Internationella transporter ITRP NRK 20171005
Agenda Hur var tulldagen? Lite mer ur boken – kap 5-8 Repetition Vad kommer på tentan?
Vägtransporter Ökad under sista 50 åren Småskalighet Flexibilitet Säkerhet Tillförlitlighet Service Anpassningsförmåga
Trender, fordon Miljökrav Fordonslängder Kortkoppling Mindre hjul IT Luftfjädring Växelflak
Järnväg Låg friktion uppväger andra nackdelar Separation av gods o passagerartrafik Lokalisering av terminaler Kombiterminaler o torrhamnar
Befraktningsformer Expressgods Vagnslastsgods Enhetslaster Blocktåg Heltåg
Sjötransporter Dollarkurs Oljepris Konjunktur Kapacitetsökning Bashamn – Uthamn Länkar – feeders Balansproblematik
Fartygstyper containertrafik och bulk. Styckegodsfartyg Containerfartyg ROROfartygBilfartyg Färjor och passagerarfartyg Bulkfartyg Tankfartyg Specialfartyg Panamax
Flygtransporter Prissätts efter tariff vid små volymer Förhandlas vid större Inga särskilda fordon De 5 friheterna cabotage
Flygfraktens utveckling Avreglering Effektivisering Cost Terminal Tidskonkurrens (ledtid, kostnad, varuvärde) Flyggods Lättfördärvliga varor Varor med nyhetsvärde Varor med speciella krav på snabb leverans Högvärdiga varor
Flygfrakt Typer av flygfrakter (köparens perspektiv Nödsändningar Reguljära flygsändningar Planerade nödsändningar
Viktigt att fördjupa sig i Skillnader på egentliga och övriga transportkostnader? Relativa transportkostnader per transportslag Tids- och avståndsberoende kostnader – hur faller detta ut? Vad är initial-, tröskel – och marginalkostnader Relation – anläggnings-, och färdmedelskostnader Terminal- och undervägskostnader. 5 strategier att prissätta transporter 2 Metoder för att prissätta transporter Användningsområden, fördelar och nackdelar?
Repetetition
Ships, planes and containers
Ships, planes and containers
Ships/vessels Two main types of ships/cargo Other special ships also Container Bulk Other special ships also Ferrys Ropax RORO ROLO Etc
Planes The same machines as for people transportation but different fittings
Containers, Sea TEU FEU 45´ Reefer ISO containers Owned and operated by shipping lines Stuff and strip
Continer, Air There is an international standard for air containers, or as they are normally called; ULD (Unit Load Devices). Note that these are unique to air plane types
Freight forwarding Manages a customers freight as a third part Air, Sea, Rail and Road Terms, laws and agreements Customs Certification of origin Co loading and LCL
Remember
Från vikingarna handbok för handel DU SKA VARA MYCKET UPPMÄRKSAM PÅ DE VAROR DU KÖPER, ATT DE ÄR OSKADADE OCH FLÄCKFRIA. DU SKALL GRANSKA DEM TILL FULLO INNAN KÖPET AVSLUTAS OCH VID ALLA KÖP SOM DU GÖR, SKA DU ALLTID HA OMDÖMESGILLA MÄN MED DIG, SOM KAN BEVITTNA HUR AFFÄREN GÅR TILL.
Logistikens aktörer Grundservice Sekundärservice
Logistikens aktörer A -> B Grundservice Sekundärservice
Logistikens aktörer A -> B Sekundärservice Grundservice Ledtid Lokal Kunskap Miljö Service A -> B T&T Lösningar Tjänster Kredittid Pris Global Grundservice Image Nätverk Sekundärservice
PRIS Prestanda Kurir Air Bud In Night B2B Paket B2C Paket Rail Styckegods Brev Partigods SEA Prestanda
Logistikens aktörer Åkerier/Trucking companies Rederier/Shipping lines Speditörer/Freight forwarders Paketdistributörer/Parcel companies Flygbolag/Air freight carriers Integratörer/Integrators Contract Logistics aktörer Konsulter/consultants
Costs Looking at supply chains…. Handling 8% Storage Transport 29% 59% Administration 4% info@adlog.se
Products in storage / Tied up capital Sub Producer European HUB Nordic Hub Distributer POS Customer Contractor Storage Transport Logistic Costs Products in storage / Tied up capital Handling 8% Storage 29% Transport 59% Administration 4% info@adlog.se
Försörjningskedja Trp. Trp. Seafreight Trp. Trp. Distr. Suppliers Terminal Harbour Harbour Warehouse DC Customers info@adlog.se
De fyra transportsätten
Från vikingarnas handbok SKAFFA DIG KUNSKAP OM ALLA LAGBÖCKER OCH OM DU VILL VARA HANDELSMAN SKA DU SÄRSKILT STUDERA BJÖRKÖARÄTTEN. OM DU ÄR KUNNIG I LAGEN, BLIR DU ALDRIG OFFER FÖR OLAGLIGHETER, IFALL DU HAR MELLANHAVANDEN MED DINA JÄMLIKAR. MED LAG KAN DU AVGÖRA ALLA TVISTER
SEA
Sjöfrakt Containertrafik Bulk General Cargo Dry Cargo Specialfartyg RORO/ROLO etc Vad heter världens största hamnar?
