Ikett Personalpartner AB

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Individuellt lärande tillsammans
Advertisements

Skapa ideala kundprofiler
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Effektiv försäljningsprocess Werner Risberg VP, Sales
Föreläsning PGA 5 september 2011 Thomas Sonesson MONTREE AB.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Riktlinjer för presentationer
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
FÖRENKLING & DEFINITION AV SOLUTION SELLING
Att hålla en presentation
Att samtala med ungdomar om tobak
Läroplansträff Välkomna.
Nya utvecklingssamtal
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Vad hände i Östersund, kommer vi ihåg? Norrtings regionträff för Folktandvårdens chefer och staber
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Caseseminarium Sofie Johansson, sofjo153
Försäljningsargumentation
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Ikett Personalpartner AB Välkommen till Ikett och din säljutbildning.
Sundsvalls kommuns Servicecenter HR, IT, Ekonomi Jonas Borg, koncernstaben, Sundsvalls kommun
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Värmdö IF P-00 Spelidé. VIF P00 - Spelidé 1.Formation 2.Speluppbyggnad & etablering 3.Anfallsspel 4.Anfallsvapen 5.Försvarsspel ”Gott omdöme får man av.
Min verksamhet som mentororganisation. Att vara mentororganisation Associationer till betydelsen av ”mentor” Ledare Föreläsare Hjälp-stöd-stöttning Rådgivning.
ÄAIK P03:BLÅ Lag & Spelarutveckling NIVÅANPASSNING.
Personlig försäljning Kap. 2
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Steg 1 Grundtränarens uppgifter
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?

LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Att skriva en resonerande text
Det är insidan som räknas!
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Seminarium 1 – redovisning/bokföring
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att skriva CV och ansökningsbrev Intervju – hur kan det gå till?
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Coachande samtal.
Din företags-broschyr
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Välkomna till workshop ENERGITJÄNSTEUTVECKLING
Tips för bättre kommunikation
CV 1.0 – vad är det och hur tusan gör man?.
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Företagets intressenter
Presentationens avskrift:

Ikett Personalpartner AB Välkommen till Ikett och din säljutbildning

Ikett – Reflektion Vad tar du med dig från gårdagen? Välj ut tre saker som du tycker var särskilt givande.

Målet med detta pass Säljprocess med en Kundanpassad försäljning Ta fram lathundar: Intresseväckare Frågor Behov Invändningar Ha kul!

Vår omvärld där ute….. Tuff konkurrens Kunders olika kunskap Krav på att skapa Ekonomi Utveckling i rasande tempo

Ert mål Vinna marknadsandelar Stärka varumärket - Ikett Nå framgång/göra karriär? Tjäna pengar!! Ha kul på jobbet Valfri sida…

Kundernas krav på oss…. Skapa kundanpassande erbjudanden Proffs på bemanning inom industrin Öka genomslaget i kundmötena

Det finns hinder på vägen…… Varumärket – varför Ikett? Kundernas inställning till bemanning Ledtider varierar Rätt Mental Inställning ?

En del av lösningen… Säljstruktur som ska: Öka genomslaget i kundmötena Påvisa värdet av Ikett Hög kvalitativ nivå på försäljningen Proffsig nivå av affärsmannaskap

Målet med denna dag Kundanpassad försäljning Vi ska erbjuda våra tjänster där kund förstår mervärdet Att arbeta med en kundanpassad försäljning Utbyta erfarenheter och vara smarta tillsammans Skapa framgångsrik försäljning

Vissa kunder uppfattar säljare så här…. Säljaren: Lyssnar inte på våra behov Förstår sig inte på min verksamhet Visar ingen respekt är pushy samt aggressiv förklarar inte sin lösning på ett bra sätt

Att sälja på en högre nivå... Möta kunderna på deras nivå Förbereda sig på kundens verksamhet Förmåga att diskutera, i en kundanpassad roll, förstå kundens viktigaste hinder/utmaningar Leverera kundanpassad lösning Detta för att uppnå trovärdighet och förtroende för ett långsiktigt samarbete

Grupparbete Presentera den optimala affärsmässiga fältsäljaren Egenskaper Kunskaper / färdigheter Beteenden Presentera på blädderblock!

