Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Process - MMR Dagens tema, , Förnamn Efternamn.
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
Centrum för Klinisk Utbildning (CKU) Hög kompetens för dagens krav och handlingsberedskap för morgondagens utmaningar – hälso- och sjukvård i samverkan.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32
Välkomna!.
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Sjukgymnastik/Fysioterapi inom palliativ vård
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Lösningsförslag för ABB
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Om den nya timfördelningen för gymnasiet ( ):
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Rondundervisning på läkarprogrammet
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Formativt lärande.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nätverk för lärare på fritidshem
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vi snackar lön!.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Elliot Dahl Maria Karlsson.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
Individuellt lärande tillsammans
Enkät i gymnasieskolan 2015
Lärares planeringsarbete!
STUDIECIRKLAR SOM METOD FÖR FÖRBÄTTRAD PALLIATIV VÅRD
Tomas Nilsson, specialistsjuksköterska MSc Adjungerad klinisk adjunkt
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Kanslimöte
Enkät i gymnasieskolan
Systematiskt kvalitetsarbete
Utgångpunkt Alla har ett behov av att lära.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Handeldarmodell för Skaraborgs sjukhus och Primärvården Skaraborg
Enkät i gymnasieskolan
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Särbehandling.
Problembaserat lärande (PBL)
Återkoppling.
Struktur i modellen, 5 steg
Idag tränar vi [Fyll i här]. Idag tränar vi [Fyll i här]
Presentationens avskrift:

Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) Susanna Tuvemo Johnson Med dr, universitetsadjunkt Fysioterapeutprogrammet 8 februari 2018

Peer learning, ett pedagogiskt verktyg ”Att utnyttja undervisnings- och lärandestrategier där de studerande lär med och av varandra, utan omedelbar intervention av lärare och handledare” (Topping 2005) ”..tillägnande av kunskap och färdigheter genom aktivt hjälpande och stödjande mellan jämbördiga” (Boud m fl, 1999)

Peer learning, ett pedagogiskt verktyg Bygger på teorier om lärande som ett socialt fenomen (kommunikation, resonemang, reflektion, handling) Mycket gemensamt med andra former av självstyrt lärande t ex PBL Det finns gott om evidens

Peer-learningprojekt vid sjukgymnastprogrammet 2007-2008 Utveckla studenternas lärande och självständighet som förberedelse för livslångt lärande Kliniska handledare Studenterna själva Universitetslärarna

Peer learningprojekt vid sjukgymnastprogrammet 2007-2008 Övergripande projektmål Påbörja implementering av peer learning i VFU i samverkan med kliniskt verksamma sjukgymnaster, studerande och lärare Att varje enskild verksamhet skulle pröva olika strategier och arbetssätt för implementering

Metod 27 handledare och 40 studenter (termin 1-5) Förberedande möten med handledare (2 halvdagar) Förberedelse för studenterna (individuella lärandemål och att ge och ta emot feedback) Loggbok Enkät med slutna frågor (+ kommentarer) Fokusgruppintervju med studenter

Peer learning - forskning Studenters upplevelser Utvecklat feedback och kliniskt resonerande Jämbördig att diskutera med - mer förberedda när de träffar handledaren Mer delaktiga i lärandeprocessen Mer reflektion kring egen utveckling samt ökat självförtroende och självständighet En jämbördig att jämföra sig med (Topping 2005, Karlsson och Vuckovic 2013)

Peer learning - forskning Handledares upplevelser Studenterna mer förberedda, tog ansvar för sitt lärande och var mer självständiga Tryggheten i att vara två bidrog till att studenterna kom fortare in i arbetsplatsens rutiner Studenterna vågade utföra uppgifter självständigt, där en student handlade och den andra observerade Handledarna fick tid över till andra arbetsuppgifter

Peer learning - forskning forts. Handledares upplevelser Svårare när studenterna var på olika nivå kunskapsmässigt Mycket tid till introduktion (Karlsson och Vuckovic 2013, Rapport sjukgymnastprogrammet Uppsala universitet 2008)

Studenternas uppgifter Identifiera och formulera problem Tillsammans diskutera och reflektera så långt det går Hitta lösningar självständigt Ge och ta feedback Ta ansvar för sitt eget lärande 10 10

Handledarens roll Guide i lärandet Organisatör Facilitator ”Lärare” – när det behövs Hur ska det gå till, var kan ni söka information, vad ska ni tänka på, syftet med peerlearning Ge tid, fasta ramar, lokal, reflektoriska frågor Led vidare när det inte fungerar, visa hur man ger konstruktiv feedback, visa på processen

Två viktiga verktyg Feedback Reflektion

Att ge och ta emot feedback Förstå Acceptera Ha möjlighet att göra något med det om hen skulle vilja

Reflektions cykel Beskrivning Vad hände ? Planering, återkoppling Hur gör Du nästa gång? Utvärdering Vad var bra, dåligt? Konklusion Hade du kunnat göra på annat sätt? Analys Vad har du lärt av detta? Gibbs 1988

Tre konkreta exempel på peer learning i VFU-situationer

Exempel 1 – Peer learning undersökning av ny patient Studenterna söker bakgrundsinformation och planerar gemensamt anamnes och status och diskuterar själva hur de vill genomföra uppgiften Diskuterar med handledaren En student ansvarar för anamnes och den andra för status/undersökning Diskuterar själva Skriver journal tillsammans Diskuterar med handledare Feedback till varandra Feedback från handledare Feedback på feedback (återkoppling på hur feedback gavs)

Exempel 2 – Peer learning behandling/åtgärd Student A genomför en behandling självständigt och skriver journal Student B iakttar behandling samt läser journal Student A och B diskuterar med varandra Därefter feedback till varandra Feedback från handledare

Exempel 3 – Peer learning skriva journal Studenterna skriver journal enskilt Ger varandra feedback på det skrivna Handledaren är sedan med vid granskning och diskussion

Övrigt att ”peera” kring Patientbemötande Samarbete i teamet Introducera undersökningsmetodik för en kamrat