Kurs i kollektivt konsumentskydd Johan Bärlund Vt 2003 23.9.2018
Vad skall vi behandla? Konsumentmyndigheterna vilka de är procedurregler myndigheternas rättsmedel De materiella reglerna om marknadsföring nationellt perspektiv EU-perspektiv 23.9.2018 Konsumenträtt
Det grundläggande förhållandet Historisk bakgrund Kort översikt Det grundläggande förhållandet Konsument Näringsidkare Syftena bakom reglerna 23.9.2018 Konsumenträtt
Konsumentmyndigheterna Marknadsdomstolen Konsumentombudsmannen Konsumentklagonämnden Konsumentrådgivarna 23.9.2018 Konsumenträtt
Marknadsdomstolen Gamla marknadsdomstolen verkade till 1.3.2002 Sammansättning: Ordf.: Överdomare (i huvudsyssla) 8 ledamöter (i bisyssla), varav en fungerar som viceordf. + 2 suppleanter för varje ledamot - utnämns av Republikens President för 4 år - korporativistisk sammansättning (3 + 3 + 3) Beslutsför: Ordf. + 4 ledamöter 23.9.2018 Konsumenträtt
Nya marknadsdomstolen Specialdomstol (gamla MD + konkurrensrådet), som inledde sin verksamhet 1.3.2002 Sammansättning: En överdomare (utnämns av Rep. Pres.) Marknadsrättsdomare (utnämns av Rep. Pres.) Sakkunnigledamöter (utnämns av SR för 4 år) Uppdelad på sektioner 23.9.2018 Konsumenträtt
Domför i ärenden som gäller marknadsrättslig lagstiftning: Lagfaren ledamot ensam eller tillsammans med högst 2 andra ledamöter: då besvär, ansökan eller yrkanden har återtagits eller då ärende avvisas eller avskrivs temporära förbud förberedelse 23.9.2018 Konsumenträtt
sådana ärenden där rättspraxis är vedertagen 3 lagfarna ledamöter: övriga ärenden minst en och högst tre sakkunnigledamöter kan delta, ”om ärendets natur så kräver” 2 lagfarna ledamöter: sådana ärenden där rättspraxis är vedertagen högst två sakkunnigledamöter kan delta, ”om ärendets natur så kräver” 23.9.2018 Konsumenträtt
för att säkerställa en enhetlig rättsskipning: Förstärkt sammanträde (= 4 lagfarna ledamöter + högst 4 sakkunnigledamöter) för att säkerställa en enhetlig rättsskipning: om ärendet kan vara av principiell betydelse med tanke på tillämpning av lag om avgörandet skulle innebära avvikelse från tidigare praxis 23.9.2018 Konsumenträtt
MD:s rättsmedel A. Meddelar marknadsrättsligt förbud som kan förenas med vite - besvär hos HD, om HD beviljat besvärstillstånd • KSL 2:7, 3:2, 7:23 och 10:17 • VPML 7:2, L om placeringsfonder 150 § • L om andelslag 21:6 • L om gränsöverskridande förbudsförfarande 3.1 § • L om indrivning av fordringar 13 § • L om televisions- och radioverksamhet 36.2 § 23.9.2018 Konsumenträtt
- Också temporärt förbud • KSL 2:8 och 3:3 • VPML 7:2.2 • L om andelslag 21:6 • L om gränsöverskridande förbudsförfarande 3.2 § • L om indrivning av fordringar 14 § - Upprätthåller KO:s temporära förbud • L om KV 6.3 § - Upprätthåller andra myndigheters förbud och temporära förbud • LS: KSL 2:8a.2 och AlkoholL 52.2 § • FI: KreditinstitutsL 87 § • FörsI: L om försäkringsbolag 14a:12.2, L om utländska försäkringsbolag 60 §, L om försäkringsföreningar 12:2 och L om försäkringsmäklare 8d.2 § • PTC: TobaksL 21.3 § och AlkoholL 52.2 § 23.9.2018 Konsumenträtt
B. Förbudet kan förenas med ett. åläggande att korrigera B. Förbudet kan förenas med ett åläggande att korrigera marknadsföringsåtgärd • KSL 2:9 • VPML 7:2.3 • TobaksL 20.1 § och AlkoholL 50.1 § • L om gränsöverskridande förbudsförfarande 3.3 § 23.9.2018 Konsumenträtt