AIR
Flygfrakt Cargo Mail Kurir Charter Vad heter världens största flygplatser?
Transports Differnet demands produces.... Different means of transportation generates..... Different players with different services info@adlog.se
Transportsätt Bud Kurir Brev Paket Pall Styckegods Parti/hellaster In night info@adlog.se
Bud
Transportsätt – tjänster - bud Lokala, 0-100 km Små aktörer Slingor Det flesta typer av gods, övervägande lätt. Fraksedel, ibland info@adlog.se
Kurir
Kurir Globala aktörer Globala standardiserade nätverk Övervägande dokument Flyg Standardiserade lablar info@adlog.se
Brev A och B Nationella företag Globala nätverk 0-2 kg Varor och dokument Flyg och landsväg Adressetikett och frankotecken info@adlog.se
Paket
Paket Olika prestanda hos olika aktörer Nationella aktörer försvinner Norden är en marknad Europeiska aktörer finns Globala aktörer formeras FMCG och spareparts B2B Consumer goods B2C Landsväg Standardiserade lablar info@adlog.se
Pall
Pall 50-700kg Lokala, nationella och europeiska aktörer Lagerflöden till butik Lagerflöden till industri Landsväg Lablar eller fraktsedel info@adlog.se
Styckegods
Styckegods Lokala och nationella aktörer Övervägande största distributionen Lager – butik Lager – fabrik Landsväg Fraktsedel info@adlog.se
Parti
Hellaster/Parti Linehaul/hellast Lokala aktörer Utländska åkare/fjärrtransportörer Point – point Landsväg fraktsedel info@adlog.se
Rail
Rail Få aktörer Bulk Företagspecifikt Komplicerat Liknar sjö
NSAB 2000 Nordiska speditörers allmänna bestämmelser Unikt Branchöverskridande info@adlog.se
Multimodalitet
Juridiska förutsättningar handelsrättsliga regler som avser avtal och köp svensk och internationell transporträtt standardavtalsrätten inom transportområdet transportförmedlingsrätt (speditions- och skeppsmäklingsrätt) terminalrätt tullregler mervärdesskatteregler
Incoterms
Incoterms talar om: Vem som ska betala transport, försäkring och andra kostnader. Till vilken plats transporten ska ske. Om lastning och lossning ingår. När risken övergår från säljaren till köparen.
Incoterms E-gruppen När köparen eller hans ställföreträdare hämtar varorna hos säljaren. Köparen har här allt ansvar. Säljaren säljer varan till köparen från sina lokaler i det egna landet. F-gruppen Säljaren ska leverera varorna till ett transportmedel/fordon som är köparens eller som köparen kontrakterat. Kan till exempel vara en båt i en internationell hamn. När varan är lastad övergår risken till köparen. Köparen ordnar och står för kostnaden för huvudtransporten. C-gruppen Samma som i F-gruppen, men här är det säljaren som ordnar och står för kostnaden för huvudtransporten. Risken övergår dock till köparen i och med att varan lastats på t ex det fartyg som ska transportera den. D-gruppen Här ska säljaren stå för alla kostnader och risker till dess att köparen fått varorna till angiven plats.
