Trpt ledn sept 09/B Sigvald

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Processkartläggning.
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Nyttorealisering på 10 min
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Processkartläggning.
Struktur för självförbättrande system
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
En introduktion till SEB Way
Systemkarta.
Processorienterat förbättringsarbete
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Mål- och resultatstyrning
Ramverk för patientmedverkan
Framtidens specialistläkare
Modell för Utveckling av ledningssystem
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Metoddokument ”Processorienterat arbetssätt”
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
HKU Handgriplig kvalitetsutveckling
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Strategiska perspektiv på verksamheten
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Beställning av tjänster
Offensiv kvalitetsutveckling
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
/ Kvalitet/ lager & terminalansvarig/Bengt Sigvald KURSPRESENTATION V
Kvalitetsarbetet under och framåt. Arbets- och företagsenhetens kvalitetsarbete Affärsmässighet Kunden är alltid i fokus! Nacka kommuns kvalitetsarbete.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 9 februari 2016.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Introduktion till The Rational IT Model
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Presentation av ledningssystemet
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Tips för det praktiska ledarskapet
Validering inom Lärarlyftet
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Presentation Lars Brännström.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Rylanders Kontorsvägen Lysekil Epost
Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald
Omställningen av hälso- och sjukvården
Trpt ledn sept 09/B Sigvald
Material för socialtjänsten
Kommunikationsprocesser
Behov från intressenter Nöjda intressenter
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Gnosjö kommuns styrmodell
Handledarutbildning Steg 2.
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Presentationens avskrift:

Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald Transportledning/Transportorganisation ( trpt ledn 2) Plan för 9 september 2009 (rödmarkerat kommer på tentan i någon form) Kort presentation av oss Genomgång av kursplan/mål trpt ledn 2 Tentamen 18/12, 15/2, 17/3 .(3 tim) Kurslitteratur utdelas, presentationer läggs på intranätet Fokus på processer och ledningsprinciper vilket innebär; elevinflytande, mentorstöd där Bengt finns tillgänglig 30 min före och efter lektionstid (+ telefon), helhetssyn (hur kan transportledaren påverka hållbar utveckling). Vi gör en övning i att ta fram processerna i ett tranportföretag och att förstå ledningsprinciperna. Genomgång av hemuppgift Målet idag: förstå kursplan, få ut kurslitteratur, förstå innebörden av processer och de åtta ledningsprinciperna 2018-09-17 Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald

Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald KURSINNEHÅLL TL2 Att leda, förmedla och planera, såväl processer, människor samt transporter TL2 Kunna planera och strukturera samt prioritera intressenter och uppdrag TL2 Kvalitets- och miljöarbete i en transportorganisation TL2 Avstämnings- och uppföljningsarbete TL2 Introduktion till IT inom transportledning Grundläggande teorier, psykologin bakom gott ledarskap Att skapa och upprätthålla goda kundrelationer Projektmetodik  2018-09-17 Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald

Transportledning/Transportorganisation ( trpt ledn 2) Omfattning: 8 Poäng ( del av) Mål: Efter genomgången kurs ska den studerande ha goda kunskaper i att organisera, planera och administrera transportledningsfunktionen inom en verksamhet, med hänsyn till intressenternas behov av kvalité, miljö, säkerhet och effektivitet. Examination: Kursen bedöms med betygen Godkänd (krävs 50%) och Väl Godkänd (krävs 80%.) Tentamenspliktigt: Litteratur, eventuellt utdelat material, information på föreläsningar som ej finns dokumenterat. Litteratur: Sveriges Åkeriföretags Åkerihandbok (utdelas vid kursstart) och ev. kurslitteratur som meddelas vid kursstart och presentationer. 2018-09-17 Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald

Kursplan Varje kursdag startar med dagens kursplan/mål V37 – V38 Att leda, förmedla och planera, såväl processer, människor samt transporter. Vad kan transportledaren påverka eller påverkas av V39 Kunna planera och strukturera samt prioritera intressenter och uppdrag med hänsyn till hållbar utveckling V40 – V44 Kvalitets- och miljöarbete i en transportorganisation med bl.a. - ISO-standarder för trafiksäkerhet, miljö, arbetsmiljö och kvalitet. Vad är ett ledningssystem? - Grundläggande miljökurs, miljökalkyl - Systematiskt arbetsmiljöarbete - Hållbar utveckling V45 – V47 Avstämnings- och uppföljningsarbete - genomföra internrevision och skyddsrond på ”vår kurs” - genomföra internrevision på ett företags transportledning. - Genomgång av hållbarhetsredovisning V47 Introduktion till IT inom transportledning, mobil kom. på marknaden 2018-09-17 Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald

De åtta ledningsprinciperna värdegrunder för kvalitetsledning ISO 9000:2000 presenterar åtta ledningsprinciper som utgör basen för ett bra kvalitetsledningssystem. Dessa principer utgör värdegrunden i alla olika modeller för verksamhetsutveckling, enligt ISO 9001, TQM eller olika branschmodeller. Med dessa åtta principer som ledstjärna kan alla typer av organisationer åstadkomma resultat. Men få organisationer har fullt ut nyttjat potentialen som finns i tillämpningen av principerna visar fler undersökningar, se Framgång för Sverige (www.siq.se) 2018-09-17 Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald

De åtta ledningsprinciperna Övning Beskriv vilka intressenter som kan finnas till ett företag:……… Beskriv vilka resurser som kan finnas i ett företag: ……………… 2018-09-17 Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald

De åtta ledningsprinciperna Kundfokus Organisationen är beroende av sina kunder och bör därför förstå aktuella och framtida kundbehov, bör uppfylla kundkrav och bör sträva efter att överträffa kunders förväntningar. Ledarskap I ledningens roll ligger bl a krav på att ge de anställda en tydlig bild av förutsättningar och utvecklingsinriktning för företaget. Medarbetarnas engagemang Medarbetare på alla nivåer är organisationens främsta tillgång. Deras fulla engagemang medför att deras förmåga kan användas för organisationens bästa. Processinriktning Ett önskat resultat uppnås mer effektivt när aktiviteter och tillhörande resurser hanteras som en process. 2018-09-17 Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald

De åtta ledningsprinciperna Systematiskt angreppssätt för ledning Att fastlägga, förstå och hantera samverkande processer som ett system medverkar till att organisationen blir effektiv i att uppnå sina mål. Ständig förbättring Ständig förbättring av organisationens funktion och resultat bör vara ett beständigt mål. Faktabaserade beslut Verkningsfulla strategier och beslut baseras på fakta. Ömsesidigt fördelaktiga relationer till leverantörer En organisation och dess leverantörer är beroende av varandra, och ömsesidigt fördelaktiga relationer. 2018-09-17 Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald

De åtta ledningsprinciperna Ringa in ditt svarsalternativ Hur viktigt är … för skapa långsiktig lönsamhet och framtida konkurrenskraft i företaget? 1 Kundernas krav och förväntningar är kända för de anställda 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Ledningen ger de anställda en tydlig bild av förutsättningar och utvecklingsriktning för företaget Alla anställda är engagerade i företagets utveckling Organisationen är duktig på att utveckla och arbeta i väldefinierade arbetssteg/processer Alla arbetssteg/processer i organisationen hänger ihop – inbördes och med företagets mål och strategier Ständiga förbättringar är alltid ett mål för företaget Verksamhetens strategier och beslut baseras på fakta Företaget utvecklar strategiska samarbeten med leverantörerna för att skapa värdeökning 2018-09-17 Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald

De åtta ledningsprinciperna Ringa in ditt svarsalternativ Hur långt tror Du att det företag som Du tänker på (gjort praktik hos) kommit vad gäller att …. 1 Kundernas krav och förväntningar är kända för de anställda   2 3 4 5 6 7 8 9 10 Ledningen ger de anställda en tydlig bild av förutsättningar och utvecklingsriktning för företaget Alla anställda är engagerade i företagets utveckling Organisationen är duktig på att utveckla och arbeta i väldefinierade arbetssteg/processer Alla arbetssteg/processer i organisationen hänger ihop - inbördes och med företagets mål och strategier Ständiga förbättringar är alltid ett mål för företaget Verksamhetens strategier och beslut baseras på fakta Företaget utvecklar strategiska samarbeten med leverantörerna för att skapa värdeökning 2018-09-17 Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald

Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald Vad är en process? En process är en grupp av samverkande eller varandra påverkande aktiviteter som omformar insatser till utfall. (Definition enligt ISO 9000:2000) 2018-09-17 Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald

Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald Varför processer? Oftast är en organisation uppdelad i traditionella, eller praktiska, avdelningar som var och en gör en liten insats i den vara eller tjänst som produceras. Genom att tänka i processer, som skär igenom dessa avdelningar, är det lättare att få fram en helhetsbild över flödet i organisationen och mycket lättare att hitta problemen i de gränssnitt som finns mellan olika avdelningar eller moment. 2018-09-17 Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald

Övningsuppgift - processer Skriv ner tre aktiviteter/något som görs i ett tranportföretag. Minst en av dem ska beröra en ”transportledares vardag”. T.ex. - registrera en kundorder - avtala med kund - marknadsföra - gå på kurs Jobba två och två Tid 10 min 2018-09-17 Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald

Transportplanerarens roll i företagets operativa verksamhet Marknadsföra Sälja Producera Intressenters behov Transport- företagets tjänster Intressenters synpunkter Planera, leda och tillsätta resurser Mäta, analysera och förbättra Stödja verksamheten affärsprocess Transportplanerarens roll Vilka intressenter påverkar TL mest? 2018-09-17 Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald

Redovisning av övningsuppgift Ledningsprocess Huvudprocess Marknads- föra Sälja Köpa in Planera Utföra tjänster Fakturera Följa upp Behov från intressenter Kunder, anställda, ägare, leverantörer, samhället, Nöjda intressenter Inköp Upphandling Köp av transport-tjänster Ruttplanering Planera transporter Personal-planering Planera beställningar Kundorder-mottagning Orderutdeln. Kundservicevia telefon Fraktsedels-registrering Vägleda förare Ta emot fax Prissättning Fakturering Kontroll av fakturor Utvärdering Stödprocess 2018-09-17 Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald

Problem som kan uppstå med traditionell organisation Svårt med kundfokusering Bristande helhetssyn Ineffektiva flöden och tidsslöseri Svårt att engagera medarbetare och ta till vara deras förmåga. Revirtänkande; gränser mellan avdelningar. Processer finns överallt men vi är dåliga på att kartlägga dem av flera orsaker. - tankesättet med processer relativt nytt - "krocka" med traditionellt tänkande i avdelningar vilket kan göra att medarbetare känner sig hotade. 2018-09-17 Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald

Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald Några skillnader mellan processorientering och ett traditionellt tänkande Traditionellt tänkande Processorienterat tänkande De anställda är problemet Processen är problemet Jag gör mitt arbete Jag hjälper till att få saker uträttade i vår organisation Förändra anställda Förändra processer Lita inte på någon Samarbeta mot gemensamma lösningar Vem gjorde fel?! Vad tillät felet att uppstå? En bra genomförd processorientering kan bland annat ge följande fördelar: Ökad förståelse för både helheten och detaljerna Medarbetare förstår sin roll i helheten Ger underlag för förbättringsarbete Synliggör var det är lämpligt att gå in med mätningar i processen 2018-09-17 Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald

Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald Hemuppgift Om Du har synpunkter på ”kursplan, så vill jag gärna veta det! Du får även lämna synpunkter senare under kursens gång”! Vad saknas/är för mycket av? Om Du har synpunkter på ” Uppläggning av lektioner , så vill jag gärna veta det!? Föreläsningar, kalkyler, bikupor, diskussioner, grupparbeten, studiebesök, hemuppgifter på företag, gästföreläsare från näringslivet Bedömning av de åtta ledningsprinciperna på papper, som lämnas in den 23 sept. OBS! ändrat datum En enkel processbeskrivning på papper över huvudprocessen i det företag som Du har haft LIA -praktik ifrån, som lämnas in den 23 sept. OBS! ändrat datum 2018-09-17 Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald

Vid frågor får ni gärna ringa på 0703-32 54 00 Transportledning/Transportorganisation Uppföljning av plan 9 september 2009 År målet uppnått idag? /svar enl. kursdeltagare förstå kursplan, /ja få ut kurslitteratur, /ja, men vad ska vi läsa? Svar: muntlig genomgång av Åkerihandboken idag, skriftligt den 16 sept. förstå innebörden av processer . /Lite krångligt, vi kommer träna mer. förstå innebörden av de åtta ledningsprinciperna vilket innebär bl.a. elevinflytande och mentorstöd . /Verkar bra med praktisk tillämpning av ledarskap och medarbetarskap på kursen (samarbete mellan kursledare och kursdeltagare). Vissa principer känns mer naturliga än andra, men vi kommer att träna mer. Glöm inte hemuppgiften uppgift 1 och 2 som lämnas in senast tisd. 15 sept. på mail till mig, så jag kan ge feedback på onsd. den 16 sept. Uppgift 3 och 4 lämnas in skriftligt på onsdag den 23 sept. (OBS! ändrat datum, så jag kan dela ut pappersunderlag på onsd. den 16 sept.). bengt.sigvald@alltransport.se? Lycka till/Bengt Vid frågor får ni gärna ringa på 0703-32 54 00 2018-09-17 Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald