Planläggnings-processen med planläggnings-typer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Hälsoskydd 6 nov 2015 Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Detaljplan för särskilt boende
Förslag till upplägg (denna sida behöver inte vara med sen)
Informationsmöte VA till Varola
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Avdelningen för vård och omsorg
Barnets bästa i främsta rummet
Samverkansträff för enskilda avlopp
Länsgemensam ledning i samverkan
Analysseminarium – ÖK februari
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Tisdag den 21 mars – Samling och kaffe/te med macka
Integrerad infrastruktur-/ samhällsplanering som bidrar till attraktivitet, tillväxt och hållbarhet Christer Karlsson.
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
Processen visas i tre parallella processer, där den kliniska processen ligger överst, styrprocessen i mitten och kommunikationsprocessen längst ner.
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Arbetsformer XX vattenråd.
Särskilt stöd Processdagen - anmälningsärenden 6 december 2016
Fysiskt tvång - fasthållningar
Nätverk för lärare på fritidshem
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
JOrdfalls samfällighet Tillstånd för grundvattenuttag
JOrdfalls samfällighet Tillstånd och vattenskydd
Samråd Vattenskydd Hummeln och kristdala
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Uppföljning folkhögskola
En modell för flerspråkighet i förskola och förskoleklass
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Teknikutveckling och juridiken – vad ger miljöbalken för utrymme?
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Samrådsmöte Vägplan E6 Södra infarten
Attefallshus Attefallshus Byggavdelningen Stadsbyggnadskontoret
reviderad Natura handbok
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Systematisk dokumentation inom socialtjänsten
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Miljö i vägplaneringsprocessen
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Medarbetareinformation
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Systematiskt kvalitetsarbete
Utredningen om ekologisk kompensation
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Lathund-Ladok Hantera mallar för intyg
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Hållbar utveckling måste vara
Dokumentera rätt i vården
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Utveckling och samordning av virkesmätningen
Frukostseminarium buller praxisgenomgång Monika Gerdhem - Miljöjurist och chef för hälsoskyddsavdelningen på miljöförvaltningen i Stockholm
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Presentationens avskrift:

Planläggnings-processen med planläggnings-typer 121207

Symboler i denna presentation Aktivitet En pil beskriver en aktivitet i planläggningsprocessen En rund ring beskriver ett resultat från en aktivitet Resultat En romb beskriver ett beslut Beslut

Nya Planläggningsprocessen Förutsättningar Gäller från 1 januari 2013 Huvudprocess Samla in och planera Input till huvudprocess Investera: Åtgärdsvalsstudie alternativt funktionsutredning Åtgärdsbeskrivning med preliminär bedömning av planläggningstyp Planläggningstyp 1-5 Nya Planläggningsprocessen Samråd Leda och styra Investeringsprojekt Påbörja planläggnings- beskrivning* Grön pil symboliserar huvudprocess Samla in och planera. Blåa och gråa pilar process Investera Planläggningstyper är generella beskrivningar för hantering av investeringsprojekt i planläggningsprocessen. * Planläggningsbeskrivning tas fram för planläggningstyp 2-5. För planläggningstyp 1 dokumenteras hanteringen enligt mall: Ej byggande av väg/järnväg.

Status på planen Namn på planen: Vägplan eller Järnvägsplan Status samrådsunderlag Underlag tas fram, bearbetas analyseras och leder fram till länsstyrelsens beslut om betydande miljöpåverkan Status samrådshandling** Planen utformas, MKB och lokaliseringsalternativ vid behov. Pågår fram till att planen ska kungöras och granskas Status granskningshandling* Planförslaget kungörs och möjliggörs för granskning Status fastställelsehandling Planen skickas för fastställelse Namn på planen: Vägplan eller Järnvägsplan Handlingens namn benämns vägplan eller järnvägsplan. Under processens gång har planen olika status. T.ex. i början är det en väg/järnvägsplan med status samrådsunderlag och i slutet av processen är det en väg/järnvägsplan med status fastställelsehandling. Namnet på handlingen är hela tiden väg- respektive järnvägsplan. Statusen ändras vid aktiviteterna: LS beslut om BMP, Kungöra förslag till plan och möjliggöra granskning samt Begära fastställelseprövning * För projekt som ska tillåtlighetsprövas tillkommer granskningshandling inför tillåtlighetsprövning ** Samrådshandling omfattar både val av lokaliseringsalternativ och utformning av anläggningen. Handlingen ligger till grund för utformningen av planens MKB. Samrådshandlingen har således olika inriktning beroende på var i processen man befinner sig.

Åtgärdsval/ beställning Effektivare planering av vägar och järnväg Trafikverkets upplägg - 5 planläggningstyper Planläggningsprocess Formell planläggning Typ 5 – Betydande miljöpåverkan, MKB, alternativa lokaliseringar, tillåtlighetsprövning, väg- eller järnvägsplan krävs Typ 4 – Betydande miljöpåverkan, MKB, alternativa lokaliseringar, väg- eller järnvägsplan krävs Typ 3 – Betydande miljöpåverkan, MKB, inga alternativa lokaliseringar, väg- eller järnvägsplan krävs Typ 2 – Ej betydande miljöpåverkan, ingen MKB, inga alternativa lokaliseringar, väg- eller järnvägsplan krävs Typ 1 – Små projekt på befintlig anläggning, endast marginell ytterligare påverkan på omgivningen, frivillig markåtkomst, ingen väg- eller järnvägsplan 1 2 3 4 5 Ja Nej Plan Åtgärdsval/ beställning Huvudtyper. Varianter finns t.ex. ej BMP, alternativa lokaliseringar, ingen tillåtlighetsprövning vilket ger aktiviteter från 2:an och 4:an. Förslag på namn: 1 Utan plan, 2 Utan BMP, ingen MKB 3 BMP och MKB, utan alternativa lokaliseringar, 4 Alternativa lokaliseringar, 5 Tillåtlighetsprövning ARBETSMATERIAL

Utan formell plan (planläggningstyp 1) Små åtgärder på en befintlig anläggning som endast medför marginell ytterligare påverkan på omgivningen och där mark kan tas i anspråk med frivillighet Huvudprocess Samla in och planera TRV, Samhälle har gjort en preliminär bedömning att åtgärden går att genomföra utan framtagande av väg- eller järnvägsplan Leda och styra Investeringsprojekt Utred och analysera om byggande av väg/järnväg och omgivningspåverkan Utred och analysera markåtkomstbehov Dokumenterade bedömningar Underlag Markförhandling (annan process i Investera) Sammanställ underlag för fortsatt projektering Avtal om frivillig markåtkomst Ställningstagande att genomföra projektet utan fysisk planläggning Leda och styra Investeringsprojekt Läs mer TRVÖK kap 2.2.2 Planläggningstyper

Inte betydande miljöpåverkan (planläggningstyp 2) Projekt som av länsstyrelsen inte bedöms ha en betydande miljöpåverkan (ingen MKB krävs, inga lokaliseringsalternativ) Leda och styra Investeringsprojekt Ta fram, bearbeta och analysera underlag Begära länsstyrelsens beslut om BMP eller ej Utforma planförslag Underlag för beslut om BMP Plan med slutlig samrådsredogörelse Länsstyrelsens beslut: Nej Kungöra förslag till plan och möjliggöra granskning Begära länsstyrelsens yttrande Begära fastställelseprövning Plan med granskningsutlåtande Länsstyrelsens yttrande Begäran Genomföra fastställelseprövning Om länsstyrelsens beslut om betydande miljöpåverkan blir ja byt till planalternativ 3 Laga kraft vunnen plan Leda och styra Investeringsprojekt Läs mer TRVÖK kap 2.2.3 Planläggningstyper

Betydande miljöpåverkan (planläggningstyp 3) Projekt som av länsstyrelsen bedömts innebära betydande miljöpåverkan (MKB krävs, inga lokaliseringsalternativ) Leda och styra Investeringsprojekt Ta fram, bearbeta och analysera underlag Begära länsstyrelsens beslut om BMP Utforma planförslag och MKB Underlag för beslut om BMP Plan med slutlig samrådsredogörelse Länsstyrelsens beslut: Ja Begära länsstyrelsens godkännande om MKB Kungöra förslag till plan och möjliggöra granskning Begära länsstyrelsens yttrande Godkänd MKB av länsstyrelsen Plan med granskningsutlåtande Länsstyrelsens yttrande Om länsstyrelsens beslut om betydande miljöpåverkan blir nej byt till planalternativ 2 Begära fastställelseprövning Genomföra fastställelseprövning Begäran Laga kraft vunnen plan Leda och styra Investeringsprojekt Läs mer TRVÖK kap 2.2.4 Planläggningstyper

Alternativa lokaliseringar (planläggningstyp 4) Projekt som av länsstyrelsen bedömts innebära betydande miljöpåverkan. Olika lokaliserings- och utformningsalternativ föreligger. (MKB krävs, ingen tillåtlighetsprövning) Leda och styra Investeringsprojekt Utarbeta lokaliserings-alternativ och påbörja MKB Ta fram, bearbeta och analysera underlag Begära länsstyrelsens beslut om BMP Underlag för beslut om BMP Länsstyrelsens beslut: ja TRV valt alternativ Kungöra förslag till plan och möjliggöra granskning Utforma planförslag och MKB Begära länsstyrelsens godkännande om MKB Plan med slutlig samrådsredogörelse Godkänd MKB av länsstyrelsen Plan med granskningsutlåtande Genomföra fastställelseprövning Begära LST yttrande Begära fastställelseprövning Länsstyrelsens yttrande Begäran Laga kraft vunnen plan Leda och styra Investeringsprojekt Läs mer TRVÖK kap 2.2.5 Planläggningstyper

Tillåtlighetsprövning (planläggningstyp 5) Projekt som av länsstyrelsen bedömts innebära betydande miljöpåverkan. Olika lokaliserings- och utformningsalternativ föreligger och ska tillåtlighetsprövas. (MKB krävs) Leda och styra Investeringsprojekt Ta fram, bearbeta och analysera underlag Begära länsstyrelsens beslut om BMP Utarbeta lokaliserings-alternativ och MKB Underlag för beslut om BMP Länsstyrelsens beslut TRV beslut rangordning Begära länsstyrelsens godkännande om MKB Kungöra förslag till plan och möjliggöra granskning Sammanställa underlag för tillåtlighetsprövning Godkänd MKB av länsstyrelsen Gransknings- utlåtande Underlag för tillåtlighetsprövning Ärendet skickas till regeringen för tillåtlighetsprövning Utforma planförslag och MKB Begära länsstyrelsens godkännande om MKB Av regeringen valt alternativ Plan med slutlig samrådsredogörelse Godkänd MKB av länsstyrelsen Kungöra förslag till plan och möjliggöra granskning Begära länsstyrelsen yttrande Begära fastställelseprövning Plan med granskningsutlåtande Länsstyrelsens yttrande Begäran Genomföra fastställelseprövning Laga kraft vunnen plan Leda och styra Investeringsprojekt Läs mer TRVÖK kap 2.2.6 Planläggningstyper

Påbörja planläggningsbeskrivning (1/2) Fysisk planläggning i Trafikverket inleds med att en planläggningsbeskrivning görs med en preliminär bedömning av vilken planläggningstyp projektet hör till. Denna beskrivning ska redogöra för hur man avser att genomföra planläggningen för projektet. Av planläggningsbeskrivningen ska det framgå projektets ändamål, omfattning och hur samråd ska bedrivas. Klarlägg följande om samrådet: Syfte Samrådsformer När samråd ska ske Samrådskrets   Planläggningsbeskrivningen ska användas som stöd för styrning och genomförande av kommunikationen som sker med både interna och externa intressenter. Syftet är att redan i ett tidigt skede av planläggningsprocessen tydliggöra vad arbetet innebär och vilka ytterligare samråds- och beslutstillfällen som är att förvänta. I planläggningsbeskrivningen ska erforderlig samordning med PBL och annan lagstiftning beskrivas. Som underlag för planläggningsbeskrivningen kan också finnas avtal eller överenskommelser med kommun eller kollektivtrafikansvarig om gemensamma åtaganden under planläggningen, t.ex. projektägarskap, gemensam MKB och gemensamma samråd.