C. Utdömer vite till betalning • VitesL 10 § • L om KV 6.4 § • KSL 2:8a.3 • TobaksL 21.4 § och AlkoholL 52.3 § • KreditinstitutsL 86.3 § • L om försäkringsbolag 14a:11.2, L om utländska försäkringsbolag 60 §, L om försäkringsföreningar 12:2 och L om försäkringsmäklare 8c.3 § 23.9.2018 Konsumenträtt
D. Fattar beslut om verkställighet av hot om tvångsutförande • VitesL 15 § • TobaksL 21.4 § och AlkoholL 52.3 23.9.2018 Konsumenträtt
Vem anhängiggör ärende? KO (BMÄL 3.1 § 1 punkten och BMÄL 3.2 §) Näringsidkare (BMÄL 3.1 § 2 punkten, AlkoholL 52.2 § och TobaksL 21.3 §) FI (BMÄL 3.1 § 5 punkten) Kreditinstitut (BMÄL 3.1 § 6 punkten och BMÄL 3.2 §) Revisor som granskar sparkasseverksamhet eller förening för medlemsplacerare (BMÄL 3.1 § 7 punkten) Utländsk organisation eller myndighet (BMÄL 5 §) 23.9.2018 Konsumenträtt
PTC (AlkoholL 52.2 § och TobaksL 21.4 §) LS (AlkoholL 52.2 §) Finskt / utländskt försäkringsbolag, finsk / utländsk försäkringsförening eller försäkringsmäklare mot vilka FI:s förbudsbeslut riktas (BMÄL 6 §) PTC (AlkoholL 52.2 § och TobaksL 21.4 §) LS (AlkoholL 52.2 §) Kommun (TobaksL 21.4 §) 23.9.2018 Konsumenträtt
Subsidiär rätt att anhängiggöra ärende Vägrar KO Förening som bevakar löntagarnas och konsumenternas intressen Vägrar FI Förening som bevakar placerarnas intressen 23.9.2018 Konsumenträtt
Proceduren i MD Ansökan (innehåll se BMÄL 8 §) Delgivning av ansökan + uppmaning att bemöta ansökan (BMÄL 9, 11 och 12 §) Förberedelse (BMÄL 14 §) Sammanträde (BMÄL 15 §) Avgörandet kallas Beslut (BMÄL 17 §) Parterna står för sina egna rättegångskostnader (BMÄL 20 §) Ändring kan sökas hos HD (BMÄL 21 §) 23.9.2018 Konsumenträtt
Fall i MD 1989-2002 23.9.2018 Konsumenträtt
KO L om KV (1056/1998) Uppgifter: Övervakar lagligheten av marknadsföring och avtalsvillkor - i synnerhet inom de områden som har en avsevärd betydelse för konsumenterna eller inom vilka det kan antas att problem i fråga om konsumenternas ställning förekommer mest allmänt (L om KV 1.3 §) - genom egna iakttagelser - genom anmälningar från allmänheten, andra myndigheter, näringsidkare 23.9.2018 Konsumenträtt
Överdirektör på konsumentverket - har rätt att av näringsidkare få uppgifter (4.1 §): kan förenas med vite (4.2 §) - Om lagstridighet: Först skall KO på frivillig väg få till stånd ändring; först i andra hand tvångsåtgärder (L om KV 5 §): Utses av SR Överdirektör på konsumentverket 23.9.2018 Konsumenträtt
Marknadsrättsligt förbud (KSL 2:7 och 3:2) Eget förbud: - L om KV 6.2 §: — Ärende som inte har avsevärd betydelse för tillämpning av lag eller i övrigt = Förbudsföreläggande (+ vite) — Bestående om näringsidkaren inte motsätter sig inom utsatt tid (minst 8 dagar) 23.9.2018 Konsumenträtt
— Förbud krävs i brådskande ordning pga. 1) ärendets omfattning, - L om KV 6.3 §: — Förbud krävs i brådskande ordning pga. 1) ärendets omfattning, 2) förfarandets snabba verkan, eller 3) av annat särskilt skäl = Temporärt förbud (+ vite) KO skall inom 3 dagar föra ärendet till MD 23.9.2018 Konsumenträtt
Ansökan till MD Synlig verksamhet För att få prejudikat 23.9.2018 Konsumenträtt
Bistående av konsument Om det är viktigt med tanke på tillämpningen av lagen och konsumenternas allmänna intresse Om näringsidkare inte iakttar rekommendation av KKN 23.9.2018 Konsumenträtt
Konsumentrådgivning L om anordnande av konsumentrådgivning i kommunerna (72/1992) Uppgifter (2 §): Allmän upplysning och personlig rådgivning i konsumentfrågor Bistående av konsument i en enskild konflikt utredning av saken strävan efter förlikning Vid behov hänvisa konsumenten till rättskyddsorgan 23.9.2018 Konsumenträtt
