Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Med kunskap i centrum – för god hälsa, vård och omsorg

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Med kunskap i centrum – för god hälsa, vård och omsorg"— Presentationens avskrift:

1 Med kunskap i centrum – för god hälsa, vård och omsorg
Kursämnen under ST Jenita Nilsson

2 Socialstyrelsen och ST
SOSFS  2008:17 Specialiseringstjänstgöring (ST) 5 år Tjänstgöring Kurser Seminarier Teoretiska studier Auskultation Kursämnen som utbildningsstöd SK-kurser Upphandling och antagning Särskilda uppdrag läkemedel (SKiLLS) psykiatri Bevis om specialistkompetens Med kunskap i centrum

3 Kursämnen … … är ett utbildningsstöd för aktörer under ST
ST-läkare/handledare i val av kurs Kursgivare/kursarrangör i utformning eller utveckling av kurs Socialstyrelsen och andra beställare vid upphandling av kurs Med kunskap i centrum

4 Ett kursämne … är ett ämne i vilket det är lämpligt att genomföra kurs eller kurser ska på ett ändamålsenligt sätt ringa in och benämna ett kompetensområde ska kunna ligga till grund för utveckling av en eller flera kurser kan vara specialitetsspecifikt kan vara specialitetsövergripande. Med kunskap i centrum

5 Exempel Läkaren som medarbetare och ledare
Kurser i detta ämne syftar till att ST-läkaren ska förstå sin roll som medarbetare och ledare samt att underlätta för ST-läkaren att axla ledaruppgiften. Det är lämpligt om ST-läkaren får möjlighet att reflektera över sitt eget sätt att förhålla sig i olika situationer och som kräver aktivt medarbetarskap och ledarskap. Kurs i ämnet integreras lämpligen med kurs i ämnet Pedagogik. Efter deltagande i kurs eller kurser i ämnet bör ST-läkaren kunna: Analysera den egna rollen som del av ett team med gemensamma och skilda ansvarsområden Tillämpa självkännedom i rollen som medarbetare och ledare i olika grupper Ge och ta emot återkoppling på ett konstruktivt sätt Analysera och hantera olika gruppers dynamik Identifiera och ta tillvara på medarbetares kompetens Hantera konflikter mellan individer och mellan grupper Analysera och hantera lokala arbetsplatskulturer Analysera och problematisera ledarskap i olika situationer Reflektera över skillnader mellan chefskap och ledarskap Basera ledarskapet på en analys av verksamhetens förutsättningar Exempel Målgrupp för ämnet: Kurs inom ämnet bör läsas: Delmål som ämnet bör svara mot: Alla specialiteter Tidigt Mitten Sent SOSFS 2008:17: Ledarskapskompetens Kommunikativ kompetens SOSFS 2015:xx: Medarbetarskap, ledarskap, etik, systematiskt kvalitets- och patientsäkerhetsarbete

6 Olika målnivåer Med kunskap i centrum

7 Mål som utformats för att främja konstruktiv länkning
Samstämmighet/länkning mellan: Jämför constructive alignment (Biggs, 2003; Biggs & Tang, 2011) Mål/förväntat utfall ex. kompetensmål Beskrivning av vad ST-läkaren förväntas kunna efter genomförd utbildningsaktivitet. Utbildningsaktivitet ex. kurs Vilka utbildningsaktiviteter är lämpliga att använda för att uppnå uppsatta kompetensmål? Uppföljning/bedömning Vilken typ av uppföljning/bedömning bör användas för att mäta/kontrollera att ST-läkaren har uppnått de uppsatta kompetensmålen? Med kunskap i centrum

8 Kvalitetsgranskande grupp
Projektorganisation Arbetsgrupper: Projektgrupp: Projektgrupp - projektledare - pedagogisk utvecklare - administratör - medicinsk sakkunnig - juridisk sakkunnig Expertgrupper Remissförfarande Kvalitetsgranskande grupp Expertgrupper Med kunskap i centrum