Påbörja planläggningsbeskrivning (2/2) Planläggningsbeskrivningen ska uppdateras fortlöpande under processen. För planläggningstyp 1 behöver planläggningsbeskrivning inte tas fram. Resultat: Påbörjad planläggningsbeskrivning Styrande dokument: Mall för planläggningsbeskrivning Läs mer TRVÖK 2.2.1 Planläggningsbeskrivning TRVÖK 3 Samråd i planläggningsprocessen

Utred och analysera om byggande av väg/järnväg och omgivningspåverkan Tillhör planläggningstyp 1 Klargör om åtgärden utgör byggande av väg eller järnväg eller ej, dvs. om åtgärden kan genomföras utan framtagande av en väg- eller järnvägsplan. identifiera möjliga åtgärder klargöra att det handlar om små och okomplicerade åtgärder på befintliga anläggningar bedöma omgivningens karaktär och känslighet och utreda om åtgärden endast medför en marginell ytterligare påverkan på omgivningen utreda eventuellt behov av tillstånd, anmälan och dispenser dokumentera bedömningarna. Om åtgärderna bedöms vara byggande av väg/järnväg ska de inte hanteras enligt denna planläggningstyp. Resultat: Dokument som visar att åtgärden inte utgör byggande av väg eller järnväg. I detta dokument ingår en motiverad bedömning av marginell ytterligare påverkan på omgivningen. Styrande dokument: Mall Ställningstagande ej byggande av väg/järnväg Läs mer TRVÖK 2.2.2 Utan formell plan (planläggningstyp 1)

Utred och analysera markåtkomstbehov Tillhör planläggningstyp 1 utred om ny mark behöver tas i anspråk eller om åtgärden ryms inom befintligt vägområde eller järnvägsfastighet klarlägg sakägarkretsen bedöm möjligheter till frivillig åtkomst till mark samråd med sakägare och vid behov med länsstyrelse och kommun. Resultat: Dokument inklusive karta som visar om åtgärden kan genomföras inom befintligt vägområde eller järnvägsfastighet eller om markförhandling behövs. Ekonomisk finansiering krävs för att kunna gå vidare med markförhandling. Om åtgärderna inte kan lösas med frivillig åtkomst till mark ska de istället hanteras enligt planläggningstyp 2-5. Styrande dokument: Ritningsmanér (finns ej idag) Läs mer TRVÖK 2.2.2 Utan formell plan (planläggningstyp 1)

Sammanställ underlag för fortsatt projektering Tillhör planläggningstyp 1 Säkerställ att: åtgärden ryms inom befintligt vägområde/järnvägsfastighet alternativt att berörda fastighetsägare eller innehavare av särskild rätt skriftligen har medgett att mark eller annat utrymme får tas i anspråk beslutade försiktighetsåtgärder och andra krav i handlingarna är inarbetade inkomna synpunkter från eventuella samråd med kommuner, länsstyrelse och sakägare är kommenterade och sammanställda Resultat: Ställningstagande att genomföra projektet utan fysisk planläggning. Beslut fattas enligt arbetsordning Trafikverket Styrande dokument: Mall Ställningstagande Ej byggande av väg/järnväg Läs mer TRVÖK 2.2.2 Utan formell plan (planläggningstyp 1) TRVÖK 2.11.2 Utan formell plan (planläggningstyp 1) redovisning

Ta fram, bearbeta och analysera underlag (1/3) Tillhör planläggningstyp 2-5 Ta fram och bearbeta planen med status samrådsunderlag verifiera projektets ändamål och projektmål genomföra samråd enligt TRVÖK 3 och påbörja samrådsredogörelse samla in underlag om landskapets känslighet, tålighet, utvecklingstendenser och potential samla in kunskap anpassat efter projektets karaktär Genomför en funktionsanalys som omfattar: problemanalys, omfattande t.ex. trafikering, kapacitet och tillgänglighet, avgränsning av geografiskt område, miljöförutsättningar, brister och problem i landskapet, tänkbara miljöeffekter och konsekvenser, tänkbar påverkan på allmänna intressen, generella biotopskydd som ska hanteras under processen, lagkrav för miljö projektmål Dokumentera samråd i en samrådsredogörelse Resultat: Plan med status samrådsunderlag, för begäran om beslut av betydande miljöpåverkan

