Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetet med att främja och stödja integration. Uppdrag Förberedelseklassernas lokalisering. Möjligheten att placera/erbjuda skolgång och plats på fritidshem.
Advertisements

Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
Handledning för lärande Köpenhamn Stefan Öberg Lena Steen Sofielundsskolan, Malmö Anna Österlund Skolverket.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
The Capital of Scandinavia För att byta bakgrundsbild klicka på STHLM bilder på fliken Start. Har du en egen bild högerklickar du på bakgrundsbilden och.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2016 Skola:Näshulta friskola - 5.
Nyanlända akademiker snabb väg in på arbetsmarknaden Reglab Eva-Britt Grönberg, projektledare.
Folkhälsa - Minskad psykisk ohälsa bland unga kvinnor år
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Utbildningsförvaltningen
Exklusive nyanlända elever
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Informationsmöte Välkomna!.
Förändringar inom etableringslagstiftningen
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Svenska i gymnasieskolan
Disposition – konsten att läsa skolstatistik
Nätverk för lärare på fritidshem
Ny lärarutbildning start ht-11
Välkommen till förskoleklass 2018/2019
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Vad ser Skolinspektionen?
Välkommen till infomöte den 18 november
Arbetsmarknadstorget
Bygga svenska beskriver elevers språkutveckling i fem steg med fokus på skolspråk.
En utvecklad studie- och yrkesvägledning
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
Enheten för mottagande av nyanlända elever
START Stockholm Liz Berg enhetschef
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Lärares planeringsarbete!
Timplan för grundskolorna i Angered
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Bedömning för lärande 31/10
22 regionala VO-College 91 lokala VO-College 218 kommuner 19 regioner och landsting 90 privata verksamheter 140 gymnasieskolor 181 gymnasiala vuxenutbildningar.
Process för att ta fram nästa strategi?
Grundsärskolan Uppdraget Arbetsgrupp Anders Hedborg (ordf)
Enkät i gymnasieskolan
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Klagshamns rektorsområde
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Bättre skola, Rikskonferens Skövde Peter Fredriksson, GD Skolverket,
Aktuellt från Skolverket
På gång på Skolverket och i aktuella utredningar
Förstelärarnätverk 13/3 Program
Enkät i gymnasieskolan
Livsmedelsverkets syn på livsmedelskontrollen i Sverige Helena Storbjörk Windahl Avdelningschef Styrning och uppföljning.
Skolsamverkan - Göteborg.
Välkomna till Järla skola
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Utvärdering av ESF-projektet InVäst
Specialpedagogiskt nätverk
Vuxenutbildning 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober

Enheten för mottagande av nyanlända elever

Uppdraget En gemensam modell för mottagandet av nyanlända elever. Stödja, utveckla och samordna de olika delarna av mottagandet och undervisningen av nyanlända elever. Kontakt med andra förvaltningar, myndigheter, lärosäten och övriga aktörer inom området. Föra statistik, ta fram utredningar och beslutsunderlag och följa relevant forskning START Stockholm Kartläggning och dokumentera nyanlända elevers tidigare skolkultur och kunskapsutveckling. Dokumentation till mottagande skola Information till vårdnadshavare om det svenska skolsystemet. Stöd till skolor Framtiden – Kunskapscenter, kartläggning, undervisning och bedömning nyanlända elever 2018-09-21

Nuläget Ca 750 nyanlända elever till Stockholms kommunala grundskolor sen den 20 augusti. Varav ca 200 är ensamkommande. 40% av grundskolorna tar emot huvudparten av de nyanlända eleverna. 40% tar emot få nyanlända elever 20% tar inte emot några nyanlända elever Totalt finns nu ca 3500 nyanlända elever i de kommunala grundskolorna (Skolverkets definition av nyanlända elever – från helt nyanländ, till fyra år i Sverige, har fyllt sju år) 10% fler skolor tar emot nyanlända elever i år jämfört med föregående läsår. 2018-09-21

Tre aspekter av nyanlända elevers lärande Kunskapsutveckling Språkut-veckling Social utveckling 2018-09-21

Nödvändiga resurser för nyanlända elevers lärande Ämnesutbildning i reguljär klass Språk och kunskapsutveck-lande arbetssätt Ämnesspråk Svenska som andraspråk Ämnessvenska Genrer Bedömnings-verktyg Litteracitet Ämnes-kunskaper Kartläggning START Stockholm Nyanlända elevers skolbakgrund Modersmåls-undervisning Studiehand-ledning Kamrater Social utveckling 2018-09-21

Utmaningar Likvärdighet i utbildningen för nyanlända elever i Stockholms grundskolor Öka kompetensen och införandet av Språk och kunskapsutvecklande arbetssätt för ämneslärare i alla skolor. Kompetensförsörjning av lärare i Svenska som andra språk. Öka kompetensen vad gäller bedömning av nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling. Utveckla studiehandledning i samverkan, grundskolan – Språkcentrum, ämnesansvarig lärare – studiehandledare. Flexibla satsningar, samt utveckla studie- och yrkesvägledning för sen-ankommande (ålderns 13-15/16 år). Satsa på de yngsta eleverna, 7-8 år, som inte har lärt sig att läsa på sitt modersmål. Samverkan mellan olika skolformer Digitala lösningar i undervisningen Att få kartläggningarna att vara ett effektivt stöd till skolorna för årskurs/klass- och grupplaceringar, planering, genomförande av undervisningen och extra anpassningar (prioriterad timplan, studiehandledning, förberedelseklass, utökad undervisning SVA) 2018-09-21