Att vid behov lämna bistånd åt andra konsumentmyndigheter Att följa: Pris och kvalitet på konsumtionsnyttigheter Marknadsföringen av dem Allmänna avtalsvillkor Att vid behov lämna bistånd åt andra konsumentmyndigheter Se Helsingfors stads miljöcentral - Nationell konsumentrådgivning - EU-konsumentrådgivning 23.9.2018 Konsumenträtt
Otillbörlig marknadsföring KSL 2 kap. OBS! Kom ihåg lagens tillämpningsområde som definieras i 1 kap. Begreppen: Näringsidkare Konsument Konsumtionsnyttighet 23.9.2018 Konsumenträtt
Bestämmelser Generalklausulen (2:1) Förfarande får inte användas som - strider mot god sed, eller - annars är otillbörligt med hänsyn till konsumenterna (2:1.1) Uppgifter som är nödvändiga med tanke på konsumenternas hälsa och ekonomiska trygghet skall alltid ges (2:1.2) 23.9.2018 Konsumenträtt
Specialbestämmelserna i KSL 2 kap.: Identifierbarhet (2:1a) Osanna och vilseledande uppgifter (2:2) Obeställda nyttigheter (2:2a) Rabatterat pris (2:3) Kombinationserbjudanden (2:4) Jämförande reklam (2:4a) Utlottningar, tävlingar och spel (2:4b) Slumpartade förmåner (2:5) 23.9.2018 Konsumenträtt
I förordning uppställda krav vid marknadsföring vad gäller (2:6): Uppgifter om konsumtionsnyttigheters kvalitet, egenskaper och användning F om uppgifter som skall lämnas vid marknadsföring av bostäder (847/1983) F om uppgifter som skall lämnas vid energimärkning av hushållsmaskiner (772/1994) F om genomförande av vissa direktiv som gäller textilier (515/1997) Pris, kreditvillkor eller andra avtalsvillkor F om prisinformation vid marknadsföring av konsumtionsnyttigheter (1359/1999) Tävlingar för allmänheten och högsta tillåtna belopp för tilldelade pris eller gratisförmåner 23.9.2018 Konsumenträtt
Specialbestämmelser i KSL 7 och 10 kap. Obs!!! Specialbestämmelserna utesluter inte tillämpningen av KSL 2:1 utan fungerar ofta som goda riktlinjer för vad som är otillbörligt 23.9.2018 Konsumenträtt
Specialbestämmelser i annan lagstiftning LivsmedelsL (361/1995) 6 § ProduktsäkerhetsL (914/1986) LäkemedelsL (395/1987) 91 § AlkoholL (1143/1994) 33 § TobaksL (693/1976) 8—9 § KemikalieF (675/1993) 15—18 § VPML (495/1989) 2 kap. L om placeringsfonder (48/1999) 13 kap. KreditinstitutsL (1607/1993) 10 kap. L om fordons konstruktion och utrustning (1256/1992) 53b § PersonuppgiftsL (523/1999) 19 § L om televisions- och radioverksamhet (744/1998) 4 kap. 23.9.2018 Konsumenträtt
Påföljder vid brott mot bestämmelserna om marknadsföring Förbud (2:7) Mot näringsidkare som beställer eller företar förbjuden marknadsföring objektivt ansvar Vid särskilda skäl mot anställd hos sådan näringsidkare (2:7.2) ofta anst. hos små bolag Se MD 1998:21 och 2000:12 23.9.2018 Konsumenträtt
Omfattar den lagstridiga åtgärden och därmed jämförbara åtgärder Tidpunkt skall ges från vilken förbudet har verkan (BMÄL 17 §) Förenas med vite, om inte obehövligt av särskilda skäl Största vitet hittills 170.000 euro (MD 2002:6) 23.9.2018 Konsumenträtt
Korrigeringsföreläggande (KSL 2:9) Riktas mot näringsidkare Korrigering inom viss tid Om behövligt pga. uppenbara olägenheter för konsumenterna Kan förenas med vite Straff (SL 30:1 och KSL 11 kap.) Marknadsföringsbrott / konsumentskyddsförseelse Behandlas i tingsrätten gäller specialklausulerna KSL 2:2—6 Om förbud förenats med vite, är straff inte möjligt (KSL 11:4) 23.9.2018 Konsumenträtt