Ta fram, bearbeta och analysera underlag (2/3) Tillhör planläggningstyp 2-5 Läs mer om samråd Samråd ska inledas innan det finns alternativa korridorer, sträckningar eller liknande. Samrådet i inledningsfasen av processen ska handla om att inhämta kunskap från enskilda som särskilt berörs, från berörd allmänhet, statliga myndigheter, kommuner, organisationer etc. Syftet med samrådet är: att identifiera olika intressen som är viktiga att ta hänsyn till i planeringsarbetet att inleda en dialog med Länsstyrelsen om projektet utifrån relevanta aspekter kan antas medföra betydande miljöpåverkan kunskapsinsamling förståelse av situationen/problembilden och analys att ge de enskilda som kan antas bli särskilt berörda möjlighet att yttra sig  Samråd kan t.ex. ske i form av: kontakter eller möten med länsstyrelse och kommuner, vid behov även som informationsmöte med allmänheten information på webben

Ta fram, bearbeta och analysera underlag (3/3) Tillhör planläggningstyp 2-5 Samråd ska i normala fall ske med: de enskilda som särskilt berörs länsstyrelse kommuner kollektivtrafikmyndighet   Samråden ska dokumenteras i en samrådsredogörelse. Vad gäller de enskilda som kan antas bli särskilt berörda finns dock ett formellt krav på att de ska ha fått möjlighet att yttra sig innan frågan om betydande miljöpåverkan lämnas till länsstyrelsen. Det ska ske genom att den som avser att bygga vägen eller järnvägen genom kungörelse i ortstidning eller på annat lämpligt sätt beskriver hur och när ett yttrande ska kunna lämnas. Det ska också framgå var handlingar om projektet hålls tillgängliga. Med särskilt berörda avses i första hand närboende och inte en bredare allmänhet. TRVÖK 3.1 Samråd inför länsstyrelsens beslut om betydande miljöpåverkan Läs mer TRVÖK 2.2.3 Inte betydande miljöpåverkan (planläggningstyp 2) TRVÖK 2.2.4 Betydande miljöpåverkan (planläggningstyp 3) TRVÖK 2.2.5 Alternativa lokaliseringar (planläggningstyp 4) TRVÖK 2.2.6 Tillåtlighetsprövning (planläggningstyp 5) TRVÖK 2.4.1 Samrådsunderlag

Begära länsstyrelsens beslut om BMP eller ej Tillhör planläggningstyp 2-5 Ansök om att få länsstyrelsens beslut huruvida aktuellt projekt ska antas medföra en betydande miljöpåverkan (BMP). Beslutet får inte överklagas. Beslutet avgör vilken typ av planläggning som ska tillämpas. Resultat: Beslut om betydande miljöpåverkan Styrande/Stödjande dokument: Vägledning kring betydande miljöpåverkan Läs mer TRVÖK 2.3 Bedömning av betydande miljöpåverkan TRVÖK 2.2.3 Inte betydande miljöpåverkan (planläggningstyp 2) TRVÖK 2.2.4 Betydande miljöpåverkan (planläggningstyp 3) TRVÖK 2.2.5 Alternativa lokaliseringar (planläggningstyp 4) TRVÖK 2.2.6 Tillåtlighetsprövning (planläggningstyp 5)

Utarbeta lokaliserings- alternativ och påbörja MKB (1/2) Tillhör planläggningstyp 4 Säkerställ allmänna intressen, kommunala planer, miljöbalkens krav, Natura 2000 kunskap om miljöförhållanden och landskap trafiksäkerhetsaspekter att förutsättningar som är betydelsefulla för val av lokaliseringsalternativ är framtagna Jämför och utvärdera alternativ likvärdigt utifrån deras konsekvenser och mot det ändamål och projektmål för projektet som har lagts fast. Bortval av alternativ ska motiveras. Uppdatera samrådsredogörelsen, samråd genomförs för alternativen Valt alternativ dokumenteras i PM och kommun, länsstyrelse med flera berörda informeras om Trafikverkets ställningstagande Resultat: beskrivning av ett eller flera rimliga alternativ med motiv, deras effekter och konsekvenser beslut om val av alternativ fattas av Trafikverket enligt arbetsordning

