Plan Presentation Dagens program:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Advertisements

Kriser Traumatiska kriser Utvecklingskriser.
Men det här är väl ingenting nytt?
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Motivation och förändring
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Vi härstammar från nomadiserande primater som burit barnen
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Mindfulness – en hjälp på vägen
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Vad är du för typ av person?
Ta ställning och handla!
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Hantera en kronisk sjukdom
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Anställningsintervjun
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Existentiella frågor i dödens närhet
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Barn och stress.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Svårt att tala om? 19 april 2012 Inga Tidefors
Sunderby SK - en värdefull förening -. SISU Idrottsutbildarna – Sunderby SK Lilla Sundis Cup 2012 (fotboll) SSK:s styrelse Sprids till övriga sektioner.
Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem.
Verksam i primärvården i Östergötland
En lärarhandledning från MÄN
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Lära för livet!.
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Tänker och känner? Hör? Ser? Säger och gör? Svårigheter Framgångar.
Självkänsla.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Värdegrund Hos IK Zenith vill vi att barn och ungdomar har rättigheterna: … att få delta i idrott oberoende av förmåga … att delta på nivåanpassad bas.
Novellanalys.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Träff 11 Välkomna!.
Träff 13 Välkomna!.
För föräldrar till barn 6-12 år
Informerar föräldrar om Barn- och Ungdomsverksamheten
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Helhetstänkande kring hälsa
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Varför gör du inte det du vill göra? Tror du att det är fel på dig?
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Kurstillfälle Att leva livet fullt ut
Presentationens avskrift:

Plan Presentation Dagens program: 11-11:40 Agnes berättar om föräldrar/spädbarnsgrupp på BUP och Circle of Security 11:40 Rörelsepaus 11:45 ACT för föräldrar till små barn.

Förväntningar angående dagen?

Grupper för föräldrar/barn

Problem kan identifieras på olika plan: Föräldern/föräldrarna: Depression, ångestproblematik, osäkerhet och otrygghet, psykiska problem Egna anknytningssvårigheter Barnet: sömn, mat, skrik, kontakt. Mellan förälder och barn: konflikter, negativa samspelsmönster

Grupper på BUP Mellanvård Nordost Föräldra/spädbarnsgrupp Cirkle of security (Föräldraskapets trygghetscirkel) ACT för föräldrar

Anknytning Beteendesystem hos barnet som aktiveras vid upplevd fara och motiverar barnet att söka skydd! Exempel anknytningsbeteenden

Omvårdnad Beteendesystem som aktiveras av barnets anknytingsbeteenden. Motiverar att erbjuda skydd!

Föräldra/spädbarnsgrupp Syftet med grupperna är: Att främja förälderns omsorgsförmåga. Därigenom lägga grunden för en trygg anknytning Skapa förutsättningar för trygga möten och känslomässig närhet Vara en trygg bas för föräldrar

Vad gör vi? Finns till hands för föräldern och utgör en trygg och hållande bas. Skapar situationer där förälder och barn kan ha roligt ihop, där föräldern kan njuta och glädjas åt sitt barn Vägleda och hjälpa föräldrarna att se barnets signaler Finns till hands på ett bekräftande och stöttande sätt.

att utveckla en trygg anknytning Grunden är vissheten att föräldern är emotionellt tillgänglig att ”vara med” då barnet behöver det. Risken att utveckla otrygg anknytning är större då föräldern är emotionellt otillgänglig känslan blir – ”Vara utan”.

Mål med att utveckla anknytning Att föräldern ska känna: -”Jag är här och du är värd det” Att barnet ska erfara: -”du är här och därför måste jag vara värd det!”

