Nämndutbildning 10 februari 2016

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Evgenia Pavlovskaia, vt 2012
Advertisements

Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency Egenkontroll och tillsyn Peter Sörngård.
Juridiska aspekter på miljökvalitetsnormer för vatten i kommunal förvaltning och planering Karin Wall Länsstyrelsen Västra Götalands län Skara
Sandra Lagerkvist och Ida Knutsson. 2 Mål för folkhälsan, prop. 2002/03:35 Övergripande mål för folkhälsopolitiken: Skapa samhälleliga förutsättningar.
Tillsyn skola/förskola miljöförvaltningen Stockholms stad MILJÖFÖRVALTNINGEN.
-Hans Oscarsson- Vattenmyndigheten för Västerhavets vattendistrikt Vattenförvaltningen – vad har hänt och vad är på gång?
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
VAS-rådet den 14 februari 2008 / Anette Björlin Dricksvattenförekomster i Stockholms län - Prioritering för långsiktigt skydd Anette Björlin Länsstyrelsen.
Hur påverkar enskilda avlopp vattenkvaliteten i Emån? Thomas Nydén Emåförbundet.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län.
Resultat ÅU 2016 NV rapport Arbete med vattenskydd och planering krävs för att målet ska nås. Vattenförsörjningsplaner har tagits fram för allt.
Nytt från vattenförvaltningen Årsmöte för Skellefteälvens vattenråd
Fossilbränslefritt Kronoberg
Förslag till upplägg (denna sida behöver inte vara med sen)
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Modeller, vad gör de, och vilka är osäkerheterna
Samverkansträff för enskilda avlopp
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
En plattform för samhällsekonomisk analys
Weserdomen. Konsekvenser och förutsättningar
Utställning av Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen
Grön infrastruktur - Friluftsliv
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Tisdag den 21 mars – Samling och kaffe/te med macka
Lokalt vattenvårdsprogram i E-län
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Arbetsformer XX vattenråd.
Miljömålen i samhällsplaneringen
Har konsumenterna något val? Emelie Hansson, Naturskyddsföreningen
Miljömålen består av tre slags mål
Samrådsmöte Vilhelmina 23 februari 2015
Användning av EU-fonder för klimatanpassning
SIMAIR i Trafikverkets region Syd
Åtgärdswebben.
JOrdfalls samfällighet Tillstånd för grundvattenuttag
JOrdfalls samfällighet Tillstånd och vattenskydd
Samråd Vattenskydd Hummeln och kristdala
LIFE IP Rich Waters
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
reviderad Natura handbok
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Nationella kompetensrådet
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Schyst offentlig upphandling
Hur tolkar Länsstyrelsen kraven?
Systematiskt kvalitetsarbete
Utredningen om ekologisk kompensation
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Lokala åtgärdsprogram för vatten
Möjligheter till finansiering?
Upplägg Vattenförvaltning – en snabbkurs (Juha)
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Arbetsmiljöläget 1989.
Samhällsekonomisk analys på Vattenmyndigheterna
Hållbar utveckling måste vara
Dokumentera rätt i vården
Vattenprojekt Härjedalens kommun Pär Olofsson Janne Gabrielsson
Utgifter för miljöskydd inom massa- och pappersindustrin samt trävaruindustrin* Massa- och pappersindustrin har under många år lagt ner stora.
Tips för det praktiska ledarskapet
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Samhällsekonomisk analys på Vattenmyndigheterna
Buller inför rätta! Smakprover till frukost-buffén
Frukostseminarium buller praxisgenomgång Monika Gerdhem - Miljöjurist och chef för hälsoskyddsavdelningen på miljöförvaltningen i Stockholm
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Kontinuitetshantering
Presentationens avskrift:

Nämndutbildning 10 februari 2016 Från statusklassningar till åtgärder - En kommunal angelägenhet Juha Salonsaari Vattensamordnare Stockholms Stad Nämndutbildning 10 februari 2016

Upplägg Vattenförvaltning – en snabbkurs (Juha) Statusklassning – en övergripande genomgång (Juha) De juridiska förutsättningarna ur ett kommunalt perspektiv (Gunnar) Statusklassning på djupet (Juha) Åtgärder – ett kommunalt intresse och ansvar (Juha) Avslutande frågestund (Juha och Gunnar) 2018-09-21

Vattendirektivets fokusområden Vatten är ingen vara vilken som helst utan ett arv som måste skyddas, försvaras och behandlas som ett sådant. Värna växt- och djurliv i våra vatten Säkerställa tillgången på rent vatten för dricksvattenproduktion En kopp kaffe . . . . . . . . . . 130 liter En stor öl . . . . . . . . . . . . . .150 liter 1 kg potatis . . . . . . . . . . . . 290 liter 1 pizza . . . . . . . . . . . . . . .1200 liter En t-shirt av bomull . . . . 2 500 liter