Utarbeta lokaliserings- alternativ och påbörja MKB (2/2) Tillhör planläggningstyp 4 Läs mer om samråd Samrådet vid utformning av lokaliseringsalternativ innebär att både ta del av den kunskap som finns om det aktuella utredningsområdet och de synpunkter som finns på projektet och ge information till berörda intressenter. Samråd ska ske fortlöpande under arbetets gång och ska alltså innefatta frågor om bland annat utformning, miljökonsekvenser, utvärdering och avförande av alternativ. Det är särskilt viktigt att i ett tidigt skede ta direktkontakt med berörd länsstyrelse och kommun(er). . Det löpande samrådet sker ofta med företrädare för olika enheter inom länsstyrelsen eller olika förvaltningar i en kommun. Inför valet av lokaliseringsalternativ behövs både länsstyrelsens och kommuners sammanvägda ståndpunkter. Trafikverket behöver därför begära in yttranden från dem där de kan ge sin helhetssyn på framför allt valet av lokalisering. TRVÖK 3.2 Samråd vid utformning av lokaliseringsalternativ Läs mer TRVÖK 2.2.5 Alternativa lokaliseringar (planläggningstyp 4) TRVÖK 2.4 Utredning och val av lokaliseringsalternativ

Utarbeta lokaliserings- alternativ och MKB (1/2) Tillhör planläggningstyp 5 Säkerställ allmänna intressen, kommunala planer, miljöbalkens krav, Natura 2000 kunskap om miljöförhållanden och landskap trafiksäkerhetsaspekter förutsättningar som är betydelsefulla för val av lokaliseringsalternativ är framtagna vad som omfattas av tillåtlighetsbeslut Jämför och utvärdera alternativ likvärdigt utifrån deras konsekvenser och mot det ändamål för projektet som har lagts fast. Bortval av alternativ ska motiveras. Kvarvarande alternativ ska rangordnas. Uppdatera samrådsredogörelsen, samråd genomförs för alternativen samt MKB. Resultat: beskrivning av ett eller flera rimliga alternativ med motiv, deras effekter och konsekvenser samt en rangordning av alternativen

Utarbeta lokaliserings- alternativ och MKB (2/2) Tillhör planläggningstyp 5 Läs mer om samråd Samrådet vid utformning av lokaliseringsalternativ innebär att både ta del av den kunskap som finns om det aktuella utredningsområdet och de synpunkter som finns på projektet och ge information till berörda intressenter. Samråd ska ske fortlöpande under arbetets gång och ska alltså innefatta frågor om bland annat utformning, miljökonsekvenser, utvärdering och avförande av alternativ. Det är särskilt viktigt att i ett tidigt skede ta direktkontakt med berörd länsstyrelse och kommun(er). TRVÖK 3.2 Samråd vid utformning av lokaliseringsalternativ Läs mer TRVÖK 2.2.6 Tillåtlighetsprövning (planläggningstyp 5) TRVÖK 2.4 Utredning och val av lokaliseringsalternativ

Begära länsstyrelsens godkännande av MKB för tillåtlighetsprövning Tillhör planläggningstyp 5 Kontrollera MKB:s innehåll och relevans. Använd checklista/mall enligt Handboken för MKB (länk) Skicka MKB tillsammans med samrådshandlingar och en uppdaterad samrådsredogörelse, med följebrev innehållande begäran om länsstyrelsens godkännande av MKB Resultat: Länsstyrelsens godkännande av MKB Stödjande dokument: Handbok för MKB Anvisning Miljö i planläggningsprocessen Läs mer TRVÖK 2.2.6 Tillåtlighetsprövning (planläggningstyp 5) TRVÖK 2.5 Tillåtlighetsprövning

Kungöra , möjliggöra granskning och beredningsremiss Tillhör planläggningstyp 5 sammanställ och kommentera inkomna synpunkter och förslag på villkor i ett granskningsutlåtande. säkerställ att kungörelsen och granskningen omfattar väg- eller järnvägsplan med status granskningshandling för tillåtlighetsprövning inklusive MKB genomför granskning och beredningsremiss samtidigt i ett förfarande. Resultat: Granskningsutlåtande inför tillåtlighetsprövning Läs mer TRVÖK 2.2.6 Tillåtlighetsprövning (planläggningstyp 5) TRVÖK 2.5 Tillåtlighetsprövning