Formuleringen av förbudet Problem: Pga. processuella skäl måste det individualiseras blir lätt för snävt, dvs. kan lätt kringgås Får inte gå utöver vad part (KO) yrkat 23.9.2018 Konsumenträtt
Exempel MD 1998:18 KO yrkade primärt att svaranden (översättning): ”Förbjuds att i reklam som riktas till konsumenterna använda våld som medel för att skapa effekt” Sekundärt att svaranden ”Förbjuds att i marknadsföring som riktas till konsumenterna använda 'gone with the winchester'-reklamfilmen i tv-reklam eller i någon annan reklam som baserar sig på rörliga bilder eller använda någon annan beskrivning som innehåller en skjutincident eller något annat våldsamt beteende såsom medel för att skapa effekt utan samband med produkten” 23.9.2018 Konsumenträtt
KSL 2:1 Marknadsföringen beaktas ur konsumenternas synvinkel Marknadsföring som riktar sig mot särskilda grupper av konsumenter kan bedömas strängare: reklam riktad till barn (se TV- och radioL 25 §) MD 1990:16 MD 1995:16 MD 1996:9 MD 1996:12 MD 2000:12 MD 2002:7 23.9.2018 Konsumenträtt
OBS! Bevisbörderegeln för KSL 2:1 skiljer sig från regeln för 2:2—5 reklam riktad till sjuka MD 1982:14 MD 1983:3 Pharma Nord Handikappade Ett förfarande som är tillåtet med stöd av en specialklausul kan vara förbjudet enligt generalklausulen MD 1982:10 OBS! Bevisbörderegeln för KSL 2:1 skiljer sig från regeln för 2:2—5 23.9.2018 Konsumenträtt
L om televisions- och radioverksamhet 25 § Reklam i tv och radio får inte: orsaka moralisk eller fysisk skada hos barn genom utnyttjande av barns oerfarenhet och godtrogenhet uppmana barn att köpa produkter eller tjänster direkt uppmuntra barn att övertala sina föräldrar eller andra att köpa utannonserade produkter eller tjänster 23.9.2018 Konsumenträtt
utnyttja det speciella förtroende som barn hyser för föräldrar, lärare och andra personer utan skäl visa barn i farliga situationer I teleköpsändningar får inte barn uppmanas att ingå förbindelser om köp eller hyrning av varor eller tjänster 23.9.2018 Konsumenträtt
KO:s anvisningar KO har gett anvisningar i fråga om vad som är tillåtet vid marknadsföring av vissa nyttigheter bantningspreparat guldsmedsbranschens produkter optikerbranschens produkter huspaket skolfotografering 23.9.2018 Konsumenträtt
motorbränsle individuell pensionsförsäkring uppgifter om priset på begagnade bilar KO har gett anvisningar i fråga om vad som är tillåtet i fråga om vissa marknadsföringsmetoder näthandel specialerbjudanden miljöargument ambulerande försäljningsutställning begreppet ”gratis” prisbenämningar realisations- och slutförsäljningar 23.9.2018 Konsumenträtt
Förfaranden i strid med generalklausulen: lotterier, tävlingar sponsorering i skolan stamkundsmarknadsföring marknadsföring till barn Förfaranden i strid med generalklausulen: MD 1998:21 = förbud mot att sända kommersiella meddelanden till mobiltelefon utan samtycke i förväg MD 1992:15 = utdelning av varuprov genom postlucka MD 1992:12 = lotteri där alla vann; priset kunde avhämtas i Mariehamn MD 1991:1 = identifiering av reklam 23.9.2018 Konsumenträtt
Internationell marknadsföring: se MD 1987:13 Förfaranden i strid med sociala värderingar vilken är konsumentmyndigheternas kompetens? se ICC:s grundregler för reklam Art. 3: reklam får inte: utan vägande skäl spela på rädsla eller fruktan vädja till övertro eller vidskepelse innehålla något som kan befaras leda till eller uppmuntra till våldshandlingar vara diskriminerande i fråga om ras, religion eller kön 23.9.2018 Konsumenträtt
