Universitetets organisation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dorota Lembrér Licentiand
Advertisements

Mälardalens högskola Det här är.
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Utbildningsvetenskap
Regionalt utvecklingscentrum, RUC Lärarutbildningsnämnden Göteborgs universitet Välkomna! Lärarlyftet – HT 2013 Lärarlyftet.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
IPKL-möte, måndagen den 25 februari 2013, kl i BE015
Hur blir man klok på universitetet?
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Förslag till rambeskrivning för institution 1 Namnförslag: Institutionen för pedagogik och specialpedagogik – Department of Education 1. Teman.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
Forum för genusvetenskap
Masterprogram i intersektionalitet ÅR 1 ÅR 2 UPPSATS (INLEDANDE FAS) GENUS VALBARA KURSER/ SPECIALLITTERATUR SJÄLVBILDS- KONSTRUKTIONER TEORETISKA PERSPEKTIV.
Universitetets organisation 1 UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Fakta och siffror GÖTEBORGS UNIVERSITET Institution enhet avdelning | Namn.
Lunds universitet UTBILDNING, FORSKNING OCH INNOVATION SEDAN 1666.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Lunds universitet UTBILDNING, FORSKNING OCH INNOVATION SEDAN 1666.
Sahlgrenska akademin Göteborgs universitet. Ledande i hälsovetenskap Sahlgrenska akademins vision.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Förordningstext Speciallärarexamen
Medicinska fakulteten Grundad 1666 – fakultet inom Lunds universitet Ca studenter Ca 950 forskarstuderande Ca anställda Ca 200 professorer.
Utfasning av LP01. Utfasning av LP – uppdrag från nämnden att se hur LP01 kan fasas ut skapa strukturer för utfasning.
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Skolan för Kemivetenskap Kungliga Tekniska högskolan KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning.
Företagsekonomiska institutionen.
Barn- och ungdomsvetenskap Masterprogram 120 hp Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Universitetets organisation
Universitetets organisation
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Företagsekonomiska institutionen
Universitetets organisation
Utbildning, forskning och innovation sedan 1666
Universitetets organisation
Sahlgrenska akademin Göteborgs universitet.
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
Göteborgs universitet Året 2016
Universitetets organisation
UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS)
Uppsala universitet i siffror
Universitetets organisation
Sahlgrenska akademin Göteborgs universitet.
Uppsala universitet i siffror
Universitetets organisation
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS)
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS)
Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet
Organisation och beslutsfattande på fakulteten för konst och humaniora
GÖTEBORGS UNIVERSITET
Universitetets organisation
Organisation och beslutsfattande på fakulteten för konst och humaniora
Grundlärarutbildningarna
Organisation och beslutsfattande på fakulteten för konst och humaniora
GÖTEBORGS UNIVERSITET
CUL: Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning
Ny arbetsordning för universitetet
Uppsala universitet i siffror
VFU i CL-programmet
Presentationens avskrift:

Universitetets organisation UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Universitetets organisation

Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet

Fakultetsledning Åke Ingerman dekan Monica Johansson prodekan UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Fakultetsledning Åke Ingerman dekan Monica Johansson prodekan Åsa Mäkitalo vicedekan för forskning Karin Rönnerman vicedekan för forskarutbildning Mats d Hermansson kanslichef

UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Organisation

Beredningar och kommittéer UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Beredningar och kommittéer Beredning för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (BUGA) Beredning för utbildning på forskarnivå (BUF) Beredning för forskning Dekanens prefektråd Lokala arbetsmiljökommittén Lärarförslagsnämnden Miljöberedningen

Institutioner och enheter UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Institutioner och enheter Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, IPKL Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, IDPP Institutionen för kost- och idrottsvetenskap, IKI Övriga enheter/avdelningar: Enheten för akademiskt språk PIL-enheten

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS Cirka 160 anställda Omsättning 2015: 167 Mkr, varav 87 Mkr inom utbildning, 79 Mkr inom forskning Utbildningsprogram: Pedagogik, kandidatprogram Yrkeslärarprogrammet International Master Programme in Educational Research Nordiskt masterprogram i pedagogik med inriktning mot aktionsforskning Masterprogram i utbildningsledarskap Speciallärarprogrammet Specialpedagogiska programmet Fr o m hösten 2015 och minst sex år framåt ges vid IPS dessutom återigen det statliga rektorsprogrammet på uppdrag av Skolverket, 30 hp fördelat över tre år Prefekt: Mona Arfs