Sammanställ underlag för tillåtlighetsprövning Tillhör planläggningstyp 5 ta fram Trafikverkets yttrande till Regeringen kommentera krav från remissinstanser på villkor för tillåtligheten i yttrandet uppdatera samrådsredogörelsen Beslut: Trafikverkets yttrande Resultat: Underlag för tillåtlighetsprövning som innehåller väg- eller järnvägsplan med status granskningshandling för tillåtlighetsprövning inklusive MKB, granskningsutlåtande, samrådsredogörelse och Trafikverkets yttrande. Läs mer TRVÖK 2.2.6 Tillåtlighetsprövning (planläggningstyp 5) TRVÖK 2.5 Tillåtlighetsprövning

Ärendet skickas till regeringen för tillåtlighetsprövning Tillhör planläggningstyp 5 Trafikverket (planprövning) skickar underlaget för tillåtlighetsprövning till regeringen Resultat: Regeringens beslut om tillåtlighet för ett alternativ eller avslag på begäran. Läs mer TRVÖK 2.2.6 Tillåtlighetsprövning (planläggningstyp 5) TRVÖK 2.5 Tillåtlighetsprövning

Utforma planförslag (1/3) Tillhör planläggningstyp 2 Ta fram plan med status samrådshandling. Säkerställ att miljöbeskrivning ingår i planen som belyser projektets förutsägbara påverkan på människors hälsa och på miljön samt skyddsåtgärder. Komplettera samrådsredogörelsen Resultat: Plan med status granskningshandling innehållande färdigt planförslag med miljöbeskrivning och i förekommande fall en trafiksäkerhetsanalys samt en slutlig samrådsredogörelse Läs mer om samråd Samrådet vid utformning av planförslag syftar till att göra väg- eller järnvägsplanen färdig för granskningsförfarandet. Det är viktigt att så långt möjligt fånga upp de synpunkter som länsstyrelse och kommun(er) har på hur anläggningen slutligen bör utformas. Samråd med kommunen ska särskilt avse frågor som rör undantag från bygglovskravet, om det är aktuellt i planen. Förenklat samrådsförfarande kan ske om planen enbart gäller åtgärder som också har prövats eller ska prövas genom detaljplan. Syftet med samrådet: kunskapsinsamling information och förankring utreda och definiera var vägen eller järnvägen ska lokaliseras och hur den ska utformas.

Utforma planförslag (2/3) Tillhör planläggningstyp 2 Samrådsform: möten med särskilt berörda och markägare kontakter eller möten med länsstyrelse och kommuner vid behov möte med allmänheten, information på webben.   Samrådsparter: enskilda som särskilt berörs länsstyrelse kommun kollektivtrafikmyndighet om planen har betydelse för kollektivtrafiken Samråden är formella och de ska ha fokus på: kunskapsinsamling analys förståelse/förankring TRVÖK 3.3 Samråd vid planutformning och MKB

Utforma planförslag (3/3) Tillhör planläggningstyp 2 Läs mer TRVÖK 2.2.3 Inte betydande miljöpåverkan (planläggningstyp 2) TRVÖK 2.6 Utformning av plandokumentet TRVÖK 2.11 Redovisning TRVÖK 4.3 Miljöbeskrivning i projekt utan betydande miljöpåverkan

Utforma planförslag och MKB (1/3) Tillhör planläggningstyp 3-5 Ta fram plan med status samrådshandling samt MKB. Komplettera samrådsredogörelsen Resultat: Plan med status granskningshandling innehållande färdigt planförslag med MKB och i förekommande fall en trafiksäkerhetsanalys samt en slutlig samrådsredogörelse Läs mer om samråd Samrådet vid utformning av planförslag syftar till att göra väg- eller järnvägsplanen färdig för granskningsförfarandet. Det är viktigt att så långt möjligt fånga upp de synpunkter som länsstyrelse och kommun(er) har på hur anläggningen slutligen bör utformas. Samråd med kommunen ska särskilt avse frågor som rör undantag från bygglovskravet, om det är aktuellt i planen. Förenklat samrådsförfarande kan ske om planen enbart gäller åtgärder som också har prövats eller ska prövas genom detaljplan. Syftet med samrådet: kunskapsinsamling information och förankring utreda och definiera var vägen eller järnvägen ska lokaliseras och hur den ska utformas.  

