Naturvårdsverkets roll - åtgärdsprogram

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Vad är en miljökvalitetsnorm?
”Vattenlagar” och aktörer
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Peter Wihlborg Åtgärdsprogram 2015 Vägen dit – från underlag till åtgärder.
Vilken miljöpåverkan är betydande?
Miljöbedömningar av planer och program – beslutsstöd eller alibi?
Proposition 2009/10:170 En enklare plan- och bygglag
Mikael Johannesson, PhD Så mycket bättre, Göteborg 8 mars 2012
Definition av avfall & när avfall upphör att vara avfall
Mark- och miljööverdomstolen dom den 24 januari 2012 i Mål M
Ofta förekommande frågor
Strandskydd och miljöpolitik
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Får jag lov?… Om remissvaren till PBL-kommitténs slutbetänkande
Nollalternativ i en MKB
Miljökonsekvensbeskrivning (MKB)
Vattendirektivet Vattenförvaltning
Får jag lov? Om planering och byggande
MKB-processen i infrastrukturprojekt
En trygg dricksvattenförsörjning Dricksvattenutredningen En trygg dricksvattenförsörjning Seminarium Säkert dricksvatten – risk och beslutsstöd VA-mässan,
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Lag (2006:412) om allmänna vattentjänster (LAV). Länsstyrelsens uppgift Länsstyrelsen utövar tillsyn över att kommunerna fullgör sina skyldigheter enligt.
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Regional årlig uppföljning av miljökvalitetsmålen Naturvårdsverkets anvisningar.
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
Växtplats Ulricehamns stad - FÖP ”Översiktsplanens innebörd och konsekvenser ska kunna utläsas utan svårighet.” PBL 4 kap 1§
1 Fredag den 11 april Program Inledning med Lars Fransson Behovsbedömningar i praktiken Hanne Haas och Niklas Aronsson, Länsstyrelsen.
Risk- och sårbarhet för dricksvattenförsörjning Boden den 9-10 mars 2010 Länsstyrelsen om vattenskyddsområden Malin Andersson Länsstyrelsen i Norrbotten.
Överklagade tillståndsbeslut V&S Vin & Sprit The Absolut Company.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Exempel från MKB 2012 Sökande: ”Emil Svenssons trä och skrot”.
Ola Gustafsson Chef Vattenstrategiska enheten Tfn: Mobil: E-post.
Färdplan 2050 – ett Sverige utan klimatutsläpp. Nationell färdplan till 2050 Klimatvisionen Sverige ska ha en hållbar och resurseffektiv energiförsörjning.
IED-Statusrapporter Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbara städer: Urbanisering Anna Wahlström, Naturvårdsverket.
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Träff Miljökonsulter Rune Brandt. Miljöskydd Länsstyrelsen Miljöinspektörer kommun Branschspecifik TVL Länsmiljöträff Miljöchefer 2 ggr/år.
Åtgärdsprogram PM 10 /NO 2 Stockholms län Henrik Larsson Enheten för miljöanalys Länsstyrelsen Stockholm.
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Pågående eller nyligen avslutade statliga utredningar
Luftvårdsprogrammet i Göteborgsregionen Gårda Viktoria Viklander
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Detta är havsplanering
Nyttjande av SIMAIR i Trafikverket
Vad är tillräcklig tillsyn?
Miljökvalitetsnormer vatten
Detta är havsplanering
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Länsstyrelsens roll i planprocesser
På gång hos Vattenmyndigheterna
Om faktablad En del av Naturvårdsverkets vägledning
En klimat- och luftvårds-strategi för sverige
Kontroll av luftkvalitet: den nya lagstiftningen och Luftguiden
Nationellt genomförande av EU-förordning om invasiva främmande arter
Miljöbedömningar av planer och program – beslutsstöd eller alibi?
777 förslag Annika Nilsson Tomas Chicote
Miljöbalken SFS 1998:808.
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
SIMAIR-användardag 26 oktober 2016
Lokala indikatorer - del av RU miljömåls-indikatorer
uppdrag om indikatorer för miljökvalitetsmålen och generationsmålet
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
Presentationens avskrift:

