Utbildningsförvaltningens arbete kring skolgårdar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
• Den skapande staden • Den pulserande staden • Den gemensamma staden • Den globala staden • Den balanserade staden.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Lokal Pedagogisk Planering
Tillgänglighets- uppdraget
i kommuner, landsting/regioner
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.
Läroplansträff fritidshem
Mervärden och aha-upplevelser
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Peterslunds förskola med ny utemiljö
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nämndplan 2015.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Regiongemensam elevenkät 2016 Regiongemensam elevenkät 2016 Vårdnadshavare Skolrapport Åsaskolan Årskurs 2.
Regiongemensam elevenkät 2016 Regiongemensam elevenkät 2016 Vårdnadshavare Skolrapport Åsaskolan Årskurs 8.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Hur bygger man in trygghet och säkerhet i livsmiljön?
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016 Vårdnadshavare
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
LPP – rörelse Lekar och spel
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Enkät i gymnasieskolan 2015
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Program 09:00 Inledning Mål och syfte
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Enkät i gymnasieskolan
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Utbildningsförvaltningens arbete kring skolgårdar Varje år skriver vi fram en lokalförsörjningsplan som beskriver de 3 kommande åren. Beskriver behovet utifrån en 10-års prognos Har även en 2040 analys. Alla inhyrande förvaltningar i staden skriver LFP. Bilaga till treåringen och används både centralt och lokalt i de löpande arbetet. Disposition behov-resurser-förändringar. Samma analys som vi gör i enskilda ärenden. Redovisas stadsövergripande och på stadsdelsnämndsnivå. Stockholm fortsätter växa! I planen finns en slutrapport för Skolbyggnation för ett växande Stockholm och i planen ingår en redovisning av arbetet med sikte på 2040. Som bilagor ligger förteckning över befintliga lokalresurser, byggnadsprojekt 2016-2018 och en första uppdatering av funktionsprogrammet för grundskola.

Skolgård Viktigt utvecklingsområde för funktionsprogrammet Politisk fråga Boverket remiss Tydlighet nödvändig i dialogen med exploateringskontoret Ökad medvetenhet kring pedagogik och läroplan kopplad till utemiljö 2018-09-17

Metod Tillvägagångsätt Besök på skolorna Inventeringen har skett område för område Första intryck på plats samt via situationsplan över skolgården 2) Samtal med rektor och/ eller fritidsledare i första hand eller annan personal i andra hand. 3) Fotodokumenteration av skolgården, alla lekredskap och bollplaner, samt inspekterat den utifrån vår inventeringsmall. 4) 2 sidig sammanfattning. Rektor har vanligtvis en god överblick, känner till eventuella pågående skolgårdsärenden och har generella åsikter om skolgården. Fritidspersonal använder skolgården mycket i praktiken och har därför god kunskap om hur den fungerar för pedagogik och lek. 2-sidig rapport, med fotodokumentation och bedömning i olika kategorier 2018-09-17

Kategorier Nedan presenteras de tolv kategorier, vilka varit utgångspunkten för bedömning av skolgårdarna: FLEXIBILITET OCH EFFEKTIVITET ALLMÄNT ELEMENT MATERIAL ENTRÉSITUATION RUMSLIGHET TRYGGHET VEGETATION SAMLINGSPLATSER RÖRELSER ÖPPNA PLATSER AKTIVITET

Metod Gradering av kategorier De olika kategorierna och råden har graderats utifrån en skala från 0 till 3, graderingen betecknar: 0 Undermåligt/ Saknas 1 Bristfälligt 2 Tillfredsställande 3 Föredömligt Om det finns tid: gör ett ex, kategori-gradering Graderingen ska ses som en översiktlig bedömning av skolgårdarna i jämförelse med varandra, där viss hänsyn tagits till huruvida det är en innerstadsskola, en skola i närförort eller en skola i ytterförort, detta då de olika områdena ger olika förutsättningar gällande t.ex. yta. 2018-09-17

