Malmö högskola - försöksverksamhet med

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
Advertisements

Välkomna Sveriges viktigaste chefer 2 december 2015 Vart är vi på väg…
Preliminär Verksamhetsplan 2016 Fysioterapeuterna Västerbotten.
Internationaliseringsprojek t vid NMS Studentutbyte med lärarutbildning i Vlissingen, Holland 3st grundlärarstudenter åk 1-3, termin 7, välkomnar och besöker.
Kultursamverkansutredningen Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet.
Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
TANNBERGSSKOLAN ÖVNINGSSKOLA FÖR LÄRARSTUDENTER
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Uppdrag, roller och ansvar
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Analysseminarium – ÖK februari
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Rondundervisning på läkarprogrammet
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Svenska Brukshundklubben
Arbetsformer XX vattenråd.
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nätverk för lärare på fritidshem
Ny lärarutbildning start ht-11
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Insynsbesök på fristående gymnasieskolor år
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
Uppföljning folkhögskola
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
Kommunikationsstrategi för landsbygdsprogrammet
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Årskursinformation åk 4-5
Stockholmsenkäten Elevernas svar – till nytta för många!
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Program Inledning Anders Linde Laursen, dekan
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning – NSHU
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
På gång på Skolverket och i aktuella utredningar
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Kulturskolornas strategidokument
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Handeldarmodell för Skaraborgs sjukhus och Primärvården Skaraborg
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Länsstyrgruppen Uppdrag och organisering
Öka antalet personer som utbildas inom vård och omsorg i Fyrbodal Öst
Skolsamverkan - Göteborg.
Återkoppling.
Samordningswebbinarier om Skapande skola
PRAO-praktisk arbetslivsorientering
Presentationens avskrift:

Malmö högskola - försöksverksamhet med 2014 -2019 Malmö högskola - försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola

Informationsmöte Försöksverksamhetens syfte Kriterier i tilläggsavtal Handledarutbildning VFU-lärare – LS-kontakt Handlingsplan - seminarier Diskussion - frågor Nätverk - spridning - möjligheter Informationsmöten till all personal ger utrymme för diskussion, samtal och frågor

Kvalitetsarbete VFU Försöksverksamheten syftar till att höja kvaliteten i lärarutbildningen och därmed stärka studentens professionsutveckling genom fördjupad samverkan mellan högskola och övnings(för)skola. Försöksverksamheten syftar till ett ökat samarbete mellan handledare, student och VFU-lärare Försöksverksamheten syftar till att stödja studenter och handledare för att höja kvaliteten för en likvärdig verksamhetsförlagd utbildning, VFU UKÄ: Studenten ska kunna förvänta sig hög kvalitet på en övnings(för)skola.

Förskolans och skolans personal Information till alla Betydelsen av att alla känner till studenternas utbildning Studenterna introduceras på en arbetsplats Övnings(för)skolan ska upprätta en handlingsplan för mottagande och struktur i arbetet med studenterna Förvaltning Skolledning Förskolans och skolans personal Arbetslag Handledare Information till skola/förskola där all personal får information om innebörden av att delat i försöksverksamheten. Betydelsen av att studentens arbetsplats är väl förberedd inför vfu-kurserna - information och kunskap om lärarutbildningen och lärandemålen i vfu-kurserna sprids 2018-09-19

Försöksverksamhet med övnings(för)skolor Information om försöksverksamheten på hemsidan – använd vår hemsida www.mah.se www.mah.se/ls/vfu/ovningsskolor 5-årig försöksverksamhet 2014 – 2019 Utlokaliserad handledarutbildning SO422F för övnings(för)skolor Hemsidan uppdateras och det är viktigt att söka aktuell information Kursinformation om SO422F

Kriterier 1 - 2 Stort antal studenter Malmö högskolans ansvar placera många studenter på samma skola/förskola, placera studenterna så att de fullgör huvuddelen av sin verksamhetsförlagda utbildning vid övningsskola/förskola. Övningsskolans/förskolans ansvar ta emot ett stort antal studenter relaterat till sin storlek, ta emot flera studenter i samma antagningsomgång. Ett större antal studenter – rutiner för VFU Riktmärket är att det efter tre terminer ska finnas minst 20 studenter på en övningsskola och minst 15 studenter på en övningsförskola inklusive studenter från tidigare antagningsomgångar. Stora övningsskolor/förskolor förväntas ta emot ett större antal.