Naturvårdsverkets roll - åtgärdsprogram Utreda behov av åtgärdsprogram Ska vägleda, samordna och följa upp miljö- och tillsynsarbetet (fo 2001:1096) Ofta samrådsfunktion enligt beslut om framtagande av åtgärdsprogram 2018-11-17 Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Lagstiftning om miljökvalitetsnormer, luft (Miljöbalken, fo 2001:527, NFS 2003:27, samt PBL, Väglagen mfl,) Myndigheter och kommuner ska säkerställa att miljökvalitetsnormer uppfylls när de - prövar tillåtlighet, - utövar tillsyn, - meddelar föreskrifter mm (MB 5:3) Avvägningen vid krav på försiktighetsmått - får inte innebära att en mkn åsidosätts (MB 2:7) Tillstånd får inte ges till ny verksamhet som medverkar till att en mkn överträds (MB 16:5) Planläggning för inte medverka till att en mkn överträds (PBL 2:2) Länsstyrelsen är skyldig att pröva beslut om mkn inte iakttagits i detaljplan (PBL 4:1) Åtgärdsprogram ska upprättas när det behövs (MB 5:4) Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-17

När ska åtgärdsprogram tas fram När ska åtgärdsprogram tas fram? Förslag till åtgärdsprogram ska upprättas om det behövs för att en miljökvalitetsnorm ska kunna uppfyllas. Regeringen bestämmer vem som tar fram förslaget och vem som ska fastställa det (MB) Kommun ska kontrollera halterna i kommunen och underrätta NV om en miljökvalitetsnorm kan antas komma att överskridas (fo 10-12, 14 §§) Efter underrättelse ska NV undersöka behovet av ett åtgärdsprogram. Om behov av åtgärdsprogram finns ska NV till regeringen föreslå vem som bör upprätta förslaget Om det är lämpligt ska ÅP samordnas (fo 15a §). Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-17

När behövs åtgärdsprogram När en miljökvalitetsnorm är eller bedöms bli överträdd och när flera källor/orsaker medverkar till överträdelse Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-17

Åtgärdsprogram - luft Syftar till att finna de mest lämpade och kostnadseffektiva åtgärderna för att MKN ska kunna uppfyllas inom utsatt tid Får omfatta alla verksamheter och alla åtgärder som kan påverka förutsättningarna att uppfylla MKN (informativa-, administrativa-, ekonomiska styrmedel) Myndigheter och kommuner skall inom sina verksamhetsområden vidta de åtgärder som behövs enligt ett åtgärdsprogram Skall fastställas av regeringen eller den regeringen utser, skall omprövas vid behov. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-17

Åtgärdsprogram innehåll Den norm som ska uppfyllas De åtgärder som myndigheter och kommuner behöver vidta samt när de behöver vara genomförda Konsekvensanalys – från allmän och enskild synpunkt (Ev miljöbedömning enl 6 kap. MB) Uppgifter i övrigt till följd av EU (fakta om halter, källor mm) Samråd med samrådsredovisning - hur synpunkter beaktats Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-17

Hur vet man om en ”skall” norm är/blir överträdd? Ofta krävs kraftfulla åtgärder med ingripande konsekvenser för att ”skall” normen ska kunna uppfyllas inom utsatt tid Hur vet man om en ”skall” norm är/blir överträdd? Ifall ingen kartlägger halterna eller mäter under en kort period mäter där halterna förväntas vara låga Ifall halterna varierar kraftigt från år till år Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-17

När är en norm överträdd ? NV har utgått från ”normalt år” vid bedömning Halt A B MKN C D ÅR Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-17

Naturvårdsverkets handläggning av underrättelser (fo 2001:527, § 14) – kan komma att överskridas Förordat arbete med ÅP Helsingborg (NO2)- Reg. Uppsala (NO2, PM10) – Reg. Umeå (NO2) – Reg. Botkyrka (NO2) Södertälje (PM10) Göteborg (PM10) – Reg Norrköping (PM10) – Reg Malmö (NO2) -Reg Ej förordat ÅP (bedömt att MKN inte kommer överskridas, bristande mätunderlag, ej motiverat) Stockholm (CO) Landskrona (PM10) Höganäs (PM10) Mariestad (PM10) Sundsvall (PM10) Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-17

Pågående arbete med åtgärdsprogram Beslutade ÅP (2004-12-09) Sthlms län NO2 Sthlms län PM10 V Götalands län NO2 Åtgärderna genomförda 2005-12-31 Respektive lst har i uppdrag att ta fram förslag till kompletterande ÅP före 2005-12-31 för att därefter efter samråd fastställa det. Om lst och annan statlig myndighet är oense om åtgärd ska reg ges möjlighet att pröva förslaget före fastställelse. Under framtagande (Beslut 2005-06-30) Helsingborg av Lst Skåne Uppsala av kommunen Umeå av kommunen Norrköping av kommunen Göteborg av Lst V Götaland Redovisning av förslag till regeringen 2006-04-01 därefter fastställelse av resp länsstyrelse Om lst/Kn och statlig myndighet är oense om åtgärd ska regeringen ges möjlighet att pröva förslaget före fastställelse. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-17