Kort illustration från spädbarnsmassage i grupp. Filmen illustrerar delad glädje. Min förälder gläds åt mig Min förälder njuter av att vara med mig Vi har roligt tillsammans Min förälder skyddar mig

Circle of Security Ett relationsbaserat föräldraträningsprogram utarbetat av Glen Cooper, Kent Hoffman och Berth Powell 2009

Filmsekvenser från COS Att vara med spädbarn på cirkeln Hajmusiken

om act-grupp för föräldrar på bup mellanvård nordost. Plan: Kort om ACT- metoden och vår erfarenhet att ha föräldragrupper Inblick i materialet Olika teman och övningar Vad kan bli användbart för er? Frågor

Kort om ACT- metoden ACT - Acceptance and Commitment Therapy Skaffa sig ett annat förhållningssätt till de känslor och tankar som man har. Vid t.ex. ångestproblematik kan det handla om att inte låta sina rädslotankar styra och trots ångest handla i riktning mot sina mål eller värderingar. Bra att träffas i grupp (forskning och erfarenhet) Grupp på BUP Mellanvård Nordost: Finns för föräldrar och ungdomar, sedan 2013 Utgår från en material utvecklat av psykolog Nikodemus Enger Nya teman varje vecka Övningar, rollspel, diskussioner, hemuppgifter 1 ggn/vecka, 7 ggr, 2 timmar/gång Utvärderas, formulär i början och slutet

Genom ACT kan du lära dig: VAD ÄR ACT Genom ACT kan du lära dig: Att komma på vad som är viktigt för just dig Att gå mot det som är viktigt samtidigt som det kan kännas obehagligt. Att inte fastna i dina tankar och känslor och inte låta dem styra- att låta dem vara istället för att kämpa emot dem Att träna på att vara här och nu Att acceptera dig själv och alla dina sidor Att ge dig själv stöd och uppskattning   Då upplever du större frihet i livet och på sikt mår du bättre Vid livsomställningar, kriser eller problem: Oroar vi oss för framtiden eller tänker på det som varit Är vi mycket i våra negativa tankar Gör vi allt för att undvika det som är obehagligt eller jobbigt Det leder till att vi inte kan göra sådant vi vill eller behöver göra Dessutom missar vi det som händer här och nu och upplever inte omgivningen med våra sinnen: syn, hörsel, smak, lukt, känsel. Då mår vi ännu sämre och allt känns hopplöst

VÄRDERINGAR Grundläggande värden i livet Gör livet meningsfullt Värderingskompass: -Relationer, utbildning, egen tid, hälsa Nya livsomständigheter kan leda till att man förlorar kontakt med värderingar, med det som har alltid varit viktigt i livet.

Relationer och föräldraskap Det här värderar jag i relation med mitt barn Det här hindrar mig från att ha en bra relation med mitt barn Så här viktigt tycker jag att det är (0-10) Så här ligger jag till idag (0-10) Skillnad

VÄRDERAD RIKTNING Vad kan jag göra som leder i riktning mot det som jag värdesätter? Recept på aktivitet: Väldigt konkreta steg - jag ska kunna veta om de är tagna eller inte Ju fler steg desto bättre Villighet Men det kan vara svårt att ta steg...

Recept på aktivitet Vilken värdering ska jag gå mot:   Det här ska jag göra: Vilka hinder kan jag att stöta på (tankar, känslor, impulser, praktiska hinder): Vad kan hjälpa mig att göra uppgiften (strategier):    Utfördes datum: Mående/känsla innan (1-10): Mående/känsla efter (1-10): Recept på aktivitet

ACCEPTANS Acceptans av andra människor, situationen, livets villkor, tidens gång ... Framför allt att acceptera mina egna tankar och känslor - att vara villig att bära mina inre upplevelser Ta steg i livet och acceptera vad som väcks

Vad kan vi acceptera? Vad kan vi förändra? Naturliga, inlärda, okontrollerbara inre upplevelser Situationer som inte kan förändras. Andra människors attityder, uppfattningar och beteenden. Existensens villkor. Vårt eget beteende. Vår villighet uppleva alla känslor. Hur närvarande vi är. Medvetenheten om våra värderingar. Det är en väldig skillnad på att acceptera och att ge upp eller resignera.