Malmö högskolas ansvar Kriterier 3 – 4 Stort antal lärare/förskollärare med adekvat examen och handledarutbildning Malmö högskolas ansvar tillhandahålla vfu-lärare som följer, examinerar och bidrar till studenternas utveckling i samråd med handledaren och som gör besök i varje vfu-kurs, erbjuda utlokaliserad handledarutbildning. Övningskolans/förskolans ansvar tillhandahålla så många handledare med handledarutbildning om minst 7,5 högskolepoäng att var och en endast handleder ett fåtal studenter samt att handledare har adekvat lärar- respektive förskollärarutbildning, ge förutsättningar för handledare att delta i handledarutbildning om minst 7,5 högskolepoäng. Stort intresse – efterfrågar kompletteringar

Riktmärket Handledarutbildningen Riktmärket är att skolan/förskolan ska ha en handledartäthet som innebär att varje handledare handleder högst två studenter per termin. Det stora flertalet handledare på skolan respektive förskolan ska ha genomgått handledarutbildning om minst 7,5 högskolepoäng efter tre terminer (samtliga efter 5 terminer) som övningsskola/övningsförskola. Utlokaliserad handledarutbildning erbjuds från och med mars till och med november året efter skolan antagits som övningsskola/övningsförskola. Därutöver kan enskilda individer söka handledarutbildningen på Malmö högskola som fristående kurs. SO122F – fristående kurs som ges på Malmö högskola SO422F – utlokaliserad kurs som ges för övnings(för)skolor året efter att man antagits i försöksverksamheten mars – november Ht-18 Handledning och bedömning på avancerad nivå

Malmö högskolas ansvar Övningskolans/förskolans ansvar Kriterier 5 - 6 Särskilt yrkesskickliga lärares medverkan i studenters utbildning Malmö högskolas ansvar organisera medverkan av lärare från övningsskola/övningsförskola i metodiska moment i ämnesdidaktisk/ fritidshemspedagogisk/förskole-pedagogisk högskoleförlagd utbildning samt anordna seminarier för handledare i ämnesdidaktik/fritishems- pedagogik/förskolepedagogik , anordna seminarier om professionsutveckling för handledare, organisera seminarier för utbyte mellan olika övningsskolor/ övningsförskolor. Övningskolans/förskolans ansvar anordnar seminarier för samtlig personal om innebörden av övningsskola och övningsförskola från och med år 1, leder seminarier om professionsutveckling på den egna skolan/förskolan för såväl handledarkolleger som studenter från och med år 1, deltar i av högskolan anordnade seminarier i ämnesdidaktik/fritidshemspedagogik/ förskolepedagogik från och med år 1 samt, särskilt yrkesskickliga lärare ska ges förutsättningar att medverka i metodiska moment i ämnesdidaktisk/fritidshemspedagogisk i såväl högskoleförlagd som verksamhetsförlagd utbildning. Hur skapas kontakt för att upprätta medverkan? Seminarium år 1 Seminarium år 2

Exempel på fördjupat samarbete; Kriterier 5 - 6 Särskilt yrkesskickliga lärares medverkan i studenters utbildning Exempel på fördjupat samarbete; samarbete mellan institutioner och verksamma lärare är redan igång, samverkan vid introduktionsdagarna i starten av utbildningen, i ämneskurserna finns flera exempel på metodikinnehåll, kurser med betyg och bedömning har ofta verksamma lärare som deltagare, den seminarieverksamhet som sker på övningsförskola och skola kan utvecklas till mer ordinarie inslag i utbildningarna, studenterna erbjuds att delta i fortbildning på kommunnivå under vfun som yrkesskickliga lärare medverkar i, utveckling och samverkan under handledarträffar.

Kriterium 7 Samverkan med annan övningsskola/övningsförskola Ramar för studentutbyte inom VFU ”Verksamhet med andra förutsättningar” kan innebära upptagningsområde, skolkultur, pedagogik, men inte annat stadium eller verksamhet än den studentens examensinriktning omfattar. Skolorna/förskolorna äger utbytesverksamheten och organiserar den med stöd av högskolan. Utbytet mellan skolorna är ömsesidigt och VFU-ersättning utbetalas till den skola där studenten har sin huvudsakliga placering även under utbytet. Andra partnerskolor/förskolor än de som ingår i försöksverksamheten kan ingå i utbytesverksamheten vid behov. Beslut oktober 2015 info på hemsidan

Kriterium 7 Samverkan med annan övningsskola/övningsförskola Studenter bör vara värdar för varandra för att den mottagande skolan/förskolan inte ska få ansvar för att informera i samband med utbytet. Att studenterna är värdar för varandra innebär också rikliga tillfällen till kollegial reflektion. Utbytet omfattar minst två och högst fem dagar för att studenterna ska ges förutsättningar att nå kursmålen. Utbytet ska ske under de första två veckorna i vfu-kurser under termin 4 och/eller termin 5 (för KPU termin 2 och för yrkeslärarutbildningen termin 2 och/eller termin 3). Den tredje och fjärde veckan är inte lämpliga för utbyte eftersom vfu-lärarna då gör besök och trepartssamtalet sker.

