Stöd till handledarutbildning – Inblick i det pågående arbetet Ragnhild Mogren 2016-09-08
Utbildningsstöd och utbildningsmaterial Kursämnen På gång: Stöd till handledarutbildning Utbildningsmaterial Webbutbildning om läkemedelsbehandling Utbildningsmaterial om M.I.N.I. som stöd för differentialdiagnostik vid psykisk ohälsa Planeras: Introduktion till ST ”Öppet hus”: fredag kl. 9.15-9.45, Foajé Nord 20xx-xx-xx
Utgångspunkter för Socialstyrelsens initiativ Socialstyrelsen har i uppgift att främja utbildning av handledare inom ST framgår av 17 § förordningen (2015:284) med instruktion för Socialstyrelsen SOSFS 2015:8 och Målbeskrivningar 2015 ställer höga krav på handledning, handledare och utbildning för handledare Stödet utgår från Socialstyrelsens bestämmelser om läkarnas ST 20xx-xx-xx
SOSFS 2015:8 om handledning & handledarutbildning Handledningen ska ges kontinuerligt i form av stöd och vägledning Handledningen bör planeras in i ordinarie tjänstgöringsscheman Verksamhetschef och handledare ska bedöma kompetensutvecklingen kontinuerligt Huvudansvarig handledare ska utses Bör tjänstgöra där STL huvudsakligen genomför sin ST Tillgång till handledare under varje utbildningsperiod Handledarutbildningen bör innehålla handledning, pedagogik, metoder för bedömning, kommunikation och etik 2018-09-19 Med kunskap i centrum
Syfte Att stödja utveckling och uppläggning av utbildning av handledare inom ST Därmed verka för en hög och jämn kvalitet i handledarutbildingar och, på sikt, i handledningen inom ST 20xx-xx-xx
Målgrupp Den som utvecklar, tillhandahåller eller anordnar utbildning av handledare inom ST Initialt inom läkarnas ST, på sikt, efter revideringar, också inom tandläkarnas ST 20xx-xx-xx
Funktion & innehåll Funktion: ska kunna användas i utformning och utveckling av handledarutbildning Även i upphandling/beställning av handledarutbildning Innehåll (obs! under arbete) Ange kompetens som kan vara lämplig att handledaren har (kompetensområden, kompetensmål) Ange förslag på aktiviteter och moment som kan vara lämpliga att ingå i en handledarutbildning ”Här kan det vara lämpligt att deltagarna får diskutera X” ”Här kan det vara lämpligt att deltagarna får pröva på olika metoder för Y” ”Detta kan till exempel tränas genom Z” 20xx-xx-xx
T.ex. kursbeskrivningar T.ex. kursämnen eller rekommendationer från SLF eller specialitetsföreningar SOSFS 2015:8, Målbeskrivningar 2015 2018-09-19
Arbetssätt Arbete i expertgrupp Arbete i projektgruppen ”Kunskapsinhämtning” Arbete i projektgruppen Ventilering i referensgrupper ST-rådet Medicinskt sakkunniga på Socialstyrelsen 20xx-xx-xx
Expertgruppens sammansättning ”Spridning” avseende erfarenheter av att arbeta med handledarutbildning, erfarenheter av funktioner och roller inom ramen för ST, specialitet, och ”hemvist” olika delar av landet små och stora sjukhus samt vårdcentral. 20xx-xx-xx
Tidsplan Arbetsseminarium med expertgrupp (30-31 maj 2016) Projektgruppen arbetar vidare utifrån (bl.a.) underlag från arbetsseminariet Det pågående arbetet presenteras för studierektorer på FSL (8 sep 2016) Arbetet ventileras i referensgrupper (sep & okt 2016) Medicinskt sakkunniga på Socialstyrelsen ST-rådet Stödet beslutas om i uppdragets styrgrupp (ca jan 2017) Stödet publiceras (början av 2017) Troligen pdf på Socialstyrelsens webbplats 20xx-xx-xx
Arbetet i expertgruppen Diskussion om handledarens roll, handledarens kompetensbehov, och aktiviteter och moment som kan vara lämpade för en handledarutbildning. 20xx-xx-xx
Handledarens roll Idag: Vad gör handledaren? I framtiden: Vad borde handledaren göra? Vilka krav ställer framtidens ST och hälso- och sjukvård på handledarkompetensen? Vad har ST-läkaren för behov av handledning? Förutsättningar: Hur skiljer sig rollen möjligen mellan specialiteter/ arbetsplatser/landsändar …? 20xx-xx-xx
Handledarens kompetensbehov Vad behöver handledaren kunna för att uppfylla de krav som rollen för med sig? möta de utmaningar som finns? möta de utmaningar som vi står inför? Vilka kompetensområden kan vi identifiera? 20xx-xx-xx
Lämpliga aktiviteter och moment Utifrån det identifierade kompetensbehovet: Hur lär sig blivande handledare detta bäst? Vilka aktiviteter är lämpliga att ingå i en handledarutbildning? 20xx-xx-xx
Möjliga kompetensområden [1] Regelverk & system, ex: Relevanta bestämmelser Formellt utpekade roller och ansvar, ex. VC:s ansvar System och strukturer som ST och handledning ingår i, ex. egna verksamheten, H & S-systemet, Försäkringskassan … Samverkan inom/med ovanstående Tillämpning av målbeskrivningen samt det individuella studieprogrammet, ex: Tolka och tillämpa målbeskrivningen Lägga upp det individuella studieprogrammet utifrån ovanstående Följa upp och vid behov revidera det individuella studieprogrammet 20xx-xx-xx
Möjliga kompetensområden [2] Strukturerad handledning, ex: Vad är handledning? Ex. i relation till instruktion Att lägga upp och planera strukturerad handledning Att leda lärandet/verka för en lärandemiljö, ex. anpassa handledningen utifrån ST-läkarens behov och förutsättningar, ta ett ansvar för det egna lärandet Bedömning av ST-läkarens kompetens, ”formativt” och ”summativt”, återkoppling 20xx-xx-xx
Möjliga kompetensområden [3] Roll, relation, möte, ex: Vad ingår i handledarrollen? Var går gränserna för handledarrollen? Handledarens dubbla/flerfaldiga roller, ex. att både stödja och bedöma/ge kritik Handledarens och ST-läkarens dubbla/flerfaldiga relationer, ex. både handledare/ST-läkare och kollegor Situationer och dilemman som kan uppstå av ovanstående, ex. av etisk karaktär Hur ex. kön, ålder eller kulturell bakgrund kan påverka handledningen Samtalsmetodik & mötesteknik 20xx-xx-xx
Frågor eller kommentarer? ragnhild.mogren@socialstyrelsen.se 20xx-xx-xx
Mer information finns på: www.socialstyrelsen.se Prenumerera på vårt nyhetsbrev: www.socialstyrelsen.se/nyhetsbrev