3 faser och 19 punkter Avsnitt 3 Läsutvecklingsschemat omfattar 3 faser som i sin tur är indelade i 19 punkter.
LäsUtvecklingsSchemat… …ska synliggöra de viktigaste tecknen på en generell, naturlig och funktionell läsutveckling. Läsutvecklingsschemat är inte en undervisningsmetod utan ska…. Läraren inriktar sig på att se, identifiera och dokumentera tecken på utveckling i elevens läsning. Punkterna följer barns successiva upptäckande av strategier, fram tills att de erövrat alla strategier som är verksamma i ett funktionellt läsande, av samma karaktär som ett utvecklat vuxenläsande. toura.hagnesten@stockholm.se 2018-11-18
Tre faser Utforskande Expanderande Litterat Faserna är: den utforskande den expanderande och den litterata. toura.hagnesten@stockholm.se 2018-11-18
Fas 1: Utforskande, punkt 1–12 Texter med få ord på varje sida. Innehållsbärande bilder. Avläsningen kräver energi och uppmärksamhet. Från och med punkt 11 har barnet tillägnat sig fungerande lässtrategier och befäster nu sin läsförmåga med omfångsrikare texter med färre bilder. Successivt minskar fokus på avläsningen. Ytterpolerna utgörs av LUS-punkt 1 där barnet känner igen sitt namn som en bild till LUS-punkt 12 där eleven läser 3-4 ord i följd innan denne fastnar. Resan genom den utforskande fasen karakteriseras av att barnet går från att läsa få ord på varje sida där bilder ger stöd för förståelsen till mer omfångsrika texter med färre bilder där barnet också använder flera lässtrategier. Avläsningen är arbetssam under hela den utforskande fasen vilket också märks på t.ex. intonation eller att barnet stannar upp i sin läsning för att hinna förstå vad denne läste. Fokus flyttas successivt bort från avläsning. toura.hagnesten@stockholm.se 2018-11-18
Fas 2, Expanderande, punkt 13–19 Eleven har en grund av fungerande lässtrategier Vidgar sin läsning till böcker med större omfång Går från enklare kapitelböcker till tjockare Endast texten för berättelsen framåt Nya läsfunktioner är: söka utföra läsa en textremsa översiktsläsa (kunna skapa överblick). Det är stor skillnad på läsningen som den gestaltar sig under LUS-punkt 13, 15 och 18c. Utvecklingen rör sig från att barnet uppvisar mer flyt i läsningen och bara fastnar ibland (punkt 13) till en flytande läsning med god förståelse (punkt 15) och vidare till flytande läsning inom olika genrer inom vuxenlitteraturen där läsningen karakteriseras av eftertänksamhet och där texterna kan förstås på olika nivåer(punkt 18c). Vägen via 18a, b och c går från enkelhet till en ökande komplexitet både språkligt och innehållsmässigt, från yta till djup, från kronologisk handling till parallellhandling där handlingen rör sig i tid och rum. LUS-punkterna 14, 16, 17 och 19 sticker ut i och med att de har andra funktioner. Dessa punkter berör funktionerna: Sökläsning, t.ex. att hitta ett svar i en text Att följa en instruktion Läsa textremsor med god förståelse Översiktsläsa toura.hagnesten@stockholm.se 2018-11-18
Fas 3, Litterat läsande Förutsätter abstrakt och hypotetiskt tänkande. Kan dra slutsatser och läsa mellan raderna. Förstår metaforer. Rör sig lätt mellan olika nivåer i läsningen. Klarar att självständigt tränga in i sakprosa och skönlitteratur inom olika genrer. Före tonårsperioden organiserar barnet sitt tänkandet på ett sätt som är: Konkret Situationsbundet Och förankrat i den egna erfarenhetsvärlden Hypotetiskt tänkande känns igen på att läsaren förstår saker som inte motsvaras av ordagranna formuleringar i texten; Några läsare blir litterata inom en smal sektor genom att de har haft ett specialintresse inom ett faktaområde. toura.hagnesten@stockholm.se 2018-11-18
Utforskande → expanderande → litterat Innebär att läsaren går från det… nära till det avlägsna kända till det okända och oförutsägbara enkla till det komplexa yttre till det inre bokstavliga till det symboliska konkreta till det abstrakta. Läsningen förändras kvalitativt från den utforskande fasen över den expanderande till den litterata. Denna förändring motsvaras inte bara av kvaliteter i själva läsningen utan handlar också om individens kognitiva utveckling. Läsning ger allmänbildning. toura.hagnesten@stockholm.se 2018-11-18
Frågor På vilka sätt återkopplar du till eleven de tecken på utveckling i läsförmågan som du ser? Hur förmedlar du positiva förväntningar på elevens läsutveckling till eleven? Vi vet idag från forskning att återkoppling och positiva förväntningar är en mycket stark påverkansfaktor i elevers lärande. toura.hagnesten@stockholm.se 2018-11-18
Tack för att du lyssnade! Välkommen att kontakta mig: E-post: toura.hagnesten@stockholm.se Tel. 08 – 508 33 848 Skriv gärna frågor, tankar och reflektioner på min blogg: http://pedagogstockholmblogg.se/tourahagnesten toura.hagnesten@stockholm.se 2018-11-18