Vad kör du för bil i dag?.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
Advertisements

PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
Av: Almir, Martin, Ismail, Edvin
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
~ Den första mobiltelefonen ~
Bensinpris God dag, Jag har hört, Att bensinpriset kan inom den närmaste framtiden komma upp till Sek 17,00.
Fordonets Teknik o Mekanik
Geografiska begrepp svåra ord
Flygplanets Historia Nutidens flygplan Leonardo Da Vincis.
Mellankrigstiden.
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Bilens Historia av: Johan, Erik och Max
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Traktorer då och nu.
Inledning Vi har valt mikrovågsugnen som tekniskpryl.
Spisens historia.
Energi- och klimatstrategi för Västerviks kommun Antagen vid Kommunfullmäktiges sammanträde
Behövs det pengar? Byteshandel.
vanliga bilar vs miljöbilar
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Flygplan Av: Mathilda & Leona
Flickors psykiska ohälsa
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Hållbart!. …måste vi ta ansvar för det viktigaste vi har. För att skapa en bättre vardag för de många människorna…
Den magiska dörren.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Kemi för hållbar utveckling och ökad livskvalitet
Val av transport till resmålet.
Så tycker småföretagarna om Kassaregisterlagen …eller historien om riktigt kassa register Undersökning FöretagarFörbundets webbpanel oktober 2009.
Global uppvärmning Vad gör vi åt det?.
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
1800-talet.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Styrelsen för Blekinge Tekniska Högskola har beslutat att från och med september 2008 vara klimatneutral. Här följer frågor och svar om BTH och klimatneutralitet.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
George Carlin 102 år. (Absolut klar.)
Stresshantering och säljplanering
Nu går vi i mål med vecka BE ® BrucElvis
RAPPORT OM MEDLEMSTAPP OM MEDLEMMAR SOM LÄMNAR SPF SENIORERNA OCH VAD SOM KRÄVS FÖR ATT VINNA TILLBAKA DEM WEBBUNDERSÖKNING , SEPTEMBER
Volvocars ISSUE DATE Martin Romell, Global Logistic Network Design, Strategy, Dept Volvocars.
Ett bild och text repotage
Landsbygdskommittén.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Och vecka 8 A BE LJUD ® BrucElvis
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Geografi Henrik Carlsson.
2013 – ÅK1 – version 1.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Lukasevangeliet 9 Mat åt fem tusen Apostlarna kom tillbaka och berättade för Jesus om allt de hade gjort. Han tog dem med sig och drog sig undan till en.
Handels om ”hyvling” - domen i AD den 30 november 2016
Malin Thorsén Producentträff, Bixia 2018
Medeltiden –den mörka tiden?
Sveriges bagare och konditorer
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
De globala målen Skulle kunna prata om detta hela dagen. Överlevnadsfrågor, men ger också möjligheter till nya affärer. Det händer mycket och utvecklingen.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
LOKOMOTIVET!!!.
Jesu lidande och död.
Presentationens avskrift:

Vad kör du för bil i dag?

Vilken typ av bil vill du helst köra?

Anser du att diesel är mer miljövänligt att köra på än bensin?

Om du kör diesel, vad fick dig att välja det?

Om du kör bensinbil, vad fick dig att välja det?

Hur många mil kör du per år?

Vilken typ av bil planerar du att välja vid nästa bilbyte?

Har Dieselgate påverkat dig?

Vad är viktigast för dig vid valet av ny bil?

Skriv fritt - vad tycker du? el är nog det bästa i framtiden Bla bla All prestanda ovan är viktig vid köp av bil men det är oftast driftkost/ekonomi som är avgörande vilket är outstanding för elbilar jämfört med andra energibärare. Eldrift bästa "bränslet" p.g.a. inga "lokala" utsläpp. Trots indirekta utsläpp finns stor potential att minska även dessa. Tekniken behöver komma en bit innan det är intressant (infrastruktur, snabbladdning, räckvidd, pris...) Diesel hets är bara larvigt. Jag tycker att elbilar har fått lite för stor uppmärksamhet. Det verkar som att man har kört in sig på att el är framtiden och glömmer att titta på andra alternativ som kanske är enklare eller billigare att genomföra, exempelvis så finns det ju redan sk. Biodiesel, hvo, eller för att inte säga de forskare som lyckats ta fram drivmedel ur koldioxid. Varför tittar man inte mer på det?. Jag tycker också att de som förespråkar el glömmer landsbygden totalt. Jag bor i Jämtland. Jag har sex mil till Östersund enkel väg, vilket betyder att om jag åker in till stan och tur och retur med en elbil, och det ska sägas att det är inga optimala vägar för Eco drivning då det är upp och ner och växlade hastigheter samt att vägarna har överlag dålig standard, då tar jag mig ingen stans resten av den dan, för då laddar den. Visst tycker jag också att världen måste hitta nya drivmedel, men man ska akta sig för att köra in sig på ett spår. Köpte en nya superb diesel förra julen och redan då tänkte jag att nästa bil ska drivas med antingen ren el eller hybriddrift. Bensin ett tag till, sen el. Jag tror att elbilar kommer ta över mer och mer, men tills att de blir billiga nog känns snåla bensinmotorer ihop med någon form av enklare elektrifiering som det bästa valet. Har aldrig och kommer aldrig köpa en diesel. De låter skit! - . Varför inte laddhybrid med E85 Gasen kommer El - kanske även i kombination med gas - är det som kommer. Tror att dagens avgaskrav mest är en pappersprodukt, som i slutändan kanske leder till lika hälsofarliga om inte farligare fordons utsläpp från alla nyare bränsle drivna motorer med mikroskopiska partiklar i avgaserna som går djupare in i kroppen på allt levande. Beror ju helt klart på vad jag ska använda bilen till och hur mycket pengar jag har tänkt att lägga. E85 och el är helt klart mest intressanta. ??? När batterierna i elbilar blir tillräckligt billiga att konkurrera med vanliga bränslebilar så blir det ett lätt val ekonomiskt då milkostnad för elbilar är mycket låg samt att du får möjligheten att själv bestämma hur elen ska produceras, speciellt om du bor i hus. Diesel är överskattat. Då inte som ren bilskatt utan som bränsle. Diesel är bekvämt med lång räckvidd och vridmoment. Nästa bil blir en etanolbil. Varför finns inte det alternativet? Slarvigt formulär!

Inget låter bättre än en riktig sugmotor!! ui Jag tror att eldrivna bilar är framtiden men under en kort övergång period så kommer nog laddhybrider dominera marknaden. . Jag tror på diesel Dieselgate har indirekt påverkat hela marknaden för dieselbilar. Kör idag diesel passat som tjänstebil men hoppas på en passat gte vid nästa byte om ca 2 år. Är tveksam om miljön av diesel Hej Kör både bensin och dieselbilar. Min nästa bil blir förhoppningsvis en skattebefriad diesel. Sen ska jag nog byta ut Tahon mot en Suburban till långturerna. Tankar HVO100 i min A4 allra 2017 (euro6), bränslet ritar snabbt om kartan, tror jag och er undersökning är därför sned enligt mig... Att biltilverkarna borde göra fler elbilar! Skit att E85 är så dyrt med tanke på miljöaspekten, kontra hur mycket bilen drar extra. l Elbilar är roliga att köra, de har ingen irriterande automatlåda som inte växlar som man vill och Man slipper att tanka. Passerar ingen mack vid jobbpendling. Det är en häxjakt på dieselbilar just nu och ni bidrar till den. Högre skatt på diesel bilar och sänk skatten/moms på el bilar. Sexcylindrig diesel är skönt, dieselknattret i fyrcylindriga är vidrigt. Politikerna kastar skit på dieselmotorn (läs beskattar) när det är bränslet man borde kritisera. Tror starkt på HVO100 i vår region framöver och då krävs ju dieselmotorn..... Fossilbilar är för grottmäniskor, ok finns ingen laddmöjlighet så är en bensinhybrid bästa valet! Tänk framåt! Fritt En hysteri med snabba mediala svängningar som ett resultat av allas okunskap i ämnet miljö. Ibland får man känslan att miljödebatten avseende bilar drivs av intressen med en dold agenda. Det handlar om att komma åt de rika. Om dagen kommer då alla kör elbilar och det vore lösningen på miljöproblemen så kommer ändå häxjakten att fortsätta på s k lyxbilar. Själv kör jag en motorstark BMW av senaste snitt och min nästa bil ska ha Otto-motor med ännu mer effekt. Detta gör jag för min skull inte andras och jag tänker inte tänka om så länge det inte finns några riktiga alternativ. Körglädje är anledningen. Laddhybrid el diesel Elbil Jag tror att elbilar är framtiden. Inget mer att tilläga Eldrift ger den överlägset bästa känslan. 2 olika personer med likadana bilar kör olika långt på ett år får skatta lika mycket! 2000 mil borde vara +\- 0, alla som kör under får rabatt och alla som kör över straffas med tillägg.