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, IPKL UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, IPKL Cirka 140 anställda Omsättning 2015: 119 Mkr, varav 69 Mkr inom utbildning, 47 Mkr inom forskning Utbildningsprogram: Förskollärarprogrammet Barn- och ungdomsvetenskap, masterprogram International Master's Programme in Information Technology and Learning Masterprogram i utbildningsvetenskap med inriktning mot barn och ungdom Prefekt: Cecilia Wallerstedt

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, IDPP UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, IDPP Cirka 90 anställda Omsättning 2015: 93 Mkr, varav 64 Mkr inom utbildning, 28 Mkr inom forskning Utbildningsprogram: Masterprogram i didaktik Grundlärarprogrammet Kompletterande pedagogisk utbildning, KPU (ordinarie studiegång) Prefekt: Jonas Emanuelsson

Institutionen för kost- och idrottsvetenskap, IKI UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Institutionen för kost- och idrottsvetenskap, IKI Cirka 60 anställda Omsättning 2015: 62 Mkr, varav 41 Mkr inom utbildning, 17 Mkr inom forskning Utbildningsprogram: Hälsopromotionsprogrammet Kostekonomprogrammet med inriktning mot ledarskap Sports Coaching, kandidatprogram Prefekt: Claes Annerstedt

Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande, PIL UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande, PIL PIL erbjuder behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning för universitetets lärare, breddnings- och fördjupningskurser samt kurser för nya och erfarna handledare inom grund- respektive forskarutbildningen.   Universitetet har infört titeln Excellent lärare. Anställda lärare vid Göteborgs universitet kan ansöka om att bli prövade utifrån universitetsgemensamma bedömningskriterier. PIL utgör ett stöd till organisationen genom att anordna seminarier om utformning av pedagogiska. Flertalet lärare som medverkan i den högskolepedagogiska verksamheten har sin anställning på institutionerna vid Göteborgs universitet. Dessutom finns pedagogiska utvecklare, som har sin anställning vid PIL-enheten. Inalles finns ett 50-tal medarbetare. Chef: Tomas Grysell

Enheten för akademiskt språk, ASK UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Enheten för akademiskt språk, ASK ASK arbetar med att planera, genomföra och utveckla resurser med inriktning mot akademiskt språk riktade till studenter såväl som till personal.  Enheten erbjuder språkhandledning och språkrådgivning för hela universitetet i svenska och engelska. Språkhandledning för studenter tillhandahålls på alla fakulteter liksom på lärarutbildningarna. Med fokus på studenters utbildning utvecklas och implementeras resurser för att stärka lärares arbete i fråga om akademiskt språk. Enhetens medarbetare består huvudsakligen av språkhandledare (19 personer), där flertalet har sin anställning på en institution. Föreståndare (vik): Ann-Marie Eriksson

Starka forskningsmiljöer UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Starka forskningsmiljöer Bland fakultetens internationellt starka forskningsmiljöer finns flera inom området lärande, som: LinCS (Lärande, interaktion och medierad kommunikation i det moderna samhället). Får sedan år 2006 så kallat Linnéstöd från Vetenskapsrådet FUR (Förutsättningar, Utbildning och Resultat) Barnpedagogisk forskning (Early Childhood Education) Uppmärksammad nationellt och internationellt är också forskargruppen Ungdom, kultur och lärande liksom skolforskningen som bland annat behandlar skolans organisation och utbildningsplanering, undervisning, individers utveckling och lärande. Även samspelet mellan individ och miljö finns i fokus, liksom specialpedagogik samt vuxnas studiesituation Fakulteten är dessutom värd för ett av Göteborgs universitets styrkeområden inom forskning, Styrkeområdet Lärande, med LETStudion Drygt 50 Mkr från Vetenskapsrådet tillföll forskare vid fakulteten i årets stora utlysning inom utbildningsvetenskap (november 2014).

Utbildningsprogram UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Program på grundnivå: Hälsopromotion, kandidatprogram 180 hp  Kostekonomi med inriktning mot ledarskap, kandidatprogram 180 hp Pedagogik, kandidatprogram, 180 hp Sports Coaching, kandidatprogram, 180 hp Förskollärarprogrammet, 210 hp Grundlärarprogrammet, 180 – 240 hp Yrkeslärarprogrammet, 90 hp Program på avancerad nivå: Barn- och ungdomsvetenskap, masterprogram, 120 hp Masterprogram i didaktik, 120 hp International Master’s Programme in Educational Research, 120 hp International Master’s Programme in Information Technology and Learning, 120 hp Masterprogram i utbildningsledarskap, 120 hp Nordiskt masterprogram i pedagogik med inriktning mot aktionsforskning, 120 hp Speciallärarprogrammet, 90 hp Specialpedagogiska programmet, 90 hp Kompletterande pedagogisk utbildning, KPU, 90 hp (ordinarie studiegång) 75 procent av utbildningen vid fakulteten utförs inom ramen för de olika lärarprogrammen. Inalles studerar mer än 6000 studenter vid fakulteten, inräknat lärarstudenterna. Fr o m hösten 2015 och minst sex år framåt ges dessutom återigen det statliga rektorsprogrammet på uppdrag av Skolverket, 30 hp fördelat över tre år.

