Välkomna 2018-09-19.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
Advertisements

Bemanning och anställning Av vikarier inom vård och omsorgsförvaltningen.
Socialdokumentation Består av två delar!
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
HEMTAGARTEAM. SYFTE Det övergripande syftet är att brukaren ska kunna återvända till hemmet efter en sjukhus- eller korttidsvistelse på ett tryggt och.
Miljödata ABwww.miljodata.seBG Besöksadress Ronnebygatan Karlskrona PG Org. Nr Adato Chef Ny modul för.
11 Kvaliteten i din hemtjänst Stadsledningskontorets brukarundersökning 2011 November 2011 Spånga-Tensta.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Ögondroppar efter ögonoperation Flödesschema för bedömning och utförande enligt Egenvårdsförordningen alt som Hälso-och Sjukvård.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Information om datasystem för vård och omsorg
Primula Kort information om vilka förändringar som sker för alla medarbetare på Göteborgs universitet när vi byter system till Primula den 6 mars 2017.
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
PRAO vecka 16 & 17 ( april).
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Ekonomisk redovisning och rapportering för år
Hur kan jag få bättre kontroll över mitt arbete?
Klassifikation av vårdåtgärder
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Att ansluta sig till en avdelning.
Agenda MAIVOR – mobilt arbetssätt i vård och omsorg
VAD ÄR VÅRDTAGARINFLYTNDE?
Attraktiv Hemtjänst Om att utvärdera hemtjänst för dig som handläggare.
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Hantera kurstillfälle
Uppföljning utav Medhelp
Förändringar i FIFA efter sommaren 2017
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Självbetjäningsterminal i primärvården
Välkomna
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Välkomna
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Mer information om Ladok
Skolwebb för vårdnadshavare
Införandeplan för IA-systemet
Information från Försäkringskassan till Steg-ett ut utbildningen april Välkomna.
Förskrivarutbildning Hjälpmedel vid rörelsenedsättning
Skolwebb för vårdnadshavare
SKOLA24 • VANLIGA FRÅGOR december 2018 Vanliga frågor!
Välkomna
Procapita Vård- och omsorg Avvikelser
Förskrivarutbildning Kommunikations- och kognitionshjälpmedel
Välkomna
Leverantörsfakturor GAS
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Region Norrbottens gemensamma dokumenthanteringssystem
PS-Självservice Manual Medarbetare Visma Window Support
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Löneskulder i Heroma koncernen Karlstads kommun
Värdegrund inom äldreomsorgen
Ersättningskollen.
Införande av Treserva Genomförande webb för öppenvårdsinsatser (SOL)
förfrågningsunderlag
Mobil incheckning och betalning
Artvise Kundtjänst -Handläggarutbildning.
LSG Uppföljningsrapport
Dokumentera rätt i vården
Revisionsredogörelsen 2017
Rapportering av avvikelse och lex Sarah
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Välkomna 2018-09-19

Nytt tidregistrerings- och ersättningssystem Utförare Hemtjänst Utbildning del 2 2018-09-19

Agendan för dagen Uppföljning av hur förberedelsearbetet har gått Presentation av administrativa systemet Phoniro Fikapaus ca 14:30  Nya insatser i ParaGå Webbaserad utbildning Paraplysystemet Ersättning för utbildningen Support och stöd Avslut 16:30 2018-09-19

Hur uppfattar du det nya tidregistrering- och ersättningssystemet? 2018-09-19

Hur uppfattar du det nya tidregistrering- och ersättningssystemet? 2018-09-19

Hur går det?? 2018-09-19

Flöde - beslut till ersättning Paraplyet -Biståndshandläggare skickar beställning ParaSol - Beställningen accepteras och aktiveras av utförare. Genomförandeplan upprättas och godkänns. ParaGå -Tidsregistrering och dokumentation ParaSol - Dokumentation från ParaGå Phoniro - Administrativt system där arbetsledare granskar, justerar och godkänner arbetspass som kommer från ParaGå Paraplyet - Biståndshandläggare hanterar tid som överskrider bevakningsgränsen. Räkning till kund och ersättning till utförare. 2018-09-19

Phoniro Webbgränssnitt mellan ParaGå och Paraplyet I Phoniro kan behörig administratör/arbetsledare: Granska registrerade arbetspass och besök Justera tid, insatser, besök etc. Skapa och ta bort besök Registrera frånvaroperioder Ta fram rapporter över enskild kund och personalens kontinuitet och tider 2018-09-19

Phoniro Phoniro finns som en Paraplyapplikation 2018-09-19

Phoniro På startsidan av Phoniro finns ikoner för de olika huvudfunktionerna 2018-09-19