X Volvo XC90 T8 Har en Mercedes C350e som jag trivs väldigt bra med, hade gärna sett längre räckvidd på el och lägre vikt. Svår kombination... Tankar min dieselbil med HVO 100 fossilfritt bränsle som ger god miljö. - Helst elbil men jag kör 50 000 km/ år Så det är otänkbart utan diesel - .... . Har alltid haft turboladdat bensindrivet med rejäla utsläpp, men efter att till slut ha insett den totala idiotin med fossilbränsle (både tillgången och utsläppen) så blir det laddhybrid nästa. Fossilfritt är slutmålet, men det funkar inte än så länge där jag bor pga alldeles för få laddstationer. Diesel+el vore den bästa kombinationen för mig och många andra, pga kör för det mesta korta sträckor. Ren el-drift skulle inte fungera för mig som åker på bilsemester i Europa. Men i dagsläget är el och hybrider alldeles för dyra. Jag köper bil med vad mitt hjärta klappar för och då ska jag tycka den är snygg och skön att köra och den ska vara pålitlig. Kör idag XC60 d4 vea 2015. Sorgligt hur folket helatiden luras av stat och tillverkare att köpa det miljöbättre fordonen för att sedan få ångra att man gjort som alla önskar då forskning visar annat. Se på etanol, diesel, nu batteritillverkning och inte att glöms den vansinniga dubbdäck lögnen! Jag har haft två dieselbilar och vill prova bensin igen. Jag tycker att staten gör vad som helst för att tjäna pengar på miljön och gör det omöjligt för vanligt folk att göra ett bra och ekonomiskt bilval. Gas verkar vara det mest miljövänliga, med hänsyn taget till miljöaspekter när produktionen av hela bilen inkluderas. Man kan inte bara titta på driftkostnader och miljökostnad för drift Design och komfort Ekonomi och design fortfarande viktigt men miljöaspekten har blivit väldigt mycket starkare. Väntar med bilbyte för att fler miljöbilar kommer släppas inom de närmaste 2 åren. Biogas är underskattat och oskäligt nedvärderat. El låter jättebra men finns inga vettiga bilar för rimliga pengar. Tesla ett hån mot oss löneslavar. Hybrider? Seriöst - köra 2 mil på batteri, resten på diesel med 300 kg extra dödvikt? Nej tack. Tycker att det nya trenden med el bilar är överdriven och gynnar bara de som har hus Diesel har aldrig varit rent. Det hör hemma i tunga fordon o båtar Älskar min Passat GTE! Förnybara bränslen borde subventioneras och även testas av samtliga biltillverkare för ev godkännande. Elbilen är framtiden

Biogas är regionalt tillverkat bränsle av bioavfall som annars skulle kastas. Ett smart bränsle. Också lägre utsläpp av partiklar och andra hälsofarliga ämnen jämför med diesel och bensin. En diesel, snål med teknisk lösning som rensar/plockar upp partiklar som är dieseln nackdel vore intressant. Jag tycker det är konstigt att småstäder som Oslo och Stockholm börjar diskutera dieselförbud, när en bensinbil förmodligen är lika skitig. Har någon överhuvudtaget testat utsläppen i Sverige med svensk diesel, där det idag är runt 40% (?) "miljöbränsle" eller vad det nu är de blandar in i dieseln, Har svårt att tro att dielsen ska vara så mycket värre än andra alternativ El är framtiden Älskar diesel Komfort och säkerhet i kombination med bra ekonomi NA Tror helt klart elbilar är framtiden och att övergången kommer gå snabbare än de flesta tror precis som det blev med platt-tv. Använder mest bilen som njutningsmedel.Bensinmotorer är vad som gäller. Tycker man blåst upp Dieselgate. Starkt tveksam till att VAG är enda företaget hittat kryphålet i reglerna. Man bör titta på Verklig förbrukning vilket visat att VAG, Volvo och i stort alla blåst kunder och lagstiftare. Mät på rätt sätt, med ljus och annat som folk använder när dom brukar bilen. Gör en test labb vs ute i trafik på VAG, MB, BMW, Volvo, Toyota m.fl. och se vilken släpper ut mest och vilken är skillnaden störst mot labb. bränslecell borde vara framtiden.vi som bor i villa kan ju alltid ladda hemma,men hur gör man i världens storstäder? Har en Saab 9-5 Biopower (E85 alltså). Valde "Bensinhybrid" eftersom den även går på bensin. (Valde alltså inte alternativet E85...) Z Aa ? Bränslecell verkar vettigt på sikt Jag tror att laddhybrid bensin kommer bli det vanligaste alternativet de närmaste 10-20 åren. Batterielbilar kommer att förbli en relativt liten andel av marknaden. Ur ett livscykelperspektiv är inte batterielbilar så fantastiska som många tror - vilket kommer att visa sig. Jag vill helst ha en vätgasbil / bränslecell bil nästa gång. Men kommer antagligen få köpa en hybrid, mycket pga att jag bor i lägenhet, och som det ser ut nu är det får dåligt utbygd infrastruktur för rena elbilar, och allt för lång laddtid än så länge.. Saknar ett alternativ vid valet av ny bil och det är säkerhet. Jag vill att vår nästa bil ska vara så säker som möjligt för min familj. Vi ska klara oss oskadda vid en olycka orsakad av någon racerförarwannabe i en körglad tjänstebil. - - Kvalitet N/A Laddhybrid bäst kompromiss

Svårt att byta bil i dag det jag vill ha finns inte på marknaden ännu Det måste bli alla bilisters ansvar att köpa så lite fossildrivet det går. Alla klarar sig inte helt utan men många gör det. En elbil och en bensin-V12 borde man ha i garaget V8 bensin. Annars el. Säkerhet . Jag har flera bilar som är bra på Olika saker - om man skall ha alla egenskaper i samma bil får man en dyr kompromiss. Biogas är ett bra bränsle som vi kan producera i landet och använda med befintlig motorteknik. I Stockholm finns det tillräckligt många Gasstationer för att åka Gas / Bensinbil utan problem. Vad dödade Biogasbilarna i Sverige ? // Åke Nyberg Har alltid misstyckt om diesel för vardagskörning, speciellt i stan. Det finns många typer av diesel... .. Bensinbilar udleder også skadelige micropartikler, så efter min menig forurener bensin lige så meget som diesel. Kör egentligen både Bensin och Diesel men föredrar Bensin pga flera orsaker. Men om jag köper ny bil vill jag gärna köpa en Ren elbil med minst 40mils räckvidd. Tyvärr kostar det för mycket idag med inköp, regeringen gör knappt nägot för att hjälpa till men även att biltillverkarna inte lyckas få fram snygga bilar med lång räckvidd. Det är mer satsning design(aka rymdskepp) och övrig teknik som egentligen bara blir dyra tillval(auto-pilot eller olika sökerhetsfunktioner som exempel) än själva huvudnumret, elmotor+batterier. Så om man tyvärr skall va realistisk så kommer kommande åren mest handla om starka snåla laddhybrider(el+bensinmotor). Enda intressanta idag är typ begagnad Tesla eller Opel Ampera-e. Regeringen borde satsa mer på subventioner på rena elbilar, få alla företag, bostadsföreingar börja tänka elstolpar. Gör det mer elbils-vänligt!! Vi måste minska förbränningen på vår jord...❤️ El när räckvidden verkligen är 50 mil Jag tycker att vi inte blint ska stirra på endast CO2-utsläpp utan samtidigt få upp ögonen mer på kolmonoxid och allt annat som släpps ut. Bränsleceller är vad som behövs i framtiden hej . . . Fram med mera el-bilar ock billigare än idag Det är bra att miljöbilar subventioneras, men lite tråkigt att det är svårt att nyttja det som privatperson (d.v.s. inte företagskund). Allerhelst ville jeg have en laddhybrid med bränslecell

Bensin-laddhybrider är intressanta men vi är inte riktigt så långt i tekniken så att dem ersätter vanliga bensin/dieselbilar Låg förbrukning samt bra för miljön Efter att ha kört en elbil så känns allt annat stenålder. Jag kan tänka mig att köpa en dieselbil, om den går att tanka med 100 % HVO-biodiesel. Skynda på utvecklingen av bättre energialternativ El är framtiden. Ju förr alla inser det desto bättre. Hur farliga är bensinbilarna? Man måste stanna upp och tänkta till i debatten. SOm det är nu springer de flesta bara omkring och upprepar vad någon annan sagt. Det kan bli mycket fel i hur man gör. Och det blir det tyvärr ibland. Se bara vad etalolspektaklet har kostat. Lägg pengarna på något vättigt istället som ett reningsverk i ett land med dålig rening. Relativt svår fråga. Tillverkningen av batteripaketen till elbilar motsvarar utsläppen som flera tusen liter råolja. Så innan man ens börjat köra sin elbil har man det i "bagaget". Vad är bättre eller sämre i längden och samma fråga kan man ställa sig om diesel och bensin - dieselutsläppen är direkt skadligt för ens hälsa och bensinutsläppen för våra kära jord :-( Skulle gjerne kjørt på E85 men det finnes ikke å få kjøpt i Norge. Kan også bli el bil. Bensin är bättre än diesel på grund av motorkaraktären Det talas inte om dieselbilar med addblue. Är dessa mindre smutsiga och i såfall hur mycket? Jag saknar svarsalternativ ;-) Jag kör 5000 mil om året och diesel har varit / är det minst dåligs alternativet. Nu kommer jag pga omvärldsfaktorer tvingas in el lösning. Vad hände med bio diesel på restprodukter? El är inte en hållbar lösning som det är idag men det som tyvärr verkar bli branschstandard trots att både framställan och destruktion av batterier är minst sagt tveksam. Bra initiativ med undersökning men just nu finns inga bra val. El-hybrid är skattemässigt fantastiskt men i alla andra fall helt idiotiskt (framförallt om man som jag kör många mil) Gör gärna en "matris" och ge råd vad som är bästa val utifrån antal mil / användning. Vore kul att se skillnader och brytpunkter Varken bensin eller diesel är bra Jag är absolut för miljön!! Tycker bara att man inte bara kan jämför Bensin/Diesel eller el som bränsle...man måste titta på hela kedjan framställning, återvinning altså hela kedjan!! Trångsynt att bara titta på förbrukning eller någon annan faktor enbart. I slutänden är det ju ekonomin som styr! Miljödebatten är så ihålig och falsk. Ingen faktabaserat miljötänk :( Hoppas på att hitta fler elbilar än Tesla som kan utrustas med dragkrok och som kan gå minst 15 - 20 mil i minus grader utan något på dragkroken. Jag kommer byta bil om ca 5 år. Blir garanterat elbil. Diesel skulle jag bara ha om jag var tvungen att dra tungt. Miljöaspekten viktig i kombination med läcker design och prestanda bli vinnare det fins biodisel också som ex hov och rem Otroligt att konsumenter som betalt hundratusentals pengar för att köpa en dieselbil plötsligt riskerar att stå med näst intill osäljbara bilar, när politiska beslut plötsligt tas som påverkar dieselbilar i negativ riktning! Helt oacceptabelt! A Skulle vilja ha en elbilmen tror att en hybrid är mer trolig