Kriterium 7 Samverkan med annan övningsskola/övningsförskola Malmö högskolas ansvar organisera seminarier för utbyte mellan olika övningsskolor/förskolor. Övningskolans/förskolans ansvar samverka med annan övningsskola/övningsför-skola så att studenterna kan genomföra del av verksamhetsförlagd utbildning i en verksamhet med andra förutsättningar. Vilken termin? Vilken omfattning?

Malmö högskolas ansvar Kriterier 8 -9 Studenters examensarbeten knutna till övningsskolans eller övningsförskolans interna kvalitetsarbete Malmö högskolas ansvar upprätta en struktur för hur studenters examensarbeten ska kunna knytas till övningsskolors/övningsför-skolors interna utvecklingsarbete, upprätta en struktur för hur högskolan och övningsskolan/övningsför-skolan ska kunna samverka för att ge stöd i studenternas genomförande av examensarbeten. Övningsskolans/förskolans ansvar i dialog med högskolan och studenter identifiera frågor som kan undersökas inom ramen för ett examensarbete, i dialog med högskolan ge stöd i studenternas genomförande av examensarbeten. Pilotprojekt info på hemsidan

Kriterier 10 -11 Uppföljning och utvärdering Malmö högskolas ansvar upprätta system för årlig uppföljning av försöksverksamheten, medverka vid årlig uppföljning och utvärdering av försöksverksamheten. Övningsskolans/förskolans ansvar årligen lämna underlag till uppföljning och utvärdering av försöksverksamheten, medverka vid årlig uppföljning av försöksverksamheten. Utvärderingsfrågor som utgår från kriterier för övningsskola/förskola Sammanställning i SWOT-analys hemsidan

Ersättning Projektmedel fördelas mellan högskola, övningsskola/förskola för kvalitetshöjande insatser som är hållbara över tid såsom Utbildning – kompetensutveckling Seminarier – mötesplatser Samordning –infrastruktur Uppföljning och utvärdering Ersättning till övningsskolor utöver det som regleras av ramavtal (735kr/student/vecka för handledning av studenter) utgår med 250kr/student/vecka. 100-tal skolor med deltar

Ingång Ökad kunskap om lärarutbildningens struktur Övnings(för)skolan/partnerskolan är en viktig del i lärarutbildningen Handlingsplan för hur skolan/förskolan tänker arbeta med kriterierna Plan för handledarutbildning Övnings(för)skolan ska utse en koordinator som samordnar arbetet med studenter och samverkar med högskolan Undvika vi och dom

Handledningens struktur VFU VFU-lärare introducerar kursen på VFU-lärarmöte Studenten förbereder kursen och presenterar kursens lärandemål Handledaren planerar kursens handledning och struktur i samverkan med studenten På väg mot läraryrket! På väg mot förskolläraryrket! Ramverk för bedömningsprocessen

Struktur för VFU-kurser övningsskola LS-kontakt, VFU -samordnare/koordinator, handledare och student Högskolans VFU-lärare LS-kontakt Handledare Skolornas VFU-samordnare/koordinator Övningsskolans idé LS-kontakt och VFU-lärare samverkar kring skolans utvecklingsbehov, seminarier och förtydligande av studenternas aktuella VFU-kurser. Skolans VFU-samordnare/koordinator stödjer och fångar upp de behov som finns i verksamheten. LS-kontakt och VFU-samordnare/koordinator ansvarar för att introducera VFU-kurserna och att följa upp att de genomförs med god kvalitet.

Mötesplatser Kommunsamordnare Erfarenhetsutbyte Rektor/förskolechef/vfu-koordinator/kontaktperson VFU Handledarträffar Seminarier Kontakt: Inger Mauritzson Samordnare för övnings(för)skolor Inger.Mauritzson@mah.se 0732315850 Kommunsamordnare samordnar och skickar information till berörda skolor och förskolor Rektor/förskolechef/koordinator deltar i träffar med erfarenhetsutbyte Handledare deltar i handledarträffar på högskolan Seminarium anordnas på övnings(för)skolan

Nationellt intresse för hur högskolan driver försöksverksamheten med övningsskola/övningsförskola