9 Expertgrupper specialitetsövergripande ämnen
Totalt 19 experter som har utgjorts av studierektorer, överläkare, specialistläkare, ST-läkare samt personer som på annat sätt är engagerade i utbildningsfrågor inom ST. En bred sammansättning utifrån kriterierna: specialister och ST-läkare arbetar med medicinska specialiteter, kirurgiska specialiteter, laboratoriespecialiteter, psykiatri och allmänmedicin arbetar på universitetssjukhus, länssjukhus och primärvård verksamma i norra och södra Sverige verksamma i större och mindre orter en jämn spridning i kön och ålder forskningsaktiva (disputerade eller i senare delen av forskarutbildning) och inte forskningsaktiva. Med kunskap i centrum

10 Specialitetsövergripande kursämnen
Svarar mot gemensamma delmål som: Ledarskapskompetens kompetens inom kommunikation medicinsk vetenskap och kvalitetsarbete Totalt 8 kursämnen Läkarens roll och ansvar i sjukvårdsorganisationen Läkaren som medarbetare och ledare Medicinsk vetenskap Pedagogik Palliativ vård i livets slutskede Försäkringsmedicin Svåra samtal och sjukdomsförebyggande arbete Läkemedel Med kunskap i centrum

11 Expertgrupper specialitetsspecifika ämnen
Ca 220 experter från 54 olika specialiteter Grupperna har utgjorts av studierektorer, professorer, specialistläkare och ST-läkare. Mellan 90 – 100 workshoppar har anordnats under – 2014 6-12 kursämnen/specialitet Totalt ca 590 kursämnen Ca 475 är ämnen som expertgrupperna har angett som särskilt viktiga under ST Med kunskap i centrum

12 I dagsläget En mindre remis pågår fram till den 16 januari
Specialitetsföreningar Expertgrupperna ST-rådet NSK (Nationell Samverkansgrupp för Kunskapsstyrning) Med kunskap i centrum

13 Användningsområden Upphandling på Socialstyrelsen
Kartläggning av behov av kurs, t.ex. enkätundersökningar Underlag för utformning av förfrågningsunderlag vid upphandling av kurs Kursämnen Upphandling Stöd till beställare vid upphandling av kurs Utveckling Stöd till kursgivare och andra kursarrangörer vid utformning eller utveckling av kurs Planering/val Stöd till ST-läkaren eller handledaren vid val av kurs Med kunskap i centrum

14 Användningsområden Kurser för ST-läkare Upphandling på Socialstyrelsen
Kartläggning av behov Kurser för ST-läkare SK-kurser Kursämnen Upphandling Utveckling Planering/val Med kunskap i centrum

15 Revidera kursämnen Steg 4 Kursämnet uppdateras Steg 3
Revideringsförslag, förankrat hos berörda målgrupper, inkommer till Socialstyrelsen via formulär på webben. Steg 2 Socialstyrelsen tar ställning till inkomna revideringsförslag två gånger per år. - Kvalitetsgranskas - Konsekvenser för andra kursämnen Steg 3 Återkoppling från Socialstyrelsen till den aktör som inkommit med reviderings-förslaget. Steg 4 Kursämnet uppdateras Med kunskap i centrum

16 Tidplan Kursamnen-st@socialstyrelsen.se 2015 2013 2014 2015
Utveckling av kursämnen Remiss 1 Vidare-utveckling av breda kursämnen och specialitets-övergripande kursämnen Kvalitets-granskning av samtliga kursämnen Remiss 2 Publicering och integrering i upphandlings-process 2013 2014 2015 2015 Utveckling av kursämnen för nya specialiteter och anpassning till nya föreskriften Med kunskap i centrum

17 Mer information finns på:


Ladda ner ppt "Med kunskap i centrum – för god hälsa, vård och omsorg"

Liknande presentationer


Google-annonser