Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) Susanna Tuvemo Johnson Med dr, universitetsadjunkt Fysioterapeutprogrammet 8 februari 2018
Peer learning, ett pedagogiskt verktyg ”Att utnyttja undervisnings- och lärandestrategier där de studerande lär med och av varandra, utan omedelbar intervention av lärare och handledare” (Topping 2005) ”..tillägnande av kunskap och färdigheter genom aktivt hjälpande och stödjande mellan jämbördiga” (Boud m fl, 1999)
Peer learning, ett pedagogiskt verktyg Bygger på teorier om lärande som ett socialt fenomen (kommunikation, resonemang, reflektion, handling) Mycket gemensamt med andra former av självstyrt lärande t ex PBL Det finns gott om evidens
Peer-learningprojekt vid sjukgymnastprogrammet 2007-2008 Utveckla studenternas lärande och självständighet som förberedelse för livslångt lärande Kliniska handledare Studenterna själva Universitetslärarna
Peer learningprojekt vid sjukgymnastprogrammet 2007-2008 Övergripande projektmål Påbörja implementering av peer learning i VFU i samverkan med kliniskt verksamma sjukgymnaster, studerande och lärare Att varje enskild verksamhet skulle pröva olika strategier och arbetssätt för implementering
Metod 27 handledare och 40 studenter (termin 1-5) Förberedande möten med handledare (2 halvdagar) Förberedelse för studenterna (individuella lärandemål och att ge och ta emot feedback) Loggbok Enkät med slutna frågor (+ kommentarer) Fokusgruppintervju med studenter
Peer learning - forskning Studenters upplevelser Utvecklat feedback och kliniskt resonerande Jämbördig att diskutera med - mer förberedda när de träffar handledaren Mer delaktiga i lärandeprocessen Mer reflektion kring egen utveckling samt ökat självförtroende och självständighet En jämbördig att jämföra sig med (Topping 2005, Karlsson och Vuckovic 2013)
Peer learning - forskning Handledares upplevelser Studenterna mer förberedda, tog ansvar för sitt lärande och var mer självständiga Tryggheten i att vara två bidrog till att studenterna kom fortare in i arbetsplatsens rutiner Studenterna vågade utföra uppgifter självständigt, där en student handlade och den andra observerade Handledarna fick tid över till andra arbetsuppgifter
Peer learning - forskning forts. Handledares upplevelser Svårare när studenterna var på olika nivå kunskapsmässigt Mycket tid till introduktion (Karlsson och Vuckovic 2013, Rapport sjukgymnastprogrammet Uppsala universitet 2008)
Studenternas uppgifter Identifiera och formulera problem Tillsammans diskutera och reflektera så långt det går Hitta lösningar självständigt Ge och ta feedback Ta ansvar för sitt eget lärande 10 10
Handledarens roll Guide i lärandet Organisatör Facilitator ”Lärare” – när det behövs Hur ska det gå till, var kan ni söka information, vad ska ni tänka på, syftet med peerlearning Ge tid, fasta ramar, lokal, reflektoriska frågor Led vidare när det inte fungerar, visa hur man ger konstruktiv feedback, visa på processen
Två viktiga verktyg Feedback Reflektion
Att ge och ta emot feedback Förstå Acceptera Ha möjlighet att göra något med det om hen skulle vilja
Reflektions cykel Beskrivning Vad hände ? Planering, återkoppling Hur gör Du nästa gång? Utvärdering Vad var bra, dåligt? Konklusion Hade du kunnat göra på annat sätt? Analys Vad har du lärt av detta? Gibbs 1988
Tre konkreta exempel på peer learning i VFU-situationer
Exempel 1 – Peer learning undersökning av ny patient Studenterna söker bakgrundsinformation och planerar gemensamt anamnes och status och diskuterar själva hur de vill genomföra uppgiften Diskuterar med handledaren En student ansvarar för anamnes och den andra för status/undersökning Diskuterar själva Skriver journal tillsammans Diskuterar med handledare Feedback till varandra Feedback från handledare Feedback på feedback (återkoppling på hur feedback gavs)
Exempel 2 – Peer learning behandling/åtgärd Student A genomför en behandling självständigt och skriver journal Student B iakttar behandling samt läser journal Student A och B diskuterar med varandra Därefter feedback till varandra Feedback från handledare
Exempel 3 – Peer learning skriva journal Studenterna skriver journal enskilt Ger varandra feedback på det skrivna Handledaren är sedan med vid granskning och diskussion
Övrigt att ”peera” kring Patientbemötande Samarbete i teamet Introducera undersökningsmetodik för en kamrat