Zzzzz Skillnaden mellan dagens bensin och dieselbilar är så liten. Skillnaden på drivmedelspriser är också liten. Så nästa bil blir nog en bensinare. Pga körglädjen och mindre skatt! . Väntar på bränslecell! Elbilar är det mest miljöfarliga vi har på våra vägar, elbilar kan aldrig bli nåt förrän själva bilen kan lagra ström, hela konstruktionen fungerar som batteri. Och att strömen kommer från ett rent alternativ typ, kärnkraft och vatten kraft. Sverige har så mycket kust varför bygger vi inte vågkraftverk på botten? Fungerar alltid, billigt enkrlt att reparera. Vindkraft är vansinnigt, dyrt, fult låter illa,kort livslängd, fungerar inte under -20c då blåser det aldrig. Det rullar många bilar i Sverige som är tjänstebilar. Lyckas man få dessa att gå över till elbilar kommer man inom några år att få många elbilar på vägarna och enbart något år senare få ut fler och fler begagnade elbilar till försäljning. Sverige borde gynna miljöbilar mer istället för att straffa de som har/skaffar sämre drivkällor ur miljöaspekt. Morot har bättre effekt än piska. Se på Norge. Har kört gas i ett antal år, först Mercedes B170 NGT, den hade fullstor bensintank som behövdes på långresor till fjällen där gas inte fanns tillgängligt. Nu har vi en Touran-07, den har bara 9 liter bensintank, det var jobbigt att köra t.o.r Sälen-Skåne! Det är för jäkligt att priserna på gas följer bensinpriserna, nästan inget ekonomiskt incitament att välja gas, bara moraliskt/miljövänligare. Tror inte gas kommer växa i Sverige. Eldrift kommer bli störst. . Diesel fungerar bra. Det är väldigt svårt att köpa bil idag. Vilket drivmedel skall man välja? Mycket svårt. Om man har lite teknikintresse så är man insatt i vilka fördelar resp. Nackdelar de olika drivmedel har. En sak är säker..... Tiden då vi drev våra bilar med fossila bränslen är över. Leve framtiden!!!!! Billigare elbilar! Bor i Norge - och där år det en lite annan prissättning av bilar. Tidigare var diesel billigast (om man bortser från elbilar), men nu är det laddhybrid. En XC60 T8 kostar detsamma som en D5! En T5 är 45.000 dyrare än T8, och T6 är 155.000 dyrare! Gissa vad som säljer mest... Diesel är bäst för lite större personbilar När det gäller miljön måste man se till helheten dvs. Tillverkning användning och skrotning. Inte gripas av tillfällig miljöhysteri ex E85 och MP batteritillverkning etc. Dieselgate har påverkat såtillvida att jag valt bort VW helt - det blev ingen Passat GTE Lite bättre avgasrening teknik finns för det bara att forska vidare 😎 Kör idag en dieseldriven 6:a, gjort så tidigare också. Helt underbara om det finns lite hk i motor och en fin automatlåda kopplat till den.

Jag gillar utvecklingen mot elektrifierad drift Jag gillar utvecklingen mot elektrifierad drift. Hoppas att utvecklingen går snabbt och att det finns många fler alternativ än idag när nästa förmånsbil ska beställas 2018 G Co2 är inte alls klimatpåverkande. Tvärtom det är livetype gas. Anledning till att man kör den motor man gör är pga. policy på företaget. Baseras på CO2. Tips att ha en sådan rad... Hade gärna annars haft en bensinare, men jämnare och tystare gång. Vad som händer med fordonsskatten på dieselbilar framöver oroar. Fler tankställen för vätgas Bensin nu Hybrid senare längre fram El Dieseln i tyskland ger lägre förbrukning, högre energiinnehåll? Det är förunderligt hur alla svenska motorjournalister osynliggör den klimatneutrala, närproducerade cirkulära svenska biogasen, som är det enda bilbränsle som idag kan kallas hållbart och förnyelsebart. Visst kan elbilar drivas med vrön energi, men de fruktansvärt tinga batteriernas innehåll av sällsynta jordartsmetaller gör dagens elbilsteknik miljövidrig å ett sätt som kommer att chocka branschen när väl förhållandena vid gruvbrytning,mtransporter och tillverkning börjar avslöjas. Jag har haft olika Volvo V70 bilar ,bensin , bensin-etanol , bensin , o nu diesel o de var en 2016 årsmodell Nu vet jag inte vilken bil det blir Bensin är enda alternativet för riktig körglädje! Jag drar mycket släpvagn, då finns det egentligen bara 2 alternativ, diesel eller bensin. Elbilar har ett bagage med CO2 utsläpp när de köps som måste minska. Väldigt viktigt att det är grön el och inte kolel. En diselbil som kör med HVO kan köra väldigt många mil innan den släpper ut mer CO2 jmf med en Elbil. Tror inte att elbilskunderna vet det. Vi är många som har flera bilar, denna undersökning speglar ej detta. Jag kommer t.ex fortsatt köra bensindriven sportbil men vill byta bruksbil från bensin till el när det är möjligt (dragkrok). räckviddsångest. hoppas på att marknaden levererar roliga och prisvärda laddhybrider som även har god säkerhet och komfort är student. fattig. - Körglädje och miljö är viktigt El är det enda vettiga alternativet Har kört diesel i tio år men har sålt av dem de senaste åren och bytt till bensin. Nästa steg blir el eller möjligtvis laddhybrid. Ingen mer dieselbil för mig, det är ett avslutat kapitel. Dieselbilar borde förbjudas, tycker jag. Diesel funkar än så länge, men det måste ersättas av elbilar eller laddhybrider för att vi ska kunna leva i denna värld i framtiden Många "miljöundersökningar" är bara ett nytt sätt för staten att kassera in pengar Bensin är bäst

Jag vallde 2017 Tiguan GTS 240hk diesel för att den gav bäst prestanda av tillgängliga motorer tillsammans med en bra bränsleekonomi då jag kör 3000 mil per år. Att den dessutom har ett vrid som passar för last och drag tillsammans med god motorkomfort vid lång körning gjorde valet enkelt. Nästa bil kommer att bli en elbil, 2017 fanns dock inga vettiga alternativ utöver Tesla. Regeringens vacklande i miljö och beskattningar av fordonen medför att något bilbyte inte står för dörren i närtid. Slippa diesel knatter Haft i3 rex utan möjlighet till laddning. Det gick bara inte att lösa så fick byta till bensinbil igen. i3 är just nu världens bästa bil! 1 Regeringen ska inte lägga sig i vad bilar drivs med. Det har blivit fel 3 ggr E85 Gas Diesel När 7000 kronor är maxtak för bilköp har man inte så mycket att välja på. Då blir nog även nästa bil en bensinare diesel HVO Svårt att välja när vi befinner oss i ett teknikskifte. Batterierna i elbilarna är miljöbovar? Lite svårt att hänga med i vad som är mest miljövänligt på sikt. Det kommer nya rön nästan varje dag. eftersom jag bor i lgh är inte en elbil eller laddhybrid att tänka på förrän det finns laddstolpar överallt. lite konstig undersökning x < diesel är dåligt Om ett par år kommer det förmodligen finnas en elbil som passar mig riktigt bra. Smärtar mig dock att behöva gå ifrån manuell låda. Har tidigare kört diesel men har under senaste tiden i samband med att jag skulle bhta ut våra två bilar valt bensinbilar istället (en VW up! och en Toyota Verso 1,8 mds). Blir väldigt bekymrad när jag ser våra politiker, både kommunalt och i riksdag/regering, jobba så hårt för att straffa oss glesbygdsbor (bor på Öland). En av bilarna jag köpte nu var ny (Toyotan) och i de prisklasserna jag rör mig finns det inget bra miljöalternativ. Vad skall vi göra som behöver 5-7 säten, dragkrok och hyffsad räckvidd om vi inte har 300k att lägga på en bil? Personligen tycker jag att man skall sätta åt biltillverkarna och tvinga fram "rätt" modeller istället dör att straffa bilisterna. Men det är klart, då fyller man ju inte på skattekistan.... . Klart mycket lägre förbrukning med diesel måsye ändå vara poitivt för miljön. Tyvärr är priset på elbilar för högt. Dessutom är de flesta väldigt fula karossmässigt. Det är bara VW som behållit samma kaross även till sina elbilar. Utveckling av batterierna är bara i början. En elbil med lång räckvidd försedd med en bensinmotor så att man inte blir stående om man inte kan ladda batterierna. Diesel kommer dö först, sedan bensin, men det tar nog 10-tals år. ?????? Torium börjar bli stort och det har en chans att leta sig ner i bilar om allmänheten tillåter det. DVS när det sätts i storskalig användning om 10-15 år. El har så mycket ädelmetaller som krävs för att driva bilen att det inte är hållbart heller El är inte framtiden