2018-09-17

2018-09-17

Måldokument Utbildningsförvaltningens skolgårdar 2014-12-23

Innehåll Måldokument Utbildningsförvaltningens skolgårdar Bakgrund Arbetsprocess Avgränsning Utemiljöns betydelse Funktioner Tillämpning Målbild Kvaliteter för en god skolgårdsmiljö Rumslighet och variation Vegetation Aktivitet Samlingsplatser Element och Material Kultur och Idrott Inspirationskatalog Utbildningsförvaltningens skolgårdar Inledning Hälsoaspekter Delaktighet Värdegrund Utomhuspedagogik Zonindelning Exempelsamling parametrar Trygghet Rörelser Effektivitet Flexibilitet Omställbarhet Exempelsamling kvaliteter Kultur Referenser – se bilaga 2014-12-23

Måldokument Målbild En skolgård ska vara: En inspirerande plats som visar på att skolan bryr sig om den yttre miljön En plats som går att påverka och förändra som ger utrymme för temporära kreativa projekt En plats med många utrymmen för barn och ungdomars olika behov En plats där elever är delaktiga och har inflytande En pedagogisk resurs med goda förutsättningar för undervisning utomhus En plats som främjar personlig och socialutveckling En tillgång för stadsdelen, skolgården är en viktig mötesplats för barn och unga även på fritiden En plats med biologisk mångfald och grönska En trygg och hälsosam plats, tillgänglig för alla En stimulerande plats som lockar till fysisk aktivitet för alla En flexibel plats planerad för eventuella framtida omställningar och behov En arena för estetiska ämnen samt idrott 2014-12-23

Kvaliteter för en god skolgårdsmiljö Nedan presenteras sex kvaliteter, vilka berör och kännetecknar en god utemiljö på skolan: RUMSLIGHET OCH VARIATION AKTIVITET ELEMENT OCH MATERIAL VEGETATION SAMLINGS- PLATSER KULTUR 2014-12-23

Kvaliteter för en god skolgårdsmiljö Rumslighet och variation Funktion: Gårdens utemiljö ska delas upp i zoner för olika typer av aktivitet. Att tänka på De yngre eleverna ska känna sig trygga bland äldre elever, till exempel genom en avskild del av gården i anslutning till deras hemvist. Rum-i-rum är ett effektivt sätt att skapa gömställen för lek, ex. bakom hörn, kojor, småhus eller labyrinter. Eleverna kan med fördel vara aktiva i byggfasen. Plank/ buskar eller dylikt behöver inte vara höga för att skapa effekt och lekmöjligheter för barnen. Olika gestaltningsformer kan bidra till att skapa ett mer varierat leklandskap, t.ex. en rund stensättning. Träd och buskar ska vara rumsbildande, för skugga och lek, samt tåla slitage. Planering och utformning av zonernas innehåll ska anpassas efter barns ålder, intressen, utveckling och förmågor. Funktion: Möjlighet för vila och avkoppling ska finnas. Möjlighet ska ges att dra sig undan för att vila eller leka själv en stund bör finnas. Ett sätt att uppnå detta kan vara att skapa olika rumsligheter. Zoner/ytor med sittplatser i skugga bör finnas på ett flertal ställen på gården. Funktion: Den yttremiljön ska ge möjlighet att öva motorik Nivåskillnader ska bevaras eller skapas då dessa ger överblick på gården, möjlighet till fysisk aktivitet som att öva motorik (klättra, rulla, hoppa och balansera). Därför bör en viss andel nivåer bevaras, ex. berghäll i naturmark, eller skapas, ex. sittplats (läktare) i olika nivåer. Kuperad terräng och lutningar ökar den fysiska aktiviteten och ger hälsoeffekter. En utsiktsplats på skolgården för överblick kan vara ett uppskattat inslag. 2014-12-23