Incoterms påverkar: Transportkostnad Försäkringskostnad Ansvar Regresser vid haverier Besittning av godset Möjlighet att ställa krav på transportör
Current Supply Chain Trp. Trp. Seafreight Trp. Trp. Distr. Suppliers Terminal Harbour Harbour Warehouse DC Customers Cost 15% 15% 30% 40% Drivers Tranport Handling Transport Documentation Handling Customs Vat Handling Transport Handling Inbound Transport Handling Order Documentation Labeling Distribution
Kostnader i logistiska processer En verksamhet består av värdeskapande processer Fasta och rörliga processkostnader Vad är en process? Huvudprocess/process/ stödprocess Orderprocess
Produktivitet och effektivitet Effektivitet definieras som graden av måluppfyllelse Inte bara att man gör saker på rätt sätt Utan att man gör rätt saker – för att nå sina KPIer till rätt KOSTNAD Inre effektivitet avhandlar effektivitet i företagets processer Påverkas genom att hantera företagets interna processer Yttre effektivitet handlar om yttre system som företaget måste anpassa sig till Lämpligen väger man in såväl den inre som yttre efektiviteten, och balanserar dessa mot varandra, så att lönsamhetsmålen för verksamheten nås och upprätthålls. Total effektivitet = Inre effektivitet x Yttre effektivitet
Nyttjande av resurser I en logistikverksamhet handlar detta mycket om balanser A Godsflöde B A B Resursflöde
Nyttjande av resurser I en logistikverksamhet handlar detta mycket om balanser Godsflödet kan skapa en obalans av lastbärare i systemet C A Godsflöde B A B Resursflöde
Nyttjande av resurser Utnyttjade resurser Tillgängliga resurser REU (resursutnyttjande) = C A Godsflöde B A B Resursflöde
Obalanser I logistikbranschen finns ett antal närliggande exempel på obalanser i flöden. Detta ger effekter i kostnadsläget på vissa rutter. Fundera på vilka uppenbara obalanser vi har att hantera på den svenska marknaden. Fundera såväl lokalt som globalt. Tid, xx min
Distributionsnät
DHLs nätverk
Typisk distributionsnätverk Mottagare Avsändare OT OT Terminal 2 Linehaul Terminal 1 OT OT OT OT
Typisk distributionsnätverk Mottagare Avsändare Partigods OT OT Terminal 2 Linehaul Terminal 1 OT OT OT OT
Typisk distributionsnätverk Mottagare Avsändare Partigods OT OT Terminal 2 Linehaul Terminal 1 OT OT Point 2 point OT OT
Slingbundet system Mottagare Mottagare Avsändare Mottagare Mottagare
Lönsamhet och effektivitet Produktivitet är oftast intressant på en producerande nivå, där man arbetar som en konsekvens av aggregerade beslut. Effektivitet är mer aggregerat då det har bäring på lönsamhet snarare än budget. Förändring i produktkvantitet Förändring i intäkter Förändring i produktpris Förändring i produktivitet Förändring i lönsamhet Förändring i prisstegring Förändring i resurskvantitet Förändring i kostnader Förändring i resurskostnad
Flexibilitet Beskriver ett företags möjligheter att anpassa sig till nya förutsättningar Handlar om att anpassa verksamhetens effektivitet och produktivitet efter vad marknaden efterfrågar. Vid låg flexibilitet tappar man kunder, antingen för att man blir för dyr i relation till volym eller för att man inte klarar viss volym. Vid hög flexibilitet ökar dock styrkostnader
Kom ihåg
Kostnadsbaserad prissättning Ett grundalternativ Kostnadsledande Självkostnadskalkylering Viktigt att knyta självkostnader till rätt produkter Källa: Prissättning, B Lunden
Konkurrensbaserad prisättning Ett alternativ Marknadspris Konsumentvaror – elektronik Tjänster som telefoni Bidragskalkyler Riscy business
Kundbaserad/värdebaserad prissättning Ett annat alternativ Pris och kvalitet Kundvärde Kostnadsbaserad prisättning fokuserar på egna styrkor och svagheter. Kundbaserad på kundens.....
Kundbaserad/värdebaserad prisättning - forts. Vad är kunden villig att betala? Vilka marknadskrafter avgör köp? Vilken kunskap/erbjudande krävs? Pris och kvalitet Inverkan ROI Säljprocess Priset måste alltid täcka kostnader
Vad säger Lumsden? Kap 21, Prissättning av transporter Priset beror ofta på köparens situation, snarare än på faktisk kostnad. Detta förklaras genom: Påverkan av ledtid Påverkan på köparens lönsamhet Snarare än på transportörens kostnad
Huvudgrupper i transportkostnad Egentliga kostnader Förflyttning Lastning Omlastning Lossning
Huvudgrupper i transportkostnad Övriga transportkostnader Förpackningar o emballage för transporten Tillfällig lagring som ex magasinshyra, orsakad av trnasporten Skador Försäkringar Räntekostnader (bundet kapital) Ersättningar som ex bomkörning, skrymme, väntetid, osv. Tull, offentliga avgifter och formaliteter Omkostnader om Speditör eller förmedlare som 4pl Administration
Skillnader mellan transportsätt och deras kostnader Relationerna märks främst avseende: Ledtid Precision Men regleras också av Tillgång och efterfrågan Balansmöjligheter Man brukar dela in kostnaderna i Tidsberoende kostnader Avståndsberoende kostnader
Kostnader för transportverksamhet Initialkostnader Bygga nät/partnerskap Belastar verksamheten med fasta kostnader Ett nät med höga fasta kostnader blir väldigt volymberoende – varför? Tröskelkostnader Relaterat till nyttjandegrad av en relation Rör sig om enheter Marginalkostnad Vad det kostar att ex. öka linjens kapacitet med en enhet.