Enkäten är som de flesta sådana, felaktig i grunden Enkäten är som de flesta sådana, felaktig i grunden.det är lite som att fråga om du har slutat slå din partner. Det går inte alltid att svara ja eller nej, de flesta av mina svar skulle vara en sammanvägning av flera alternativ och/eller någon variant av "det beror på"... Har alltid tyckt om förbränningsmotorer sen liten pojke men inser att ny era med elbilar är på stor genomslagskraft och kraften från dessa motorer är helt underbar och får tillverkarna till miljövänliga batterier och bra kapacitet som kan implementeras i vardagliga familjebilar som skall kunna lasta bagage och familj med takbox och släpvagnar eller husvagn och nå realistiska sträckor som 500km räckvidd och där vi har en regering som hjälper oss att köpa dessa så kommer pojkdrömmarna se annorlunda ut i nästa århundrade. Diesel är just nu den bästa alternativen. Motorkaraktären hos eldrift är beroendeframkallande. Ej lönsamt köra diesel pga korta körsträckor Vi kör endast inne i stan på vardagar, 1½ mil ialt. Jag tycker att e85 borde användas i större utsträckning. Med ganska små ingrepp kan man ju köra en vanlig bensinbil på miljöbränsle utan någon större förändring i bilens karaktär. - . Det vore kul att ni skrev lite om de fördelar vätgassamhället har gentemot dagens batteribils-hype. Varför tex vissa företag så aktivt supportar vätgas. De övergripande fördelar som vätgas har över hela samhäöllet, verkar inte de flesta känna till . ? Önskar mer billiga elbilar + utveckla ladd hybrider. Volvo V60 Twin E samma batteri i åratal, extremt dåligt! Man vet snart inte vad som är rätt eller fel . x Om man kör en diesel med te x HVO100 och adBlue kan dieseln vara renare än en Tesla de första 10000milen enligt en KTH studie. Då batterier är dåliga för miljön före och efter de varit i en bil skulle jag helst vilja kunna tanka helt klimatneutralt bränsle i en närproducerad bil med en motor som har kommande rening av partiklar etc. Då kör jag troligen mer miljövänligt än en batteridriven bil med många kWh för 30-60mil i räckvidd. Många och korta svängningar från politiker. 90-talet Gas, 00-talet E85, 10-talet Diesel och nu ???. Inse att alla icke fossila alternativ är bäst och skapa långsiktiga incitament för el, gas OCH E85 och inte bara för oss tjänstebilister. Inte bara senaste miljöflugan Har själv provat och blivit "blåst" på både E85 och 120 geams-dieslar nu. /Michael Diesel borde förbjudas omedelbart e Disel som inte kommer från VAG eller annat fuskande företag, är i dag övrelägset. Bäst är dock bräncell. Satsa på bränslecell. Verkar mest intressant Behöver en rymlig,slitstark bil som inte krånglar och kan dra släpvagn.Har en äldre volvo v70. Sluta elda upp gamla dinosaurier, el är framtiden! Inget kommer upp mot en sugmotor med sex eller fler cylindrar.

Klurigt att välja drivmedel för nästa bil då marknaden styr mot elektrifiering vilket innebär automatlåda. Jag kör helst med manuell växellåda! Bränslet spelar mindre roll, men det skall ta max 5 min att fylla på energiförrådet/Tanken Jag tror att om folk skulle prata om miljö disel skulle nog folk köpa disel o skrota etanol bilarna för ingen kör på det. xx Jag tror bensin/diesel kommer dominera helt även om 20 år, el tycks hopplöst, och bränslecell som science fiction. När det gäller sista frågan, så är nog som barnfamilj lastutrymme som är viktigast. Omställning till tex elbilar kan inte gå snabbt nog. Fosila drivmedel skall skattas bort, alternativen hittar sin egen väg. Inte bra att subventionera olika tekniker blir fel i konkuransperspektiv och det blir inte bra i slutet kolla alla e85 bilar som körs på bensin. Mvh Oskar Hej! Jag skulle helst vilja välja bil efter miljöaspekter, men har helt enkelt inte råd. Alla som har råd och möjlighetborde välja bil enbart utifrån miljöaspekter Finns ingen som kan övertyga mig om att en batteridriven bil är miljövänlig. Tillverkning, frakt och vad vi slutligen ska göra med batterierna gör att det inte är rätt väg att gå. Diesel, bara att ställa sig bakom en diesel och andas in. Klart sämre luft än bensin. Efter att ha kört laddhybrid i några månader är det bara att konstatera att komforten vid eldrift är oändligt högre än så förbränningsmotorn går. Att köra bil utan vibrationer är härligt! Tystnaden är givetvis också ett stort plus. Att välja en förbränningsmotor nästa gång skulle kännas som att gå tillbaka till 1800-talet. Visst fungerar den gamla tekniken men det känns jättegammalt att välja elbil vid nästa köp! Kör idag diesel för att dels motorkaraktär känns så mycket bättre och att det är lättare att hålla mer förbrukningen. Nästa bil är jag intreserad av bränslecell eller elbil men det beror på hur långt utvecklingen har kommit då och hur infrastrukturen ser ut. Diesel i städer är hål i huvudet. Kväveoxid dödar, koldioxid dödar ej. x

För mig har diesel aldrig varit ett alternativ För mig har diesel aldrig varit ett alternativ. Drivmedlets negativa inverkan på människan har länge varit känt och även långt innan VW-skandalen briserade rapporterade ni och andra biltidningar regelbundet om moderna dieselbilars höga förbrukning och utsläpp jämfört med tillverkarnas siffor, i synnerhet i svenskt klimat. Människan har alltid styrts av plånboken och tyvärr krävdes det en skandal av denna dignitet för att få till en beteendeförändring hos konsumenterna. Den andra aspekten är nöjet med att köra och åka bil. Komfortmässigt förpassas moderna premiumbilar 30 år tillbaka i tiden när det sitter en fyrcylindrig dieselmotor under huven. Det är en motortyp som snabbt och effektivt driver bilen framåt utan att på något sätt belöna föraren eller passagerarna. Att motortypen har blivit helt dominerande i de vanligaste familjebilarna är obegripligt men åtminstone i vårt land är troligtvis flockbeteendet som är så typiskt för Sverige en del av förklaringen. Jag ser fram emot vanliga bilar där hybridtekniken använder samma princip som i dagens supersportbilar, dvs där elmotorn är fullt integrerad med förbränningsmotorn och dels fungerar som en ”turbo” och dels kompenserar för förbränningsmotorns svackor. Det ryktas väl att nästa Golf Gti blir först med liknande teknik? Elbil är helt klart intressant men med dagens pris på bilar med ordentlig räckvidd (Tesla, ca 400km) går det inte. Sen måste jag ju erkänna att jag älskar BMW's raka sexa utan överladdning. Ljudet och motorkaraktären är väl något vi bara får inse att det tillhörde en tid som varit. Det lär dröja innan jag gör mig av med min 325:a 2010. Det är ok med diesel Kör idag gasbil (Seat Leon TGI) och är väldigt nöjd med både bil och bränsle, men när det är dags att byta bil nästa gång (2019-20) har nog elbilen kommit ner i pris och upp i räckvidd och då blir det en sådan. Kör på hvo x I framtiden är det elbil Körglädjen i bensinmotorn är oslagbara jämfört diesel 1 Tror på elbilar, priset måste ner först dock. Bensin är - än så länge - den bästa lösningen för flexibel bilanvändning Bytte nyligen från en fantastisk dieselsexa till en fantastisk bensinkompressorsexa för motorkaraktärens skull. Köpte nya bilen i Tyskland och där märker man en hel del skillnad på inställningen till diesel efter dieselgate och div hot om att förbjuda diesel i städer. Bensinbilar verkar ha blivit betydligt populärare och priserna på bensinbilarna har gått upp där. Tror dock att diesel totalt sett är miljösmartare p.g.a. att de motorerna oftast helt enkelt är mer effektiva och drar mindre. För tidigt att köpa batteribil privat Se helheten. Inte som med dieseln där man bara tittade på utsläppen av koldioxid... Kort räckvidd på min elbil. Lång räckvidd är idag dyrt. Kommer inom kort lanseras flera bilmodeller I lägre prisklass med längre räckvidd och snabb laddning.

Jag tycker att det är viktigt att tänka på miljön även om det inte år det starkaste argumentet för mig när jag går över till bensinhybrid vid kommande byte. Ni borde ha säkerhet med i sista frågan. Sen borde man kunna välja flera alternativ i sista frågan, kanske med en gradering istället. Utvecklingen på bilmarknaden går riktigt fort nu känns det som. Bra att ni kan vägleda människor som inte vet vad de ska välja med alla alternativ som finns nu. Säkerhet borde funnits med som kategori vid val av ny bil. Ofta flera faktorer tillsammans som avgör. För mindre än 10år sedan var E85 framtiden, för några år sedan var diesel bra. Nu är det el som gäller. Argumentet att det är billigt att köra på el faller samma dag staten går miste om för stora skatteintäkter och inför en elbilsskatt som kompensation. Hur ska människor utanför storstäder kunna köra på el utan infrastruktur? Biodiesel och ett nytt smart partikelfilter? mycket a Naturligtvis är det fler punkter som är viktiga på sista frågan. Bra med fler elbilar, men än känns inte tekniken mogen/praktiska problem lösta Mycket propaganda mot elbilar nu. Men om inte annat så kommer nog folk att fatta att el är smidigare på alla sätt. Vil meget gerne køre på el. Problemet er hvor langt der kan køres på en ladning. Har ikke mulighed for at lade op på jobbet og har 13 mil hver vej - så for mig er det vigtigt at kunne køre laaaangt på en opladning. Har ikke tænkt mig at bytte bil de næste 5 år - så forhåbentlig er teknikken udviklet til den tid.......... Fränt Bra undersökning Bensin är det enda vettiga bränsle i bilarna för vanligt folk. Elbilar är framtiden. Speciellt i takt med att mindre litium och kobalt kommer behövas. Efter ca 15000 problemfri mil med diesel är de enkelt Dieselgate har inte påverkat inställningen till dieselbilar, bara till de tillverkare som medvetet bluffar oavsett bluffens karaktär. Det finns få alternativ som dragbil där bottendrag och vridmoment i en dieselmotor underlättar att dra tyngre släp efter personbil. Idealt för egen del vore en elbil men tillverkarna ligger sent ute att lansera bilmodeller med eldrift som kan konkurrera med Teslas befintliga "dyra" modeller. Kanske Opel, Jaguar och Audi kan ändra på detta under 2018. En laddhybrid diesel/el med "äkta" eldrift > 50 km samt stor bränsletank för total aktionsradie > 1 000 km är i nuläget det som lockar mest. Tidigare var dieselbil med "Taxi paket (större bränsletank 80-140 liter)" lockande men dessa paket brukar inte synas i tillvalslistorna de senaste 20-25 åren :( Bensin diesel är skitigt El är framtiden, men priserna och utbudet måste mogna innan de blir förstahandsval för majoriteten varför skriver inte AMS mer om den svenska biogasen? Batterier i större fordon är inte en fördel. Bränslecell och vätgas kan driva mer än just bil och är mer effektivt i fordonet. -