Fikapaus 2018-09-19

Regelverk ”Tillämpningsanvisningar för Ersättning- och tidsregistreringssystem i hemtjänsten” Nya regelverket kring insatser och ersättning Finns på www.stockholm.se/tidsregistrering Fr.o.m mitten av december 2018-09-19

Nya insatser i ParaGå Nya insatser: Dubbelbemanning Kollektiva insatser Avböjt besök 2018-09-19

Webbaserad utbildning www.stockholm.se/tidsregistrering 2018-09-19

Paraplysystemet I Paraplysystemet kommer ni att arbeta med: Godkända arbetspass från Phoniro exporteras till Paraplysystemet. Tiden som registrerats i arbetspassen blir underlag för ersättning till utföraren och räkning till kund I Paraplysystemet kommer ni att arbeta med: Fakturaunderlag hemtjänst, privata utförare Sammanställning interndebitering, kommunala utförare Hantera tid och besök över bevakningsgräns 2018-09-19

Rapporter för uppföljning Biståndshandläggare kan se följande: Tidpunkt för KOM och GICK samt besökets längd Personal som utfört besöket Tid för dubbelbemanning, kollektiva insatser Antal nattbesök samt tid för dessa Avböjt besök och frånvaroperiod Rapportering via mobil alternativt efterjustering 2018-09-19

Bevakningsgränser Bevakningsgränsen är beviljad tid per månad plus ett antal timmar extra. Det är en kontrollfunktion som beräknas på total tid per månad. Bevakningsgränserna beräknas på följande sätt: Beslutat tid/månad Bevakningsgräns 0,5 – 2,0 tim Beställd tid + 2,0 tim 2,5 – 100,0 tim Beställd tid + 10 % 100,5 – tim Beställd tid + 10 tim Nattinsatser Beställd tid + 10 % 2018-09-19

Bevakningsgränser Utföraren ska förklara varför bevakningsgränsen överskridits Biståndshandläggarna kommer i bevakningslistan se ärenden där bevakningsgränsen överskridits Biståndshandläggaren har möjlighet att godkänna, delvis godkänna eller helt avslå tiden som överskrider bevakningsgränsen. Vid avslag får utföraren betalt upp till bevakningsgränsen Utbetalningen för det som godkänts över bevakningsgränsen sker nästkommande månad 2018-09-19

Införandeplan 2018-09-19

Aktiviteter inför ”skarpt läge” All personal ska kunna hitta information, trycka Kom och Gick, bocka i rätt insatser samt dokumentera i telefonerna All personal ska göra webbaserade utbildningen del 2 Kunna registrera dubbelbemanning, kollektiva insatser samt avböjda besök Totalrapportera från och med 1 januari tills enheten ska tidsregistrera i telefonerna, ”Skarpt läge” 2018-09-19

Ersättning för utbildning Ni debiterar äldreförvaltningen Blankett för ersättning www.stockholm.se/tidsregistering 3000 kr/person för två ½ dagar (Del 1 och Del 2) Ersättningen gäller för max två personer per enhet 2018-09-19

Information Alla mallar, manualer, dokumentation inkl. den webbaserade utbildningen finns att hämta på www.stockholm.se/tidsregistrering För support kring lösenord (utöver kontorstid), installation och registrering av ParaGå i telefoner, stadens IT-system, och förlustanmälan av telefon kontakta: Servicecentrum på 020-83 83 00 Vid frågor kring tids- och ersättningssystemet, dess regelverk, införandeplan eller aktiviteter kontakta: Äldreförvaltningen på support.tidreg@stockholm.se eller 08-508 36 209 / 08-508 36 216 / 08-508 36 219 2018-09-19

Tack för er uppmärksamhet  2018-09-19

Dubbelbemanning Vid dubbelbemanning ska båda personerna tidsregistrera, KOM och GICK. Den person som är extraresurs/dubbelbemanning registrerar tiden och endast insatsen ”Dubbelbemanning”. Den som är ”grundbemanning” registrerar tid som vanligt och registrerar även de insatser som utförts ex ”Personlig omvårdad”. När man registrerar insatsen ”Dubbelbemanning” genererar det ersättning till utförare men inte räkning till kund då kunden endast betalar för enkelbemanning. 2018-09-19

Kollektiva insatser Vissa insatser kan vara svåra att tidsregistrera, utförs åt flera kunder samtidigt eller av underleverantör. Insatserna tvätt, inköp och ärende kan utföras som ”kollektiva insatser” och ersätts då automatiskt utifrån schablontid. Matdistrubution registreras alltid som kollektiv insats Exempel, Inköp åt fyra kunder utförs samtidigt och delas sen ut. När man lämnar matkassen gör man en tidsregistrering med Kom, insatsen ”kollektiv insats Inköp” samt Gick. 2018-09-19