Utbildningsvetenskapliga fakultetens ämnen på forskarnivå Pedagogik (IPS, IPKL) Pedagogiskt arbete (IPS, IDPP, IPKL) Ämnesdidaktik med inriktningar (IDPP, IPS) Barn och ungdomsvetenskap (IPKL) Idrottsvetenskap (IKI) Kostvetenskap (IKI)

Doktorander fördelade på ämnen UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Doktorander fördelade på ämnen Ämne Antagna Kvinnor Män Pedagogik 50 37 13 Pedagogiskt arbete 39 30 9 Ämnesdidaktik 27 22 5 Barn- och ungdomsvetenskap 23 4 Idrottsvetenskap 15 8 7 Kostvetenskap 3 1 Summa: 162 123

26 CUL-doktorander IPS IDPP IPKL IKI 9 8 1 UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN 26 CUL-doktorander IPS IDPP IPKL IKI 9 8 1

UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Omfattning kurser och avhandling i hp (ej kost och idrott som har färre poäng) Kurser omfattar 85 hp (35 hp + 50 hp ) Introduktionskurs 5 hp Ämneskurs 15 hp Perspektiv på utbildningsvetenskapliga metoder 5+5+5 hp Valbara kurser 50 hp Avhandling omfattar 155 hp

Uppdrag Exempel på uppdragsverksamhet vid institutionerna: UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Uppdrag Exempel på uppdragsverksamhet vid institutionerna: Ansvarar bl a för att, på uppdrag av Skolverket, ta fram de nationella proven i flera skolämnen, bl a vid Projektet Nationella prov i främmande språk, NAFS vid IPS. NAFS tar fram de nationella proven och övriga bedömningsstödjande material i engelska, franska, spanska och tyska. IDPP har Skolverkets uppdrag att utveckla och ta fram nationella prov inom so-ämnena och inom no. Fr o m hösten 2015 och minst sex år framåt ges dessutom återigen det statliga rektorsprogrammet på uppdrag av Skolverket, 30 hp fördelat över tre år. Placerad vid IPS.

Personal Undervisande och forskande personal 335 UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Personal Undervisande och forskande personal 335 Doktorander , anställda: 53 Administrativ/teknisk personal 81 Totalt 474 anställda, motsvarande 402 heltidstjänster

Ekonomi, intäkter (2015) Intäkter i mnkr 486 totalt, varav UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Ekonomi, intäkter (2015) Intäkter i mnkr 486 totalt, varav 308 i anslag 178 i externa/övriga intäkter/uppdrag Intäkter i procent Anslag 63 % Externa/övriga intäkter/uppdrag 37 %

Ekonomi, kostnader (2015) Utgifter i mnkr 486 totalt, varav UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Ekonomi, kostnader (2015) Utgifter i mnkr 486 totalt, varav 308 för personalkostnader 43 för lokalkostnader 135 övriga kostnader Kostnader i procent Personalkostnader 63 % Lokalkostnader 9 % Övriga kostnader 28 %

Historien och lokalerna UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FAKULTETEN Historien och lokalerna Utbildningsvetenskapliga fakulteten bildades 1999. Tidigare tillhörde verksamheten Samhällsvetenskapliga fakulteten. Det mesta av fakultetens verksamhet sker vid Pedagogen i centrala Göteborg, dit man flyttade 2006, efter att verksamheten tidigare varit lokaliserad i Mölndal. Pedagogen vilar på historisk mark, bland annat delar av 1600-talsbefästningen av staden Göteborg, Bastionen Carolus Dux. Pedagogen hus A stod ursprungligen färdigt år 1855 och fungerade som sjukhus fram till år 1900. Pedagogen hus C stod klart 1862 och byggdes som Högre Allmänt Läroverk. Pedagogen hus B är nytt, från 2006. Våren 2011 invigdes huset Idrottshögskolan vid Evenemangstråket/Skånegatan. Huset är ett gemensamt kraftcentrum för tillämpad utbildning och forskning som rör idrott, hälsa och kost och delar av flera av fakultetens utbildningar inom området finns förlagda dit.