Jag ångrar att jag köpte en diesel bil Jag ångrar att jag köpte en diesel bil. Bilen är kanon men tycker inte om diesel på något sätt förutom vridmomentet. Provkörde en liten c3 med tror att det var 1.5l bensin motorn i och den var som att köra en diesel i låga växlar. Imponerande! Folk pratar hela tiden att dieselmotorer förfinas men de glömmer bort att det gör bensinmotorerna också. För varje steg fram för dieseln så går bensinen också framåt. Fuck you Elbil är helt klart det ända rätta om de får fram miljövänligare batterier. Men som det ser ut idag så är de på tok för dyra samt att jag är svag för bensinsexor. El Hej bensinmotor går att göra snålare v Bensinmotor kan bli snålare Totalekonomi för mig som tjänstebilist Så länge infrastruktur inte är utbyggd är eldrivna inget bra alternativ Nästa bilval blir antingen el eller bensin – eller en kombination av båda. Diesel är en parentes i personbilshistorien. Xx Diesel Är Bäst Finns ju syntetisk bensin sedan länge somm håller hög kvalitet så någon brist blir det aldrig. Var är laddinfrastrukturen för elbilarna ? Är det bara villaägare som skall kunna köra elbil ? Just nu är det Laddhybrid somm gäller, el i tätort och förbrukning som en Diesel eller kanske till och mede lägre på långkörning! Tycker dieselgate är förfärligt av VAG. Synd om de kunderna och kommer aldrig därför stt köpa VAG! X Miljöpåverkan Minsta möjliga miljöpåverkan med mesta möjliga körglädje betyder mest för mig. El eller möjligen bränslecell är de enda alternativen jag kommer överväga när min nuvarande diesel tröttnat. komfort Bensin billigare ägande El är batter än alla andra bränslen. Tekniken kommer snart ikapp. Jag är lite delad kör både clk och c43 men nästa bil kan bli en hybrid, bara det är en Mercedes! Räckvidden ska inte vara sämre än idag Elbil är bäst när batterierna blir bättre än idag, som jag hoppas på närmaste 5 åren. El är och kommer vara det bästa bränslet i framtiden Varför har etanolen blivit så ointressant?

Elbil som laddas vid körning vore det bästa! Idioti att förbjuda dieselbilar i storstäder Det är fint att köra bil! Miljön Jag köper elbil om den inte så mycket dyrare än en fossildriven bil och räckvidden är minst 30 mil vid realistiska förhållande. Synd att man inte jämför skador med partiklar inblandade med rökning.. Diesel är för tunga fordon Möjlighet att ange flera svarsalternativ på samma fråga. Diesel är vidrigt som bränsle! Alla biltillverkare fuskar. Både på utsläpp och förbrukning. Men behöver bil så blunda och kör så länge det går. Bensin är bäst när man bor i större städer även om den drar mer, problemen som uppstår vid kortare körningar med diesel gör att det inte är ekonomiskt eller miljömässigt försvarbart. Hade det funnits en bil på marknaden med elmotor i grunden och bränsleceller som räckviddsförlängning vid behov samt att det är rolig att köra så hade jag köpt den igår :-) Kör min BMW diesel på HVO100 som är 100% fosilfritt. Har prövat några olika elbilar - det gemensamma är att oavsett märke eller modell så känns plötsligt alla bensin och dieselbilar som jag kört riktigt föråldrade Diesel är fortfarande bästa alternativet för de som ofta kör långa landsvägssträckor, men för stadstrafik är bensin eller såklart eldrift att föredra. Dieselgate har jag fått problem med och byter till nyare EU6 diesel. Våra kära politiker borde stimulera utvecklingen mot ren biodiesel. Detta i kombination med laddhybrid blir riktigt bra. Jag hade valt en El bil men de är fortfarande för dyra och det finns för få att välja på. Nu blev det dieselbil och i samma veva massa förbud och grejer att Diesel inte är bra. Känns som att man inte har något val hur man än väljer så blir det inte bra. Den dagen jag ska sälja min nya Diesel bil kommer den förmodligen inte vara värt mycket. El är väl framtiden men det går för långsamt. Nu har vi hamnat i ett mellanläge. Där de som kan köpa Elbilar är vinnare. Diesel känns som att det går att göra miljöanpassat med alternativa bränslen. Passar dock inte korta körstäckor. Beskriv gärna vad som är fritt, när det tydligen är ett krav för att få avsluta undersökningen... Nötter! Älskar min BMW-diesel. Kör den så länge den håller. Men nästa gång blir det ngt mindre smutsigt... Att staten måste straffa höga utsläpp mer. Väljer du en stark och därmed törstigare motor med större utsläpp. Då ska det kännas på fordonsskatten. över 200g/km typ 20.000 kr eller mer. Alternativt att man betalar skatt för sträckan man kör. Lätt a trixa med mätarställningen på äldre bilar men nya så borde det funka på. Vissa kör ju bara 500 mil per år å andra 5000 mil. Vill inte Dax att sluta med alla förbrännings motorer typ igår. Inge källa berätta att med en liter olja så får man dubbel så mycket dieselbränsle än bensinbränsle. Är det inte ett miljövänligt val då att välja diesel ? Har egentligen inget emot diesel men kommer att byta när det är möjligt. Förmodligen till en bensinare men finns det annat intressant alternativ såsom gas eller hybrid kommer jag absolut att kika på det.

Jag anser att det inte finns någon orsak till att använda någär snart drivmedel än el för "vanliga" privatpersoner. DEt finns inga alternativ som kan funka idag, bensin, hybrid och el har en lång väg att gå för att leverera samtidig som som är bra prisat. Känns som det blivit lite hyrbris i ämnet Har man väl bytt till elbil byter man inte tillbaka. Räckvidd och påfyllning är viktiga faktorer. Tycker att laddhybrider endast erbjuds till för högt pris och i lyxigaste versionen av resp. bilmärke. 98 är bäst Teknik, komfort, körglädje Elbilen är framtiden. Har kört elbil i två år nu. Gillar mest, förutom teknike, den omedelbara accelerationen. Batterier är underskattade miljöbovar om man man räknar in allt från gruvbrytning till skrotning. Dessutom behövs infrastruktur för laddning av alla kommande elbilar. . Kör ca 5000 mil/år diesel känns bäst än så länge, men tror på elbilar på lite sikt Att köra på el är beroendeframkallande vridmoment och förbrukning/diesel. Bensinmotor 5-cylinder, kör en S70 glt mycket trevlig motor, går relativt snålt på landsväg, bilen är 20 år gammal fungerar bra och är praktisk med bra utrymmen i kupé och bagage. Elbilar är ett kostsamt mellanspel precis som etanol. Infrastrukturen måste byggas ut snarast så att bränslecellfordon blir ett realistiskt alternativ. Nästa bil blir en elbil. Gärna suv Det måste börja diskuteras om totalt utsläpp under bilens livslängd. Tycker synd att utbudet av familjebilar med gasdrift är så litet Etanol som tillverkas i Sverige, både arbete och miljö Val av diesel var både miljö och ekonomi samt låg förbrukning. Dieselgate är över-drivet av media. Alla tillverkare fuskar en del tar regeringen till hjälp med viktkompensation för att kunna presentera en "miljö" motor :-) Hmmm Mmm Jag tror laddhybrid (bensin/el) på kort sikt är den bästa kompromissen mellan motorljud, körglädje och miljö. Diesel fossilfritt med rätt teknik (HVO100) och ger dessutom en oerhört skön körupplevelse. Så fort utbudet av roliga premium elbilar består av mer än model s och x så börjar det bli dags att byta. bensin! Kör på 98, får ut mest av den (mil) Kvalitet, körglädje, teknik samt ekonomi tja

