– företagsbibliotek, universitets-/högskolebibliotek, folkbibliotek Samma, men olika – företagsbibliotek, universitets-/högskolebibliotek, folkbibliotek
Samma, men olika Målgrupp Uppdrag Tyngdpunkt Utmaningar Samarbete
Målgrupp Samma människor men i olika faser av livet
Uppdrag Informationstillgång Delar i verksamheten: Förmågan att ta till sig och använda informationen Samlingar – i olika format Tekniken att tillgå informationen Mötesplats – arbetsplats, studieplats, läsplats, inspirationsplats… För att: Kunna skaffa sig kunskap Se vad som händer i omgivningen Delta i samhällslivet Upprätthålla en demokrati
Tyngdpunkt (förenklat) Läsförmåga MIK Information Början av 2000-talet upplevde jag att bibliotekstyperna kom längre ifrån varandra. I dagsläget har de kommit allt närmare varandra igen. Tyngdpunkten förskjuts. Påverkas av bl a Internets intåg och digitaliseringen Vad lägger vi fokus på i våra verksamheter? Tyngdpunkten förändras hela tiden. Företag – informationstillgång, omvärlden, konkurrensbevakning, forskningsinformation Folkbibliotek – läsning och läsförmåga – nu alltmer IKT Universitets, högskolebibliotek – tidiga med IKT, nu börjar denna fråga bli allt mer central för folkbibliotek. Läsförmåga går ner. Framtid mer fokus där. Information och utbud – allt mer fokus på internt producerad. Ex open access och institutionella arkiv inom forskningsbibliotek. Kärnverksamhet eller inte? I den kommunala förvaltningen är bibliotek kärnverksamhet. I universitetsbibliotek och företagsbibliotek =stödverksamhet. Strategisk vikt Open Access Business Intelligence Digitala servicecentra
Utmaningar Förändrad omvärld – förändrad invärld Förändra bilden av verksamheten Vara med där det händer!
Olika, men samma Målgrupp Uppdrag Tyngdpunkt Utmaningar Öka samarbetet! Olika, men samma Målgrupp Uppdrag Tyngdpunkt Utmaningar