Numera har L om TV- och radioverksamhet 23 § klarlagt situationen: Reklam får inte: kränka människovärdet kränka någons religiösa eller politiska övertygelse gynna verksamhet som äventyrar hälsan, den allmänna säkerheten eller miljön diskriminera någon pga. ras, kön eller nationalitet 23.9.2018 Konsumenträtt
Hur bedömer du följande? 23.9.2018 Konsumenträtt
Eller detta? 23.9.2018 Konsumenträtt
Identifierbarhet hos reklam KSL 2:1a Av marknadsföring skall tydligt framgå: dess kommersiella syfte och för vems räkning marknadsföringen bedrivs 23.9.2018 Konsumenträtt
KSL 2:2 Vid marknadsföring får inte lämnas osanna eller vilseledande uppgifter Använda test måste vara opartiska och relevanta uttalanden av konsumenter bedöms som utsagor av näringsidkaren Superlativer? om uttalandet rör fakta 6 bedöms strängt om uttalandet är köpmannaskryt (värdeomdömen) 6 tillåts Prisinformation bedöms ofta enligt KSL 2:2 23.9.2018 Konsumenträtt
KSL 2:2a Förbud mot obeställda nyttigheter, om konsumenten förutsätts betala för dem återställa eller förvara dem, eller vidta någon annan åtgärd = negativ försäljningsmetod 23.9.2018 Konsumenträtt
KSL 2:3 Priset på en konsumtionsnyttighet får inte uppges vara nedsatt med ett större belopp än vad priset faktiskt understiger det pris som näringsidkaren tidigare uppburit MD 1981:1 MD 1998:16 23.9.2018 Konsumenträtt
Krav: näringsidkaren har på samma försäljningsställe för samma vara tidigare uppburit priset som anges vara nedsatt inte möjligt att hänvisa till t.ex. föregångarens priser inte möjligt att hänvisa till priser i filialbutik nyanskaffade varor kan inte realiseras begagnade varor kan inte realiseras MD 1981:15 23.9.2018 Konsumenträtt
KO: rabatten minst 10 % högst 2 mån./ gång eller 3 mån./år om priset ytterligare rabatteras får endast tilläggsrabatten sättas ut t.ex. förr 200,- nu 160,- (rabatt 20 %) om priset ytterligare sänks till 144,- är tilläggsrabatten 10 % och man får inte påstå att rabatten är 28 % 23.9.2018 Konsumenträtt
KSL 2:4 Förbudet mot vissa kombinations- och tilläggserbjudanden har modifierats: två eller flera nyttigheter säljs till ett gemensamt pris vid köp av nyttighet fås annan nyttighet utan vederlag eller till nedsatt pris 23.9.2018 Konsumenträtt
Tillåtna, om Erbjudandets innehåll och värde uppges I fråga om nyttigheter som erbjuds till ett gemensamt pris, nyttigheternas pris var för sig uppges, förutom då en nyttighets värde < 10 euro Villkoren för erbjudandet uppges (begränsningar i tid, mängd osv.) 23.9.2018 Konsumenträtt
Syftet med den upphävda regleringen om förbudet mot kombinationserbjudanden utan uppenbart sakligt samband var att konsumenten skulle kunna göra ett rationellt val och inte påverkas av förmåner kommer det att kunna uppnås med stöd av generalklausulen? mängdrabatter har varit tillåtna har tidigare förbjudna kombinationserbjudanden blivit tillåtna? 23.9.2018 Konsumenträtt
KSL 2:4a Jämförande reklam tillåten, om den uppfyller följande kriterier: Vederhäftighet Jämförbarhet Objektivitet (egenskaperna som jämförs är väsentliga, relevanta, kontrollerbara, utmärkande) Ingen förväxlingsbarhet Ingen misskreditering Ingen snyltning Ingen imitation 23.9.2018 Konsumenträtt