Avböjda besök Avböjt besök ersätts med planerad tid Med avböjt besök menas besök där den enskilde tackar nej till besök i dörren. Det avböjda besöket registreras på plats hos kunden i telefonen via ParaGå. När man registrerar ett avböjt besök ska man först skriva orsak till det avböjda besöket, den noteringen är till biståndshandläggaren men ses även av arbetsledare. Utöver denna notering ska man självklart alltid skriva en journalanteckning, social dokumentation som går till ParaSol. 2018-09-19

Phoniro För att komma till arbetspass tryck på ikonen ”Godkänn arbetspass” 2018-09-19

Phoniro – Godkänn arbetspass Här ser du de arbetspass som medarbetarna har registrerat i ParaGå 2018-09-19

Phoniro – Granska arbetspass Ett arbetspass innehåller de besök som personalen har registrerat under en arbetsdag 2018-09-19

Phoniro – Redigera besök Genom att klicka på ett besök kommer du till detaljbilden för besöket. Här finns det möjlighet att redigera eventuella felaktigheter, lägga till eller ta bort insatser för att sedan spara besöket. 2018-09-19

Phoniro – Godkänna arbetspass Ett arbetspass godkänns genom att klicka på Godkänn under arbetspasset Godkända arbetspass exporteras till Paraplysystemet Tiden som registrerats i arbetspassen blir underlag för ersättning till utföraren och räkning till kund Bör göras varje dag (vardag) för snabb uppföljning Arbetspass som inte godkänts innan körning blir ”värdelösa” 2018-09-19

Phoniro – Nytt arbetspass Ett arbetspass kan registreras genom att klicka på Nytt arbetspass Detta görs om tidsregistreringen inte kunnat utföras i ParaGå När arbetet utförts av underleverantör 2018-09-19

Phoniro – Nytt arbetspass Här väljer du den personal som utfört arbetspasset som ska efterregistreras Om arbetspasset utförts av under- leverantör ska chefen stå som personal 2018-09-19

Phoniro – Nytt besök När du skapat ett arbetspass börjar du efterregistrera utförda besök Biståndshandläggare och Äldreförvaltningen kan se om ett arbetspass eller besök är efterregistrerat eller justerat 2018-09-19

Phoniro – Nytt besök Här söker du fram kunden Fyller i datum och besökets tid Väljer insatstyp Bockar i insatser som utförts 2018-09-19

Phoniro - Arbetspass Här kan man se godkända och pågående arbetspass Pågående arbetspass kan avslutas Man kan söka fram arbetspass bakåt i tiden Ett godkänt arbetspass kan inte redigeras 2018-09-19

Phoniro – Avsluta arbetspass Om en medarbetare missat att avsluta sitt arbetspass i ParaGå kan administratör/ arbetsledare göra det i Phoniro. Gå in på det aktuella arbetspasset och klicka på Avsluta arbetspass 2018-09-19

Phoniro - Beställningar Här kan du se Fr.o.m- och T.o.m datum för alla pågående beställningar 2018-09-19

Phoniro - Kund Sök upp kund med hjälp av namn eller personnummer Tryck på Sök När du hittat rätt, klicka på personens namn för att komma vidare 2018-09-19

Phoniro - Kund Här kan man se information om varje enskild kund Informationen kan inte redigeras 2018-09-19

Phoniro - Uppföljning Rapporterna har stora variationsmöjligheter och är väldigt detaljerade Klicka på den rapport som ni vill se för verksamhetsuppföljning 2018-09-19

Phoniro - Uppföljning Detaljerad besöksrapport Tidpunkt för Kom och Gick samt besökets längd Personal som utfört besöket Tid/tidpunkt för dubbelbemanning, kollektiva insatser Avböjt besök och frånvaroperiod Antal nattbesök samt tid för dessa Rapportering via mobil alternativt efterjustering Antal larminsatser samt längd för dessa Besökets GPS-position 2018-09-19

Detaljerad Besöksrapport Phoniro - Uppföljning Detaljerad Besöksrapport 2018-09-19

Phoniro - Administration Under administration kan du registrera frånvaroperiod Tryck på ikonen Kund 2018-09-19

Phoniro – Registrera frånvaro Sök upp rätt kund med hjälp av namn eller personnummer. 2018-09-19

Phoniro - Administration Välj Frånvaroperioder 2018-09-19

Phoniro - Administration Klicka på Ny frånvaroperiod 2018-09-19

Phoniro - Administration Här kan du registrera en ny frånvaroperiod genom att fylla i Anmälningsdatum och hur lång frånvaron beräknas vara (fr.o.m – t.o.m). och beskriver orsaken till frånvaroperioden, ex sjukhusvistelse eller resa 2018-09-19

Hittas ParaSol under bevakningslista 2018-09-19

Hittas i ParaSol under ”menyfliken” Arbetsplats 2018-09-19