Fel fokus att driva mot elbilar innan infrastrukturen är uppbyggd Fel fokus att driva mot elbilar innan infrastrukturen är uppbyggd. Det kommer även att bli en klassfråga där låginkomsttagare i flerfamiljshus inte har samma möjligheter till laddning i hemmet som husägare. inget spes Det kom ju nån rapport alldeles nyss om att bensinbilarna var farligare än diesel när det gällde utsläppen, känns som det är stor osäkerhet runt vad som verkligen gäller. Varför är det så stor osäkerhet? har allt fokus legat på att utreda dieseln så man missat bensinarna eller är det olika forskare som inte kommer överens om vad som egentligen är "dåliga utsläpp"?? .... Vi har för dålig infrastruktur för att köra elbil idag Avgifter inte policies bör styra Kör ren elbil idag och kommer aldrig köpa "vanlig" bil igen. En kombo av orsaker: miljö, körglädje, teknik. Elbilen är överlägsen! Miljö, säkerhet och ekonomi är viktigast. Komfort betyder också något inför valet. När elbilar klarar runt 40 mil på en laddning tänker jag byta till el. Dock förutsätter det att priset för elbilar sjunker till samma härad som bensin- eller dieselbilar. Det lilla jag kan göra för miljön och fortsätta min nuvarande livsstil är att köra på förnyelsebara drivmedel. Men mitt miljöengagemang styrs av plånboken och i dag kostar det 70 öre mer per mil att köra på e85, för några år sedan sparade jag ca 1,50kr per mil. synd att drivmedlet skattats ihjäl. har inte haft något e85 relaterat problem de senaste 10000 milen. Kväve oxider kanske dödar en del människor på kort sikt. koldioxid förstör klimatet på hela jorden hur många människor kommer dö av det i framtiden när världshaven stiger o dränker låglänta städer.. Fossil drift tillhör forntiden. Tror nog Dieseln kommer att leva ett bra liv manga år till. EL ROCKAR . Bensin upplevs som renare än diesel och skillnaden i förbrukning är försumbar för mig. Motorkaraktären är dessutom natt och dag. Drömmen är en bensinmotor med någon typ av elektrifiering, både för ekonomin och miljön. Hoppas på fler prestandamodeller för familjen med denna lösning, t.ex. Audi S4 och RS4. Kör S4 idag. Biogasen det bästa bränslet alla kategorier. Speciellt om man beaktar livscykeleffekter. För varje kg metan som inte når atmosfären motsvarar mer än 20 kg koldioxid som inte produceras. Försök att slå det om du kan. Okunskapen om biogasen är beklämmande inom motorjournalistiken. Elbilarna är hyperhypade och det enda som intresserar journalisterna trots (nuvarande) miljöeffekter vid framställningen. Bensin T Gärna en BMW i3 med bensinstöd till halva priset. Jag skulle gärna köpa en ren elbil men dels är de för dyra idag och dels har de flesta för kort räckvidd för mitt behov Dieselavgaserna är farligare för människan. Vi ska väl dö ändå. Planeten är väl viktigare. Hade vi haft ett ännu mer utbyggt laddsysytem hade jag valt elbil direkt. Kan inte lita på politiker vad de säger om diesel.

Alldeles för dyrt att tanka nu. Även om elbilen blir dyrare i inköp så känns det bra att tanka billigt. hej Det är svårt att göra ett klokt val, och ännu svårare att veta vad regeringen vill Svårt att hitta en miljöbil som samtidigt får dra en husvagn på 2000kg. Inga ytterligare synpunkter Skulle gärna köra dieslar i stora bilar. Med katalysator, kommer väl, blir det helt OK. Benisn med partikelfilter blir också bra med tiden. Men ev dielseförbud i städer gör att de går bort ur köplistan just nu. Elbil borde vara bra men tror inte på dem miljömässigt. Är ingenjör och kan räkna på det och det är inte en lösning för våra transporter totalt. Kolla vad som behövs från elnätet/produktion för att den fjärdedel av energiförbrukningen i sammhället ska bli el. En borde bli en ökning av elförbrukning, om alla kör el, på ca 25-33% för el priúdukjtion och el nät. Om vi ska klara politikernas mål till 2030 (1/5 del av alla bilar el) kommer det att betyda en ökninga av elproduktion och elnär med ca 10% till 2025-20230. De kraftverken, om de inte är kol/olja, måste vara i projektstadie nu. Men de är de inte. Så om vi ska belasta elbilarna med sin egen batteriproduktion och destruktion samt de infrastruktur ökning de ger upphov till blir inte kalkylen snygg. Se bl a VTI:s senaste raoorterad i AMS (fast läs utredningen inte bara den felaktiga slutsatsen Recharge dra..) Så Bensinbil just nu, hoppas på partikelfilter nom kort där. ... Osvsett vilket bränsle man väljer får man miljökonsekvens i någon fas under livscykeln Flyget är det stora problemet och alla långtradare som inte betalar för nedsmutsning och slitage på vägar Ingen kommentar b Drar husvagn och släp ofta. Därför Diesel. finns ingen bra hybrid eller elbil som klarar detta för rimliga pengar ännu. Väntar på en "riktig" 4-hjulsdriven laddhybrid med dieselmotor/el Diesel är inte miljövänligt. Elbil alla dagar i veckan. För körglädjen komfort ekonomi teknik Kommer att köra dieselbilen till den kan skrotas, ingen miljövinst att någon annan kör min gamla bil. Gas alt el bästa alternativet I framtiden kommer Vätgas att vara bilens drivmedel. El bilar är bara en temporär lösning. Tycker partikelutsläpp från bensinbilar måste utredas mer och informera allmänheten. Elbilar i all ära men till dags dato så säger väl undersökningar att det tar ca 8år att komma till breakeven i total miljöpåverkan mellan elbil och bensinbil. Tycker elbilar "glorifieras" lite väl mycket då gemene man bara ser till förbrukningsutsläpp som de själva genererar vid körning! Där måste man se helheten.

Så fort det kommer elbilar som fungerar för vår stora familj med 4 barn till ett rimligt pris kommer jag att byta. Diesel känns helt fel numer. Tycker det i mina ögon bästa alternativet, vätgas får alldeles för lite uppmärksamhet. diesel är mest ekonomiskt . Dieselgaten är inget mer än en standard som behöver skrivas om. Viktigare att försöka se vilka som gör korta sträckor med diesel samt satsa på alternativ som lockar tex turbo efter filteringen Skall köpa en Nevs 93 Säkerhetsteknik är viktigt och miljö. Jag måste erkänna att jag är tveksam i valet mellan bensin och diesel, mest på grund av att dieseln drar mindre. Vi har en BMW 125i och en X3 2,5is, motorkaraktären är mycket trevlig på båda. Har haft dieslar men de är inte roliga att köra (fungerar definitivt inte med manuell låda). Nu ska vi byta ut X3:an mot en nyare begagnad och då finns det inte många bensinare att välja mellan. Av diselarna så verkar de flesta vara tjänstebilar då de antingen har skinnklädsel eller automat (basbeloppen räckte väl inte till båda). Så det blir huvudbry hur man än vrider och vänder på det. En ren elbil är jag inte intresserad av, tror inte på något sett det är miljövänligt att framställa ämnena i batterierna och strömmen måste framställas någonstans. Inte vill jag heller riskera att bli stående vid vägkanten utan ström, eller tvingas stanna stup i kvarten för att ladda. Vi kör en del längre sträckor till fjällen och till Skåne. Jag skulle ev kunna sträcka mig till en bensin hybrid, men de är lite för dyra, få att välja mellan och i slutändan med ett tungt batteri så blir prestandan och förbrukningen varken bättre eller sämre, alltså bara en dyrare lösning. Med dagens veliga politiker vet man ju inte heller vad som blir bäst för framtiden, se bara på hur många de lurade att köpa etanolbilar. Drömbilen vore ändå en X5M. Säkerhetstänkande och miljö är viktigt Tycker inget . +Räckvidd min 50 mil Elbil är framtiden. Känslan av att alltid sätta sig i en varm eller nedkyld bil varje dag måste vara toppen av bekvämlighet. Förbränningsmotorer är förlegat. - . Dieselknatter är hemskt. Efter två dieselbilar i rad är det fantastisk känsla att återigen köra bensin. Men visst, förr eller senare blir det en elbil. Diesel lär I brist på vettiga alternativ så blir nog tyvärr min nästa bil dieseldriven. Hade hellre haft en laddhyvrid eller ren elbil. Biltillverkarna fortsätter att ha företagserbjudande på dieselbilar, men inte på andra typer, inte ens bensin. ? Om elbilarna hade varit billigare hade jag köpt en sådan. Länge leve bensinbilen Mijö-aspekten är också viktig vid val av bil.

En elbils batteri skitar ner lika mycket som 25000 mil i dieselbil. Jag tycker det är extremt konstigt att inte fler väljer bort Volkswagenkoncernen efter Dieselgate! Om folk är bara lite miljövänner borde ett företag som så aktivt fuskar med vår miljö straffas hårdare av konsumenterna. Är nu inne på tredje Audin, men det blir garanterat ingen bil från denna koncern igen... För mig spelar det mindre roll vlket bränsle som jag använder så länge det inte är för dyrt för min ekonomi. Frågan om dieselgate har påverkat mig bör ha fler svarsalternativ. ja den har verkligen påverkat mig men inte så att jag kommer byta bort min nuvarande bil på grund av det. Däremot kan dieselgate komma att ha stor betydelse inför mitt nästa bilbyte. 1. Familjen har fler bilar. Den jag kör mest är en e85/bensin men går just nu på bensin. 2. NOX är ett storstadsproblem, CO2 är ett globalt problem, mitt körmönster (sällan i stan, ofta "skogen" t o r, gör att jag gör minst skada med en diesel. En laddhybrid diesel m 4wd o möjlighet till dragkrok vore idealet. För mig! 3 Även om dieselgate inte påverkar min uppfattning direkt så påverkar det mig indirekt genom att att dieslar blir mindre efterfrågade på andrahandsmarknaden. Skulle välja en eldriven bil om pris, körgläde och design matchade den bensindrivna bilen jag nu kör. El/Bränslecells teknikutvecklingen måste gå fortare så att man vågar köpa ett miljövänligt fordon nej Avliva de ekonomiska och legala incitamenten för förbränningsmotorn som drivkälla successivt under, säg, tio år. Jag kör själv en stor bensinbil, älskar bilar och prestanda, men förstår att det är först när varken jag eller någon annan kommer att ha råd att köra en bil med förbränningsmotor ,som vi kommer att lägga av med det. Så politiker: Sluta snacka och döda förbränningsmotorn. Vi överlever det också! El bilen kommer men laddinfrastrukturen behöver förbättras radikalt för oss som inte bor i villa och inte kan ladda hemma. ggggggggggg El känns som framtiden men pris med bibehållen körglädje(premiumkänsla körglädje måste ner till rimliga nivåer Hej . Bränslecell skulle om det blir kommersiellt gångbart ett bättre drivmedel. men det kommer att ta lång tid. Ska elnilen vara miljövänlig så måste produktionen av el vara det också. . Biogasen, som har sitt urspung i avfall, känns vettig. Jfrt m laddhybrider behövs inte batteri eller den extra motorn (resurser & vikt). Avfallet finns ändå, lika bra att ta hand om det, medan el behöver genereras Inga särskilda åsikter åt något håll Bensin och bakhjulsdrift det är en riktig bil vätgas