Utforma planförslag och MKB (2/3) Tillhör planläggningstyp 3-5 Samrådsform: möten med särskilt berörda och markägare kontakter eller möten med länsstyrelse och kommuner vid behov möte med allmänheten, information på webben. Samrådsparter: enskilda som särskilt berörs länsstyrelse kommun kollektivtrafikmyndighet om planen har betydelse för kollektivtrafiken   Samråden är formella och de ska ha fokus på: kunskapsinsamling analys förståelse/förankring TRVÖK 3.3 Samråd vid planutformning och MKB

Utforma planförslag och MKB (3/3) Tillhör planläggningstyp 3-5 Läs mer TRVÖK 2.2.4 Betydande miljöpåverkan (planläggningstyp 3) TRVÖK 2.2.5 Alternativa lokaliseringar (planläggningstyp 4) TRVÖK 2.2.6 Tillåtlighetsprövning (planläggningstyp 5) TRVÖK 2.6 Detaljutformning av anläggningen TRVÖK 2.11 Redovisning TRVÖK 4.4 Miljökonsekvensbeskrivning

Begära länsstyrelsens godkännande om MKB Tillhör planläggningstyp 3-5 Kontrollera MKB:s innehåll, använd checklista/mall enligt MKB-handboken (länk). Skicka MKB, med den uppdaterade samrådsredogörelsen samt följebrev med begäran om godkännande, till länsstyrelsen. Uppdatera samrådsredogörelse Resultat: Godkänd MKB av länsstyrelsen Stödjande dokument: MKB handbok

Kungöra förslag till plan och möjliggöra granskning Tillhör planläggningstyp 2-5 Informera och få in synpunkter på framtagen plan inklusive miljöbeskrivning alternativt MKB. Granskning ska genomföras både för plan och MKB. Om förslaget till plan enbart gäller åtgärder som också har prövats eller ska prövas genom detaljplan får kungörandet samordnas med det kungörande som ska ske i detaljplaneärendet Bestäm granskningsform och använd samrådskretsen för att kungöra och granska Eventuellt revideras planen efter kungörande och granskning. Ändringar kommuniceras med berörda I TRVÖK 2.7 beskrivs vilka krav som gäller för stegen: underrättelse om granskning kungörelsedelgivning ändring av väghållningsansvar genomförande av granskning undantag från krav på kungörande och granskning bearbetning efter granskning Resultat: Plan med granskningsutlåtande Läs mer TRVÖK 2.7 Kungörande av plan

Begära länsstyrelsens yttrande Tillhör planläggningstyp 2-5 Begär ett yttrande från länsstyrelsen om kungjord vägplan eller järnvägsplan inklusive MKB. (MKB tas inte fram vid planläggningstyp 2) Skicka brev enligt mall. Bifoga plan inklusive MKB, kompletterad med samrådsredogörelse och granskningsutlåtande. Samt regeringens beslut i de fall tillåtlighetsprövning har gjorts. Resultat: Länsstyrelsens yttrande över planen Läs mer TRVÖK 2.7 Kungörande av plan

Begära fastställelse- prövning Tillhör planläggningstyp 2-5 Genomför kommunikation innan begäran om fastställelse. (I de fall kommunikationen genomförs av projektorganisationen). Kvalitetssäkrad plan skickas till Trafikverket, Juridik och planprövning med begäran om fastställelse. Resultat: Begäran om fastställelse av plan med status fastställelsehandling enligt TRVÖK 2.8.1 Begäran om fastställelse av plan Läs mer Trafikverkets regionkontor, som tillika är väghållningsmyndighet, ska i samband med begäran om fastställelse av vägplanen även begära särskilt beslut om indragning av väg från allmänt underhåll, förändring av enskild väg till allmän och förändring av väghållningsområde, om detta framgår av vägplanen TRVÖK 2.7 Kungörande av plan TRVÖK 2.8.1 Begäran om fastställelse av plan TRVÖK 2.11 Redovisning