmedlet finns både i hemmet och på skola el motsvarande för att upprätthålla funktion och/eller motverka försämring Två hjälpmedel kan inte förskrivas För att undvika nedsmutsning För vistelse i fritidsbostad För att användas i reserv om förskrivet hjälpmedel går sönder
Förändring förslag – ”dubbelförskrivning” Endast ett hjälpmedel av samma typ skall kunna förskrivas Användning på den adress personen är folkbokförd Undantag om hjälpmedlen är skrymmande…. För barn under 20 år som bor hos två vårdnadshavare För person som har beslut om växelboende regelbundet Om bostaden har två våningar och hjälpmedlet inte kan tas emellan Om behov av hjälpmedlet finns både i hemmet och på skola el motsvarande för att upprätthålla funktion och/eller motverka försämring Två hjälpmedel kan inte förskrivas För att undvika nedsmutsning För vistelse i fritidsbostad För att användas i reserv om förskrivet hjälpmedel går sönder Förslag: Om en person trots ovanstående regler vill ha två hjälpmedel av samma typ skall personen få förslag att hyra detta genom HMC/förskrivaren införskaffa det själv
Förändring förslag – ”bilanpassning” Bilanpassning kan förskrivas till personer som inte omfattas av det statliga bilstödet Om behov av hand- och fotreglage finns för att köra bilen För att ta sig i och ur bilen på förar eller passagerarsidan (endast en sida) För fastsättning av rullstolen som förarsäte Behovet skall vara regelbundet över hela året minst två ggr per vecka Bidrag kan utgå med max ¾ basbelopp och får inte överstiga 50% av bilens värde Bidraget kan förnyas som oftast var 9.e år Förslag 2 Bilanpassningsbidrag skall inte erbjudas som förskrivningsbart hjälpmedel Politiskt beslut
Förändring förslag – ”fritt val av hjälpmedel” Fritt val enligt ägandemodellen föreslås för Peruker Aktivrullstolar för personer med permanent behov Trehjuliga cyklar Vissa barnhjälpmedel (rullstol och sulky) Konsumentprodukter inom kommunikation och kognition Fritt val inom tillgängligt sortiment och fritt val för övriga produktområden föreslås Ytterligare utredning och analys av konsekvenser Förslag tas fram under hösten 2014 Införs 1 januari 2015 ? Politiskt beslut
Förändring förslag – konsumentprodukter Konsumentprodukter skall kunna förskrivas Efter tidbegränsat beslut i styrgruppen Om det innebär en klart lägre kostnad än motsvarande traditionella hjälpmedel Om det innebär en avgörande skillnad i användandet Beslutsstöd på prioriteringsgrad 1 – 5 Säkra att använda vid riskanalys på gruppnivå Erbjudas såsom fritt val enligt ägandemodellen Huvudmannen ansvarar för Bedömning av behov Ev specialanpassning Information Instruktion och träning Uppföljning och utvärdering Politiskt beslut
Förändring förslag – när- och fjärrkommunikation Det skall vara möjligt att förskriva hjälpmedel för både när- och fjärrkommunikation till aktuell målgrupp
Förändring förslag – dator som skrivhjälpmedel Endast de anpassningar som krävs för att en person med funktionshinder skall kunna använda dator skall kunna förskrivas, inte dator och andra allmänt förekommande tillbehör
Förändring förslag – larm Fördjupad utredning krävs om man vill uppnå likhet i länet och underlätta i de tekniska frågorna
Förändring förslag – reparation av hjälpmedel utomlands Att brukaren själv står för eventuella reparationskostnader som uppstår utomlands Reparationsbehov inom Sverige regleras via riksavtalet
Förändring förslag – ”handboken” Gällande regelverk Övergripande ansvar och beslut för regelverket på samma sätt som idag (kommunstyrelser och landstingstyrelse) En tjänstemannagrupp skapas som ansvarar för samordning av de olika funktionshinderområdena och bereder frågor för eventuella politiska beslut eller beslut i styrgrupp Förvaltning, publicering och tolkning Resurser skall finnas på HMC. Finansieras i lika delar av kommuner och landsting.
Beslutas av styrgruppen Förändring förslag – förskrivarutbildning och bedömning av behov Förslag: Att HMC får i uppdrag att tillsammans med kundrådet ta fram förslag På hur en obligatorisk förskrivarutbildning kan utformas På hur ett instrument för bedömning av behov på individnivå kan användas i samband med förskrivning På vilka resurser som krävs för att genomföra ovanstående Förslag redovisas till styrgruppen under hösten 2014 Beslutas av styrgruppen