Kostnader för transportverksamhet Anläggningskostnader Alla anläggningar som vägar, terminaler, flygplatser, hamnar, pipelines, osv Färdmedelskostnader Kostnader för färdmedlen som förflyttar sig mellan anläggningarna
Kostnader för transportverksamhet Terminalkostnader Kostnader som uppstår vid transportens start och ändpunkter Undervägskostnader Kostnader som uppstår i länken NB – Förhållandet mellan dessa är viktigt för transportsättets konkurrenskraft Låga terminalkostnader och höga undervägskostnader är konkurrenskraftiga vid kortare transporter (landsväg) Höga terminalkostnader och låga undervägkostnader är konkurrenskraftiga vid längre transporter (ex. sjö) Detta är dock relativt.
Prissättning, Metoder Avtalsmetoden (säljaren har vissa möjligheter att påverka intäkt i efterhand) Fastslagen volym, en eller flera ggr. Sköter ett helt transportsystem Fordon hyrs Engångskaraktär Projektlaster Tariffmetoden (priset är satt under perioden Löpande Vikt o volym (regelverk) Regleras med kanske TPI, CAF, BAF osv
Transportens administrativa och legala del Parter i en transport (faller tillbaka på sjötermer) Avsändaren – den som förhandlar transportavtal med transportören Avlastaren – den som lämnar gods till transportören Transportören – den som: Åtar sig att utföra transporten (avtalande transportör) Den som faktiskt utför transporten (verkställande transportör Inom transportjuridik hänförs detta till Trepartsavtal
Huvudtermer för befraktning Befraktare – den som äger eller genom certeparti förfogar över fartyget. I praktiken redare eller rederi. Nästa steg – underbefraktare. Den som avtalat med transportören om att utföra frakten och är verkställande transportör Flera efter varandra följande transporter efter detta kallas succsesiva transporter. Genomförs dessa av olika befraktare med samma transportmedel kallas detta för genomgångstransport Används olika transportmedel kallas det för kombinerade transporter Grundregel vid skador styrs av regressregler mellan fraktförare. Mäklare och agenter – agenter skall enligt terminologin ha en sammanförande roll, medan mäklare företräder part. Detta är dock inte fallet.
Transportörsansvar Ansvaret för att transporten genomförs Speditör: Förtroendeman för lastägaren Avtalar med lämpliga transportörer Samlastning Terminalförädling Försäkring Lagring o magasin Numera vanligt med ett utökat ansvar, typ transportörens.
Transportdokument, traditionell roll Konossement, fraktsedel, etc – ger uttryck för transportavtalet och innehåller transportörens åtaganden. Transportavtalet reglerar relationen mellan den som åtagit sig att transportera godset och lastägare. Standardavtal som NSAB finns. Fraktavtal mellan redare och befraktare kallas för cerepartier Konossementet fungera också som kvitto på överlämning och mottagning. Ex. recived for shipment bill of lading eller shipped bill of lading. Vid sjöfrakt är en bl att betrakta som ett värdepapper som ger rättighet till lasten Vid andra transportslag är en waybill ellerconsigment note mer av ett kvitto.
Taxor och tariffer, definition Prislistor för fraktberäkning = Taxor Prislistor + regler = Tariffer
Viktiga frågor att fördjupa sig i Parter vid en internationell transport Trepartsavtal Transportdokument INCOterms Taxor och tariffer Prissättning vid sjöfrakt samt tariffmetod och avtalsmetod för detta. De fyra transportsätten ur ett internationellt perspektiv Förkortningar och branschspråk Logistiknätverk för internationella transporter Skillnader nationellt/internationellt Regler för internationella transporter