KSL 2:5 Förbud mot slumpartad förmån, vars erhållande förutsätter vederlag, köp av konsumtionsnyttighet eller avgivande av anbud Und.: sedvanliga tävlingsuppgifter i tidningar och tidskrifter som kan anses vara tidsfördriv 23.9.2018 Konsumenträtt
det skall vara möjligt att delta utan att man köper eller beställer det skall vara möjligt att utnyttja vinsten utan att man köper skall i praktiken vara ett faktiskt alternativ för konsumenten vederlagsfria alternativet skall presenteras lika klart Otillbörligt med stöd av KSL 2:1 ett marknadsföringslotteri dominerar marknadsföringen 23.9.2018 Konsumenträtt
Oskäliga avtalsvillkor Reglering av avtalsvillkor (KSL 3 kap.) marknadsrättsligt förbud (MD eller KO) riktas mot framtiden kan förenas med vite korrigeringsåläggande + straff finns inte kan riktas, förutom mot näringsidkare, också mot en sammanslutning av näringsidkare som utarbetar avtalsvillkor eller som ger anvisningar och rekommendationer om avtalsvillkor påverkar i princip inte ingångna avtal påverkar i princip inte giltigheten av avtal som näringsidkaren eller någon annan ingår i framtiden 23.9.2018 Konsumenträtt
KSL 3:1 Förbud mot användning av avtalsvillkor som med beaktande av priset för konsumtionsnyttigheten och av övriga på saken verkande omständigheter bör anses som oskäligt mot konsumenterna Helhetsbedömning 23.9.2018 Konsumenträtt
MD 1999:18 Helsingfors telefon - avgift för betalningsprogram MD 1996:18 Videokasettsuthyrningsfirman Makuuni - villkor om ersättning för oåterlämnad kassett MD 1996:22 Merita Bank – övertrasseringsavgift MD 1995:17 Asiakasrahoitus - avgift för påminnelse vid betalningsdröjsmål MD 1991:12 Fennia - ensidig ändringsrätt av försäkringsvillkor MD 1981:17 Merytuote - villkor om att reklamation skall ske skriftligen inom 14 dagar från underskrivande av avtalet och mottagandet av varan 23.9.2018 Konsumenträtt
Konsumentkrediter (KSL 7 kap.) Målet med lagstiftningen motarbeta överskuldsättning säkerställa konsumentens rationella val skydda konsumenten under själva kreditförhållandet skydda konsumenten mot alltför långtgående påföljder vid betalningsdröjsmål 23.9.2018 Konsumenträtt
Konsumentkredit (7:1) kredit som näringsidkare lämnar konsument i formen av lån, betalningsanstånd eller dylikt ekonomiskt arrangemang Undantag: köp av vara mot faktura betalning i poster av en nyttighet som tillhandahålls kontinuerligt T.ex. elektricitet, vatten 23.9.2018 Konsumenträtt
Begrepp i 7 kap. Kontokredit = Engångskredit = kreditens storlek varierar i enlighet med hur mycket krediten utnyttjas (t.ex. kreditkort) Engångskredit = motsats till kontokredit Nyttighetsbunden kredit = kredit för förvärv av konsumtionsnyttighet; beviljas antingen av näringsidkaren själv eller av någon som näringsidkaren ingått avtal med 23.9.2018 Konsumenträtt
Kreditpris = kontantpris + kreditkostnader Till kreditkostnaderna räknas inte en försäkring av konsumtionsnyttigheten Effektiv ränta = kalkylerad årlig ränta där kreditkostnaderna har beaktats Kredittid = den tid under vilken krediten skall betalas 23.9.2018 Konsumenträtt
Marknadsföring av konsumentkrediter Förbud mot att använda konsumentkreditgivning som huvudsakligt argument vid marknadsföring av andra konsumtionsnyttigheter (7:5) får inte vara den synligaste eller annars den mest betydelsefulla delen av reklamen MD 1988:6 23.9.2018 Konsumenträtt