När elbil finns med samma komfort och utrymme så slår jag till Den ska gå 50 mil minst utan laddning 1 miljö 2 ekonomi El är framtiden Så länge priserna går ner och räckvidden upp så blir det självklart elbil nästa gång. Överlägsen prestanda och enorma fördelar. Hade jag haft råd att köpa/leasa ny bil så hade jag kört elbil idag. Nu väntar jag på en bättre begagnad. Brukar köpa runt 5 år gamla bilar men jag kommer att pressa budgeten till en två-tre år gammal elbil om möjligt för att få en snabbare. En Ampera-E eller Model 3 för 150-200 tusen skulle jag nog fixa ekonomiskt. Var nämns inte biobränslen, exempvis hvo? n Svarsalternativen på en del frågor gör att jag inte kan besvara vara dem! Borde även finnas svarsaltennativet "Annan anledning" Kör Preem evolution diesel som är svanenmärkt För mig är en kombination av ekonomi, komfort och miljö viktigt vid väl av drivlina, och har så varit även vid tidigare tankar inför av köp av fordon. Jag har försökt att ta del av den information som funnits vid varje byte av bil. - Biogas är ett smart bränsle. Regionalt producerat från bioavfall som annars skulle ha slängts. Utsläpp av partiklar och andra skadliga ämnen är lägre än diesel och bensindrivna motorer. 1 Försök få fram hur mycket utsläpp respektive motortyp (diesel, bensin, el, hybrider) orsakar vår kära värld över en livslängd på 30000 mil. Från ax till limpa till återvinning. Hela vägen. J diesel = döden Diesel har varit bästa kompromiss av ekonomi och styrka. Nästa bil kommer på bli el om några år. Hybrid känns onödigt komplext och som en lösning som skall brygga mellan två tekniker. J Etanol är underskattat som alternativ bränsle Tror att vissa mätningar är lite i överdrivna. Alla bilar blir ju renare ju nyare bilen är. Tror bränsleceller är framtiden men det gäller att infrastrukturen utvecklas. . Kolla in Renfuel AB det är framtiden Jag har kört lite elbilar under några år. Och inser att det är helt rätt. Jag och familjen kör inte så mycket numera. När barnen var små då var det mycket SUV och Minivan med husvagn efter. Då var det Diesel som gällde. Men till hösten blir det Elbil, trots priset. Den kommer inte att bli lönsam. Men det är en annan historia. H2 Heja Sverige!

Diesel, bör ej användas i tätbebyggda områden. Inte ens Euro6. Bensin, bättre alternativ än diesel i stad. Förbrukningen närmar sig diesel och man slipper knattret och NOx. Hybrid, passé. Hoppa över det steget helt. Laddhybrid, stort plus att kunna köra på enbart el i tätort och att kunna ladda hemma och på jobbet är mycket bra. Rätt använd så är det inte mycket bensin som går åt. Avancerad, dyr och tung bil. Kör man mycket på el så släpas det rejält med kilon i onödan. Elbil, noll lokala utsläpp. Nytankad bil varje morgon. Noll lokala utsläpp. Direkt drivlina. Svårslagen kombination av fordon som kommer att slå stort när prislapparna sjunker och kunskapen hos bilisterna ökar. Bränslecell, dyrt, ineffektivt, komplicerat. En rejäl återvändsgränd. Batteribilarna är ikapp och det enda som finns kvar om fem år är nackdelarna. Alltför få personbilsägare kommer vilja betala priset för vätgas. Dead end. N Bensin och Diesel är bara för bakåtsträvare :) Man måste våga tänka framåt och själv bidrar jag gärna med arr vara förlöpare. Hoppas priserna på el drivlinor går stadigt och snabbt nedåt! Hej Vridmomentet perfekt för vardagskörning Dieselbilar borde inte få köras överhuvudtaget Elbil med batteriteknik är framtiden. Förbränningsmotorn är på sista sucken. Komplicerad, miljövidrig, oflexibel (medan el kan komma från vilken källa som helst). Att jämställa med ångmaskinen. Förbrukning, säkerhet och miljö (globalt) är mina kriterier - x Jag hoppas utvecklingen på miljöriktigt bilägande kommer ta fart i en när framtid, så att det blir möjligt för vanligt folk att kunna åka bil på ett miljökorrekt och ekonomisk sätt. Bensin funkar bäst på korta avstånd. Dieseln har partikelfilter. A x Svårt att välja nästa bil. Pris, teknik och modeller jag vill köpa är inte på rätt nivå ännu. Hybrid bra el bra bensin billig i köp Som privatbilist är det för dyrt med bil idag. Även om man i framtiden väljer elbil kommer köer och kostnader vara mycket höga, så jag tror på delat ägande. Fast friheten försvinner lite då. Allra helst en elbil, det tänker väl alla, men när man bara frågar om den man gillar bäst missar man att biogas - vi kör på våra bananskal - är omtyckt av snart sagt alla, och att göra biodiesel av tex skogsavfall finns inte alls med. Elbilar och elflyg är framtiden Kör på Preem miljödiesel och tycker bilen går bättre, känns starkare,mjukare och snålare! Vore bra om bränslet utvärderas och även utvecklas så mkt det går om det gör den miljönytta som påstås. Att utpekas som miljösvin känns tungt när valet föll på en nyköpt miljövänlig diesel enligt all bilmedia 2015😕.

S Väntar med intresse på elbil med fyrhjulsdrift och acceptabel milkapacitet, ca 50 mil på en laddning. Hej Hade det funnits bra lösningar för bilsemestrar i Europa med en elbil hade jag redan bytt, men myndigheterna och därmed infrastrukturen halkar efter.... lite konstigt när de är så emot "fossila bilar"... borde finnas fler alternativ Hade alla dagar i veckan hellre kört en diesel än en bensin. För karaktären samt ekonomin men nu vet man ju inte länge om mm kan köra sin diesel vart och när man vill... Så därför blir det tyvärr bensin, el om det blir aktuellt med ett jobb i stan. Det är en skam att ni inte går hårdare åt fuskvagn och alla dess derivat. Låt de vara med i testerna men ge inga poäng eftersom de fortfarande är oärliga och ljuger. Det går inte att lita på eländet. När kommer gashybriden? piojkl Elbil är framtiden. Speciellt när man laddar från vind/vattekraft som vi gör här i Sverige. Dålig undersökning. Fattas svarsalternativ Jag tror att batterierna inte klarar miljökraven om man ser hela livslängden från tillverkning till skrotning. Kan inte välja elbil pga inga laddstationer i Sundbyberg där jag bor. Japp Miljö! Diesel är inte premium... Miljön känns nu som det viktigaste argumentet. Men vad är mest miljövänligt ? Framtiden är elbilar när vi ser en enorm batteriutveckling, nya typer av superkondensatorer samt bränsleceller som kan laddas med vatten. Bytte bort en dieselbil förra veckan mot en bensinbil Skulle helst vilja välja elbil men utbudet är för litet och priset avskräcker. - . Det måste gå att göra diesel mer miljövänligt med olika tillsatser Gas kombinerat med bensintank är bästa valet idag, kör på 6.50 per mil på gas och har en total räckvidd på 140mil med gas+bensin. I framtiden är grön bensin producerat med alger den bästa totallösningen för CO2+HC+CO+NOx+komfort+prestanda+räckvidd. Kunna köra enkelt och inte behöva vänta på laddning av bilen, tanka bensin etc. tar bara någon minut och sen är man på G igen Ingeniting Svårt att veta vilket bränsle som man skall köra på. Det kommer så många olika forskningsuppgifter. Olika farliga ämnen än det ena och det andra. Det är oerhört svårt att göra rätt när politikerna inte själva vet vad som gäller nästa år.Jag är inne på min andra Dieselbil och trivs med det men nu har opinionen svängt så vad som gäller härnäst vet jag inte och ingen annan heller troligen. Inför skrotpremie på alla personbilsdieslar

Vårt bilval styrs av blandningen korta lokala resor och resor till fritidshus samt barn på andra orter. Dragförmåga 1,5 ton tillkommer. Just nu är dieselladdhybrid en bra kompromiss, men bensinmotorn blir allt mer intressant i ekvationen A Miljö och teknik Ser inget alternativ till el just nu. Laddhybrid med 4-5 mil räckvidd på el skulle täcka 90% av min familjs behov. Dieselbilar har låg förbrukning och erbjuder hög bioinblandning. Klimatfrågan är viktigare än några månaders skillnad i mänsklig livslängd Ska byta bil inom ett år väntar på att det skall klarna om diesel/hybrid/elbilsfrågorna Att det är märkligt att dieselbilar kan bli miljöklassade, eftersom de inte renar alla utsläpp utan är skadliga att andas in. Politikerna måste ha blundat rejält och bara tittat på co utsläppen för det har varit i linje med deras miljömål. Men nu när batteritekniken är långt framme då är dieseln plötsligt väldigt dålig, (vilket inte är nått nytt). Men biltillverkarna har fått 10 år att utveckla hybrid tekniken och politikerna har kunnat visa bra utveckling på sina miljömål. Sverige ligger efter i miljö-arbetet, tragisk men är en följd av politiker som inte hänger med i utvecklingen. 1 Körglädje och komfort i kombination med ekonomiska aspekter kring värdeminskning primärt men även ägande. Miljö känns sekundärt i sammanhanget med tanke på andra länders utsläppsnivåer och det fakum att även el kan levereras från smutsiga energikällor Allt tyder på att EL är framtidens drivmedel. Diesel med filter, ad-blue, katalysator, och ytterligare miljöutveckling är viktigt Jag hade diesel tidigare men bytte nyligen till bensin då motorkaraktären är betydligt trevligare med mjuk gång, tystare och bredare register. Min 2011 diesel drog lika mycket bränsle som min nya bensinare gör med starkare motor vid samma typ av körning. Så utvecklingen går framåt. Optimalt är dock att ha en laddhybrid/bensin men tyvärr finns inte alternativen idag tyvärr. De faller på pris, utrymme, räckvidd på el eller något annat i jämförelse mot förbränningsmotor. Jag kunde tänka mig en laddhybrid/bensin Volvo V90 men dagens T8 är 200 000kr dyrare jmf med en T5 och räckvidden är knappt 5mil. Jag kan nöja mig med 250hk istället för 400hk och samtidigt ha 10 mils räckvidd och en prisskillnad på Max 30 000kr. Prestanda lär det bli ändå då elmotorer har linjär vridmomentskurva vilket gör stor skillnad hur bilen upplevs. Samt inte förlora något utrymme i bilen. Då hade jag slagit till direkt! ;) Den snabba utvecklingen av elbilar gör det osäkert vad man ska välja långsiktigt. Elbilar med lång räckvidd och kort laddtid verkar vara på gång, men tekniksprånget ligger hela tiden "runt hörnet", om ett par år, så att köpa nytt å välja rätt verkar omöjligt. Jag kommer att leasa en bil på 3 år och hoppas att vi då kommit "runt hörnet" Har inget mer att säga 4 awd Politiker måste ta ett större ansvar och se till att det blir förändring biltillverkare gör det inte frivilligt Tesla har tydligt visat att det går och att det räcker långt med att använda befintlig teknik. Det är svårt att köpa nybil idag. Vad ska man välja utan att stå med "värde"lös bil om några år. Elbil som gör långresan mycket längre? Bensinbil/diselbil som känns omiljövänlig men smidig. Gasbil som ingen vågar satsa på.

Gas dvs Biogas är överlägset allt annat trams som borde vara det rätta för miljön Dessutom ger det dig rätt att avnjuta en god biff emellanåt Körglädje i all är men det borde vara mer komfortfokus på "vardagsbilarna". Gör en grundlig jämförelse, gärna med tyska AMS, om miljöpåverkan vid framställning råvaror, produktion, nyttjande, återvinning, skrotning, etcetera... Här borde finnas ett globalt intresse... En sammanvägning av prestanda, komfort och säkerhet till en rimlig kostnad. Finns fortfarande inget som slår BMW:s raka bensin 6a med manuell låda. Kör diesel som tjänstebil idag men nästa gång blir det bensin! Tankar Preems diesel för mindre avtryck x . Dieselmotorn är inte död. Den går lättare att anpassa till diverse biobränslen än en ottomotor. Satsa mer på syntetisk diesel men självklart också på el- och hybridbilar. El är ok om räckvidden är ok (läs Tesla). Jag fattar inte hur folk kan sätta sig i en diesel, vrida om nyckeln och höra det hemska rassel-knacke-ljudet och tycka att jaha det här låter ju ok, det köper jag. Folk lallar väl inte runt i mysbyxor bara för att det råkar vara billigt? Ha lite stolthet för fan! Alla bränslen som minskar behovet av fossilbränslen är bättre än att inte göra något Shell W-power bäst för min bil Sålde min Dirsel precis, blev en laddhybrid som kompromiss. Nästa def el! Miljön är också viktig! Jag har fyra bilar varav en (familjebilen som frun kör, och som går längst) är diesel. Övriga tre är en mix av hobbyfordon som alla går på bensin av olika skäl. Främst roligare karaktär och för att de är enklare/billigare att skruva med. Diesel bra för körsträckan. Bensin bra för ljudkomforten. Elbilar känns som en lampknapp, av eller på! Ingen karaktär och inget ljud, i min mening är det elbilar som kommer döda bilintresset på jorden! Helst en elbil som går 100 mil på en laddning. Gärna elbil som kan laddas induktivt. Diesel+automatlåda! nox utsläppen på dieselbilar är inte att leka med. Svårt läge just nu med tanke på dieselförbud i vissa städer, osäkerhet kring skatteregler och liknande. Tveksam till privatleasing men kanske klokt nu med tanke på sökerheten och därav kommande andrahandsvärden, batteriutveckling m.m. Gillar dieselns vridmoment. Tyvärr är nyare dieslar dyra. Får fortsätta köra äldre bensinbilar. Har tid kört diesel men efter allt jag läst, hört så blev det bensin igen. Rädd för straffskatt på dieslar. Miljöaspekten med diesel är att det är HVO inblandat upp till 40-50%. Liten 2 cyl bensinmotor i fram. Stort batteri ibak. Bensin

Dieselgate har påverkat mig Dieselgate har påverkat mig. Dock saknas alternativet vad man tycker om VW gruppen. Så svaret är: Att tycka än sämre om VW gruppen. Företaget har verkligen inte tagit hand om sina kunder. Vare sig före eller efter dieselgate. I Kina och USA får kunderna helt andra förutsättningar. valde diesel eftersom 2014 var de mesta miljöbil Med dom mil jag kör är diesel outstanding Saknar fyrhjulsdrivna hybrider som inte är prestandaversioner som Volvos T8 utan el + 150 hk bensin borde räcka. Vill köra med det mest ekonomiska drivmedlet men svårt att veta hur det ser ut framöver. Dieselmotor som körs på hvo, borde vara det bästa miljöalternativet. saknar nya modeller av familjebilar/bussar som går på el. Tyvärr måste man nog krångla till sitt liv med en laddhybrid när nuvarande leasingen går ut. Bensin rules! Inser att gasen är nästan död som bränsle vilket jag beklagar. ett bra komplement till övriga drivmedel. Körglädge och karaktär är A och O för mig. Är mycket nöjd med dom senaste dieselbilarna jag ägt Peugeot 3008 och Mazda CX-3, dom drar c:a 0,5l/mil och jag kör på Preems miljödiesel, tyckte jag läste någor om att en ännu renare diesel finns att tillgå utan några farliga substanser men att det bara var PSA som godkänt den för sina bilar än så länge, men att lastbilar använder den. Om den diseln är så ren så borde det väl vara bäst att köra med diesel!? Gas är det miljövänliga alternativet! synd folk är rädda för dom och att jounalister glömmer bort hur fantastiskt det är med ett bränsle som tillverkas av t.ex hushållssopor, det är verkligen miljö vänligt. Inte oren el och litiumbatterier, (iaf idag). /RR Elbilar är hypade och kan inte ersätta förbränningsmotorn på lång tid V8=Ljudet a Bensin alla dar i veckan Bra Varför har diesel klassats som miljöbil iså många år men inte nu! N/A Skulle vara intressant att veta mer om vad som finns i bensinen mer än själva bensinen gäller även diesel? Viktigast vid val av bil är en kombination av egenskaperna ekonomi, körglädje och teknik. År 2016, 1500 mil, och bensinförbrukning 1,3 dl mil. Volvo S60 2006 Gasbil. Dåligt med gasmackar norr om Västmanland. Jag tycker att el är överlägset diesel o bensin som drivlina i bil (förutom eventuellt i entusiastbilar). Journalister i dom stora tidningarna borde trycka mer på hur smidigt det är att kunna ladda hemma o slippa åka iväg o tanka. Dessutom borde fler skippa argumentet att det tar flera timmar o ladda på långresor tar det ju typ Max en timme ( även om det också är för långt). Den dagen vi det finns elbilar som skotar som en normalbil och som går att tanka på ungefär samma tid som en fossilbränsle bil då är jag intresserad

Kan tänka mej att köra en miljövänlig bil när prestandan motsvarar det fossila bränslet. ffg Teknik/miljö är avgörande för mitt nästa bilköp Stå över bilindustrins bensinladdhybrider.Då räckvidden på el i dessa bilar en till två mil med normal körning kör man i praktiken bensindriven bil med lika hög förbrukning som för 10 år sedan då fordonsparken var bensindriven.Som bl.a. Auto motor Sports Tester visar stämmer aldrig angiven förbrukning med verklig körning .Vekligheten är tyvärr klart sämre än Labtestet med preparerade bilar.Kör diesel tills ett batteri med vettig verklig räckvidd samt med en vettig prislapp tas fram.I nu läget kan ett batteri till en laddhybrid kosta 100 000 att byta. När det kommer till bilköparen kännedom hur ser ett framtida begagnatvärde ut på dessa bilar? En elbil med en räckvidd på 50 mil , laddtid på 15 minuter och ett batteri som håller alternativt inte kostar en förmögenhet att byta är vad vi väntar på. I väntan på att den finns kör diesel. Med större familj skulle vi vilja ha en elektrisk chrysler grand Voyager. Perfekt familjebil desutom med stor och enkel lastförmåga. Tyvärr verkar inga sådan elbilar finnas. Fossila kolväten ska inte förbrännas. Har alltid tyckt att diesel är smutsigt ,förr var alla dislbilar svarta baktill Svårt val med tanke på dagens överbeskattni g av bilisterna. släpp diesel fri jag tror att elbilar är framtiden pga totalt lägre energiförbrukningen. Förhoppningsvis kommer den stora efterfrågan att göra att man kan ta fram och återanvända metaller mm till batterier och motorer på ett hållbart sätt. Löjlig undersökning. Enda anledningen jag vill köra annat är ayy de korrupta kleptokratierna i mellanöster får återgå till kameldrift. Elbilarna på vägarna, bensinsportbilarna på bannan. Använd elbil dagligen och spara bensinen till det roliga! Är uppriktigt förbannnad på hur diesel har sålts in av politiker och bilindustrin. Nu är det dags för dessa två att kraftfullt satsa på elbilar! Mer elbilar. Abc def. Sammanlagd status