Aktivitetsmål/Bearbetningsplattformen köpplattformen Målsättningen för fältsäljare är minst 8 kundbesök per vecka och 50 säljsamtal A – Hyr för mer än 10 mkr per år (15 personer i snitt på årsbasis) B – Hyr för 2-9 mkr per år (4-15 personer i snitt på årsbasis) C – Hyr för 0-2 mkr på årsbasis (0-3 personer i snitt på årsbasis) Kom ihåg att det är mycket lättare att behålla en kund än att skaffa en ny. Det är också mycket lättare att sälja mer till en befintlig kund än vad det är att dra in fler nya kunder.

1. Boka besök/Skriv ditt bokningsmanus Hälsningsfras Sök rätt person Tidsavstämning Intresseväckare Mål med samtalet Styr mot kalendern Säkra rätt deltagare Sammanfatta Stäm av rätt adress Maila bekräftelse (inklusive Broschyr)

Olika typer av invändningar Reflexinvändningar Kommer tidig i samtalen Ogenomtänkta Standardiserade Reella invändningar Upprepas Kommer ofta senare i samtalen Genomtänkta Har inte tid! Är inte intresserad! Vi har nöjd med vår leverantör! Skeptisk på grund av...! Inte så glad pga…! Vi skall testa andra…

Behandling av invändningar Reflex Reella Behandlas ej Styr vidare Förekom dem Behandlas

Grupparbete - intresseväckare Gruppvis Ta fram 1-2 slagkraftiga intresseväckare för att avväpna de tidiga invändningarna som kan komma från era kunder. Formulera ordagrant och skriv på ett blädderblock

Prova igen – att ringa och boka besök! Dela in er två och två Sätt er var ni vill Ring till varandra Testa ert eget ”manus” Öva, öva..och öva igen…

Fallgrop - som vi ska undvika Vissa kunder uppfattar säljare så här…. Säljaren: Lyssnar inte på våra behov Förstår sig inte på min verksamhet Visar ingen respekt är pushy samt aggressiv förklarar inte sin lösning på ett bra sätt

Kontakt - klimat / struktur Småprat – skapa kontakt Kort presentation Tidsavstämning Väck uppmärksamhet Vad gör vi här och varför ? Ta initiativet - genomgång av agenda Ok från kund att gå vidare

Hur skapa genomslag i inledningen Kunden behöver bevis för att vi kan skapa värde för honom/henne. Vilken intresseväckare kommer att fungera bäst? Ta fram exempel – låt oss prioritera de bästa tillsammans.

Skapa bra klimat, OK-OK

Kundens hinder/utmaningar Varför hinder/utmaningar? Mycket viktigt sett ur kundens perspektiv Bygg trovärdighet genom att antingen påvisa att du känner till utmaningarna, eller synliggöra dem tillsammans med kunden Utmaningarna är en viktig nyckel Det kan finnas många kända och okända för kunden

Mål behovsfasen För att kunna presentera en lösning som passar kunden! Du skall förstå Kunden skall förstå Kunden skall förstå att du har förstått

Aktuellsituation – här och nu….. Behov Aktuellsituation – här och nu….. Önskeläge – vad vill ni, vad händer kommande veckor, månad..

Tratten

USP (Unique Selling Point) Varför USP? För att differentiera oss mot konkurrenter För att visa på/förstärka värdet med vår lösning För att få svar på frågan “What’s in it for me?”

Beslut Vid behov - alternativa avslutstekniker Sammanfattning Alternativmetoden ”Ta för givet” metoden Rak fråga!! Sammanfattning Nästa steg Vad händer nu? Vem gör vad? När sker det? Det lilla extra

@ your service Enrique Havskog 0733 -464626 enrique.havskog@ikett.com