Vad är acceptans? Vad är inte acceptans? Jag måste glömma det som varit. Jag kan leva med min historia. Min arbetskamrat mobbar mig. Så är det - livet innehåller smärta. Inget att göra något åt. Min arbetskamrat mobbar mig. Det gör mig ledsen och får mig att må dåligt. Jag ska tala med chefen. Jag accepterar att jag är helt hopplös. Jag kämpar mot mina tankar om att jag är hopplös. Jag får tankar om att jag är hopplös. De är jobbiga, men de får vara där. De styr mig inte.

FRIKOPPLING FRÅN TANKAR Övning Tankar har makt: de triggar känslor och beteenden Tankar är inte sanningar Tankar är tankar - mentala händelser som kommer och går Ta steg i livet och ha jobbiga tankar Strategier: Ohjälpsamma tankevanor, strategier för att hantera tankar, dömande/beskrivningar osv. Övning 1- går runt Övning 2- bä bä vita… imse vimse…

Ohjälpsamma tankevanor (tankefällor) Tankeläsning innebär att man tror att man vet vad andra tänker (om en själv). Utgår jag från att jag vet vad andra tänker? Vad finns det för bevis för att det stämmer? Det är mina tankar – inte någon annans. Finns det ett annat mer balanserat sätt att se på det? Dömanden och åsikter: Att sätta sig till doms över händelser, oss själva, andra eller omvärlden, istället för att beskriva vad vi faktiskt ser, är med om eller har bevis för. Dömer jag situationen eller personen? Det är på så sätt jag gör världen begriplig, men det betyder inte nödvändigtvis att mina dömanden är rätt eller att de är till hjälp. Finns det ett annat perspektiv? Måste och borde: Att tänka och säga att man måste eller borde (eller att man inte får eller inte borde) sätter press på en själv, och innebär även man ställer orealistiska krav på sig själv. Sätter jag press på mig själv, ställer jag orealistiska krav på mig själv? Vad kan vara mer realistiskt? Vad händer om jag byter ut ordet ”måste” eller ”borde” till ordet ”kan” – eller ”får inte” till ”kan låta bli att”?

Kärlek och medkänsla: övning Hur är du mot andra? Hur vill du att andra ska vara mot dig? Hur är du mot dig själv?  Inte kritisk Inte dömande Visar respekt … Inte kritisk Inte dömande Visar respekt … Kritisk Dömande Visar inte respekt … Vi agerar av vana Vi vill bli av med oönskade saker hos sig själv Vi vill pusha oss till prestation Rädsla för skam Sorg över det man aldrig fått

Medkänsla med sig själv och andra Människor gör så gott de kan. Människor strävar efter att utvecklas. Människor kanske inte själva har orsakat sina problem men behöver själva lösa dem. Livet innehåller smärta Det finns ingen absolut sanning.

Att närvara i det som sker i stunden MEDVETEN NÄRVARO Övning Att närvara i det som sker i stunden Ta steg i livet - kontakt med nuet ger ökad flexibilitet, mer välgrundade val Mindfulnessövning Övning: Armarna utsträckta- observera impulser Övning: Ev. målare-städare-inredare Övning ta en paus

Fortsättning och lästips Vad vi önskar att ni kan ta med er: Förståelse för att människor gör sitt bästa Att man kan gå mot det som är viktigt i livet trots jobbiga tankar och känslor Att acceptera betyder inte att man ska ge upp Tankar är tankar och inte sanningar Att det är viktigt att vara i nuet för att inte missa livet Att vara snäll mot sig själv Frågor? Förståelse för att människor gör sitt bästa, vikten att vara i nuet, att vara snäll mot sig själv som mot andra, tankar är tankar och inte sanningar, tankefällor.

LÄSTIPS Steven Hayes: Sluta grubbla börja leva Russ Harris: Lyckofällan Russ Harris: Kärlekens ACT Martin Forster: Fem gånger mer kärlek