Minna-Marja Jokinen Lagstiftningråd Finansministeriet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Former för kommunalteknisk samverkan – vilka är alternativen
Koncernstyrning och koncernövervakning i finska kommuner 30. Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen, Helsingfors Pasi Leppänen.
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2010 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
En ny struktur för scoutrörelsen – ett förslag. Scouterna – allmänt Scouterna är Sveriges nationella scout- organisation och organiserar all scout- verksamhet.
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Ett arbete med att etablera
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Utvecklad ägarstyrning för landstinget och kommunerna i Norrbotten
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Ekonomistyrning Budgetering & Kalkylering
Att få rätt saker att hända
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
I en professionell verksamhet utgör samverkan en del av uppdraget.
Strategi för tryggande av samhällets vitala funktioner 2006 STRATEGI FÖR TRYGGANDE AV SAMHÄLLETS VITALA FUNKTIONER Statsrådets principbeslut
Välkommen till ESF:s seminarium
Behov av habilitering och rehabilitering
Halmstads kommuns visionsstyrningsmodell
Redogörelse för den interna kontrollen och koncernövervakningen i finska kommuner 29. Nordiska Kommunala Chefsrevisorkonferensen Reykjavik, Island.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Får jag lov? Om planering och byggande
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Idéburet Offentligt Partnerskap
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
Regionstyrelsen
Arbetsordning, LTH.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Teknisk nämnden Nämndutveckling Underlag och utkast till uppläggning.
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Välkommen till den nya hemsjukvården KOMHEM – vård, omsorg och rehab nära dig
Personalpolitisk inriktning
Organisationsförändring -hur påverkas arbetet med intern kontroll
Pilotlänens rundabordssamtal Sammanfattning av rundabordssamtal om energi- och klimatarbetet.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Nya kommunallagen (410/2015)
Digitalisering för bättre välfärd
Ansvar gentemot vem/vilka?
Om Ideella föreningar & ekonomiska föreningar
Samarbetsavtal för försörjning av personliga hjälpmedel Samarbetsavtal för försörjning av personliga hjälpmedel –
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Program för uppföljning av privata utförare Lena Svensson,
Avgifter skatt statsbidrag övrigt Kommunernas inkomster.
Så styrs Nacka. Öppenhet och mångfald Bild människor Ex. bild finns på äldre som pratar med yngre på bibliotek.
Ekonomi beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska fattas av folkvalda.
ENLIGT ÖVERENSKOMMELSE FÖRNYANDE AV LEDNINGSAVTAL 2017
Projektplan för /2017.
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
MÅL OCH MÅLOMRÅDEN.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Mall för förvaltningsstadga för landskapet
Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Introduktion till processen för balanserad styrning
Intern styrning och kontroll
Processen för Balanserad Styrning
Samordning – Samverkan – Samarbete inom Vägledning
Gnosjö kommuns styrmodell
Hur styrs landstinget?.
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
KPR
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
Presentationens avskrift:

Minna-Marja Jokinen Lagstiftningråd Finansministeriet Helhetsinriktad ledning av kommunens verksamhet – nya kommunallagen ramar för ledandet Minna-Marja Jokinen Lagstiftningråd Finansministeriet

Teman Helhetsinriktat ledande av kommunens verksamhet Kommunstrategin Kommunen som ägare

Målen med kommunstrategin Marknaden – upphandlingar tredje sektorn - bidrag Kommunernas samarbete Avtalsvillkor bidragsvillkor Dottersamfund Delägda samfund Kommunens egen organisation och affärsverk Avtal om grundande, samarbetsavtal, bolagsordningar, delägaravtal, dels koncernanvisning Koncernanvisning Avtalstillsyn Reagering på avvikelser Styrelsearbetet Förvaltningsstadga Budget och ekonomiplan Bolags-, sammanslutnings- etc. möten, Styrelsearbete Representanter inom organ Koncerntillsyn Intern tillsyn

Styrning av kommunens verksamhet Kommunen leds som en helhet, utifrån kommunstrategin Lednings- och styrningsmedlen varierar beroende på organiseringen av verksamheten Den egna verksamheten och affärsverken – förvaltningsstadga, budget- och ekonomiplan (intern tillsyn!) Koncern – koncernanvisningar, ägarstyrningsmedel, styrelsearbetet (koncerntillsyn!) Samkommunerna, delägda samfunden – grundandeavtal, samarbetsavtal, bolagsordningar, delägaravtal etc. (dvs. ägarstyrningsmedlen), styrelsearbetet (reaktiv uppföljning) Upphandlade tjänster, sådana som producerats av tredje sektorn – avtalsvillkor, understöds- och finansieringsvillkor (reaktiv avtalstillsyn) Samordnande och kommunens övergripande intresse!

