Stöd till handledarutbildning – Inblick i det pågående arbetet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
En väg in för utlandsutbildad vårdpersonal Projekt i landstinget Västmanland
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Försäkringsmedicinsk utbildning för ST-läkare och specialister Sjukskrivningsmiljarden Överenskommelse om en kvalitetssäker och effektiv sjukskrivningsprocess.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Studierektorganisation - Inventering avseende AT och ST läkare Västra Götalandsregionen 2016.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation Steg 1 Datum:
Mina vårdkontakter blev 2015……
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Återkoppling från Socialstyrelsens workshop 27/
Avdelningen för vård och omsorg
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Barnets bästa i främsta rummet
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
Kommunerna tar över ansvar för att utföra viss hälso- och sjukvård i gruppbostäder och daglig verksamhet enligt LSS Anna-Lena Möllstam Tf enhetschef Sociala.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Formativt lärande.
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
ÄLDREHÄLSA KRONOBERG Äldrehälsa Kronoberg är en innovationssatsning för att med utgångspunkt i individens behov, utveckla hälsa, vård och omsorg för äldre.
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Arbetsformer XX vattenråd.
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Svenska i gymnasieskolan
Välkomna, nu börjar vi! Nina Frid Susanna Höijer handläggare handläggare.
Ulrika Henriksson Studierektor BUP Stockholm
Nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård
Din lön och din utveckling
Nya bestämmelser om läkarnas ST - SOSFS 2015:8 - Målbeskrivningar 2015
Med kunskap i centrum – för god hälsa, vård och omsorg
RISKBEDÖMNINGAR Inför ändringar i verksamheten
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Vård och omsorgsutbildning
Utveckling av kliniskt träningscentrum (KTC) i
En demensstrategi för Sverige – hur jobbar vi vidare?
Läkarförbundets primärvårdsenkät 2015 Resultat - ST i allmänmedicin
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Göteborgs universitet förnyas
Målbild för den sjukvårdsregionala samverkan.
Diagnos och delaktighet
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Nästa steg regionkalmar.se.
Återkoppling- remisshantering av revidering Västbus riktlinjer
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Forskningsetik – läkaretik
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Barnrättsperspektiv inom socialtjänsten
Samordningsförbundet Göteborg Hisingen/ DELTA
Handeldarmodell för Skaraborgs sjukhus och Primärvården Skaraborg
Barnkonventionen och barnrättslagen
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Caisa Hedlund, Vårdvalsråd Vårdval fysioterapi
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

Stöd till handledarutbildning – Inblick i det pågående arbetet Ragnhild Mogren 2016-09-08

Utbildningsstöd och utbildningsmaterial Kursämnen På gång: Stöd till handledarutbildning Utbildningsmaterial Webbutbildning om läkemedelsbehandling Utbildningsmaterial om M.I.N.I. som stöd för differentialdiagnostik vid psykisk ohälsa Planeras: Introduktion till ST ”Öppet hus”: fredag kl. 9.15-9.45, Foajé Nord 20xx-xx-xx

Utgångspunkter för Socialstyrelsens initiativ Socialstyrelsen har i uppgift att främja utbildning av handledare inom ST framgår av 17 § förordningen (2015:284) med instruktion för Socialstyrelsen SOSFS 2015:8 och Målbeskrivningar 2015 ställer höga krav på handledning, handledare och utbildning för handledare Stödet utgår från Socialstyrelsens bestämmelser om läkarnas ST 20xx-xx-xx

SOSFS 2015:8 om handledning & handledarutbildning Handledningen ska ges kontinuerligt i form av stöd och vägledning Handledningen bör planeras in i ordinarie tjänstgöringsscheman Verksamhetschef och handledare ska bedöma kompetensutvecklingen kontinuerligt Huvudansvarig handledare ska utses Bör tjänstgöra där STL huvudsakligen genomför sin ST Tillgång till handledare under varje utbildningsperiod Handledarutbildningen bör innehålla handledning, pedagogik, metoder för bedömning, kommunikation och etik 2018-09-19 Med kunskap i centrum

Syfte Att stödja utveckling och uppläggning av utbildning av handledare inom ST Därmed verka för en hög och jämn kvalitet i handledarutbildingar och, på sikt, i handledningen inom ST 20xx-xx-xx

Målgrupp Den som utvecklar, tillhandahåller eller anordnar utbildning av handledare inom ST Initialt inom läkarnas ST, på sikt, efter revideringar, också inom tandläkarnas ST 20xx-xx-xx