Vid marknadsföring av engångskredit skall den effektiva räntan uppges (7:6) nämns kontantpriset, måste också kreditpriset nämnas exempel duger också, om näringsidkaren tillämpar olika slags villkor om försäkringsskyldighet finns, måste information lämnas om detta Vid marknadsföring av kontokredit skall den effektiva räntan uppges som exempel på en typisk situation (7:7) MD 1996:8 Enbart omnämnande av möjligheten att erhålla konsumentkredit innebär inte i sig marknadsföring av engångskredit / kontokredit (7:8) 23.9.2018 Konsumenträtt
Uppgifter som skall lämnas om konsumtionsvaror (F 97/1987) På försäljningshöljet skall anges följande uppgifter: Vedertaget uttryck för varan - vid behov användningsändamål, tillverkningsmaterial l. dyl. A) tillverkare eller B) den för vilken varan tillverkats (då används orden ”tillverkat för”) Innehållets mängd 23.9.2018 Konsumenträtt
Då det är påkallat med tanke på konsumentens hälsa eller ekonomiska trygghet, skall lämnas: Uppgifter om sammansättningen Tvätt-, rengörings- och skötselråd Bruks- och förvaringsanvisning Uppg. om eventuell fara vid användning eller förstöring av varan 23.9.2018 Konsumenträtt
Informationen skall lämnas både på finska och svenska (7 §) Und.: om uppgifterna lämnats genom anvisnings- eller varningsanteckningar som är allmänt kända ett språk räcker, om en vara säljs enbart i enspråkiga kommuner 23.9.2018 Konsumenträtt
Alkoholreklam 33.1 §: totalförbud mot vad gäller starka alkoholdrycker reklam och indirekt reklam annan försäljningsfrämjande verksamhet vad gäller starka alkoholdrycker 23.9.2018 Konsumenträtt
Indirekt reklam = främjande av försäljningen av en alkoholdryck i samband med reklam av en annan nyttighet så att ett etablerat kännetecken för en alkoholdryck oförändrat eller ändrat så att det ändå kan igenkännas används som kännetecken för nyttigheten eller annars associerar till en bestämd alkoholdryck 23.9.2018 Konsumenträtt
33.6 § Ytterligare undantag: i vissa fackpublikationer på serveringsställen, detaljhandelsställen och tillverkningsställen 33.6 § Ytterligare undantag: utländska trycksaker med spridning i Finland vilkas huvudsakliga syfte inte är att göra reklam för alkoholdrycker 33.7 § upplysningar om pris, sammansättning, egenskaper, tillverkning får ges 23.9.2018 Konsumenträtt
33.2 § förbud mot reklam och indirekt reklam annan försäljningsfrämjande verksamhet för svaga alkoholdrycker och för drycker med alkoholhalt på minst 1,2 volym-% sammankoppling av försäljningsfrämjande verksamhet för sådana drycker med säljfrämjande verksamhet för andra produkter och tjänster om: OBS! Undantaget i 33.6 § gäller 23.9.2018 Konsumenträtt
sådana personer framställs i marknadsföringen riktar sig till minderåriga, till personer som uppträder störande l. som uppenbart är berusade sådana personer framställs i marknadsföringen alkoholkonsumtion kopplas samman med framförande av fordon en alkoholdrycks alkoholhalt framhävs som en positiv egenskap stor alkoholkonsumtion framställs på ett positivt sätt nykterhet eller skälig konsumtion av alkohol framställs på ett negativt sätt 23.9.2018 Konsumenträtt
ger intrycket av att alkohol skapar en bild av att alkoholkonsumtion ökar prestationsförmågan eller främjar social eller sexuell framgång ger intrycket av att alkohol har medicinska l. terapeutiska egenskaper piggar upp, lugnar ned är en metod för att lösa konflikter står i strid med god sed metoder används som är opassande med tanke på konsumenten ger osanna eller vilseledande uppgifter om alkohol, alkoholkonsumtion, dess verkningar eller andra egenskaper 23.9.2018 Konsumenträtt