Kommunstyrelsens uppgifter bevaka kommunens intresse och, om inte något annat anges i förvaltningsstadgan, företräda kommunen och föra kommunens talan, svara för samordningen av kommunens verksamhet, svara för ägarstyrningen i kommunens verksamhet, sörja för kommunens interna kontroll och ordnandet av riskhanteringen.

Långsiktigt ledande, hantering av helheter? Skapar de olika branscherna, nämnderna, direktionerna etc. någon slags helhet, har de någon gemensam nämnare? Är alla olika strategier, planer och program som kommunen antagit kompatibla? Leder de i samma riktning? Har de ekonomiska realiteterna tagits i beaktande? Måste man göra avkall på målsättningarna i strategierna och programmen i samband med budgetbehandlingen? Eller faller de annars bara i glömskan?

”centralt beläget, utmärkta trafikförbindelser, bra att bo i, bra att leva i, företagarvänligt kreativt paradis för barnfamiljer”

Kommunstrategins karaktär ändras Ekonomiska realiteter och utvecklingsutsikter Nedläggning av lösstående strategier och planer Samordning Gemensam uppfattning om inriktning av resurser Långsiktiga målsättningar för kommunens verksamhet och ekonomi Styr beredningen och beslutsfattandet Strikt koppling mellan strategi och ekonomi

Kommunstrategin Fullmäktiges lagstadgade styrinstrument som inkluderar långsiktiga målsättningar för kommunens verksamhet och ekonomi Kommunstrategin ska ta i beaktande Främjandet av kommuninvånarnas välfärd; Ordnandet och produceringen av tjänster; De lagstadgade servicemålsättningarna för kommunernas uppgifter; ägarpolitiken; personalpolitiken; Kommuninvånarnas deltagnings- och påverkningsmöjligheter; samt Utvecklandet av levnadsmiljön och den regionala livskraften. Politisk och verksamhetsmässig förpliktelse, dvs. styr beslutsberedningen och beslutsfattandet Ska tas i beaktande vid utarbetandet av kommunens budget och ekonomiplan

Balansen uppvisar… ett stort För vilket ändamål? Strategiskt ägande? Kan kommunen vara en stark ägare?

För vilket ändamål grundas det? För vilket ändamål? Hur äger man tillsammans? På marknaden … inte på marknaden … var finns kunderna? Exitproblem? Hur är det med den demokratiska kontrollen och öppenheten?

Övervägning, linjedragningar, beslut Principerna enligt vilka kommunen medverkar i olika organisationer och samfund som ägare, investerare, finansierare eller i samarbete med andra kommuner Principerna konkretiseras som riktlinjer som styr beslutsberedningen, som konkreta ägarstyrningsåtgärder samt t.ex. som finansierings- och investeringsbeslut i samband med grundandet av samfund eller i anslutning till avtalsförhållanden Vid enskilda beslut bör man vara medveten om och identifiera beslutens konsekvenser och verkningar (t.ex. grundande av ett aktiebolag eller annat samfund, avtalsförhållanden)

” Aktiebolagslagen är en lag bland andra lagar…”

Ägarstyrningen Åtgärder genom vilka kommunen i egenskap av ägare eller medlem medverkar i ett bolags eller ett annat samfunds förvaltning och verksamhet Ägarstyrningen baserar sig på målen i kommunstrategin Medlen bestäms enligt lagstiftningen som gäller samfundet: grundavtal, bolagsordningar, andra avtal (t.ex. delägaravtal, samkommunens grundavtal), personval, utfärdande av anvisningar utövande av annan beslutandemakt

Ägarstyrningen Aktiv verksamhet Kräver beredning, tydliga ställningstaganden, reagering, förhandlingskultur, avtalskompetens, diskussion, kommunikation om ägarens målsättningar Tydlig arbets- och ansvarsfördelning inom kommunens organisation!

Ändringar i koncernsamfund Skärpt ägarstyrning Agerande i enlighet med ägarens avsikter och målsättningar – förutsätter tydligt viljetillstånd av ägaren! Kommunallagen aktiebolagslagen i samklang: bolagsordningar, delägaravtal etc. Bestämmelserna i koncernanvisningarna Styrelsens uppställning – bör inkludera tillräcklig kompetens i fråga om ekonomin och affärsverksamheten inom samfundets verksamhetsområde Konkurrensneutralitetsärenden Förutsättningarna för borgensåtaganden och säkerheter

Kommunstyrelsens ansvar Tjänsteinnehavarnas ansvar Fullmäktiges ansvar Ange tydligt viljetillstånd Staka ut strategiska riktlinjer Sätta upp mål Följa upp och övervaka förverkligandet Kommunstyrelsens ansvar Samordnande Praktiska åtgärder inom kommunens intressebevakning och ägarstyrningen Styrning, uppföljning, reagering Intern tillsyn och riskhantering Tjänsteinnehavarnas ansvar beredningens kvalitet Kompetens och expertis Reaktivitet Samordnande och insikt om kommunens övergripande intressen

Tack!