Funktion & innehåll Funktion: ska kunna användas i utformning och utveckling av handledarutbildning Även i upphandling/beställning av handledarutbildning Innehåll (obs! under arbete) Ange kompetens som kan vara lämplig att handledaren har (kompetensområden, kompetensmål) Ange förslag på aktiviteter och moment som kan vara lämpliga att ingå i en handledarutbildning ”Här kan det vara lämpligt att deltagarna får diskutera X” ”Här kan det vara lämpligt att deltagarna får pröva på olika metoder för Y” ”Detta kan till exempel tränas genom Z” 20xx-xx-xx

T.ex. kursbeskrivningar T.ex. kursämnen eller rekommendationer från SLF eller specialitetsföreningar SOSFS 2015:8, Målbeskrivningar 2015 2018-09-19

Arbetssätt Arbete i expertgrupp Arbete i projektgruppen ”Kunskapsinhämtning” Arbete i projektgruppen Ventilering i referensgrupper ST-rådet Medicinskt sakkunniga på Socialstyrelsen 20xx-xx-xx

Expertgruppens sammansättning ”Spridning” avseende erfarenheter av att arbeta med handledarutbildning, erfarenheter av funktioner och roller inom ramen för ST, specialitet, och ”hemvist” olika delar av landet små och stora sjukhus samt vårdcentral. 20xx-xx-xx

Tidsplan Arbetsseminarium med expertgrupp (30-31 maj 2016) Projektgruppen arbetar vidare utifrån (bl.a.) underlag från arbetsseminariet Det pågående arbetet presenteras för studierektorer på FSL (8 sep 2016) Arbetet ventileras i referensgrupper (sep & okt 2016) Medicinskt sakkunniga på Socialstyrelsen ST-rådet Stödet beslutas om i uppdragets styrgrupp (ca jan 2017) Stödet publiceras (början av 2017) Troligen pdf på Socialstyrelsens webbplats 20xx-xx-xx

Arbetet i expertgruppen Diskussion om handledarens roll, handledarens kompetensbehov, och aktiviteter och moment som kan vara lämpade för en handledarutbildning. 20xx-xx-xx

Handledarens roll Idag: Vad gör handledaren? I framtiden: Vad borde handledaren göra? Vilka krav ställer framtidens ST och hälso- och sjukvård på handledarkompetensen? Vad har ST-läkaren för behov av handledning? Förutsättningar: Hur skiljer sig rollen möjligen mellan specialiteter/ arbetsplatser/landsändar …? 20xx-xx-xx

Handledarens kompetensbehov Vad behöver handledaren kunna för att uppfylla de krav som rollen för med sig? möta de utmaningar som finns? möta de utmaningar som vi står inför? Vilka kompetensområden kan vi identifiera? 20xx-xx-xx

Lämpliga aktiviteter och moment Utifrån det identifierade kompetensbehovet: Hur lär sig blivande handledare detta bäst? Vilka aktiviteter är lämpliga att ingå i en handledarutbildning? 20xx-xx-xx

Möjliga kompetensområden [1] Regelverk & system, ex: Relevanta bestämmelser Formellt utpekade roller och ansvar, ex. VC:s ansvar System och strukturer som ST och handledning ingår i, ex. egna verksamheten, H & S-systemet, Försäkringskassan … Samverkan inom/med ovanstående Tillämpning av målbeskrivningen samt det individuella studieprogrammet, ex: Tolka och tillämpa målbeskrivningen Lägga upp det individuella studieprogrammet utifrån ovanstående Följa upp och vid behov revidera det individuella studieprogrammet 20xx-xx-xx

Möjliga kompetensområden [2] Strukturerad handledning, ex: Vad är handledning? Ex. i relation till instruktion Att lägga upp och planera strukturerad handledning Att leda lärandet/verka för en lärandemiljö, ex. anpassa handledningen utifrån ST-läkarens behov och förutsättningar, ta ett ansvar för det egna lärandet Bedömning av ST-läkarens kompetens, ”formativt” och ”summativt”, återkoppling 20xx-xx-xx

Möjliga kompetensområden [3] Roll, relation, möte, ex: Vad ingår i handledarrollen? Var går gränserna för handledarrollen? Handledarens dubbla/flerfaldiga roller, ex. att både stödja och bedöma/ge kritik Handledarens och ST-läkarens dubbla/flerfaldiga relationer, ex. både handledare/ST-läkare och kollegor Situationer och dilemman som kan uppstå av ovanstående, ex. av etisk karaktär Hur ex. kön, ålder eller kulturell bakgrund kan påverka handledningen Samtalsmetodik & mötesteknik 20xx-xx-xx

Frågor eller kommentarer? ragnhild.mogren@socialstyrelsen.se 20xx-xx-xx

Mer information finns på: www.socialstyrelsen.se Prenumerera på vårt nyhetsbrev: www.socialstyrelsen.se/nyhetsbrev