3 faser och 19 punkter Avsnitt 3

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Advertisements

Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Att träna Läsförståelse
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Från ord till handling Svensklärares ”omstilling”/omsättning av textteorier i klassrummet
Föräldramöte 12 september 2011
Vem är Johan Kant? • SO 4-9, examen LHS 1999 • 20 p (30hp) praktisk svenska 5 p SSA/SVA • 9 år som SO-lärare på Jordbromalmsskolan • 3 år som biträdande.
Att läsa och studera.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Mål och betygskriterier
Att bygga en fungerande webbplats
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
ATT VARA EN DUKTIG LÄSARE
Information 99 % av eleverna från kommunala skolor har ett resultat.
Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
SVENSKA.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Riktad skrivning Vad kommer du ihåg för några läsförståelsese- medhjälpare ? Vad minns du om dem? Skriv tills jag säger stopp, sen läser ni upp vad ni.
Hur gör du för att förstå en text?
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Skriva noveller.
Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Läs- och skrivutredningskurs
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Kognition och teknik Beata Terzis
Mobila Skolteamet Sjöbo
Lässtrategier. 1. Före läsningen- strategier 1.1 Sätt upp mål med läsningen.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
SUA – Skriva.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
- Hon läser så bra, snabbt och med flyt. - Nu läser han kapitelböcker själv, så nu behöver vi inte högläsa längre. Vad är egentligen läsning?
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Elever skriver. Att läsa och skriva utvecklas parallellt. När vi läser lär vi oss att packa upp innehållet i en text för att förstå vad den som skrivit.
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att läsa och förstå.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret.
4 processer att behärska:
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Konsten att läsa skönlitteratur
Att skriva en resonerande text
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Föräldramöte Tomtebogård
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Måndag den 5 februari 2018.
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Välkommen till Kick off vt 2018.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Helhet och allsidighet
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

3 faser och 19 punkter Avsnitt 3 Läsutvecklingsschemat omfattar 3 faser som i sin tur är indelade i 19 punkter.

LäsUtvecklingsSchemat… …ska synliggöra de viktigaste tecknen på en generell, naturlig och funktionell läsutveckling. Läsutvecklingsschemat är inte en undervisningsmetod utan ska…. Läraren inriktar sig på att se, identifiera och dokumentera tecken på utveckling i elevens läsning. Punkterna följer barns successiva upptäckande av strategier, fram tills att de erövrat alla strategier som är verksamma i ett funktionellt läsande, av samma karaktär som ett utvecklat vuxenläsande. toura.hagnesten@stockholm.se 2018-11-18

Tre faser Utforskande Expanderande Litterat Faserna är: den utforskande den expanderande och den litterata. toura.hagnesten@stockholm.se 2018-11-18

Fas 1: Utforskande, punkt 1–12 Texter med få ord på varje sida. Innehållsbärande bilder. Avläsningen kräver energi och uppmärksamhet. Från och med punkt 11 har barnet tillägnat sig fungerande lässtrategier och befäster nu sin läsförmåga med omfångsrikare texter med färre bilder. Successivt minskar fokus på avläsningen. Ytterpolerna utgörs av LUS-punkt 1 där barnet känner igen sitt namn som en bild till LUS-punkt 12 där eleven läser 3-4 ord i följd innan denne fastnar. Resan genom den utforskande fasen karakteriseras av att barnet går från att läsa få ord på varje sida där bilder ger stöd för förståelsen till mer omfångsrika texter med färre bilder där barnet också använder flera lässtrategier. Avläsningen är arbetssam under hela den utforskande fasen vilket också märks på t.ex. intonation eller att barnet stannar upp i sin läsning för att hinna förstå vad denne läste. Fokus flyttas successivt bort från avläsning. toura.hagnesten@stockholm.se 2018-11-18

Fas 2, Expanderande, punkt 13–19 Eleven har en grund av fungerande lässtrategier Vidgar sin läsning till böcker med större omfång Går från enklare kapitelböcker till tjockare Endast texten för berättelsen framåt Nya läsfunktioner är: söka utföra läsa en textremsa översiktsläsa (kunna skapa överblick). Det är stor skillnad på läsningen som den gestaltar sig under LUS-punkt 13, 15 och 18c. Utvecklingen rör sig från att barnet uppvisar mer flyt i läsningen och bara fastnar ibland (punkt 13) till en flytande läsning med god förståelse (punkt 15) och vidare till flytande läsning inom olika genrer inom vuxenlitteraturen där läsningen karakteriseras av eftertänksamhet och där texterna kan förstås på olika nivåer(punkt 18c). Vägen via 18a, b och c går från enkelhet till en ökande komplexitet både språkligt och innehållsmässigt, från yta till djup, från kronologisk handling till parallellhandling där handlingen rör sig i tid och rum. LUS-punkterna 14, 16, 17 och 19 sticker ut i och med att de har andra funktioner. Dessa punkter berör funktionerna: Sökläsning, t.ex. att hitta ett svar i en text Att följa en instruktion Läsa textremsor med god förståelse Översiktsläsa toura.hagnesten@stockholm.se 2018-11-18

Fas 3, Litterat läsande Förutsätter abstrakt och hypotetiskt tänkande. Kan dra slutsatser och läsa mellan raderna. Förstår metaforer. Rör sig lätt mellan olika nivåer i läsningen. Klarar att självständigt tränga in i sakprosa och skönlitteratur inom olika genrer. Före tonårsperioden organiserar barnet sitt tänkandet på ett sätt som är: Konkret Situationsbundet Och förankrat i den egna erfarenhetsvärlden Hypotetiskt tänkande känns igen på att läsaren förstår saker som inte motsvaras av ordagranna formuleringar i texten; Några läsare blir litterata inom en smal sektor genom att de har haft ett specialintresse inom ett faktaområde. toura.hagnesten@stockholm.se 2018-11-18

Utforskande → expanderande → litterat Innebär att läsaren går från det… nära till det avlägsna kända till det okända och oförutsägbara enkla till det komplexa yttre till det inre bokstavliga till det symboliska konkreta till det abstrakta. Läsningen förändras kvalitativt från den utforskande fasen över den expanderande till den litterata. Denna förändring motsvaras inte bara av kvaliteter i själva läsningen utan handlar också om individens kognitiva utveckling. Läsning ger allmänbildning. toura.hagnesten@stockholm.se 2018-11-18

Frågor På vilka sätt återkopplar du till eleven de tecken på utveckling i läsförmågan som du ser? Hur förmedlar du positiva förväntningar på elevens läsutveckling till eleven? Vi vet idag från forskning att återkoppling och positiva förväntningar är en mycket stark påverkansfaktor i elevers lärande. toura.hagnesten@stockholm.se 2018-11-18

Tack för att du lyssnade! Välkommen att kontakta mig: E-post: toura.hagnesten@stockholm.se Tel. 08 – 508 33 848 Skriv gärna frågor, tankar och reflektioner på min blogg: http://pedagogstockholmblogg.se/tourahagnesten toura.hagnesten@stockholm.se 2018-11-18