Vad betyder vattnet för våra kommuner? Vattennära ekosystemtjänster är nyckelfaktorer för en levande stad Dricksvatten av god kvalitet Bra badvattenkvalitet Värdefulla strandpromenader Omfattande båtliv Rik biologisk mångfald Unikt sportfiske 2018-09-21

Sexåriga cykler

Det kommunala ansvaret i vattenförvaltningen Förslag till åtgärdsprogram samt förvaltningsplan för Norra Östersjöns vattendistrikt pekar på kommunalt ansvar: Myndigheter och kommuner ska inom sina ansvarsområden vidta de åtgärder som behövs enligt det åtgärdsprogram som fastställts. (5 kap 8 § MB) Åtgärderna kan genomföras direkt av myndigheten, av förorenaren eller av annan aktör som myndigheten bestämmer. Miljökvalitetsnormerna i våra vattenförekomster ska nås till 2021 eller 2027. Myndigheter och kommuner ska ansvara för att MKN följs (5 kap 3 § MB)

Övergripande struktur Miljökvalitets-normer (MKN) Anger vilken kvalitet vattnen ska ha och vid vilken tidpunkt normen ska vara uppnådd. Myndigheter och kommuner ansvarar för att normerna följs Åtgärds-program (ÅP) Beskriver vad som behöver göras för att miljökvalitetsnormen ska uppnås (där statusen är sämre än god). Riktar sig till myndigheter och kommuner Förvaltnings-plan (FP) Beskriver och sammanfattar vattenförvaltningsarbetets olika delar

Status Expertbedömning Bedömning av Risk att inte uppnå god status Modellering och bedömning av påverkan genom användning av belastningsdata Miljöövervakning Expertbedömning Status Klassificering genom användning av mätdata och bedömningsgrunder Påverkanstryck, källfördelning och bedömning av miljöproblem Bedömning av Risk att inte uppnå god status Ekonomisk analys – värdet av vatten MKN och Åtgärder

DPSIR – den blå tråden DPSIR – Modell antagen av EEA (European Environment Agency) för att beskriva orsakssamband i samspelet mellan samhället och miljön. Driving forces (Drivkrafter/aktiviteter som ligger bakom ett miljöproblem) Pressures (Påverkan, fysiska aktiviteter som orsakar problemet) States (Tillståndet i en miljö, på grund av påverkan) Impacts (Effekter/konsekvenser problemet orsakar) Responses (Responser, åtgärder som kan vidtas för att minska eller rätta till problemet)

Axplock av de nio förslag till åtgärder som riktar sig till kommunerna Kommunerna behöver inom sin tillsyn och prövning av a) miljöfarlig verksamhet och andra verksamheter ställa sådana krav så att miljökvalitetsnormerna för vatten följs, b) förorenade områden särskilt prioritera och ställa krav på utredningar och åtgärder så att miljökvalitetsnormerna för vatten följs. Åtgärd 2 Kommunerna behöver bedriva tillsyn så att a) utsläppen av kväve och fosfor från jordbruk och hästhållning minskas i de vattenförekomster där jordbruk bidrar till att miljökvalitetsnormerna för vatten inte följs eller riskerar att inte följas, b) tillförseln av växtskyddsmedel minskar till vatten inom områden med vattenförekomster som inte följer, eller riskerar att inte följa miljökvalitetsnormerna för vatten så att god kemisk status och god ekologisk status kan uppnås, Åtgärd 3 Kommunerna behöver ställa krav på hög skyddsnivå för enskilda avlopp som bidrar till att en vattenförekomst inte följer, eller riskerar att inte följa, miljökvalitetsnormerna för vatten. Åtgärd 4 Kommuner behöver genomföra tillsyn på avloppsledningsnät och mindre reningsverk och införa krav på ökad rening, eller på annat sätt minimera utsläpp, som bidrar till att vattenförekomster inte följer, eller riskerar att inte följa, miljökvalitetsnormerna för vatten. Åtgärd 7 Kommunerna behöver utveckla sin översikts- och detaljplanering och prövning enligt plan- och bygglagen så att miljökvalitetsnormerna för vatten följs. Åtgärden behöver genomföras efter samråd med länsstyrelserna. Åtgärd 8 Kommunerna behöver utveckla vatten- och avloppsvattenplaner särskilt i områden med vattenförekomster som inte följer, eller riskerar att inte följa miljökvalitetsnormerna för vatten. Åtgärden behöver genomföras efter samverkan med länsstyrelserna.

Från övergripande åtgärd till god status – den svenska vattenförvaltningsmodellen

Kommunerna har en unik position!

Principiell koppling mellan status och åtgärder MKN = God status Status 2015 (Måttlig) Status <God Ny åtgärd 1 Ny åtgärd 2 Ny åtgärd 3 God status Generellt åtgärdsgenomförandeunderskott Förbättringsbehov

Väl planerade åtgärder och investeringar utförda i god tid kostar mindre än paniklösningar i sista stund Åtgärdskostnad 2015 2021 2027 Tidpunkt för när MKN ska vara uppfylld