Åtgärder som föreslagits/beslutats* enl ÅP (*Av regeringen 2004-12-09) Kvävedioxid Stärka kollektivtrafiken Trängselskatt (Sthlm) Trafikbegränsning på enskild gata Mjuka trafikdämpande åtgärder (info alternativa resesätt) Parkeringsåtgärder (gator, infarts-P, arbetsplatser) Skärpta krav för Miljözon Höjd skrotningspemie Miljözon för personbilar Skärpta krav vid upphandling Tidigarelägga framtida krav på fordon Partiklar (PM 10) Info till allmänhet om partiklars hälsoeff. och dubbdäck Halverad användning av dubbdäck. (Ekonomiskt styrmedel bör tas fram) Minskad trafikmängd och hastighet (trängselskatt, parkeringsåtgärder) Åtgärder vid höga halter (dammbindning) Kunskapsuppbyggnad - Ändrade rutiner vid halkbekämpning, barmarksrenhållning, val av vägbeläggning, samt ang källorna Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-17

Vad händer med reglerna kring åtgärdsprogram ? Förslag från kommissionen om reviderat ram- och dotterdirektiv Gränsvärdena tillåts överskridas i 5 år om åtgärdsprogram upprättats som visar att nivåerna nås Miljöbalkskommittens slutbetänkande (SOU 2005:59) Åtgärdsprogram vägledande vid avvägning (2 kap. 7 §) Varje åtgärds bedömda haltminskning och finansiering ska redovisas i åtgärdsprogram Möjlighet till överklagan av åtgärder i åtgärdsprogram Anser att åtgärdsprogram inte bör omfattas av miljöbedömning (SMB) Särskild utredare om åtgärdsprogram tillsatt NV håller på och tar fram vägledning samt uppdaterad ”mätföreskrift” Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-17

NV:s vägledning är tänkt omfatta bl a Normernas tillämpning När är norm överträdd Var bör normerna tillämpas Kontrollen Mätning, beräkning - kvalitetssäkring Information, rapportering Åtgärdsprogram kartläggning av halter och källor urval av åtgärder konsekvensanalys och samråd Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-17

Naturvårdsverkets hemsida www.naturvardsverket.se/dokument/lagar/kvalnorm/mkn.html Referenslaboratoriet för Tätortsluft ITM vid Stockholms universitet, Luftlaboratoriet Vägledning kring kontroll av MKN www.itm.su.se/reflab Luftkvalitetsmodellen SIMAIR SMHI, VV, ITM - SIMAIR, VEDAIR, mm www.luftkvalitet.se Lagstiftning www.notisum.se Förslag till åtgärdsprogram www.ab.lst.se/templates/InformationPage____5456.asp www.o.lst.se/o/amnen/Miljoskydd/MKN/atgard_NO2_GBG.htm Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-17

Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-17

När ska åtgärdsprogram ha en miljöbedömning (6 kap MB) Det är den som tar fram förslaget till program som ska avgöra om en miljöbedömning krävs 6:11 MB, Miljöbedömning krävs om programmet bedöms medföra betydande miljöpåverkan. Syftet är att integrera miljöaspekter i planen så att hållbar utveckling främjas Fo 4 § Vid tillämpningen av 6:11 MB skall planen antas medföra betydande miljöpåverkan om: 1. det kan antas omfatta en åtgärd eller verksamhet som kräver tillstånd enl 7:28 a MB (Natura 2000) eller 2. åtgärdsprogrammet anger förutsättningar för kommande tillstånd för verksamheter/åtgärder enligt bilaga 1 o 3 (t ex tillståndspliktiga vägar, spår, flygplatser, hamnar samt byggande av shoppingcentra och parkeringsplatser, omlastningsterminaler, mindre vägar, järnvägar, hamnar) Men om programmet enbart omfattar små områden på lokal nivå ska åtgärdsprogrammets genomförande antas medföra betydande miljöpåverkan endast om myndigheten eller kommunen med beaktande av kriterier (fo i bilaga 4) finner att så är fallet. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-11-17